Magukat vezető kompakt autók – milyen, mennyiért van a piacon?

Sofőrsegédek a kompaktosztályban: ki mit, mennyiért kínál?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ma már számos kompakt modellhez kaphatók sofőrsegédek, de vajon mennyiért és milyeneket kínálnak a legnépszerűbbek?

A héten egy hetedik generációs, azaz tavaly bemutatkozott Volkswagen Golf esetében néztük meg, hogy mennyire készségesen és milyen kedvezményekkel szolgálnák ki a potenciális kuncsaftot a kereskedők, pontosabban a kiválasztott kereskedők. Bár a Golfhoz is kaphatók modern sofőrsegédek, olyat akkor nem áhítottunk. Pedig - legalább opcióként - ma már e kategóriában is elvárhatók ezek az extrák, a nemrégiben nálunk járt Audi A3 például megadta őket, s valóban egyszerűbbé és biztonságosabbá tette az autózást – persze extraként, nem olcsón. Ma azonban már nem csak a prémium-, hanem a tömegmárkáknál is megtalálhatók a sofőrsegédek, így a Golf legfőbb konkurensei, a Ford Focus vagy az Opel Astra - természetesen a friss J - is kínál számos olyan elektronikát, ami könnyebbé teszi a vezető dolgát, csökkenti a baleseti veszélyeztetettséget. De vajon melyikük rendszere milyen, teljesen állóra fékezik-e az autót a távolságtartós tempomatok, megóvják-e az autó orrát a ráfutásos balesetektől? S nem utolsósorban melyik modellhez mennyiért érhetők el ezek az extrák? Egyáltalán mely modellek kínálják ezen modern extrákat? Lássuk a tavaly legkeresettebb kompakt szegmens 10 legnépszerűbbjénél mennyiért, mit kaphatunk a sofőrsegédek köréből.

A hazai piac tavalyi bestsellerének számító Opel Astra H esetében egyszerű a sofőrsegédek áttekintése. A 2004-ben érkezett, ma Classic III utónévvel kapható sorozatnál – logikus módon – nincs semmi említésre méltó tétel. A sofőr segítőjeként egyedül tempomat említhető, az legalább olcsó, 32 000 forint, a rendőrautókhoz is kért parkolóradar 74 ezerért már jóval drágább, több rendszerrel viszont semmiképp sem tudja megkönnyíteni az újonnan is kapható „öreg” Astra a sofőr dolgát. A tavaly a magyarországi eladási listán második, mostanra már kifutó Skoda Octavia esetében még nehezebb a helyzet, hiszen az már csak készletről kapható, amelyikben szerepel tempomat, abban azért 53 340 forint – még mindig nem vészes összeg – fizetendő.
Hirdetés

A harmadik helyezett Ford Focus esetében azonban már valódi arzenál kínálkozik sofőrsegédekből. A 2011-ben érkezett harmadik generációs Focus az első kompakt modell volt, ami nagykanállal adta a vezetéstámogató extrákat – persze azért nem alapból. A kényelmi extraként is felfogható parkoló-automatika a „Kényelem Plusz” csomag által csak az alapmodellhez nem kérhető, felára a Trend kiviteltől 200 000, a Titaniumhoz már csak 100 000 forint. A legkomolyabb sofőrsegédnek számító távolságtartós tempomat 250 000 forintos felára nem vészes, az azonban komoly megkötés, hogy csakis Titanium felszereltséggel, s csakis a komolyabb, turbós motorokhoz kérhető, így azzal felszerelt Focus legolcsóbban 5 710 000 forintos listaáron kapható. Mint azt a Focus első tesztjében is írtuk, a 30-180 km/óra között használható távolságtartós tempomat jóval nagyobb óvatosságot igényel, mint az araszolófunkciósok, hiszen fékezés közben egyszer csak kikapcsol, és átadja a stafétabotot. A koccanásgátló – szintén csak a Titaniumok esetében, további 110 000 forintos extraként – pedig csak 15 km/órás tempóról állítja meg az autót, ha a dugóban elkalandozna a sofőr figyelme.
Elérhető sofőrsegédek és áraikA legolcsóbb, de az elérhető sofőrsegédekkel felszerelt verzió alapára
Opel Astra HTempomat: 32 000 Ft4 922 000 Ft
(Opel Astra Classic III 1.6 16V, 105 LE)
Skoda OctaviaTempomat: 53 340 Ft4 805 910 Ft
(Skoda Octavia Clever 1.2 TSI, 105 LE)
Ford FocusParkolóautomatika - egyéb extrákkal:
200 000 Ft (Trend), 155 000 Ft (Trend Plus), 100 000 Ft (Titanium)
Távolságtartós tempomat (30-180 km/óra között aktív): 250 000 Ft (csak Titanium szinttől).
Koccanásgátló: 110 00 Ft (csak Titanium)
Holttérfigyelő, sávtartó, táblafelismerő, automata reflektor csomagban: 440 000 (Trend Plus), 330 000 Ft (Titanium)
6 140 000 Ft
(Ford Focus Titanium 1.0 GTDi, 125 LE)
Opel Astra JSávelhagyásra, követési távolságra és ráfutásveszélyre figyelmeztetés - egyéb extrákkal: 143 000 Ft
Távolságtartós tempomat (50-180 km/óra között aktív): 200 000 Ft
Holttérfigyelő (egyéb extrákkal): 185 000 Ft
5 248 000 Ft
(Opel Astra 1.4 Enjoy, 87 LE)
Suzuki SX4-3 143 000 Ft
(Suzuki SX4 1.5 GC AC, 112 LE)
Renault FluenceTempomat: alapáron2 990 000 Ft
(Renault Fluence 1.6 16V Confort, 110 LE)
Volkswagen GolfTempomat: 56 960 Ft
Távolságtartós tempomat (manuális váltóval 30-160 km/óra, DSG váltóval 0-160 km/óra között aktív): 156 210 +
13 700 + 140 970=310 880 Ft
Sávtartó rendszer: 165 100 Ft
5 846 040 Ft
(Volkswagen Golf Trendline BMT 1.2 TSI, 105 LE)
Kia cee'dSávelhagyásra figyelmeztetés - számos egyéb extrával: 1 200 000 Ft6 399 000 Ft
(Kia cee'd 1.6 GDI EX, 135 LE)
Renault MéganeSávelhagyásra figyelmeztetés + lámpaszenzor: 100 000 Ft4 490 000 Ft
(Renault Mégane Dynamique 1.6 16V 110 LE)
Volkswagen JettaTempomat: 57 150 Ft4 946 880 Ft
(Volkswagen Jetta Trendline 1.2 TSI, 105 LE)

A Focushoz további sofőrsegédek is kérhetők, de csak a Trend Plus és a már említett Titanium csúcsverziókhoz. A Trend Plus esetében 410, a Titaniumnál 330 ezer forint a „Vezetési kényelem csomag”. Holttérfigyelővel, apró korrigálásra is képes sávelhagyásra figyelmeztetéssel, táblafelismerő rendszerrel, automata, a reflektort is magától kapcsoló fényszóróval, éberségfigyelővel, továbbá esőszenzorral, automatikusan sötétülő belső tükörrel, elektromos, fűthető külső tükrökkel, fűthető szélvédővel és ablakmosó fúvókákkal és még hazakísérő fénnyel, de ami sokkal fontosabb, az Active City Stop (külön amúgy ugye a Titaniumhoz is 110 000 forintos) ráfutásgátlóval. A Focus tehát sok mindentől óvhat. Trend Plus és „vezetési kényelem” csomagos Focus legolcsóbban 5 870 000 forinttól kapható meg, aki távolságtartós tempomatra is vágyna az előbbi csomag mellé, az 6 040 000 forintért vihet haza egy 1,0 literes, 125 lóerős GTDi motoros ötajtóst. Ami további 100 ezerért, összességében 6 140 000 forintért lehet önálló parkolásra is képes.

Bár az Astra H-hoz láttuk, hogy semmilyen modern sofőrsegéd sem kapható, a 2009-ben piacra lépett, tavaly frissített Astra J már bőven kínál olyanokat – a második Enjoy felszereltségtől. Kínálkozik például a „Vezető Segítő Csomag 1”, mely 143 000 forintért megadja a „Kilátás és Világítás csomag 1” elemeit, az eső- és lámpaszenzort, valamint az elektrokróm középső visszapillantót is, továbbá első, sávelhagyásra és követési távolságra figyelmeztető, valamint táblafelismerést is adó kamerát. Utóbbiakon felül pedig további 200 000 forint a távolságtartós, de csak 50-180 km/óra között élő tempomatot adó „Vezető Segítő Csomag 2”. Szerepelhet holttérfigyelő rendszer is, a 185 000 forintos, továbbá első, hátsó és oldalsó parkolószenzorokat és elektromosan behajtható, fűthető tükröket is szerepeltető Perimeter Protection csomag által. Az Astra konkurenseinél olcsóbban, 5 063 000 forintért lehet távolságtartós tempomatos, 5 248 000 forintért pedig a holtteret, illetve parkoláskor a karosszéria csaknem minden pontját felügyelheti, igaz, közben vetélytársainál maradibb és gyengébb, 87 lóerős 1,4-es szívómotorral szerelt, s azt sem hallgathatjuk el, hogy a távolságtartós tempomat e modellnél a leginkább korlátozott használhatóságú, leginkább csak városon kívül vethető be.

A sofőrsegédek képlete a 3 143 000 forintos klímás alapárával a szegmens legolcsóbbjának számító Suzuki SX4 esetében a legegyszerűbb: semmi sincs hozzá felárért sem. Bezzeg a listaáron 3 890 000 forintról startoló, akciósan 2 990 000 forintért hazavihető Renault Fluence-hoz alapáron jár a sebességkorlátozásra is képes tempomat, más modern sofőrsegéd mondjuk hozzá sincs, ellenben kényelmi elemeket nagyvonalúan ad a kompakt szedán.
A Fluence után pedig az eladási listán a ma a szegmens legfrissebbjének számító Golf következik. Bár a legfrissebb, a sofőrsegédek sora itt mégsem teljes, de azért nem is szerény. Lássuk hát a konkrét árakat és a rendszerek tudását! Nem okoz meglepetést, hogy a 4 225 200 forintos belépő (3-ajtós) Golfhoz nem kapható semmilyen vezetéstámogató extra – sőt, amúgy nem rossz – alapellátmányán felül semmilyen egyéb tétel sem. A következő, alap Trendline esetén már elérhető az önálló, párhuzamos és merőleges parkolásra is képes, 201 930 forintért kínált Park Assist 2.0. A Lane Assist sávtartó rendszer 165 100 vagy dinamikus fényszóró-szabályzással 195 580 forintért kínálkozik, tempomatból viszont csak alap érhető el a 85 lóerős Trendline-hoz, 59 690-ért.
Komolyabb sofőrsegédért, például a szintén nem drága 156 210 forintos távolságtartós tempomatért még csak felszereltséget sem kell módosítani, elég motort ugrani, egyetlen lépcsőt, a 105 lóerős 1.2 TSI-ig. Jár hozzá ráadásul a városi vészfékfunkció is, mely DSG váltóval állóra fékezi az autót, ugyanis a rendszer DSG váltóval 0-160, manuálissal 30-160 óra között aktív. Turpisság azonban, hogy a távolságtartós tempomathoz 13 970 forintért kötelező multifunkciós kijelzőt választani, továbbá vagy a 140 970 forintos, 3 küllős, multifunkciós bőrkormányt vagy a 287 020 forintos „Komfort” csomagot is kérni kell hozzá. Utóbbi automata klímát, az említett kormány mellett a kézifékkar bőr borítását, esőszenzort, elektrokróm belső tükröt, automata fényszóróvezérlést, első-hátsó parkolóradart, tolatáskor lehajló jobb oldali tükröt és hazakísérő fényt is ad. Golfunk így 5 622 520 forintért távolságtartós tempomatos, s további 165 100 forintért, azaz összességében 5 787 620 forintért sávtartásra is képes. Táblafelismerő itthon, holttérfigyelő azonban egyáltalán nem rendelhető a Golfhoz, a sofőr fáradtságát azonban már alapáron is monitorozza, s mint azt láthatjuk, amit kínál, azt olcsóbban adja, mint a Ford a Focushoz, s ha nem az alap, hanem egy turbós Astrához mérjük, még annál is olcsóbban lehet távolság- és sávtartós.

És mit adnak az olcsónak vélt koreaiak, például a tavaly e szegmensben az eladási listán nyolcadik Kia cee’d? Legfeljebb sávelhagyásra figyelmeztetést, a csúcs EX felszereltséggel, a nem szerény árú, de nem is szerény tartalmú (elektromos vezetőülés memóriával, bőr ülések, super vision cluster műszerfal, elektromos kézifék, állítható könyöktámasz, hátsó lábtérfűtés, deréktámasz az első üléseken, állítható magasságú utasülés, fűthető első ülések és kormány, fényes fekete műszerfalbetét, sávelhagyásjelző, xenon fényszóró, nyomógombos indítás, esőszenzor, elektrokróm belső tükör, automata fényszóró, tolatóradar, automata parkolórendszer, alumínium pedálok, fém első küszöbburkolat) „P9 Luxus csomag” rendelésével. Mivel utóbbi az alapmotorhoz nem kérhető, a cee’d 1.6 GDI motorjával 6 399 000 forintért lehet sávelhagyásra figyelmeztetős és már egyéb extrákkal is gazdagon, köztük parkolóautomatikával is felszerelt, egyéb sofőrsegédeket azonban nem kínál. Így aztán a cee’d a sofőrsegédek terén sem áll élen, s nem is kellően olcsó.
Sofőrsegédek arzenálját a Renault Mégane sem hozza, ellenben nagyon olcsó, alapja 3 590 000, akciósan 2 790 000 forint, ha valaki sávelhagyásra figyelmeztetéssel, azaz a Visio System extrával kérné, azt csakis a leggazdagabb, Dynamique verzióhoz érheti el. Az automata fényszórókapcsolást is adó extra nem drága, 100 000 forint, a Dynamique azonban gazdag alapellátmánya miatt nem olcsó, listán 4 940 000, akciósan 4 390 000 forint. Azaz a Mégane 4 490 000 forintért lehet sávelhagyásra figyelmeztetős, Dynamique-ként amúgy sebességhatárolós tempomatos, s egyéb extrákkal is nagyon gazdagon felszerelt, nem turbós, de nem is rossz, 110 lóerős, 6 fokozatú váltós 1,6-os benzinmotoros.

A népszerűbb kompakt modelleket vizsgálva nézzük végül, hogy mit adhat a Volkswagen Jetta! A mexikói gyártású lépcsőshátún tetten érhető, hogy még a Golf VII előtti időkből származik, csupán a hagyományos tempomat érhető el hozzá 57 150 forintért - ha azt egy alapszínű (fehér) alap Jettához kérjük, éppen 5 millió forint alatt marad, 4 946 880 forint lesz a vételár.
Melyik kompakt lehet a legvonzóbb sofőrsegédjeivel? A legtöbb ilyen elemet ma is a Focus adja, nála olcsóbban lehet azonban távolságtartós tempomatos (persze holttérfigyelést és táblaolvasást nem kínáló) a Golf VII. Még egy kicsit olcsóbb a táblákat ugyan olvasó, ám korlátozottabban használható távolságtartós tempomatos és gyengébb motorral szerelt Astra J. A többi versenyző közül a Kia cee’d és a Renault Mégane csak sávelhagyásra figyelmeztetést adhat, a Mégane sokkal olcsóbban, s ugyebár a Kia 7 évesét már közelítő, 5 év/100 000 kilométer garanciával. A Renault Fluence, az Opel Astra H, és a Volkswagen Jetta esetében legfeljebb a hagyományos tempomat, a Suzuki SX4 esetében azt sem említhetjük sofőrsegédként, esetükben egyéb jellemzők lehetnek vevőcsábítók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?