Az autózás jövőjét szedi össze ez a különleges Mercedes

Egyszerre tekint múltba és jövőbe az új sirályszárnyas Mercedes

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A látványos külső alatt a gyártó legújabb műszaki megoldásai rejtőznek.

A C111 sorozat az 1960-as és ’70-es évek száguldó Mercedes laboratóriumainak gyűjtőneve volt: összesen 16 ilyen prototípust építettek, a jellegzetes, ékforma karosszériákba pedig a korszak motortechnikai újításait építették. Ez akkortájt négytárcsás Wankel-motort, és öthengeres turbódízelt jelentett. Ennek a sorozatnak a szellemi utódja a One-Eleven – angolul száztizenegy – nevű tanulmány, amelybe a Mercedes aktuális jövőképét alkotó megoldások kerültek. A Mercedes még 2021-ben vásárolta meg a Yasa nevű brit céget, amely elektromos hajtáselemek fejlesztésével foglalkozik. Az ő fejlesztésük a tanulmány axiális fluxusú villanymotorja: ennek a tárcsaszerű motornak a szélessége a Mercedes által eddig használt motorok harmada, mégis erősebb, mint az azonos átmérőjű radiális fluxusú villanymotoré. Az autóba épített akkumulátor sem a megszokott: ezt állítólag a Mercedes F1-es csapata fejlesztette ki, hengeres cellákból áll, folyadékhűtéses, igen nagy teljesítményű, és állítólag a cellák kémiája sem a ma jellemző receptek egyikét követi. Adatokat egyelőre egyikről sem közöltek, de ennyiből is látszik, hogy az 1,17 méter magas, azaz alig derékig érő One-Eleven hasonló műszaki tesztelési feladatokat is elláthat, mint legendás elődei. A karosszéria egyébként itt is a C111-esre jellemző versenyautó-jelleget hordozza, annyi eltéréssel, hogy a vonások a Mercedes jelenlegi stílusához illően egészen lágyak. A sirályszárny-ajtókat is megtartották, ám mivel itt a gépészet nagyja elfért a padlóban és a kerekek körül, a One-Eleven belül így is meglepően tágas. A kezelőfelület egy részét, illetve a megfelelő kilátást az autóból egy nagyon modern megoldás biztosítja: Magic Leap 2 headset, egy kiterjesztett valóság-szemüveg, amely adatokat jelenít meg, és átláthatóvá teszi a vezető számára az autó tetőoszlopait. Ez az autó ebben a formában gyártásba biztosan nem kerül. Viszont egyes megoldásait szinte biztosan viszontláthatjuk majd hétköznapibb Mercedesekben, a külsejével pedig ugyanúgy formálhatja az autórajongók ízlésvilágát, ahogy bő ötven évvel ezelőtt a C111 tette.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.06.18. at 21:12
    Permalink

    2019-ben a Merci elhozta a teljes C111 tanulmány-sorozatát ( https://egzostive.com/german-brands-techno-classica-2019/ ), a legelő SLX tanulmánytól az aranyszínű Wankel-motoros sirályszárnyasokon át az elborult sebességrekorder ezüstszínű batmobile-ig (C111-IV). Szerintem ez volt az egyik legszebb oldtimer-stand amit valaha láttam (a 2019-es frankfurti dekoráció technikáját alkalmazták, persze kicsit kisebb léptékben).

    Ez most egy méltó utód lenne, remélem elhozzák Münchenbe,

Vélemény, hozzászólás?