Báránybőrbe bújt oroszlán – Opel Crossland X teszt

Opel Crossland X Ultimate 1.6 CDTI teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csúcs benzinese után a csúcs gázolajos változatot is kipróbáltuk az Opel Crossland X-ből. A CDTI csupán névleges jelzés, igazából egy HDi dolgozik benne. Lássuk, jobb-e, mint egy valódi francia?


Öszvér. Az Opel egyik idei újdonságaként érkezett a Crossland X, amely elsőéknt 2017 feburárjában Berlinben mutatkozott be. Később a Genfi Autószalonon is debütált, március közepétől pedig már rendelhető is. A Meriva utódjaként érkezett crossover igazából csak látszatra Opel, valójában PSA alapokra épülő modell, konkrétan arra az EMP2 platformra épül, amire a Peugeot 2008 is. Nem is tagadhatja összvérségét, számos helyen figyelhető meg a Peugeot és Citroën embléma, ezen felül pedig sok egyéb alkatrész egy az egyben megegyezik a Peugeot-val. Hab a tortán, hogy nem csak német és francia modellről van szó, spanyol vonzódása is van, ugyanis Zaragozában gyártják. Ezt aztán jól megkavarták. Lássuk, mit várhatunk a Crossland X-től!
Hirdetés


Ő a középső. Az Opel X modellcsaládját elsőként és egyedüliként a Mokka X alkotta, amelyhez idén csatlakozott a Crossland X és a hamarosan hazánkba is érkező Grandland X. Elvileg a Crossland X lenne a középső modell, már ami a méreteket illeti, ez azonban csak részben teljesül. Hosszban és magasságban a Mokka nyer a Crosslanddal szemben, tengelytávban és szélességében mégis az újabb modell bizonyul méretesebbnek. Csomagtartóban is a Crossland diadalmaskodhat, azaz joggal foglalja el a Mokka és a Grandland közötti pozícióját. Belső méreteit tekintve egyébként teljesen megfelelő, a helykínálat négy fő részére rendben, a hátsó sorban is van kellő láb- és fejtér.

Ultimate. Az alap Enjoy és a közepes Innovation felszereltségen túl a csúcsot az Ultimate képviseli. Ezzel az ellátmánnyal már igen komoly szintet képvisel a Crossland X. LED-es fényszórók és hátsó lámpák, 17 colos kéttónusú felnik, sötétített hátsó ablakok, ráfutásra figyelmeztetés, a vezető álmosságát figyelmeztető rendszer, tetősín, tolatóradar, vezeték nélküli töltő, hét hangszórós prémium hifi, Head Up Display, kulcs nélküli nyitás és indítás mind az Ultimate része. Ezen kívül természetesen megtalálható benne a kormány- és ülésfűtés, a kétzónás klíma és a 8 colos infotainment rendszer, amely Apple CarPlay és Andorid Auto támogatással is bír. Az Innovation szövetkárpitot választva AGR első üléseket is kapunk, amit kár lenne kihagyni. A 110 ezer forintos felár szép megjelenésű és igen kényelmes üléseket ad.

Az igazi suttogó. Néhány éve, amikor az Opel frissítette a dízelmotorokat, akkor az 1.6 CDTI-t a "suttogó dízel" jelzővel illette, ami részben volt csak igaz. Elődjéhez képest valóban halkabb lett, a suttogótól viszont távol állt. Nem úgy, mint a mostani, csak nevében CDTI, ami valójában egy HDi, hiszen nem csak az alváz és egyéb alkatrészek, hanem a motor is PSA szerzemény. A 120 lóerős blokk valóban a Peugeot és Citroën modellekben megszokott finomságot és kedvező fogyasztást hozza. 300 Nm-es forgatónyomatéka 1750 1/perces fordulattól rendelkezésre áll, 3000-es fordulatig szépen meglódítja a bő 1,3 tonnás karosszériát, utána már érdemesebb váltani, mintsem tovább forgatni. Fogyasztása autópályás használat során sem ment 6,0 l/100 km felé, országúton az 5 liter simán hozható. A gyári 4,0 literes vegyes érték viszont nem igazán hozható, a teljes tesztátlag autópályával, közúttal, várossal fűszerezve 6,1 l/100 km-re adódott.

Még mindig Opel. Annak ellenére, hogy báránybőrbe bújt oroszlánról van szó, a PSA alapokra épülő, és a Peugeot 2008-cal sok szempontból megegyező Crossland X továbbra is Opel maradt. A külső és belső mellett például a váltója jobb, mint amit a francia márkánál megszokhattunk. Igaz, hogy kicsit hosszú úton jár, de határozottabb, feszesebb, mint testvérmodellben. Igaz, hogy az egyik kedvenc belsőm, a vezetés szempontjából nagy élményt adó i-cockpit itt nem található meg, ettől függetlenül jó vezetni a Crossland X-et is. Egyetlen hátránya, ami sokkal inkább franciás, mint németes, az a futómű. Alapestben nincs gond vele, de rossz úton zavarba jön, ha pedig kanyarban fogunk ki egy-egy úthibát, akkor az végképp a gyengéje.

Csajok a csúcson. Talán nem lepődünk meg azon, hogy a Crossland X célközönsége elsősorban a hölgyek lesznek. Formája kellően csajos alapból is, ha pedig olyan színben kérjük, akkor anélkül tudhatjuk, hogy milyen nemű a tulaj, hogy ránéznénk. Az egyszínű karosszéria mellett kérhetünk kéttónusú fényezést is, a tető lehet szürke, fehér vagy fekete, attól függően, hogy milyen alapszínt választunk. Nem véletlen az sem, hogy a hazai bemutatóra főként a közélet női szereplőit hívták meg, illetve nekik adták oda elsőként tesztelésre a modellt. Uraim, nem kell persze ezt komolyan venni, én sem szégyenkezve szálltam ki belőle amiatt, hogy ez nem a legférfiasabb autó.

Elég lesz? A mindennapokban egy ilyen autó bőven elég munkába járni, elmenni bevásárolni, de akár még egy hosszabb nyaralásra is bátran elmehetünk vele. A 120 lovas dízelnél csak az 1,2 literes benzines az erősebb, mindössze 10 lóerővel, ami elenyésző, fogyasztása ugyanakkor bő egy literrel több volt, amikor nálunk járt. Városi használatra persze ajánlott a benzines, nagyobb napi ingázásokhoz és hosszabb utakhoz viszont a dízel bizonyul jó választásnak. A helykínálat egyéntől és kihasználástól függ. Lehetséges, hogy simán elég a kisebb Mokka X, akinek viszont kevésnek bizonyul, várja meg a Grandland X-et. Nem véletlenül középen helyezkedik el a Crossland X, az Opel X modellcsaládjában most ő képviseli az arany középutat. Joggal és minden tekintetben igaz rá. Árban lényegében ugyanott van, mint az azonos alapokon nyugvó Peugeot 2008, néhány dologban viszont többet kapunk tőle. A választásban minden bizonnyal a formavilág és az fog dönteni, hogy kinek melyik márkához húz jobban a szíve.

Értékelés
Pozitív
Kényelmes ülés, csendes motor és beltér, kedvező fogyasztás, jól kapcsolható váltó
Negatív
Úthiba esetén gyenge futómű
Árak
Tesztmodell alapára
5 485 000 Ft (2017.08.27.)
Tesztautó ára
7 156 000 Ft (2017.08.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Végsebesség:
187 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4212 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1605 mm
Saját tömeg:
1319 kg
Össztömeg:
1840 kg
Terhelhetőség:
521 kg
Tengelytáv:
2604 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
410-1255 l
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
900-1000 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500-505 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
870 mm
Csomagtér hossza:
720 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1470 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
hatfokozatú manuális
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
187 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
CO2-kibocsátás:
103 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:18
    Permalink

    A bejáratós tesztautó mindig többet fogyaszt a kezdetekkor, mint a bejáratott. Viharlampa azért arra kíváncsi lennék (tisztelet a dízel motoroknak), hogyan lehet egy 1.2 tonnás autó vegyes fogyasztása 4 liter (3.6, 3.8 még valószerűtlenebb)?! Az 5 körüli talán reálisabb lehet. Sokat jártam dízel autóval. 1.6 hdi-t, és 2.0 hdi-t is hajtottam egy ideig. A gyakorlati tapasztalom az volt, hogy a 2.0 dízelmotorok vegyes használat során mindig gazdaságosabbnak bizonyultak, mint a kisebbek (80% országút 20% város) viszonylatban 5, 5.2 liter körüli fogyasztást produkált a Peugeot 307 SW, 4.8. körülit pedig a Skoda Ocatvia 1.6 CR TDI (hozzáteszem ezt nem szerettem, mert a gyorsulása sajnos az éticsigáéhoz hasonló volt 4 személlyel.). Nyilván ez vezetési stílus függő is.

  • 2017.10.27. at 15:18
    Permalink

    Rengeteget ketyeg a motor alapjáraton fotózásoknál, folyamatosan megy a klíma, meg gondolom “végigmegy” rajta a teljes szerkesztőség hogy mit tud a gép. Mindezt tetézi, hogy a szerkesztőség Budapesten van. Így simán összehozható a 6 liter átlagban, ami még így is baráti szerintem.

    Amire kíváncsi vagyok, hogy ugyanezzel a motorral az új 308SW mennyit fog enni alattam 🙂

  • 2017.10.27. at 15:18
    Permalink

    Kedves Olvasók!

    Minden dieseles teszt olvasásgatása esetén femerül bennem, hogyan hoznak össze a tesztelő kollégák minden esetben 1-1,5 literrel több fogyasztát, mint amit pl. én a hétköznapokban produkálok. Kinyomják a szemét? Vagy én vagyok cammogós? Eseteleg mindig hátszelem van?
    Van egy 10 év felé közeledő 1.6 HDI 308-asunk, Euro4, SW, az is van 1,4 tonna. Országúton stabilan 90 felett 4 liter körül kijövök vele. Sőt, mostanában próbálgatom a drágább (ilyen-olyan adalékolt) gázolajokat, azokkal a 6. fokozatot nem is kapcsolom, mert minek, 3,6-3,8 liter körül jön ki vidéken így is. Szóval nem értem az gyakorlati méréseket. Nem csak itt, más oldalak hasonló tesztjeinél sem.

    További szép napot!

Vélemény, hozzászólás?