Egymásra licitálnak a gyárak az elektromos sportkocsik terén

Közelednek az elektromos szuperautók!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Citroën kipróbálta, a Mercedes megvillantotta elektromos szuperautóját. Utóbbi jó eséllyel belátható időn belül megvásárolható is lesz.

A Le Mans Classic olyan esemény, ahol a múlt nagy hírű versenyautói és pilótái gyűlnek össze a legendás franciaországi versenypályán, hogy magukat és egymást ünnepeljék. Az anti-retro vonulatot erőltető Citroën természetesen nem akarta kihagyni a jeles eseményt, de ők nem egy öreg autóval készültek. Inkább a jövőt mutatták meg a több ezer érdeklődőnek. A Survolt nevű szupersportkocsi-tanulmánnyal tettek meg egy kört versenyen kívül a 17 km hosszú pályán, ezzel is demonstrálva az új technikában rejlő lehetőségeket. Talán azért gondolkodik egyre több gyártó elektromos hajtású szupersportkocsiban, mert ez egy olyan réteg az autópiacon belül, ahol nem a vételár és a hatótávolság az elsődleges szempont a választásnál, hanem a gyorsaság. Ezt nem tudta demonstrálni a Citroën Le Mans-ban, hiszen megtiltották az autót kormányzó Vanina Ickx-nek (a hatszoros le mans-i győztes Jacky Ickx lánya) hogy túlságosan durván bánjon a menetpedállal. Mint a futamgyőztes a versenyt követő levezető körben, úgy hajtott végig a pályán az autó, amelyet a GT by Citroën tanulmány követett, és kis lemaradással DS3-asok hada. Ennél nagyobb tempóra is képes lett volna a francia szerkezet, hiszen annak mozgatásáról két darab, összesen 300 lóerő csúcsteljesítményű elektromotor gondoskodik. Ezek a legjobb helyen, azaz hátul hajtanak, és igen dinamikusan tudják mozgatni a 140 kg-nyi akkumulátorral súlyosbított karosszériát.
Padlógázra – elnézést –lepadlózott menetpedálra kevesebb, mint öt másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet az autó, amely kellően hosszú egyenesben akár 260 km/h-s tempóval is száguldhat. Ez azonban nem hat kedvezően a hatótávolságra, amely ideális körülmények között is legfeljebb 200 km-t jelent. A lítium-ion akkumulátorokat ipari áramról 2, normál, 220 V-os hálózatról 10 óra alatt lehet teljesen feltölteni. Ilyen adatokkal nem szolgált a Mercedes, amikor bejelentette az SLS AMG E-CELL elektromos autóját, amelynek azonban mégis nagyobb esélye van a sorozatgyártásra, mint francia ellenfelének.
Az AMG mérnökei németes alapossággal már akkor számítottak az elektromos meghajtásra, amikor magát az SLS-t fejlesztették. Ennek megfelelően mindössze egy, a versenyautókból ismert fekvő rugóstagos első felfüggesztés elég volt ahhoz, hogy elkészüljön az eddigi egyik legbrutálisabb erejű elektromos autó. Előbbire is csak azért volt szükség, mert a megfelelő menetdinamikai tulajdonságok eléréséhez a lehető legalacsonyabbra szerelték az első kerekeket hajtó két darab elektromotort és váltójukat. Az akkumulátorok közvetlenül a tűzfal előtt és az immár eredeti funkcióját nélkülöző kardánalagútban kaptak helyet. A csomagtér padlója alatti részt a hátsó kerekeket hajtó két darab elektromotor és a váltójuk foglalja el, azaz összkerékhajtású a Mercedes szupersportkocsija.
A kerékagy-motorok abból a szempontból műszaki zsákutcát jelentenek, hogy borzasztóan megnövelik a rugózatlan tömeget, amely nem csak a komfort szempontjából problémás, de úthibákon is többet pattogna a kerék. Márpedig egy olyan autónál, amely 533 lóerő és 880 Nm teljesítményű, jobb, ha a kerekek eredeti rendeltetésüknek megfelelően a lehető legtöbb időt töltik az aszfalthoz simulva. Ilyenkor sincs könnyű dolguk, hiszen a sofőr egy bokamozdulattal 4 másodperc alatt tud 100 km/h-s sebességre gyorsulni, azaz elég rendesen kell kapaszkodniuk. A benzines változatról átvett kerámiafékek is igénybe tudják venni a tapadást. Az AMG azért készítette el az SLS E-CELL-t, mivel tisztában van vele, hogy a benzinmotoros szupersportkocsik napjai meg vannak számlálva. Ők nem engedhetik meg maguknak, hogy a második körben lépjenek be az új, elektromos szuperautók piacára, ezért könnyen lehet, hogy ha nagyon limitált darabszámban, nagyon borsos áron egy kis széria elkészítésével elsőként készítenek elektromos szupersportkocsit. Azonban vannak olyan elemei az autónak, amelyek egészen biztosan eljutnak a sorozatgyártásig. Ott vannak a teljesen LED-es fényszórók, amelyek akár már a jövő év elején megjelenhetnek az SLS AMG extralistáján, és a pszichedelikus-villantósárga szín is egészen biztosan megmozgatta néhány szupergazdag vásárlójelölt fantáziáját.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?