Drog, amitől nehéz szabadulni – Toyota Avensis használtteszt

Toyota Avensis 1.8 VVT-i Sol Technic, 2004 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kábítószerként hat az emberre a Toyota Avensis, ugyanis többet ér a piaci értékénél, és ezért aztán józanul nehéz tőle megválni.

Vannak legendás autók, amelyeket mindenki ismer, amelyekről mindenki tudja, hogy különlegesek, ilyen a Mustang, a Camaro vagy a Porsche 911. A Toyota Avensis azonban nem ilyen. Tudják, az Avensis, ami az elnyűhetetlen Carina-E utódjaként 1997-ben mutatkozott be, a cikkben szereplő második generációval pedig 2003-ban jött ki, s futott 2009-ig, a harmadik generáció megjelenéséig. Ez egy tucatautó. Többnyire cégek veszik, magánszemélyek ritkábban, ők manapság elvétve engedhetnek meg maguknak új autót. Az Avensis persze az átlagosnál népszerűbb a magánvásárlók körében, hiszen nem elsősorban az Excel-táblákban mutatott költségekkel győzi meg vásárlóit, hanem azzal, hogy jó beleülni, jó vele utazni. Nagyot dobott a márka és a modell imidzsén a 2003-ban érkezett második generáció, ami kívülről nem volt nagyobb, mint a kortárs Ford Mondeo vagy az Opel Vectra C, de utasterével, vezethetőségével és ár/érték arányával mégis kitűnt a tömegből.
Hirdetés

A második generációs Avensis egyébként pont a hazai autópiac fénykorában hódított, akkor, amikor még a 200 ezres értéket is át tudta lépni az éves újautó-eladás. Mikor is volt az? 9-10 éve. Ma pedig a családok pont abból a korból való, használt, de jó autót vásárolnának - amilyet e heti piaci körképünk is kajtatott, legalább 500 literes csomagterűt, 10 év alattit és 1,5-2 milliósat. Lehetőleg benzines motorral, hiszen a használt dízelektől sokan félnek. Nem alaptalanul - aki nem autózik kellően sokat, az nem fogja tudni kitermelni az egy-egy, esetleges komoly meghibásodás javításának költségét, s rövid távokon autózva amúgy a dízel - a meghibásodási esélyt növelve - szinte sosem fog üzemmelegen futni. Benzines kell tehát lehetőleg ötajtósan, szervizkönyvvel, első tulajdonostól. Persze, meg svájci bácsitól...
Jó hír a használt Avensist keresőknek, hogy 8-10 évvel ezelőtt - amikor még magánszemélyek is vettek autót - a mainál jelentősebb példányban és arányban adtak még el benzines Avensiseket is. Ezek cégek helyett inkább családokat szolgáltak, s visszafogott(abb) futásúak. A 2003-tól 2009-ig gyártott szériából 100 ezer kilométer alatti óraáállásút persze nem érdemes és nem is nagyon szükséges keresni.

Mi ugyanis egy 2004-es, 141 ezer kilométeres példányt néztünk meg tüzetesebben, s az még csaknem újszerűnek tűnt. Az ötajtós, újkorától kezdve mai gazdáját szolgáló gép 1,8 literes VVT-i, változó szelepvezérlésű, könnyűfém blokkos (és persze hengerfejes), azaz a kínálat második motorját hordozza, pontosabban a 129 lóerős motor hordozza az Avensist és gazdáit. Ma is pont úgy, mint újkorában, csendesen és egészen dinamikusan. A 129 lóerős, 170 Newtonméter nyomatékkal bíró, amúgy egészen csendes 1.8 VVT-i 10,3 másodperc alatt visz 100 km/órára és kereken 200 km/órás végsebességet adhat. Váltója csak ötfokozatú, de az legalább sokkal jobban kapcsolható, mint a dízelekhez társított hatos. A fogyasztás persze nem a legfőbb erénye, a hasonló benzinesekhez mérten mégis kedvező. Városban – gazdájánál – meglehetősen rövid távokon, sok hegymenettel 9-10 liter környékén alakul az étvágya, visszafogottabban és kevesebb szintkülönbséggel autózók 8 liter alatt könnyedén eljárnak vele, országúton 6 literes érték elérése sem lehetetlen, az autópályás átlag pedig 7-8 liter közötti. Nem rekorder, de emlékezzünk a lehetséges gyorsulásra, az elvi végsebességre, és gondoljunk a méretekre is!

Az Avensis ugyanis egészen nagy. Nem elsősorban kívülről, a 4,63 méteres hossz ugyanis nem túlzott, azaz például belvárosokban sem reménytelen az Avensisszel leparkolni. A 2,7 méteres tengelytáv viszont egészen tágas utasteret ad, s az ötajtós esetében 510 literes, a nagy hátsó ajtón keresztül remekül pakolható csomagtér is óriási. És nem csak a helykínálat korrekt, a kidolgozás is az, az ülések egészen kényelmesek, méretesek és jó tartásúak. Az anyagok minőségiek, az ajtókárpitok bőrt, szövetet és műanyagot is felvonultatnak. Bőr a kormánykerékre és a váltó gombjára, valamint szoknyájára is került, de a már habosított műanyagból készített műszerfal is egészen minőségi. Kopás, fáradás nem jellemző, a kifejezetten kényelmes ülések plüssös huzata még a sofőr székén is teljesen makulátlan. A városban sokat forgatott kormányon persze látszik a futás, a váltókaron az évek, a pedálgumik viszont mintha újak lennének.
Hiába szép azonban a belső, indulás után zavaró, hogy a műszerfal kissé zörög, a szellőzőrendszer kuruttyol. Aki eztán kívülről alaposan körbenézi a síkban álló lemezekkel, viszonylag korrekt illesztésekkel, de láthatóan nem mindenhol gyári fényezéssel összerakott karosszériát, karambolos múltat vizionál, ugyanis ezen Avensis komplett jobboldala, valamint gépházteje és tetőlemeze is cserélt, újrafényezett. Frontális ütközés, borulás? Nem, „csak” néhány jégtábla zuhant rá Budán parkolva – már jó néhány éve, akkor benne volt a tévében is. Ennek köszönhetően esetében csak fokozódik a „használati értéke magasabb, mint a piaci” jelenség, ami az Avensisekre és a 8 év feletti autókra amúgy is jellemző.
Ki fizetne ugyanis azért például, hogy gazdája erre a lanyhatagul kinéző gyárinál fickósabb, fémrácsos hűtőmaszkot és légbeömlőt szereltetett, hogy fényszóróját mosós, gyári xeononra cseréltette, s hogy az előírt 15 ezer kilométerenként márkaszervizbe hordta? Ugye, hogy senki?! Ellenben a – ráadásul nem is a legszebben, de azért nem is csúnyán – újrafényezett, amúgy gyári elemek miatt mindenki alkudna. Pedig ezek az elemek sem rozsdásodnak még, ahogy az autón még semmi, hiszen miért is tenné. A 141 ezer kilométeres futás szinte még a bejáratást jelenti, olajfogyasztás nincs, pedig az 1,8 literes motornál az egy lehetséges típushiba, ami miatt a Toyota méltányosság keretében nem egy esetben motorblokkokat cserélt. Miként az 1.8-as járása ma is halk, ereje teljes, minden egyéb főelem rendben van. A kormányzás korrekt, s az elöl MacPherson, hátul multilink rendszerek is kopogás és lógás nélkül teszik dolgukat. A napokban mondjuk épp egy kerékcsapágyat kellett cserélni, de annak zaja is csak magasabb tempónál jött elő.
Komolyabb hiba a második generációs Avensisnek 5-ből 4,15 pontos átlagosztályzatot és kiváló megbízhatósági pontszámot adó használói véleményeink szerint sem várható, hiszen nincs itt se turbó, se bonyolult befecskendező-rendszer. Van viszont kielégítő menetteljesítmény, kellemes futás, átlagon felüli hangminőséggel szóló, kormányról vezérelhető (CD-s és kazettás) gyári hifi, kényelmes ülés elöl-hátul, első, oldalsó, függöny- és a sofőr térdét óvó légzsák. Hátul Isofix gyerekülésrögzítő-rendszer és óriási, alapesetben is 510 literes, de osztott üléshajtással bő kétszeresére növelhető csomagtér. Utóbbi szatyorakasztókkal, rögzítőszemekkel. Pakolóhely az utastérben is bőven van, egyebek mellett ajtózseb elöl-hátul, továbbá kétszintű, mély rekeszes könyöklő elöl, háttámlazseb hátul.
Az Avensist könnyű belakni, utána pedig nehéz tőle szabadulni. Nem azért, mert vevő nincs rá, hanem azért, mert annyiért nincs rá, amennyiért érdemes lenne odaadni. Rabul ejt, mint a drog. Ez a példány legjobb esetben is 1,5 millió forintot érhet, hasonló újonnan nincs, hiszen a harmadik generációs Avensisből már nincs ötajtós. Kombi választható, 1,8-as benzinessel, szintén Sol ellátmánnyal, listaáron 7,32 millió forintért. Szinte feltehető a kérdés: megér öt ilyen egy új Avensist?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    Én a helyedben nem cserélgettem volna, mert amennyi időt és pénzt elvesz az “új” autó megtalálása abból kicseréled a régi autóban az összes kopó alkatrészt….. Egy ismerös mesélte ,hogy venni akarta carina-e toyotát és elvitték szervízben ,hogy valós-e a 95 000 km…. Szervízben annyit mondtak ,hogy jól karban van tartva ,de annyira egybe vannak ezek a kocsik ,hogy akár 200 000-rel is többet futhatott mint ami az órában van és nem lehet rajta észrevenni…..

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    A belső anyagok minősége-textúrája nem rosszabb mint a korabéli német-francia autónál!
    Csak más,japános.
    Az illesztésekkel,összeszereléssel minőséggel pedig mindent ver….
    Van aki szereti van aki nem,ízlés dolga.

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    Nekem kéttő ilyen volt egymás után ezzel az 1,8-as benzinmotorral, csak kombiba. Mindegyiket használtan vettem kevés km-rel, majd beletettem 100 ezer km-t. A világon a legolcsóbban fenntartható középkategóriás autó, pedig márkaszervízbe hordtam. Nekem csak fékbetétet kellett cserélni 110 ezernél. Kényelmes, belülről hatalmas és kihúzatva 4000-es fordulat fölött még jobban el kezd tólni. Mindehhez nekem 7,8l-es átlagfogyasztás jött ki. Eladásnál sorban álltak érte a vevők. Világon a legracionálisabb választás. Igazából ez lett a veszte, mert az ötödik Avensis kombi után meguntam és vettem egy RAV4-et. De egy kicsit a mai napig bennem van, hogy ha az eszemre hallgatok, akkor meg kellett volna tartanom.

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    Nagyon tökéletes autó lehet, ha 140 ezer km után már kell kerékcsapágyat cserélni! Ráadásul a cikk írója úgy vezeti fel hogy ” szinte még most lett bejáratva”
    Hány autónak kell már ilyenkor cserélni kerékcsapágyat?

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    A kocsival kapcsolatban vizuális dolgokon lehet elmélkedni , de az viszont tény , hogy nem kell vele állandóan a szervízben dekkolni , és gyűjtögetni a pénzt a következő javításra …

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    Nem nekem találták ki a keleti autókat. A belső anyagok minőségétől egyenesen “hányok”, a középkonzolra rossz ránézni, de ha az ajtókra nézek valósággal elkap a röhöghetnék, a váltó egy wc pumpára emlékeztet, az a kézifékkarra hajazó valami ott középen meg nem is tudom micsoda…

  • 2017.10.30. at 03:56
    Permalink

    Erről a Toyotáról nem kell sokat regélni:
    A valaha kigördült legjobb középkategóriás modellek egyike,minden szempontból.
    Nincs rá jobb szó,irígylem akinek ilyen van:Tökéletes konstrukció!

  • 2017.11.24. at 18:15
    Permalink

    Nekem ilyen autóm van! Megmondom őszintén, hogy amikor vettem 2017 áprilisában, kicsit átvertek vele! Német hibátlan autóról volt szó. Ami az első tulajdonostól érkezett Magyarországra egy magán ember révén! Ez rendben is volt, hanem a rozsdásodás, és a hanyagság meglátszott az autón! Természetesen nem első, de még csak nem is második ránézésre! Lényegében full generálos autót sikerült vennem! Motor, váltó, fékek, az alvázon lévő rozsda sem volt előny, de én mégis úgy gondoltam, hogy egy 13 éves autó megér annyit, hogy az ember rá költsön, és foglalkozzon vele. Nem is reklamáltam az eladónál, mivel ő mondta, hogy nem ismeri az autót, csak Németországból hazajönni, mint mellékest vesz 1-1- autót! Ezt igazolták a papírok is! Valós 194.000 kiló méterrel. Mostanra lassan de biztosan vadonás új autót varázsoltatok belőle! Nem ér meg 500.000 forintot a full generál?! Sokan mondják, hogy nem vagyok tiszta, de semmi pénzért nem válnék meg tőle! A korához képest, sőt szerintem ma sem gyártanak ilyen autót másikat! Sokan azt mondják, hogy közép kategóriás autó, de nekem ez egy Full luxus autó! Csendes, nagyon jól érezteti a vezetést, egy élmény benne ülni! ültem már 2013 as VW Passatban ami elnyeli az út hibákat! Na nekem az nem autó! Érezni akarom, hogy vezetek! Ebben megkapom, és prémium!
    A belseje tökéletes állapotú, leharcolhatatlan időtálló! A forma terve tökéletes(számomra) Gyors mégis szelíd óriás!(kombi 1.8 vvti 129 Le) Ha valaki autót akar venni, akkor bizony az nem németet vesz! És nem újat! Az új kocsik drágák, és szarok! Talán a KIA az egyetlen kivétel ma! Tehát aki nem engedhet meg magának egy új autót az ne vegyen 2009 Suzuki, vagy VW , vagy bármilyen más közép kategóriás autót, mert egy olyan sincsen amit ekkora élmény vezetni, és ilyen olcsó fenntartani! Valamint ennyire modern autó! Simán megvett kilóra! Ja és nem utolsó sorban nagyon jól érezhető az autó eleje! Jó a kilátás a kocsiból az “alacsonyabb” embereknek! 190 centiméter feletti egyéneknek semmi képen nem ajánlom a rossz kilátás végett! Mivel az ülés nem engedhető elég alacsonyra, ezért a középső tókör, és az A oszlop éléggé útban tud lenni! Én pont a határon vagyok a 186 cm -mel! Amúgy minden 100% -osan működik benne! Elronthatatlan! Az előző tulaj bele öntötte a kólát és nekem kellett szétszedni, és kitakarítani a műszerfal középső részét! A rádiótól a digitális klímáig minden gomb be volt ragadva a cukortól, de ez már a múlté! Most tökéletesen tiszta, és semmi baja! Tanulság: Vigyázni kell a középkonzolban lévő pohártartóval! 😉 Nem hülye biztos! 🙂
    Összegzésem:
    Olcsó fenntartani, mint tankolni, mint szervizeltetni! (nézni kell alkatrészárakat aki nem hiszi!)
    Elegáns, szinte már-már luxus!
    Jól vezethető, érezhető az autó!
    Kényelemből csillagos 5 ös, bár azt mondják az utasaim hátul kissé túlzottan rugalmas a futómű!
    Az út tartása tökéletes!

    A kavics felverődéseket nem árt lekezelni, mert hamar berozsdásodik!

    A legnagyobb előnye mégis számomra az, hogy sima szívó benzines és alacsony fogyasztás mellett produkál! 10 liter fölé, csak padló gázzal megy 3. ban!

Vélemény, hozzászólás?