Fekete mágia vagy a jövő technikája? Így készül a villanyautó!

Képcsokor és videó: az üres akkuváztól a kész Enyaqig kísértük a Škoda gyártósort

Már nem csak Németországban készítenek MEB akkucsomagokat a VW konszern tisztán elektromos járműveibe a kontinensen, a Škodánál is megkezdődött a gyártás. A csehországi Mladá Boleslavban kísértük végig a teljes Enyaq iV gyártást, immáron akkucsomagostul.

Ezen a héten kezdték meg a tisztán elektromos modellekbe való MEB akkucsomagok gyártását Mladá Boleslavban a csehek, ez az első olyan Németországon kívüli üzem Európában, ahol a hatalmas, akár 82 kWh kapacitású és 491 kilós áramforrásokat készítik. Testközelből nézhettük végig a 18 000 négyzetméteren, 130 millió euróból épült beruházás legelső napját. Alább a képek alatt elmagyarázzuk, hogy mely lépésnél pontosan mi történik, majd az egész folyamatot megmutatjuk egyben, videón.
Hirdetés
Amikor elkészült az akkucsomag, akkor ismét tesztek következnek, a kapacitás és az áramfelvétel sebességének próbája után azt is ellenőrzik, hogy mennyire gyorsan tud egy baleset esetén automatikusan lecsatlakozni az áramforrás az autó hajtásának többi részéről. A teszteket, akárcsak a teljes gyártási folyamatot, hőkamerákkal figyelik, hogy egy esetleges túlmelegedéses meghibásodást még a vészhelyzet bekövetkezése előtt megfékezhessenek. Ezt követően az akkucsomagokat 24 százalékra töltik és a raktárba továbbítják. Ez a 24 százalék a minimum, amellyel biztosan kibírja majd a csomag minimumra merülés nélkül az első töltés időpontjáig, tehát lényegében a kereskedésig. Jelenleg éves szinten 255 ezer akku összeszerelésére képes a gyártósor, ám a mellette található hatalmas területen sem focizni terveznek a csehek. Hamarosan megkezdődik még egy gyártósor építése, amely további 50 százalékkal növeli majd a gyártási kapacitást. Ha ez megvalósul akkor a csehek bőven több akkucsomagot gyárthatnak, mint amennyire a Škoda modelleknek szüksége van, ezeket az akkumulátorokat más VW csoportos járművek kapják majd
Hirdetés
A kész, 24 százalékra töltött MEB akkukat egy hatalmas raktárba viszi a futószalag, ahol teljesen automatizáltan és típus szerint csoportosítják őket a továbbszállításukig. A közvetlenül a gyártósor mellett található raktárba összesen 3200 akkucsomag fér. Amikor az akkumulátorokra szükség van egy-egy készülő autó aljában, akkor a robotok úgy gyűjtik be a szükséges egységeket, hogy azok a 2 kilométerre található Enyaq iV gyártósoron készülő modellváltozatoknak megfelelő sorrendbe legyenek rendezve. Ezt követően a gyár emissziómentességi céljainak jegyében megújuló energiából töltött, tisztán elektromos kamionok viszik át a sorba rendezett akkucsomagokat az eddig látott M6-os épületből a 2 kilométerre található M12-es épületig, amely már 1995 óta a gyár részét képezi. Itt eredetileg az első Octaviákat szerelték össze, annak idején napi 300 autós kapacitással indult meg a gyártás. Csak aztán az Octavia hatalmas slágermodell lett, így kicsit fel kellett pumpálni a számokat: ma már 1360 autó gördül le a szalagról naponta, amelyből mindösszesen 350 példány Enyaq iV.
Hirdetés
Itt búcsúzunk el a sötétkék Enyaq iV 80x-től, és ezzel egyidőben a gyártósortól is, ahol ma az Octavia mellett már az Enyaq is készül. Mindez azt jelenti, hogy egy szalagon raknak össze benzines, dízel, CNG üzemű, konnektoros hibrid és teljesen elektromos autókat is. Ezért elengedhetetlen, amire már a raktárban felhívták a figyelmünket, hogy mindig olyan sorrendben érkezzenek az alkatrészek, amilyen sorrendben az autók is jönnek majd a futószalagon. Véget ért hát a túra, ilyen tehát az élet a Škoda Mladá Boleslav üzemében, így készülnek mostantól már tényleg teljesen az alapoktól az Enyaq iV modellek. Nincs tehát ebben semmi fekete mágia, vagy csalás és ámítás, egyszerűen csak rengeteg, méregdrága technológia és fejlesztés. Ha kíváncsi vagy erre az egész folyamatra mozgásban is, akkor az alábbi gyári videót ajánljuk figyelmedbe.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?