Még élvezni is lehet – smart forfour
smart forfour 1.1 Pulse, 2006 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A legpraktikusabb smart? SzÃnes kisautó félmillióból? Egy jó japán Mercedes? Nevezzük akárhogy, egy a lényeg, a smart forfour ma már nem túl nagy érték, ellenben remek kisautó.
Csupán három éven keresztül készült, az utód 2014-ben érkezett a Renault Twingo alapjain, ez viszont még japán a lemezek alatt
Érdekes házasságokat kötött a Mercedes: ami nem volt fontos, vagy nem akarták önerÅ‘bÅ‘l kifejleszteni, de jó ötletnek tűnt, azt összelegózták más gyártók segÃtségével. Ilyen például most a Citan, amire szükségük volt, de annyira mégsem, hogy saját maguk fejlesszék ki, inkább megvették a franciáktól a Kangoo-t. A 2000-es évek elején a japánokkal is szövetkeztek, és az új brand, a smart létrehozásában erÅ‘s szerepe volt a Mitsubishinek. Ha nem lett volna a Colt és annak padlólemeze, akkor a forfour sem létezne, de ezt elÅ‘ tudták adni olyan jól, hogy ha ránézünk erre a még ma is vidám kisautóra, a Colt az utolsó, ami eszünkbe jut, na persze csak ha nem ismerjük a sztorit.
Nehezen látható meg benne a Mitsubishi Colt, egész különleges karakter lett a smart forfour. A fekete karosszériarészt hÃvják Tridion váznak, Pulse szinten fekete volt, feljebb ezüst, vagy grafit szürke, ami fehér, az műanyag
Olaszországból jött, a mediterrán éghajlat kinyÃrta a lámpaburákat. A négyágú alufelnik mutatósak, sokak szerint kemény a futómű, valójában emiatt elég jól tart kanyarban
A forfour padlólemeze és benzines motorjai érkeztek a MitsubishitÅ‘l, viszont a komplett felépÃtmény új tervezés. A smartok különlegessége a könnyen cserélhetÅ‘, könnyű műanyag karosszériaelemekkel játszás, ez a forfournál is Ãgy van, viszont a Tridionnak hÃvott, látszólag egy darabból készült kabin persze fémbÅ‘l van. Ez a fekete rész, ami Pulse felszereltségnél volt csak fekete, magasabb szinteken lehetett ezüst, vagy grafitszürke, a műanyag elemek meg rengetegfélék, Ãgy nagyon sok kombinációban létezik. A műanyag elemek pozitÃv tulajdonsága, hogy nem rozsdásodnak, ellenben könnyen törnek, ha viszont vigyáztak rájuk, akkor nehéz megmondani a kort elsÅ‘ ránézésre. A próbált példánynak vannak sérülései rendesen, Olaszországból érkezett nemrég, de ha a fényszórók kapnának egy rendes polÃrt, nagyon egészségesnek mutatkozna.
Még ma is látványos, könnyen beazonosÃtható messzirÅ‘l is, a jegyek közösek a kétüléses fortwo-val, mégis öt ajtóval is jól mutat a formaterv
SérülésekbÅ‘l van bÅ‘ven, találni azért szebb és jobb állapotút is, ez már erÅ‘sen leharcolt, nagyjából ilyenek mennek a kÃnálat legalján
A forma nagyon tetszett már akkor, 2003 és 2006 között gyártották, pedig nagyon klassz fazon. Persze hiába az összelegózott alkotóelemek, a Mercedes árazásai voltak jellemzÅ‘ek rá újonnan és a szervizköltséggel is aszerint kellett számolni, Ãgy nem lett túl népszerű. Pedig igazi életstÃlus-autó, a külsÅ‘ csak egy dolog, a belsÅ‘ hasonlóan izgalmas, a szövet elemeket is kérhettük többféle szÃnben, és volt olyan felszereltség, ahol ez felármentes volt. A fortwo jóval sikeresebb lett, persze, olyanja más gyártónak nem volt, a használtpiacon is kelendÅ‘ek, mÃg a forfour nagyon csúnyán vesztett az értékébÅ‘l. 600 ezer forint magasságában már itthon is beszerezhetÅ‘, import útján meg spórolhatunk is valamennyit, de külföldön se sokkal olcsóbbak. Ezért az árért viszont egy látványos kisautót kapunk, ami még ma is annak számÃt. Hogy milyen ma egy ilyen smart 11 évesen?
Találni vidámabb, szÃnes utasterűt is, a műszerfal teteje szövetborÃtású, a formák is jók, a rádió árulja el, hogy ez egy Mercedes
Tologatható a hátsó ülés 15 centis távon, az elsÅ‘k támlái vÃzszintesre dönthetÅ‘ek, viszont hátrafelé elég szűk határok között állÃtható
ErÅ‘sen lehasznált, legalábbis a konkrét példány, nem volt túl jó sorsa, de még mindig tartja magát, ami azért elárul valamit. Sok a külsÅ‘ sérülés, de ami rosszabb, az a beltér, újkorában se tűnhetett minÅ‘séginek, ennél azért jobb anyagok voltak a Mercedes birtokában már akkor is. A műanyag kormány konkrétan foszlik, az ajtók burkolatai kemények, a kezelÅ‘szervek szintén elég silányak, de az ülések azok, amik nem bÃrják az idÅ‘t. Sokat használhatták, Ãgy a 122 ezer feletti futás csak útmutatónak tűnik, ennél biztos nincs benne kevesebb, de én minimum kétszer ennyire szavaznék, ha nem háromszoros a szorzó. Persze az is lehet, hogy csupán nehéz sorsa volt. A vezetőülés ülÅ‘lapjának bal oldalán teljesen elmállott a szivacs, annyira, hogy ha nem vigyázunk, vasra ülünk, ami már a kárpitot is kiszakÃtotta. Ennél biztos van jobb állapotú példány is, ez nagyon szélsÅ‘séges használatot mutat. A többi ülés jól átvészelte az éveket, de jellemzÅ‘en minden elég kopottas. Fura az elrendezés, egyszerű, letisztult, mégis dizájnos kisautónak készült, és a letisztultság jegyében amit lehet, eltüntettek odabent, ezért kerestem 10 percig az elsÅ‘ elektromos ablakok kapcsolóit, amiket végül a kézifék mellett az ülések között találtam meg.
A kor és a lehasználtság jól látszik rajta, elkezdtek mattulni a hátsó kisablakok, eltűnt a szivacs a vezetőülésből és foszlik a műanyag kormány is
Jópofák a kerek műszerek, ennél több nem is kell, a gömbölyű váltógomb pedig remek fogású, japánosan pontosan és rövid úton kapcsolható még mindig
Biztos hozzá lehet szokni, nem rossz az ergonómia, csak furcsa, de a gömbölyű váltógombért jár a piros pont, az pedig, hogy még ma is rövid úton és tűpontosan kapcsolható, a japánok érdeme. Az 1,1-es háromhengeres, 75 lóerÅ‘s motor is az övék. Aki városi autót keres, annak tökéletes lesz, nem valami acélos, de eredetébÅ‘l fakadóan pörgÅ‘s és fürge, teljesen vállalhatóan mozgatja az egy tonna alatti kis karosszériát, remegése sem vészes, a változó szelepvezérlés miatt pedig a fölsÅ‘bb tartományokban megy jól. Ott már csúnya a hangja, de jól megy, még élvezni is lehet, fÅ‘leg, ha jön egy-két kanyar. Van már baj a futóművel - balra húz - és a kormányról sem jön túl sok visszajelzés (elektromos szervó) viszont a futómű jól tart, Ãgy bátran lehet dobálni egyik kanyarból a másikba, olyan, mint egy új Swift. A legtöbben elektromos problémákról számoltak be a smartokkal kapcsolatban, a japán motorok meghibásodással nem gazdagÃtják az életet, Ãgy az 1,1-es teljesen jó választás lehet.
Kézzel kell állÃtani a tükröket, ez azért elég puritán megoldás, van viszont klÃma, ami az 1,1-es motort kicsit leterheli, de ez már szinte alapelvárás
75 ló nem a világvége, japánosan pörgős, a változó szelepvezérlés miatt a fölső fordulatszám-tartományokban élénk, teljesen jól viszi az egy tonna alatti karosszériát
Egy ekkora autó is lehet praktikus, van például 15 centin tologatható hátsó üléspad, az elsÅ‘k különlegessége, hogy teljesen lehajthatóak a háttámlák, Ãgy egy kényelmes szobát alakÃthatunk ki benne, kérdés, hogy ezt kihasználta-e bárki is az életben. Ez viszont annak a rovására ment, hogy a támlák elég kis szögben állÃthatók csak hátrafelé. Nem rossz kisautó, a különleges vázkialakÃtás miatt töréstesztje négycsillagos, jól teljesÃt frontális ütközésnél, az oldalirányú karamboloknál már kisebb a biztonság. Alkatrészárban sem mondanám vészesnek, fékbetétek 5-6 ezer forint, tárcsák maximum 10 ezer forintért kaphatók, a lengéscsillapÃtó 15 ezer környékén indul, egészen vállalható. Sajnos nem csak a fehér borÃtások műanyagok, hanem a hátsó ajtók kis ablakai is, amik a mediterrán vidéken töltött éveknek köszönhetÅ‘en hasonlóan öregedtek meg, mint a fényszórók, de ez annyira nem zavaró. Nem mondom, hogy titkos tipp, de aki 6-700 ezer forint körül keres autót, nem mellesleg klÃmásat, meg persze az örök szempont szerint; hogy csinos és mutatós legyen, annak néhány forfourt is érdemes megnéznie.
Nincs túl nagy értéke a használtpiacon, félmillió fölött kezdÅ‘dnek, mutatós és egyedi kisautót ad ennyiért, helykÃnálata is elég jó, és autózni is jót lehet vele
Ez az autó még mai szemmel nézve is egy nagyon fura szerzet… Még sosem láttam teljesen egyszÃnű változatban, valószÃnűleg úgy nem is lehetett megvásárolni. De legalább nem egy hÃrhedten vacak betegágy, mint a kisöccse:) Jó kis Colt-technika dolgozik a lemezek alatt, mivel akkoriban még a Daimler-Chrysler volt a Mitsubishi fÅ‘részvényese.
Látom semmit sem tudsz a 42-ról, sem csak hülyeségeket ismételgeted aztán még el is hiszed amit leÃrsz, de legalább véleményed az van, jó sommás 😉