Ha kerülnéd a feltűnést, de jót szeretnél – Skoda Superb teszt

Vajon mennyit fogyaszt egy TDI valójában? Skoda Superb Style 2.0 TDI DSG SCR teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ötajtósként is óriási csomagteret ad, közepes felszereltséggel is egészen fényűző már, csúcsdízelével remek utazóautó a Skoda Superb. De vajon mennyit fogyaszt a TDI?

Active, Ambition, Style, Sportline, L&K - széles kínálatot nyújt csupán felszereltségekből is a Skoda Superb, de egyesével is bőséggel lehet hozzá extrákat rendelni. A "Business szürke metál" fényezésű, Style, azaz közepes felszereltségű és a 190 lóerős csúcsdízellel, valamint a hozzá már alapáras, 7 fokozatú DSG váltóval szerelt tesztautót elég okosan konfigurálták össze, de a téli teszthét rámutatott arra, hogy nem mindenkinek ez a motor a jó választás, el is mondom mindjárt, miért! A válasz ott keresendő, ahol az "5 literes fogyasztású TDI" legenda igazságtartalma. Tegyük hozzá, valóban lehet 5 literes fogyasztással járni egy-egy TDI-vel, leginkább az 1,6-osokkal, de nagyon higgadt körülmények között még ezzel az autóval is. Igaz, nekem 5,5 l/100 km volt a legkedvezőbb "etapom", míg városban, az általam járt 10-15 kilométeres, rendszerint belvárosi utakon inkább annak örültem, ha 10 liter alá ment a TDI étvágya. Ugyanis a meccs nagyjából úgy indul, hogy az indítás utáni első kilométereken adódó 13-15 literes fogyasztást próbálja az ember lefelé tornászni. Nagy trükk nem kell hozzá: ha józanul vezetünk (és itt nem az alkoholtól való távolmaradásra gondolok csupán), minél hosszabb távon megyünk, annál kedvezőbb lesz a TDI étvágya, hiszen annál több kilométerre oszlik el a hideg motor bemelegedési hővesztesége.
Hogy a Superb jó autó, az kétségtelen, hiszen óriási, 13 centi híján 5 méter hosszú, ötajtósként is hatalmas, alaphelyzetben is 625 literes csomagteret és hatalmas utasteret adó. Ugyanakkor a középkategória etalonjának számító Volkswagen Passathoz mérten még mindig egy kicsit szándékosan butítottnak tűnik, ugyanakkor annyival józanabb autó, hogy ez valójában nem fájdalmas. Futóműve elég komfortos, de a Style 17 colos alukerekeivel egy-egy úthibán azért kevésbé jól szigetelt, mint a szintén nemrégiben próbált Passaté. Utasterében sokkalta kevesebb a csicsa, persze azért ide is jutott, például LED fény az ajtókon és a műszerfalon körbefuttatva, az első ajtókból nyitáskor a földre vetülő Skoda-felirat, de a tavalyi frissítés hasznos újdonságokat is hozott. Például az okostelefonokkal lépést tartva nőtt a telefontartó Phone Box mérete, frissült az érintőképernyő (itt már alapból telefontükrözős), elérhetővé vált a teljesen digitális műszerblokk (ami ebbe a tesztautóba mondjuk nem került be) és alapáras lett a gombos motorindítás.
Hirdetés
Azért mondjuk extra pénzt kell fizetni, hogy az ajtók is nyíljanak zsebben hordott kulccsal, ahogyan azért is, hogy a Style esetén elektromosan mozgatott csomagtérajtó láblendítésre (virtuális pedállal) nyíljon. Alapáron jár viszont minden Superbhez a városi koccanásgátló, a Style esetén pedig az adaptív LED Mátrix fényszórót is megkapjuk, ami vakításmentes távfényével és erős világításával nagyon egyszerűvé teszi az éjszakai autózást. Feláras az adaptív tempomat és a sávtartós, holttérfigyelős, a DSG váltóval araszolófunkciós asszisztens csomag is, de azt mondom, ezekre megéri költeni, pláne a TDI esetén, amit vélhetően sok-sok kilométerre választanak. Bántani nem akarom ezt a dízel-DSG hajtásláncot, mert arra, amire való, tökéletes. Iszonyatosan jó hosszú távú utazóautó vele a Superb, a 130-as utazótempó is alig több mint 2000/perc fordulattal, csendben futható. Ha viszont városban, lámpától lámpáig megyünk vele, akkor kicsit nyers a hangja, a mai mild-hybrid hajtások mellett nem túl gyors a stop-start, ahogyan irányváltáskor a DSG sem. Zömében városi használatra is van Superb, ő a Superb iV Plug-in hybrid, ami egyébként közel 200 ezer forinttal olcsóbb is, mint a 190 lóerős, 400 Nm nyomatékot adó, 100 km/órára 8,2 másodperc alatt vivő és akár 240 km/órás csúcssebességet adó csúcsdízel, aminek WLTP norma szerinti kombinált fogyasztása is 7,1 l/100 km. Erejéhez mérten utóbbi adat nem rossz, és egyébként az érték simán hozható is. Hogy nálam hajszálnyit magasabb lett a tesztátlag, az igazából arra utal, hogy én nagyon nem - a dízel számára - ideális körülmények között használtam, zömében városban, azon pedig meg is lepődtem, hogy egyetlen hosszabb hétvégi úttal egészen normális (7,3 l/100 km) lett a teljes átlag. A Passat esetén nagyon erős "révbe értem" érzés a pazar helykínálatú Superbben is megvan, a legtöbb úthibán lágyan hullámzik át, csak a makacsabbaknál mutatja meg, azért a világ tud zord lenni. A Superbben a mai napig ott van a józanság, a "révbe értem" érzés mellett benne van a "tudom, honnan jöttem" filozófia is. Sok más mellett, az utasülés hátulról is elérhető elektromos vezérlése és a hatalmas hátsó lábtér pedig szolid utalás arra, hogy delegációs autónak sem kellhet egy Superbnél különb. Ha képességeit és helykínálatát nézzük, a csakis DSG váltóval elérhető csúcsdízel 12,65 millió forintos alapára és a még szövetkárpitos és analóg műszerfalas, de minden fontos sofőrsegédet megadó tesztautó 13,49 millió forintos alapára is teljesen korrekt; a külső és a konszernen belüli konkurenciához mérten is.
Értékelés
Pozitív
Kényelmes, tágas karosszéria, jó kidolgozás, komfortos futás, remek fényszóró
Negatív
A makacsabb úthibák érezhetők, irányváltáskor lassú DSG, lépcső a bővített raktérben
Árak
Tesztmodell alapára
12 652 120 Ft (2020.02.03.)
Tesztautó ára
13 487 120 Ft (2020.02.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1900-3300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Végsebesség:
240 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4869 mm
Szélesség:
1864 mm
Magasság:
1469 mm
Saját tömeg:
1765 kg
Össztömeg:
2162 kg
Tengelytáv:
2841 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
625 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
350 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
540-770 mm
Csomagtér hossza:
1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
1110 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 1900-3300 1/min-nél
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
240 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
CO2-kibocsátás:
117 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,3 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2020.02.03. at 16:14
      Permalink

      Miért, milyet? 😀 Diesel E-osztály 14,5 millió forintról indul (de ez ugye csak kis 1.6 diesel, a 2 literes listaára már 15,5 M), 5-ös BMW-ből már van 14 millióért tűzveszélyes diesel (a poroltó viszont nem alapáras), az Audi meg tényleg közel van 14,2 M-ért, de ők cserébe ugyanúgy csak gagyi DSG-t adnak, míg a többiek legalább rendes automatával szerelik a limuzinjaikat. Nem árkonkurensei a Superbnek a prémiumok – soha nem is voltak azok.

      • 2020.02.03. at 16:48
        Permalink

        Foleg azert, mert amiket felsoroltal egy kategoriaval feljebb jatszanak mint a Superb, ami kozep kategorias, D szegmens, az 5er, A6, E az pedig felso-kozep, E szegmens.
        Octavia pedig also-kozep.

Vélemény, hozzászólás?