Jelen állás szerint decemberben hivatalosan is bejelenti az Európai Bizottság (EB) a "kis villanyautók" kategóriájának megalkotását, tudatta Stephane Sejourne, a szervezet ipari biztosa. Mindezt azzal indokolta, hogy a gyártók azért nem tudnak 15 és 20 ezer euró (5,8 millió - 7,7 millió Ft) közötti árcédulát tenni a kis villanyautóikra, mert azokat a jogi környezet nem teszi lehetővé.
Természetesen most sem tiltja semmilyen szabály az ilyesfajta árazást, viszont a különböző balesetmegelőző és vezetéstámogató rendszerek megléte ezen típusoknál is kötelező volt eddig, az új, decemberben érkező szabályozás értelmében mentesülhetnek ez alól a kritériumoknak megfelelő modellek.
Hogy pontosan milyen gépjárművek szoríthatók majd a "kis villanyautók" mezőnyébe egyelőre kérdéses, de minden bizonnyal feltétel lesz kicsi saját tömeg, ám a Renault jelenlegi elnöke, François Provost korábban azt szorgalmazta, hogy a maximum 4,2 méter hosszú autók férjenek az említett szegmensbe.
Nem Provost az egyetlen aki megszólalt a témában: John Elkann, a Stellantis elnöke egy júniusi kongresszuson egyenesen felszólította az EU-t, hogy hozzanak létre egy olyan kategóriát, amelynek segítségével az autógyártók nyereségesen értékesíthetnek kis villanyautókat. Elkann lényegében a japán kei carokhoz hasonló szegmensről beszélt.
Mivel még jelenleg is dolgoznak a szabályozáson, így nehéz megtippelni, pontosan mely típusok eshetnek az egyszerűsített kategóriába. Ugyanakkor a fent említett javaslatok alapján jó eséllyel ide kerülhet a napokon belül bemutatkozó új
Renault Twingo, a Volkswagen
ID.EVERY1 koncepcióautó sorozatgyártott változata, de akár a már kapható
Leapmotor T03 vagy
BYD Dolphin Surf is megfelelhet a kritériumoknak. Minden bizonnyal átláthatóbb les a helyzet, ha valóban bejelentik a részleteket decemberben.
Ha olcsóbbak lesznek, megnő a kereslet, ha megnő a kereslet drágábbak lesznek.
Ahogy Móricka elképzeli az autógyártást…
Akármennyire is furcsa, de jelenleg a kereslet növekedésével épp, hogy olcsóbban tudnának gyártani autót, mert nőne a kapacitás kihasználtság. Nem azért kéne fizetni a munkásokat, hogy a gyár udvaron söprögessenek, hanem termékeny munkát tudnának végezni és 90-95%-os kihasználtságon mennének az üzemek. A kereskedőnek sem havi 4-5 autó eladásából kéne fenntartani az üvegpalotákat, hanem 20-30-ból. Csökkennének a fajlagos költségek.
Azok a gyárak amelyek jelenleg ezeket a típusokat gyártanák 50-60%-on döcögnek. Már ha nem kell őket bezárni vagy átmenetileg leállítani.