Megszűnhet az autópályamatrica
Kilométer arányos útdíj válthatja az autópályamatricát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Még csak terv, de 2013-tól, elsőként a teherautók, kamionok és buszok számára kilométer alapú, automatikus díjlehívású fizetőrendszer válthatja az autópályamatricát.
A megtett út alapján a legtöbb autósnak drágább lesz az autópályázás, ám a fizetés kétség kívül kényelmesebb lehet és a ritkán, rövidebb szakaszokon felhajtók még jól is járhatnak
A kilométer arányos fizetéssel nem várható az ezredfordulón lebontott fizetőkapuk visszaállítása, hanem a legmodernebb, megállás és lassítás nélküli fizetőrendszert említik a tanulmányban. Az úgynevezett OBU-kkal (On Board Unit – azaz fedélzeti egység) követnék, hogy az adott, a rendszerben regisztrált autó mikor, hol halad, mennyit megy autópályán és a rendszer automatikusan küldené a csekket vagy apasztaná az előre feltöltött egyenleget. A rádió-adóvevőel és akár GPS-szel is felszerelt OBU-kat a tanulmány szerint jelképes letéti díjért lehetne igényelni egy-egy autó regisztrálásakor, de a rendszer akár a gyári előkészítésekkel is kommunikálhatna, sőt a tervek szerint az európai OBU-kkal is kompatibilis lehetne. Így külföldre utazáskor sem kellene a pályadíjakkal vacakolni.
Kezdetben csak a 3,5 tonnánál nehezebb járművek kapnánk OBU-egységet, a személyautóknál, motorkerékpároknál később megjelenők gyufás- és cigarettás doboz közötti méretűnek várhatók
Szélvédőt dekorálni valszeg nem kell majd, beépítenek egy kütyüt (kvázi gps) a motortérbe. Arra viszomt – ismerve a magyar mentalitást – kiváncsi leszek, hogy szűrik ki a jogosulatlan használókat, ahhoz továbbra is optikai eszköz kell.
A km díjban egyetértünk, nem lehet drágább, mint a jelenlegi konstrukció.
Ja. És igenis a bevételnövelés az elsődleges cél!
Ha személyautó
– hétvégére elmegy Bp-ről Debrecenbe, akkor a jelenlegi díj [b]másfélszeresét fizeti[/b],
– ha netán az ország egyik végéből a másik végébe megy távoli rokonaihoz, akkor [b]2-3-szor[/b] többet,
– ha pedig sokat utazik havonta, pl. 2000 km, akkor [b]3-4-szer többet fizet[/b]! Azért ez durva.
30 km-es út miatt meg nem feltétlen megy fel az ember a pályára, hisz rövid távon nem nyer annyit időben.
Szóval alsó hangon 50%-os emelés. Szerintem max. a [u]3 Ft[/u]-os km díj lenne elfogadható. Akkor is bőven növekedne a bevétel.
Na és egy mai átlag autós (főként egy holnapi) ezek szerint szépen kidíszítheti a szélvédőjét mindenféle kütyüvel. Jól fog kinézni 🙂
Csak az a baj, hogy a 10-szer nehezebb kamionok több mint 100-szor jobban veszik igénybe(koptatják) az utakat és annyival többet soha, sehol nem fognak kérni tölük.