Ha jót akarsz, ezeket is nézesd át autódon a nyár előtt!
Nem maradhat el a futómű ellenőrzése a nyári abroncsra váltáskor
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ma már sokkal kevesebb figyelmet kap az autók tavaszi/nyári felkészÃtése, mint néhány évtizeddel ezelÅ‘tt, de az ellenÅ‘rzéseket nem szabad elfelejteni!
Valaha a nyári felkészÃtés a télitÅ‘l eltérÅ‘ olaj és hűtÅ‘folyadék betöltését is jelentette, sÅ‘t, egyes autókban a fűtÅ‘rendszert is át kellett állÃtani, hogy a motorhÅ‘ már ne az utastér felé menjen. Ma ezek már mind nincsenek, a gumiabroncsok viszont például sokkal jobban specifikáltak, tehát van belÅ‘lük téli és nyári is, ugyanis tesztjeinkbÅ‘l is tudjuk, hogy az adott évszaknak megfelelÅ‘ minden esetben sokkalta jobban teljesÃt. De ma sem szabad csupán a kerékcserére és mondjuk arra korlátozni az autó nyári felkészÃtését, hogy már nem téli szélvédÅ‘mosót töltünk bele, hanem van még néhány dolog az alapos, az autó alsó felére is kiterjedÅ‘ mosáson túl is, amire ajánlott figyelni. A legfontosabb a futómű ellenÅ‘rzése, ellenÅ‘riztetése.
Ha már kereket cserélünk, illetve cseréltetünk, azt érdemes olyan szakműhelyben végeztetni, ahol át tudják nézni a futómű elemeit is. Ha ugyanis valami nem stimmel ott, akkor nem csak zörögni vagy rázni fog az autónk, hanem a gumiabroncsok is extrém módon kophatnak, illetve többlet fékutat fogunk kapni. A fékutat ugyanis nem csupán a gumiabroncs minÅ‘sége befolyásolja, hanem az annak állandó tapadásáért felelÅ‘s lengéscsillapÃtó is. Utóbbit pedig bármilyen futómű-rendellenesség ki tudja nyÃrni, ha az indokolatlan, extra rezonanciát okoz.
Bár a lengéscsillapÃtókat minden műszaki vizsgán is ellenÅ‘rzik, érdemes azokat akár gyakrabban, legalább évente ellenÅ‘riztetni, a komolyabb szervizek rendelkeznek minden olyan műszerrel, ami a vizsgáztatáshoz szükséges, Ãgy fék- és rázópaddal is, az autó össz üzemköltségéhez mérten nem vészes kiadás az ellenÅ‘rzés, az pedig ugyebár nyilván alapelvárás minden józan sofÅ‘r számára, hogy autója a műszaki vizsgák között is biztonságos legyen.
MÃg a lengéscsillapÃtó cseréjének szükségessége sokszor csak műszeres méréssel derül ki (a teljesen elpukkadt persze jól érezhetÅ‘), van temérdek olyan futóműalkatrész, ami egyértelműen felfedi magát, ilyen a daráló gömbfej és toronycsapágy, a lötyögÅ‘, kopogó szilentblokk bármely futóműbekötési pontnál (minél finomabb a rendszer, annál több van belÅ‘le) vagy akár a stabilizátoroknál. Egyértelmű hiba a rugótörés is, ami ráadásul az autó azonnali letérdelését is jelenti. Ajánlott ezekre is figyelni, ugyanis mindre igaz, hogy ha nem javÃtjuk Å‘ket, akkor egyre gyorsabban kopnak, egyre több alkatrészt koptatnak el. És mindegyikre igaz, hogy hibájukkal a lengéscsillapÃtót is gyilkolják, ahogyan az is, hogy a rossz lengéscsillapÃtó is gyilkolja mindegyiket. Ezért ajánlott a futómű ellenÅ‘riztetése, különösképp a sok-sok téli kátyú után!