Magyar motor viszi, de mégsem a mi autónk: Opel Cascada teszt
Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo Cosmo teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kezdeti kínálatának csúcsával, a szentgotthárdi, 170 lóerős SIDI turbómotorral járt nálunk a vászontetős Opel Cascada. Kellemes, de nem a mi autónk.
Nem is látszik rajta, de a Cascada nagy, nagyon nagy, méreteivel a középkategóriás limuzinok világában van otthon
Nagy csomagtérre törekedhettek a tervezők, a magas farhoz alapáron jár a tolatókamera, a parkolóradarok azonban felárasak
Bár a formán nem látszik, méreteivel a Cascada inkább az Insigniához, mint az Astrához van közelebb. Formáján pedig nehéz eligazodni: nyilván szándékosan megállapíthatatlan, hogy melyik modellre hasonlít inkább. Legkevesebbet talán akkor tévedünk, ha azt mondjuk, hogy jellegzetesen opeles, s a gyáriaknak bizonyára ez lehetett a célja. Nem mintha sokakat vonzhatna át a tömegmodellektől, ez rétegautó, s leginkább a prémiummárkák hasonló méretű kabriói között böngészők közül csábíthat(na) át kuncsaftokat.
Távirányítóról és menet közben (40 km/óráig) is tudja a mutatványt, a nyitás 17, a zárás 19 másodperc, ablakhúzás nélkül, a négy oldalablak egy külön gombbal engedhető le, vagy húzható fel egyszerre
Szinte mindent tud, amit a nagyok: vászonteteje nem csak elektromos mozgatású, hanem 3 rétegű, extrán hő- és hangszigetelt, s ez bizony meg is látszik a zajkomforton. A Cascada csendes, zárt tetővel még autópályán is csendes. Nyitottal pedig pont az a jó, hogy kellően kabriós. A felboruló autót akár el is bíró szélvédő nem nyújtózik az első utasok fölé, a napellenző ellenben magasra emelt ülésnél pont a sofőr szemmagasságában lehet. Ha már ülés: az extraként az Opel minősítetten ergonomikus, temérdek módon szabályozható, AGR-tanúsítványos székei itt valahogy nem tűntek jónak. Legalábbis nekem egy hét alatt sem sikerült megtalálni a kényelmes pozíciót, más kolléga szerint a szokásos komfortot adták.
Jellegzetesen opeles, sokgombos középkonzolos a műszerfal. A tető nyitókallantyúja a váltó mögött látható, mellette a kisebbik gomb a rögzítőfék
Utóbbit leszámítva a Cascada érdekessége pont az, hogy kabrió létére olyannyira tucatautó, hogy azt elsőre nem is gondolnánk. Egy nagy Opel, csak épp nyitható, menet közben is egyetlen gombnyomásra kallantyúhúzásra nyitható vászontetővel. A tetőnyitás 17 másodperces ideje kifejezetten gyors, s a zárás 19 másodperce sem rossz. Az pedig egyenesen ütőkártya, hogy mindez 40 km/óráig menet közben is mehet. Mehet továbbá a parkolóban, távirányítóról is a nyitás és a zárás is.
Középtermetűek mögött még hátul is el lehet férni, az Isofix-csatlakozók könnyedén elérhetők, a hátrajutásban az első ülések elektromos előresiklása segít. Elöl nem lehet panasz a helykínálatra, az ülések opcióként ergonomikusak
Vezetni a Cascadát épp olyan élmény, mint egy Insigniát, mint egy nem is rossz Insigniát. A műszakiság természetesen igazi legózás végeredménye, az első futómű az Insignia OPC-ből eredő, de az Astra GTC-be is szerelt HiPer Strut, amelynél az első gólyalábak nem forognak a kerekekkel, a hátsó pedig szintén az Astrából eredő Watt-rudas csatolt lengőkaros. Az irányíthatóság kellemes, a rugózás a tesztautó 235/40 R19 abroncsaival inkább feszes, mint kényelmes, s ezen a háromállású (Comfort, Normal és Sport módokat kínáló) adaptív, Flex-Ride lengéscsillapítás sem változtat sokat. A beállítások egyébként a gázreakciót és a kormány (elektromos) rásegítését is hangolják, utóbbi talán Sportban a legkellemesebb, akkor a műszerek is piros háttérvilágítást kapnak.
Bőr hatású a műszerfal borítása, LED-hangulatfényes az utastér, induláskor az elöl ülők számára az öveket villanykar nyújtja
Sportos jellemzőket azonban még a 170 lóerős, kezdeti csúcsmotortól se várjunk. Annak ellenére ne várjunk, hogy a szentgotthárdi, közvetlen befecskendezésű benzines egészen finom darab: nyomatéka már alacsony fordulattól van, csendes és egyenletes járású, 170 lóereje azonban csak 6000 1/percnél jön, erejéhez tehát pörgetni kell. A Cascada viszont nehéz, nagyon nehéz, illetve nehéz, mint a mai Opelek, saját tömege 1,7 tonna feletti. Így a 170 lóerő messze nem sportosan, csak kellemesen viszi. Papíron nagyon takarékosan, a gyár 6,3 l/100 km vegyes fogyasztást ígér, mi zömében városban hajtottuk, így jött ki a 9,7 l/100 km tesztátlag, ami a 8 literes gyári vonatkozó értéknél még elviselhető mértékben több. Ami viszont problémásabb, az az, hogy a nehéz autóhoz egy kissé alul méretezettnek tűnik a fékrendszer, ekkora tömeget bizony nehéz megállítani, s ez időnként a Cascadában is feltűnő.
Még nyitott tetővel sem kicsi, 280, zárttal 380 literes a csomagtér. Támladöntéssel bővíthető is, úgy 750 literes, szűk átjáróval, de bő 1,8 méter hosszú
Ha viszont épp ácsorogni kell, a városi dugókat egészen gyors stop-start rendszer teszi könnyebben elviselhetővé. Utóbbi alap a SIDI motorhoz, ahogyan temérdek egyéb is a Cascadához. Ez az egyetlen olyan Opel, ami mindenképp kap tolatókamerát, továbbá alapáras hozzá az első sportülés és az MP3-olvasó hifi, valamint az ESP is. Légzsákból négy szerepel, az oldalsók az elöl ülők fejéig érnek. Borulás esetén nem csak a szélvédőkeret, a hátsó ülések mögül kirobbanó tartóoszlopok is óvják az utasokat a nyaksérülésektől. Ami viszont fontosabb: a balesetek elkerülésében felárért ugyan, de igen komoly fényerejű adaptív xenonfényszórók, követési távolságra, sávelhagyásra és a holttérben lévő autókra figyelmeztetés is segít. Közvetetten persze a kényelmi extrák, az ülésfűtés és –szellőztetés, a kormánykerék-fűtés, vagy a nyitott tetővel is egészen jó hangminőségű kihangosító is óvja az utazókat. Kár, hogy ezekkel és még néhány extrával (például navigáció, guminyomás-szenzor, ergonomikus ülések, Flex-Ride) a tesztautó ára már 10,5 millió forint feletti. Nem szerény pénz, nem az a pénz, amiért a hazai átlagvásárló autót vehet, a hasonló méretű és tudású kabriókhoz képest azonban kedvező ajánlat a Cascada. Esetükben azonban másik dilemma jöhet elő: a Cascada az igazi prémiumkabriókkal teljesítmény és menetdinamika szempontjából nemigen veszi fel a versenyt. Lehet-e mindezek ellenére siker? Majd a piac eldönti.
Büszkék lehetünk a szentgotthárdi motorra. Csendes, nyomatékos és nem is torkos. A Cascada azonban számára is nehéz
Az átlag ,de lassan(gyorsan), a közép magyarnak se lesz egy ilyesmi az autója soha….
Pedig szép, kár ,hogy nem hibrid.
Nagyon szép a színe, és az egyik legszebb mai autó lett.
Azt hiszem rábeszélem a feleségem egyre 🙂