Baleset történt. Mit tegyünk?

Mi a teendő baleset után?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bármikor megtörténhet, hogy közúti baleset részesei leszünk, azonban nem mindegy, mit és hogyan csinálunk az esemény után. Ezeket a tudnivalókat foglaljuk össze röviden.


Elég, ha mi vagyunk óvatlanok, és elég, ha mások, a közlekedésben hamar megvan a baj, és az eredmény mindkét esetben ugyanaz: közúti baleset részesei lettünk. Ilyenkor általában megváltozunk, hiszen ijedtek vagyunk, kárunk keletkezett, a másik fél is hasonló állapotban van, ez pedig már önmagában is komoly konfliktushelyzetet teremthet. Nagyon fontos azonban, hogy ilyen kiélezett szituációban mit és hogyan cselekszünk, hiszen adminisztratív feladatok várnak ránk, és ha ezekre nem figyelünk, a későbbi ügyintézéseknél rengeteg bosszúságunk adódhat. Vegyük sorra, melyek azok a teendők, amikre figyelni kell.
Az első és a legfontosabb arról meggyőződni, hogy történt-e személyi sérülés, mert ha igen, akkor kötelezően rendőrt és mentőt kell hívni, mérlegelni nem lehet - az értesítés mobiltelefonról történhet a 112-es segélyhívószámon, vagy a szintén ingyenesen hívható 107-es és 104-es számokon. A baleseti helyszínt változatlanul kell hagyni, abban az esetben is, ha a sérült járművek akadályozzák a forgalmat. Ajánlott, de nem kötelező a rendvédelmi hatóság értesítése akkor is, ha nincs személyi sérülés, de nem kisebb ütközésről vagy koccanásról van szó, és ebből kifolyólag jelentős anyagi kár keletkezett, továbbá, ha külföldi, vagy közüzemi feladatokat ellátó járművel (pl. BKV, Volán autóbusz) karamboloztunk. Egyéb esetben viszont csak akkor értesítsük a hatóságot, ha a felelősség elismerésével kapcsolatban nem jutunk egyetértésre (vagy ha az egyik fél ehhez ragaszkodik), ám azzal kalkuláljunk, hogy a rendőri intézkedés mindig eljárást von maga után, és ez plusz büntetést jelent a vétkes félnek.
Konkrétan, ha például ráfutásos balesetet okoztunk, de nem ismerjük el - arra hivatkozunk, hogy a másik autós körülményessége miatt következett be az ütközés -, akkor a kiérkező rendőrök nem csak a hátulról „beköszönőre” hárítják a felelősséget, de fel is jelentik. Rendőrök nélkül, az egyértelmű felelősség elismerésével ez utóbbi, bírsággal járó részlet kiküszöbölhető, és jöhet a papírok kitöltése.
Annyit még meg kell jegyezni, hogy a rendőrök értesítése egyben azt is jelenti, hogy a baleset résztvevőinek kötelessége megvárni a kiérkező helyszínelőket, és csak az ő engedélyükkel hagyhatják el a helyszínt – bizonyos esetekben ez akár órákig is eltarthat, a rendőrök nem mindig tudnak azonnal kiérkezni, ha nem súlyos esetről van szó. Az utóbbi az elvi előírás, ám a gyakorlat mást mutat: ha időközben megegyezünk, a rendőrök rendszerint "lemondhatók", általában akad fontosabb dolguk, mint az apró koccanások vizslatása.
Rutinmunkának tűnhet a baleseti bejelentő, az úgynevezett kék-sárga betétlap kitöltése, de ne feledjük, az izgatott, ideges lelkiállapot miatt hajlamosak lehetünk megfeledkezni a legelemibb dolgokról. Mivel kisebb ütközéseknél, koccanásoknál, amikor nem kérünk rendőri helyszínelést, akkor nem is fontos a baleset utáni állapot megőrzése, azaz ilyenkor lehetőség szerint álljunk félre a gépkocsikkal, hogy ne zavarjuk a forgalmat. Jó tanács: manapság már szinte mindenkinek van mobiltelefonja, amiben fényképező funkció is található. A félreállás előtt készítsünk néhány felvételt az eset utáni állapotról. A balesetben részes felek a helyszínen kötelesek átadni egymásnak a személyek és a gépjárművek azonosításához, valamint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás érvényesítéséhez szükséges adatokat, a baleset lényeges körülményeire vonatkozó információkat. Lehetőségeinkhez mérten ellenőrizzük az okmányok (személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély) valódiságát, és ha a másik fél hozzájárul, akkor ezekről is készítsünk fényképet.
[kepallobal=436919]Megfelel az európai szabványnak a kék-sárga baleseti bejelentő űrlap. Az adatok helyes kitöltése, a pontos rajz elkészítése elengedhetetlen a biztosítási ügyintézés során[/kepallobal] A baleseti bejelentőlap alapdokumentum a biztosítási kárrendezésnél, így kitöltése elengedhetetlen - legyen minden autóban, beszerzése díjmentes a biztosítóknál, és mivel európai szabvány, lényegtelen, hogy melyik társaság van rajta feltüntetve. Ebben értelemszerűen adjuk meg az adatokat, pontosan rögzítsük a baleseti körülmények leírását, a résztvevő gépjárművek helyzetét (ügyeljünk a valósághű, de nem bonyolult, a kért egyezményes jelzéseket használó helyszínrajzra), egyértelműen megjelölve a baleset bekövetkezéséért felelős személyt, hogy aztán később ebből ne legyen vita a biztosítónál.
Nagyon fontos tisztázni, hogy ki a baleset okozója, illetve ki a vétlen károsult, mert ez utóbbi személy kárának a megtérítését csak akkor vállalja át a biztosító, ha az ő biztosítottjának - azaz a károkozónak - felelőssége bizonyított. Mindkét jármű vezetője az aláírásával igazolja a kitöltött betéti lapon szereplő adatok valódiságát, majd a bejelentőlap oldalainak szétválasztását követően, annak egy-egy példányát magukhoz veszik. A kitöltés után ellenőrizzük, hogy a személyre és a járműre vonatkozó adatok megegyeznek-e az okmányokon feltüntetett adatokkal, mert az esetleges elírásokból, az olvashatatlan részletekből később bonyodalom lehet az ügyintézés során. A baleseti bejelentőlappal mind a károsultnak, mind a károkozónak jelentkeznie kell a saját biztosítójánál. Utóbbi személynek 5 nap áll a rendelkezésére, hogy a felelősségbiztosítását gondozó társaságnál bejelentést tegyen, és köteles minden felmerülő adatot megadni. Ha van Casco kötvénye, saját kárát ezen keresztül térítik meg. A károsult személynek hosszabb ideje, 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét bejelentse.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Innen le tudod tölteni a kék sárga dokumentumot, ezt sehol sem láttam.
    [url]http://komplexauto.hu/letoltheto_dokumentumok/baleseti_karbejelento[/url]

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Viszont ha tényleg záróvonal és járdasziget és zebra, akkor én mentem volna az igazamért. Nehogymár Te fizess rá. Én hasonlóan jártam még 20 éves koromban. A busz mögül sávot váltó autós jött nekem és ott viszont még az 50-50%-ot sem mondták ki, merthogy mackósajt volt nekem. Az már nem volt érdekes, hogy a sávváltás során (két sáv ment egy irányba) meg kell győződnöd, hogy megkezdheted és be is tudod fejezni a manővert. GOndolm ilyenkor csak azt nézik, hogy a kis hülyegyerek biztos béna…

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    De ha kihívod a rendőrt egy karambolhoz akkor annak van valami eljárási díja nem? Ezt tudja valaki hogy van pontosan? kinek kell fizetni és mennyit?

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Gondolhatod, hogy körülnéztem, méghozzá alaposan, mert arrafelé amúgy is elég veszélyes kikanyarodni… De mivel az engem kiengedő és kanyarodó, és a mögötte másik két kocsi jobbra felénk le akart kanyarodni a főútról (merháugye indexeltek-kanyarodtak bőszen), +egy busz kezdett mögöttük kiállni az öbölből a helyükre (ennél messzebre nem láttam, mert a busz kitakart), +záróvonal van a főúton azon a szakaszon és előtte legalább 100 méterrel kezdve, pont az ilyen balesetek elkerülésére, +járdasziget van a záróvonal közben, +zebra van a záróvonal kezdeténél, +a száguldozó kollega nem használt semmilyen megkülönböztető jelzést, csak nagyon sietett a katonatársával haza este 8-kor Pestről Szolnokra a kölcsönkocsiban (azt ugye nem kell félteni 🙂 ). Meg azért azt csak hallottam volna, ha szirénázik-tülköl-kiabál a pali, ha tette volna… Dehát csak a csattanást hallottam a hátam mögött, mert már majdnem teljesen kikanyarodtam a főútra. Szóval akkor ki volt a szabálytalan??? Én 50%-ban? Be ne akard mesélni már…
    Imádom az efféle jogértelmezést, amikor “dehá a Kresz aztat írja, hogy elsőbbséget kell adni”. Persze, meg azt is írja, hogy záróvonalon, járdaszigetet kerülve, zebrán nem előzünk, merhátaz főben járó bűn, ugyi?
    Meg aztat is írja ám, hogyha valamelyik fél egyértelműen lemond az elsőbbségéről a másik javára, úgy a másik félnek a bizalmi elv alapján élnie kell vele-a további balesetveszély elkerülése végett, de pontosabb és lényegesebb, idézem Bizalmi elv-Kresz 2005 “- aki maga is szabálytalanul közlekedik, eredményesen nem hivatkozhat arra, hogy bízott mások szabályos közlekedésében”… Márpedig nemtom, akkor ő miért feltételezett jogkövető magatartást, ha ő sem volt az… 🙂
    És igen, elolvastam a kereszteződésekre és elsőbbségre vonatkozó összes passzust, úgyhogy tudom, hogy felkészülve kellett volna lennem egy rendkívüli előzésre… csakhogy ez nem rendkívüli, indokolt, hanem egy szabálytalan és veszélyes előzés volt. Bár lett volna inkább frontális ütközés, akár velem, akár mással neki, akkor legalább megszívta volna a gagyi kocsijával…
    Szóval hagyjuk az okoskodást, én voltam a hülye, hogy javasoltam, álljunk félre, hogy NEKI nehogy baja-eljárása legyen a dologból + ne tartsuk fel a forgalmat. Legközelebb nem leszek az ilyen paréjjok miatt jószívű.

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Természetesen igazad lehet, ám: ha rendőri intézkedés történik, annak jogerős határozatáig biztos, hogy nem fizet a biztosító! Jogerős csak akkor lesz, ha a másik fél átveszi a határozatot és nem felebezi meg! Ha átveszi és felebez, de azután már nem veszi át, akkor ismét baj van! Nem okoskodni akarok, de ha vki kienged, akkor Ő lemond az elsőbbségéről, de a közlekedés többi résztvevője nem! Szerintem az 50-50 % ebben az esetben reális, hiszen mindketten szabálytalanok voltatok! Körül kellett volna nézned, mert csak 1 mondott le az elsőbbségről, és még nem említettem, hogy jöhetett megkülönböztető jelzést használó, mindenképpen elsőbbséget élvező jármű is! Szóval ez nem egy egyszerű eset, akár az amikor 3 v. több jármű megy egymásba, és ki lehet a hibás?

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Ha 1 hónappal hamarabb jelenik meg ez a cikk, pár őszhajszállal kevesebb lenne a fejemen:)
    1 valamivel nem értek egyet, én eddig úgy tudtam, hogy a betétlapot elegendő a kártérítést kérő félnek, tehát a vétlen sofőrnek bevinnie a másik fél biztosítójához.Aztán automatice intéződik az ügy.
    Ja a legnagyobb az volt mikor kijött házhoz a kárfelmérő, lefotózta a kocsit aztán mondta, hogy vigyem el karosszériáshoz felméretni a kárt…Na ekkor kissé megemelkedett a vérnyomásom…
    Miért a vétlen sofőrnek kell rohangálnia mindenfelé ügyintézni? Vigye el a kocsimat a biztosító tréleren felméretni a keletkezett kárt, aztán hozza vissza és csak ha én nem értek egyet valamivel, akkor kelljen nekem elvinni egy másik kasznishoz. Amennyi pénzt bezsebelnek az emberektől igazán átvállalhatnák ezt a dolgot.

  • 2017.10.31. at 13:59
    Permalink

    Kár, hogy hiába töltöd ki a baleseti bejelentőt jól, és ismeri el a másik fél tanúk előtt, hogy ő volt a károkozó, még a nyomtatványra is rá van írva, hogy bármikor megmásítható a felelősség elismerése. Az pedig, hogy károkozó köteles 8 napon belül jelentkezni, mert ez meg az lesz, megint csak érdektelen, mert nem lesz ez meg az :).
    Én pl. legutóbb úgy jártam, hogy hiába ismerte el a tag a felelősségét, hogy záróvonalon/zebrán hosszabb kocsisort előzve belém szállt oldalról, miközben én kanyarodtam ki a főútra, mert kiengedtek (a többiek lemondtak az elsőbbségről). A tag szépen először csak nem jelentette be a dolgot a saját biztosítójánál. Aztán meg nem küldött be a saját biztosítójához pótolandó papírokat, amiket bejelentéskor le kellett volna adnia. A vége az lett, hogy ügyvédi tanácsra (is), és az ő biztosítójukkal történt levelezgetésre 50-50%-ban lettünk hibásak, mert én állítólag nem adtam elsőbbséget, ő meg szabálytalanul előzött, ezért az ügyvéd azt tanácsolta, ne fonódjak, mert csak egy rakás ráfizetéssel tudom elérni a kártalanításomat…
    Inkább nem vállaltam a rizikót,hogy egy ajtócsere áráért pereskedjek, ahol kapásból a szakértő díja 200ezer, persze felelősség végső %-os arányában utólag kifizettetve, de előre általam megfinanszírozva. Mert ugye ezt sem az állam állja, hanem aki kakaskodik, és ők sem dolgoznak ingyen.
    Rendőri helyszínelési jegyzőkönyv segítségével ügyvéd szerint vszínűleg nem ez lett volna a vége, mert sokat nyom a latban, ha a hatóság is már előre kimondja a felelősséget. De ott is problémás még a szemtanúk kérdése, mert bár állampolgári kötelessége a felkért szemtanúnak a feladatot elvállalni, és tanúskodni, de persze ilyenkor mindenki jó magyar szokás szerint kapásból spedel elfelé, hogy nehogy később rohangálni kelljen hatósághoz,bíróságra. Utólag pedig szemtanúkat felhajtani esélytelen.
    Úgyhogy autóstársaim, nem jószándékúlag félreállni, nem lezavarni a dolgot gyorsan, hadd menjen mindenki a dolgára, hanem hívni szépen a rendőrt, helyszíneltetni, és befenyíttetni, aki hülye volt. Ugyanis elég, ha utólag letagadja az egészet, vagy csak egy kicsit is nem együttműködő, és pereskedhetsz a saját több100e Ft pénzedből 50-100e forintokért a biztosítóval és a károkozóval, amit a végén vagy megkapsz/megnyersz, vagy nem.

    Jószerencsét hozzá…

Vélemény, hozzászólás?