Hívj csak hot hatchnek! – Mini Countryman JCW teszt
Mini Countryman John Cooper Works teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.
Túlcicomázott szabadidő-autónak hat, pedig a Countryman JCW valóban klasszikus sportautós tulajdonságokkal rendelkezik crossover létére
Valamiért úgy adódott, hogy csak kollégáim után, a veszprémi lőtéren láttam élőben először az új Mini Countryman JCW-t. No, semmi rosszra nem kell gondolni, nem én voltam a célkeresztben, csupán a Hungarian Baja tereprali világkupa miatt látogattam el a hadsereg gyakorlóterepére, ahol bizony a gyári hátterű X-Raid csapat is versengett a Mini sport-crossoverekkel. Akkor még nem sejtettem, hogy egyszer közelebbről is átélhetem a tereprali közútra kompatibilis változatát a négyszeres Dakar Rali győztes Countryman John Cooper Works utcai változatában. Azóta persze járt a kezeim között konnektoros hibridként is a második generációs Countryman, de azért autósportban nevelt szívem mégis csak jobban várta a legkihegyezettebb változatot.
80 ezer forint felárat jelentenek a sportcsíkok, de összehasonlíthatatlanul más karaktert kölcsönöznek a crossovernek. És így garantáltan mindenki megnézi
Apró John Cooper Works jelvények mutatják a hovatartozást kívül-belül
Prémiumgyártó lévén a Mini is igyekszik minden igényt kielégíteni, talán ez lehet azon szokatlan elgondolás mögött, hogy egy ekkora crossoverből is hot hatcht faragjanak. A Countryman nem csak hosszú, magas is, ráadásul a legnehezebb John Cooper Works modell, és valljuk be, nem az a kép, amit egy sportautóról kialakítunk magunkban. Cserébe van tágas utas- és csomagtér. Majd jön a képzavar. Nem várt bizsergés kerít minket hatalmába a gyönyörű sötétzöld fényezésre tekintve – pedig ez nem is a legendás British Racing Green, hanem a még költségesebb Rebel Green –, amit vörös sportcsíkokkal és tetővel törtek meg. Crossoveres hasmagasság ide vagy oda, a 19 colos egyedi JCW felnikkel masszív a kiállása, amiken kollégám Michelin tesztje után ismét Pirelli P-Zero abroncsok feszülnek.
Hangsúlyosabb a JCW diffúzora, és itt már szelepes dupla kipufogó dolgozik. Szélesen terpesztenek az egyedi 19 colos felnik
Belül ügyesen emelik még tovább a pulzusunkat az autósport világából ismerős alcantara borításokkal az ajtókon és az eszméletlen oldaltartású sportüléseken. Bár többen túl keménynek találták a sportüléseket, szerintem pont ez kell a sportos érzethez. Itt-ott elrejtett kockás-zászlók és vörös varrások, mindez prémium anyaghasználattal és a Minitől megszokott fiatalos, színes, kissé szeleburdi körítéssel párosul. Jópofa például, hogy a középkonzol hangulatvilágítás-gyűrűjét lehet fordulatszámmérőnek is használni. Sport módban alapból átvált rá, a head-up display pedig fokozatjelzővé alakulhat, ami narancs wifi-jeleket villogtat, ha eljött a váltás ideje. Hátul is bőséges a hely, így másokkal is kompromisszum nélkül oszthatjuk meg az élményt, és tulajdonképpen ez a Countryman JCW egyik legfőbb erénye. Közben vörösen pulzál a startgomb, indítsd már be!
A jól ismert Countryman beltér, némi velúrral és vörös varrással fűszerezve. Jó látni, hogy van, aki tényleg az autósportból merít ihletet
Hibátlan a bővíthető combtámaszos sportülések tartása, ráadásul hátul is bőséges a lábtér, kartámaszt és alcantara borítású üléseket is kapnak az utasaink. Már, ha bírják a szerpentinezést
Gombnyomásra rekedtesen felhörög, majd három durrantással pofán vág. Csak, hogy tudjuk, hol vagyunk. A Countryman JCW is azt a turbós négyhengeres tuningmotort kapja, ami csak a John Cooper Works modellek sajátja. 231 lóerőt és a crossoverek esetében 350 Nm nyomatékot csikartak ki a BMW 2,0 literes motorjából, többek között a turbónyomás 2,2 barra emelésével. Ennyi erő különösen jól tekeri az ALL4 összkerékhajtást is, a Countryman JCW úgy fordul meg homokban a tengelye körül, hogy azt sem tudjuk, merre van az előre. Az ígért 6,5 másodperces 0-100-as gyorsulás acélos egy 1,6 tonnás crossovertől – amely érték egyébként még a kabrió Coopernél is egy tizeddel jobb –, elérésében pedig Launch Control segít.
Többek között toronymerevítő tudatja velünk, hogy ez nem az alapmodell. A John Cooper Works fejlesztői 231 lóra tekerték a 2,0 literes négyhengerest
Az anyacég nevéhez hűen nem kamuznak semmivel. Ez tényleg egy teljesítménymodell, dedikált hűtőkkel a nagyobb légbeömlők mögött és leszorítóerőt generáló hátsó szárnnyal. Ugyanakkor ez még mindig egy böhöm nagy test sportautó mércével, ezért nyertek néhány kilót, és a többi modellnél komolyabb, külön a Countrymanhez fejlesztett Brembo kerámia fékrendszert ültettek be, négydugattyús, vörös féknyergekkel, amik sűrű fékezések után képesek nyikorogni, de egy ilyen autónál ez inkább szexi. Sajnos nem kézi váltóval kaptuk, de a 700 000 forint felárat jelentő 8 fokozatú Steptronic Sport automata váltóval is ki tudott teljesedni. Sportmódba húzva él igazán, ott elképesztően gyorsan dolgozik, mindig ott kapcsolt, ahol én akartam volna, ráadásul minden váltásnál ránt egyet. Nagyon versenyautó. Ugyanakkor nyugodt városi közlekedéshez is alkalmas semleges módjában, bár kissé túlbuzgó, sűrűn szeret váltogatni, még akkor is, ha az nem feltétlenül indokolt.
Nagyobb féknyergeket kap a Countryman JCW, a lökhárító nagyobb légbeömlői mögött tényleg ott figyelnek az extra hűtők
Nem csak dizájnelemek, valóban leszorító-erőt generálnak a hátsó szárnyak. Ennyi odafigyelés után úgy érzem, hogy nem érheti szó a ház elejét
Mély orkánnal duruzsol a kipufogó, kívül-belül vadító a hangja. Olyan klasszikus raliautós. Nem véletlen: nyertek már miniék Monte Carlo Rally-t 1964-65-ben. Négyhengeres létére nagyon disznó a hangja egészen a 6500 fordulat/perces tiltásig. Aztán durrog is. De, mint a szomszéd bácsi két tál bableves után. Méghozzá mindig máshogy. Halkan, hangosan, lustát és mélytorokból jövő fülszaggatót is. Kizárólag Sport módban nyitja a mókaszelepeket, ráadásul ilyenkor megemeli a fordulatot is. Mindezt a turbó sziszegése és a lefújószelep nyerítése koronázza gázelvételkor, bár utóbbi csak közvetlen a motortér mellől hallatszik. Tiszta hiperaktív, és itt nincs hangszórózás.
Olyan nagy a Countryman, hogy leginkább csak a hátul ülők hallják a durrogó rozsdamentes kipufogórendszert, előre már kevésbé jut el a hang. Megoldás: összes ablak le, tetőablak kinyit. Vagy apró öblögetések, hogy teljen a rendszer, majd nagy gáz, és CSATT. Oltári móka!
Aztán bekanyarodunk az erdőbe és kicsapjuk a mindössze 40 000 forintos piknik padot, ami egy mozdulattal el is tűnik a padló alatt. Igen, pontosan ilyen egy lifestyle autó
Vezetés közben jön az újabb meglepetés, ilyen közvetlen kormányzást és futóművet crossover még nem igazán adott. Ami a zöld Minihez kemény volt, az a JCW-hez illik igazán, a Performance futómű elképesztő kanyartempót enged, az elektromosan záródó első differenciálműnek köszönhetően az alulkormányzottságot is húzzuk ki a szótárunkból. Az ALL4 összkerékhajtás ügyesen kezeli a kanyarokat, mindig íven tart, ki- és bekapcsolt menetstabilizátorral egyaránt, de azért a híres maximális gokartérzés elmarad. Ez annál jóval nagyobb autó. Sport módban a sebességfüggő kormányszervó és a futómű is kőkeményre feszül, amin az egyedi 19 colos JCW felnik sem tompítanak. Jó eséllyel versenypályán sem lenne elveszve, közútra meg ott a semleges üzemmód, ahol érezhetően puhább. Tiprás mellett gondolkodás nélkül fogyaszt 10 liter felett, ugyanakkor Green módban a motor hajtásláncról való lekapcsolásával vitorlázik - ilyenkor nem mellesleg halk is -, ezért lehet vele városban gond nélkül 7 liter alatt eljárni.
Aszfaltról letérve sem fog elveszni, játékosra hangolt az ALL4 összkerékhajtás
Nincs sok értelme? Ráfoghatjuk. Azonban a JCW mérnökök kihozták belőle a lehető legtöbbet, és megalkották a legmérgesebb közúti crossovert, amit a piac látott. 11 758 000 forint az alapár, tehát valamivel még az ultra összetett karakterű S E plug-in hibrid változatnál is drágább a JCW. További közel 700 000 Ft felár az automata váltó, közel 500 000 Ft a tesztautó ülésszettje, vannak itt nagy tételek. Így jöhet ki végül a csillagászati 17 120 700 Ft konfigurátor szerinti tesztautó ár, de sokkal kevesebb diszkóval is élvezhető lehet a Countryman JCW. Alapvetően is bőséges ellátmányt ad kéttónusú fényezéssel, összkerékhajtással, vezetési üzemmódokkal, LED fényszórókkal, automata klímával, kulcs nélkül nyitással és indítással, valamint Visual Boost hangrendszerrel. No meg a Countryman izmos, divatos arcával, tágas és praktikus utasterével, amik csak emelnek az élvezeti értékén.
Túlzás hot hatchnek hívni? Nem, csupán szoknunk kell, hogy most már egy emelt hasmagasságú crossoverrel is tud élmény lenni minden méter. A Mini jó úton jár!
6.5-et ez lejtőn, hátszéllel. mondom, jó lesz az 7.5-nek is, de itt : [url]https://www.youtube.com/watch?v=4x61Rsls9xQ[/url] 7.7-et mutat 99km/h-nál :DDDDDD óraszerinti 100 mondjuk megvan neki 7sec alatt, de azt tudjuk, hogy nincs köze a valódi 100-hoz, inkább 95-96-hoz….mondjuk, nem versenyautó nyilván, de terephez sincs sok köze :D:D:D::D:D több a versenyautós motívum ebben a kis gyöszben, mégis nehéz mint a disznó.