Ez lehet a következő Év Autója?
Ismét bizonyította a Fiat, kicsiben tud igazán nagyot alkotni
Nem csak a Fiat, hanem az egész Stellantis konszern számára nagyon fontos modell a Grande Panda. De tényleg sikerült a következő slágermodellt megalkotni? Máris mutatjuk!
Panda, ezúttal nagyban!
Alaposan felpumpálta a Fiat a Pandát, emiatt jóval nagyobbnak tűnik, mint amilyen valójában: 1 milliméter híján kereken 4 méter. A retrofuturizmus szellemében született típus elöl pixelmotívumokkal játszik, természetesen a márkajelzés is feltűnik régi és új formátumban egyaránt. Mivel ez a tisztán elektromos verzió, így az orrában egy 4 méter hosszú spirálkábel lapul, amelyen 7 kilowattal tölthető. Már itt fontos azonban leszögezni: nem ez az egyetlen opció. Az autó oldalán található egy hagyományos bemenet is, amely a 100 kilowattos DC töltést teszi lehetővé.Egy Pandát, két személyre!
Ahogyan a külsővel, úgy az utastérrel is igyekeztek személyiséget adni az autónak. Az ajtópanelekre belülről is rányomták a "FIAT" feliratot, elöl pedig még a kis kukák is Panda feliratot kaptak. Apró érdekesség, a típusnév utolsó "a" betűjét megfordították, így az egy miniatűr szemetest ábrázol.Mi hajtja?
A Grande Panda a Stellantis csoport Smart Car platformjára épül, ennek megfelelően többféle hajtáslánc befogadására képes. A világpremierkor a lágy hibrid és a tisztán elektromos kivitelt leplezték le, ám nemrég bejelentette a Fiat, egy sima benzines, kézi váltóval ellátott alternatíva is elérhető lesz. A tesztalany teljesen elektromos, szívét 113 lóerős villanymotor adja, amely 122 newtonméteres nyomatékkal rendelkezik. Ehhez társul a 44 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátor, amely elméletben 320 kilométeres kombinált hatótávot tesz lehetővé.Tényleg élmény vele közlekedni?
Röviden: a városban igen. Az elektromos Grande Panda egyértelműen az urbánus környezetben érzi jól magát, az étvágya is ekkor a legjobb. Ugyanakkor ez csak némi matekozás után derül ki, mivel a fedélzeti számítógépből elegánsan kihagyták azt a fület, amely a fogyasztást mutatja. De a lényeg! A tesztidőszak alatt 15,9 kWh/ 100 km lett az egyenlet vége, ami valamivel jobb, mint a gyári mutató. Ugyanakkor nagyon fontos hangsúlyoznom, kizárólag városi/elővárosi környezetben autóztam vele. Tehát ilyen felhasználási mód mellett (klíma nélkül) nagyjából 270-300 kilométeres hatótávval érdemes számolni. 42 százalékról 1 óra 40 perc alatt töltött fel 100 százalékra, 22 kilowattos oszlopon átlagosan 20 kilowatt környéki átlagot produkált.Mennyibe kerül?
Az elektromos rásegítés nélküli, benzines alapváltozat hazai ára a teszt szerkesztésekor még nem nyilvános. A lágy hibridért minimum 8 190 000 forintot kell fizetni, míg az elektromos 10 190 000 forinttól vihető haza. A La Prima felszereltség 11 490 000 forintra módosítja a vételárat, amely a képeken szereplő sárga színnel párosítva a végösszeg is egyben. Minden más árnyalat - így a fekete és a fehér is - további 200 ezer forintba kerül, egyéb extrát viszont nem is lehet rendelni a villanyos Grande Pandához egy töltőkábelt leszámítva.Slágermodell?
A Grande Panda jó eséllyel pályázik a slágermodell címre, viszont nem a villanyhajtással. A 10 millió feletti kezdőár ugyanis - főleg magyar viszonylatban - rendkívül magas egy olyan autóért, amely a városi környeztet elhagyva csak kicsi szabadságot ad. Ugyanakkor az elektromos kivitelnek is lehet létjogosultsága, második autónak ideális, pláne ha otthon vagy éppen a munkahelyen adott a töltés lehetősége. Emellett nem szabad figyelmen kívül hagyni a Grande Panda "lelkét" sem. Külseje és belseje egyaránt hemzseg a márka vagy a típus történelmére vonatkozó utalásoktól, ma már tudjuk, egy bizonyos francia gyártónak ez nagyon bejött egy B-szegmensben induló modellnél. Érdekesség, a két autó formavilágát ugyanaz a személy, François Leboine tervezte. Vagyis a két típus élete kis túlzással ugyanonnan indul, már csak az a kérdés, a piac ezúttal is meghálálja-e a játékosságot és az egyéniséget.Árak
Tesztmodell alapára
10 190 000 Ft (2025.10.14.)
Tesztautó ára
11 490 000 Ft (2025.10.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
cm3
Teljesítmény:
83 kW (113 LE)
Nyomaték:
122 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
Végsebesség:
132 km/h
Méretek
Hosszúság:
3999 mm
Szélesség:
1763 mm
Magasság:
1573 mm
Saját tömeg:
1554 kg
Össztömeg:
1985 kg
Terhelhetőség:
431 kg
Tengelytáv:
2540 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
350-1315 l
Motor és váltó
Motor:
elektromos
Hengerűrtartalom:
cm3
Sebességváltó:
Irányváltó
Nyomaték:
122 Nm
Teljesítmény:
83 kW (113 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
132 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s


















































Félek nem lesz dobogós sem a Grande Panda. A válogatókon való átjutás is már pozitív lenne. 2025-ben a Citroen C3 csak 3. lett A Renult 5 E-Tech és Kia EV3 után…
Ha kicsit visszatekintünk a történelemben, akkor 1981-es év autója választáson a Panda I a 2. helyet ért el a Fored Escort mk3 mögött. Utána 2004-évi választáson a Panda II. az 1. helyet szerezte meg. 2012. évi választáson a Panda III. generációja már a szűkítő körökön sem jutott túl…
Méretei alapján sikeresnek kellene lenni az új modellnek, de a magas ár és a gyártásának indulását beárnyékoló szerbiai munkaerőproblémái miatt nehézkes a gyors siker. Nem túl szerencsés, ha sokat kell egy-egy példányra várni. A szeptemberi hónapban Olaszországban a Grande Panda már verte a C3-at. Európában kérdéses, hogy melyiket részesítik előnyben, ha közel hasonló az áruk. Jelenleg a C3 a 2025 augusztusi göngyölt adatok alapján a 11. az összes márka és típus között. Ha a Grande Panda hasonló eredmény hozna már jó lenne.
A Grande Panda igazán nagy dobása, hogy globális modellként akarják értékesíteni. Braziliában is fogják gyártani. Ott (és más Dél-Amerikai országban is) jó a Fiat megítélése és piacvezető, de Palio és Argo után nem tudom mennyire fogják kedvelni a GP-t. Az Uno II meg kisebb volt nála. Ezen felül még Észak Afrikában is gyártják majd Algériában. Világszerte 300.000 Grande Panda éves eladását tervezik. Ez elég optimista.
A 3 eltérő erőforrás BEV, MHEV, ICE szintén kelleni fog és mind a 3 elérhető már. A károsanyag kibocsátási kvótán nem fog javítani, mert nem hiszem, hogy a BEV-nek lesz a legnagyobb aránya.