Nagy fába vágja a fejszéjét a Kia, hiszen a Ceed távoztával egy igazi sikermodellt veszítenek, habár a zXceed még egy darabig tovább él. Ám a hazai flottaiac meghatározó szereplőjét villanyautóval pótolni tényleg nem könnyű, és ezt belátták a dél-koreai márkánál is, ezért jövőre érkezik a K4, egyelőre mexikói gyártásból, szóval az ára még erősen kérdéses. Ugyanakkor az EV4 Zsolnán készül, hamar ideér, és az árát is kordában lehetett tartani, szóval a villanyautók között ugyanúgy sikeres lehet mint kistestvére az EV3.
Az pedig szándékos, hogy nem kérdőjellel zártam az előző bekezdést. Minden adott az EV4 sikeréhez, hiszen ez is egy olyan modell, ami képes megkedveltetni a villanyautózást az átlagfelhasználóval. Ráadásul kétfélekarosszéria közül is választhat az ügyfél, igaz a szomszédból csak az egyik érkezik, erre lesz igaz, hogy gyorsan itt van. Ez pedig a klasszikus ferdehátú, az ötajtós kivitel, ami szerintem harmonikusabb is, mint a fastback névvel illetett szedán. A tengelytávolságuk azonos, hiszen ugyanarra a - villanyautók számára kifejlesztett - E-GMP platformra épülnek. Az ötajtós kasztnija 4,43 méter hosszú, a négyajtósé pedig 4,73, tehát csak 3 centiméter a különbség. Mindkettő 1,86 méter széles, viszont az ötajtós kicsit magasabb, egészen pontosan 5 milliméterrel (1480 és 1485 mm). Mégis érezni a fejtérben ezt a különbséget, tehát az ötajtósban hátul a magasabb növésűek jobban érezhetik magukat. A lábtér hátul érzésre ugyanakkora, felnőttek számára is elegendő. Mivel Zsolnára utaztunk váltott sofőrködéssel, így hosszabb távon is hátul ülhettem, ami egyáltalán nem volt megterhelő.
Elöl ugyanez a helyzet, kényelmesek és jól tartanak az ülések, külön dicséretet érdemelnek a fejtámlák, amelyek kialakítása nyugodtan lehetne iparági standard. A műszerfalban nagy meglepetés nincs az EV3 után. Jól átlátható, könnyen értelmezhető és főleg könnyűszerrel kezelhető úgy az érintőképernyő menürendszere, mint a fizikai gombok. A digitális műszeregység képe is éles, jól leolvasható, viszont a HUD kicsit torz, valószínűnek tartom, hogy a szélvédő dőlésszöge a ludas. A tojásdad alakú multikormány fogása is jó, súlyozása megfelelő, gombjain ennek is könnyű kiigazodni.
Hosszú utakra is ideális tehát az EV4, és nem is szepen meg ezektől villanyautó létére. Persze leginkább a nagyobb akkumulátorral, habár a kisebb is jött Zsolnára, és gond (na, megtöltés nélkül) odaért. Hogy a számok se maradjanak le: 58,3 kWh a kisebbik kapacitása és 81,4 kWh a nagyobb. Előbbi hatótávolsága papíron az ötajtós kasztnival 440 km, a nagyobb aksis pedig 625 kilométert tud. A Dél-Koreából érkező fastback esetében a hatótávok 456 és 633 km. Zsolnára kétféle útvonalon indultak az EV4 menetpróba csapatai. Egy távban rövidebb, hegyes-völgyes szakaszon, illetve egy távban hosszabb, időben rövidebbnek ígérkező, főleg autópályás úton. Mi az utóbbit húztuk így körülbelül 350 kilométert tettünk meg a nagyobb akksis autóval. A végén még 17 százalék maradt benne, ha a maradék megtehető kilométert beleszámítom, akkor kicsivel 400 kilométer feletti hatótáv jön ki, a fedélzeti rendszer szerinti kb. 18 kWh/100 km fogyasztás mellett. Habár a 600 feletti kilométertől ez messze van, a mindennapi használhatóságot tekintve teljesen rendben lévő. Nyugodtan be lehet vállalni hosszabb utakat is vele, sőt, akár a kisebb akkumulátorossal is, mert az is tudta ugyanezt a távot, miközben a végén még maradt is benne áram. Városi használatban meg valószínűleg tényleg érvényes lehet a 600 kilométer.
Ja, és majdnem elfelejtettem, hogy a csomagtérrel sem spóroltak, az ötajtós alapból 435 literes, a négyajtós pedig 490 litert nyújt. A zsolnai útra 3 ember poggyászát gond nélkül elnyelte, igaz az utóbbi esetében a "szedánság" révén kisebb nyílással gazdálkodhattunk. Vezetési élményét nem ragoznám túl, mert a villanyautók szinte ugyanolyanok. Csendes, stresszmentes, némileg steril a kormányzás, de a futóművet ügyesen hangolták, még a nagy felnikkel sem túl rázós, kellőképp feszes, nem tűnik túl lágynak, ezért összességében kellemes vezetni. A gyorsulás 7,7 másodperc százra, végsebessége170 km/h, de a lényeg, hogy ebben is megvan az azonnali nyomaték szóval országúti előzéseknél a biztonságos rugalmasság is.
Végül az árak: öt ajtóval, a standard range (kis akkumulátor) alapára 14 499 000 forint. Manapság, amikor egy jól felszerelt benzines kompakt is ennyibe kerül, ez igencsak nagy mutatvány. Nagy akkumulátorral már húzósabb, mert 16,9 millió forintról indul. A fastbacknél az indulóár 17,4 millió forint, a nagyobb akkumulátorral pedig 18,8 millió forint. De még tart a céges vásárlók villanyautós kedvezménye, amellyel 4 millió forinttal csökkenthetők ezek a számok.