BMW i8: nem álom, valóság

Bemutatta a BMW az i8 sportkocsi szériaváltozatát Frankfurtban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A BMW az i almárkával kívánja bizonyítani, hogy a vezetés öröme nem jelenti jövőnk felégetését, azaz van lehetőség a sportos, de környezetkímélő autózásra is.


Az i-sorozat második tagjaként bemutatott i8-as vérbeli sportautó és vérbeli BMW. Hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerét szénszál-erősítésű műanyag (CFK) utascellával, alumínium vázszerkezettel, valamint fejlett elektromos töltéstárolóval és futóművel kombinálja. A 2+2 üléses kocsit már a tervezéskor plug-in hibridhajtásúra álmodták meg.
A sajtóanyag szerint a BMW i8 teljesen feltöltött akkumulátorral 100 kilométerenként 2,5 liter benzint fogyaszt átlagban. A kocsi tisztán elektromos módban 35 kilométert tehet meg. Ennek alapján 100 kilométerre mintegy 15 kWh energiaigény számítható, ami a kb. 50 forint/kWh áramdíj mellett 750 forint energiaköltséget jelent 100 kilométerenként. Ez a jelenlegi árszint ismeretében valamivel kevesebb, mint két liter szuperbenzin ellenértékének felel meg. Ha ezeket összeadjuk, akkor a kocsi benzinre számított fogyasztása 4-5 liter körüli 100 kilométerenként. Hatótávja kb. 500 kilométer.
A 4689 milliméter hosszú, 1942 milliméter széles és 1293 milliméter magas sportautó tengelytávja 2800 milliméter. A BMW i8 tömegközéppontjának magassága a 460 millimétert sem éri el, a BMW csoport egyetlen más jelenlegi modellje sem rendelkezik ilyen alacsony tömegközépponttal. Tömegeloszlása 50:50 arányú. Hajtása hibridspecifikus összkerék-meghajtás: a hátsó kerekeket a háromhengeres 231 lóerős, 1499 köbcentis turbós motor hajtja (legnagyobb nyomatéka 320 Nm), az első kerekeket a 131 lóerős (250 Nm maximális nyomatékkal bíró) villanymotor forgatja. Az együttes rendszerteljesítmény 362 lóerő és 570 Nm. Váltója hatfokozató automata, illetve kétfokozatú automata, kerekei 20 hüvelykesek (elöl 195/50 R20, hátul 215/45 R20 méretű gumikkal). Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 4,5 másodperc alatt gyorsul fel, végsebességét elektronika korlátozza 250 kilométer/óránál. Tisztán elektromos módban 120 kilométer/óra a végsebessége.
A BMW i8 elsősorban szénszál-erősítésű műanyag utascellájának köszönheti 1490 kilogramm saját tömegét. A high-tech anyag alkalmazása minimum azonos szilárdság mellett mintegy 50 százalékos tömegmegtakarítást tesz lehetővé az acél, illetve 30 százalékot az alumíniumkomponensekkel összevetve. Az ajtók szerkezete szénszál-erősítésű műanyag tartóvázból és alumínium külső borításból épül fel, a hagyományos konstrukciókhoz viszonyítva mintegy 50 százalékkal alacsonyabb tömeggel. A műszerfal magnézium tartószerkezete mindjárt kétféle módon is mérsékli a tömeget. A cockpit így mintegy 30 százalékkal könnyebb, mint a hasonló élményt adó BMW 6-os modelleké.
Hirdetés

Világítása az új prémium BMW-knél megszokottan LED-es, de nem kizárólag. A BMW i8 a világ első sorozatgyártású autójaként kínál extrafelszerelésként lézer-fényszórókat, amelyek igen fényes, mégis kellemesen észlelhető, tiszta fehér fénnyel szolgálnak. A fény az apró lézerdiódák sugarainak foszfortartalmú anyaggal végzett szabályozott átalakításával jön létre. Mivel a lézerfény monokromatikus, azaz egységes hullámhossz (azonos frekvencia) jellemzi, s szinte párhuzamos, igen nagy fénysűrűségű kévét produkál. Ez nagyjából ezerszer intenzívebb megvilágítást biztosít, mint a hagyományos LED-egységek, emellett különösen pontosan irányítható. Energiaigénye még az eleve igen takarékos LED-fényszórókhoz képest is bő 50 százalékkal alacsonyabb. A lézerfény wattonként mintegy 170, míg a LED-világítás csupán nagyjából 100 lumen előállítására alkalmas
A légkondicionáló berendezés légcsatornáinak innovatív habtechnológiája a hagyományos alkatrészekkel szemben 60 százalékos tömeg-megtakarítást hozott. Az elektromos motor és a teljesítmény-szabályzó elektronika közvetlen csatlakozása jelentősen csökkenti a szükséges kábelek mennyiségét, amelyek tömegét részben alumíniumhuzalok alkalmazásával mérsékelték tovább.
A BMW tájékoztatása szerint az i8 a világ első sorozatgyártású gépkocsija, amelybe kémiai úton edzett, különösen vékony és nagyon kemény üveget építenek. A BMW i8 utas- és csomagtere közötti elválasztó felület két, egyenként mindössze 0,7 milliméter vastagságú, kémiai úton edzett üveglapból áll, amelyek között hangszigetelő fólia húzódik.
A BMW i8.akban felhasznált alumínium többségében újrahasznosításból származik, s megújuló forrásokból nyert energia felhasználásával munkálják meg. A szénszál-erősítésű műanyag gyártása során keletkező darabolási hulladék, illetve a balesetet szenvedett és öreg járművekből származó anyagok vagy közvetlenül a gyártási folyamatban, vagy más jellegű alkalmazások során hasznosíthatók. Az ülések és a műszerfal felületein alkalmazott bőrborításokat az olívafák leveléből készített kivonattal cserzik. Nyersanyagként kizárólag Németországból, Ausztriából és Svájcból származó szarvasmarha-bőr szolgál. A természetes megmunkálásra Németországban kerül sor, rövid szállítási utakat biztosítva a BMW i8 lipcsei termelési helyszínéig.
Hasonlóképpen innovatív újrahasznosítási eljáráshoz kapcsolódik a különböző textilanyagok előállítása, amelyek a BMW i8 utasterében az ülések és az ajtókárpitok díszcsíkjaiként, illetve a mennyezetkárpit és a szőnyegek anyagaiként, valamint az ajtóoszlopok és a padlózat kárpitjaiként jelennek meg. Nyersanyag a speciális poliészter-granulátum, amely többek között PET-újrahasznosításból származik, és egy különleges eljárás során mintegy 40 százalék gyapjúval keverve kárpitanyagként szolgálhat. A BMW i gépkocsik lipcsei gyártásához száz százalékban megújuló szélenergiát használnak, tehát nem csak használatukkal, már előállításukkal is környezetbarát autók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:13
    Permalink

    Kimaradt a lényeg, kanyarban már csak azért is lenne jobb a tapadás, mert a hátsó kerekesnek van egy orrtolós viselkedése, amit itt “kihúzna” az első hajtás. Nem sok, de ilyen alacsony súlypontnál és tengelytávnál még vékony gumival is jelentős előny szerintem.

  • 2017.10.29. at 23:13
    Permalink

    Az összkerékhajtással csak gyorsulásban nyersz tapadást, kanyarodni nem fogsz tudni jelentősen gyorsabban, száraz aszfalton legalábbis biztos nem, mert ott a hátsókerékhajtás is le tudja vinni az erőt. Kis tapadás esetén előny a könnyebb irányítás, és az, hogy a gyorsító erők négy keréken oszlanak el, így nem fog olyan hamar elveszni a tapadás egy tengelyen. A 3 hengerest hallottam youtube videón szólni, nem annyira vészes a hangja.

  • 2017.10.29. at 23:13
    Permalink

    Mindent a minimális légellenállásért:D Összkerékkel szerintem nem kisebb a tapadás, csak megszoktuk hátul a 9+ collt és az ahhoz való gumit:D Itt meg elvileg összeadódik az első-hátsó gumi szélessége, gondolom én:D Engem a 3 hengeres kis turbós zümmögése inkább zavarna, meg az új fény, amit megint mindenki másolni fog mint anno az angel eyes-t. Mondjuk ez nem az i8 hibája:D

  • 2017.10.29. at 23:13
    Permalink

    Nem igazán láttam még autót, ami ennyire hasonlított volna a koncenpcióautóra, amivel felvezették, és ez jó. A forma nagyon merész, de szerintem teli találat.
    Azért kíváncsi lennék, hány kg lenne az autó hagyományos motorral és hajtáslánccal.
    A gumik méretei elég szokatlanok, valószínűleg nem ez az autó fogja dönteni a körrekordokat, de lehet, hogy a vezetése épp a kisebb tapadás miatt nagy élmény lesz. Mindenesetre nem szívesen gumiznám fel. 🙂
    Engem viszont bosszantana, hogy a méregdrága autóm újrahasznosított anyagokból van. De most ez a menő, a “zöldség”. Már minden a marketingről és a divatról szól az autógyártásban is.

Vélemény, hozzászólás?