Mert a vevőknek ez kell! Skoda Kamiq menetpróba
A Scala SUV-ja – próbán a Skoda Kamiq
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Franciaországban, Elzászban vezettük a Skoda legújabb, legkisebb SUV-ját. Nyugat-Európa még intenzívebben mutatja: a vevőknek SUV kell.
A legkisebb Skoda SUV a Kamiq, neve az észak-kanadai és grönlandi inuitok nyelvéből származik:
A hazai piacon az eladások 37,7 százalékát adja már a SUV szegmens, s a világpiac harmadát is ez az osztály viszi. Egyre többeknek kell SUV, a kisebb méretűek osztálya az elmúlt évben 13 százalékkal hízott a Skoda adatai szerint. Ezek után aligha lehet meglepő, hogy a Skoda egy harmadik, a Kodiaq és a Karoq alá pozícionált szabadidő-autót mutatott be. Ahogyan a K-val kezdődő és Q-ra végződő modellnév, úgy a karosszéria éles vonalai a nagyobb tesókat juttatják eszünkbe. Meg persze a Scala-t, hiszen a Kamiq tulajdonképp egy emelt, SUV-osított Scala. Futóművét 39 milliméterrel emelték meg, üléspozíciója 4 centivel került magasabbra, ami egyrészt jobb kilátást, másrészt könnyebb ki- és beszállást is ad. A hossz ugyanakkor 12 centivel szerényebb, a szélesség milliméterre egyező, a magasság 6 centivel nagyobb.
Panorámatetővel is kérhető, nyitási lehetőség viszont nincs ahhoz
| Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
| 4241 | 1793 | 1531 | 2651 | 400-1395 |
Ismerős Skoda beltér, hiszen az utastér lényegében egy Scala, opcióként akár hangvezérléses digitális asszisztenssel, változtatható képű kijelzős műszerblokkal
A helykínálat bőséges, az ülőlapok skodásan rövidek egy kissé
Könyökmagasság felett puha, meglepően igényes műanyagokkal találkozhatunk, de ami lejjebb van és kemény, az se kellemetlen. Az ajtókra is jut az ülések kárpitjából, ami lehet egyrészt kellemes textil, másrészt világos bézs vagy fekete bőr/Alcantara kombináció. A hifi mindenképp érintőképernyős, eSIM által a Kamiq online-kapcsolatos, s a kötelező vészhívórendszeren túl akár a Skoda digitális asszisztense, Laura is a fedélzeten lehet. Hogy a Skoda ma már prémiumautós jellemzőket is mutat, azt nagyon jól jelzi, hogy az eddig leginkább csak a BMW modellekben látott vezeték nélküli Apple CarPlay kapcsolat már a Kamiq esetén is elérhető, meg persze hozzá és tőle függetlenül is a vezeték nélküli telefontöltés. Ha kábellel táplálnánk készülékünket, ahhoz USB-C kábellel kell készüljünk, ugyanis olyanból alapáron jár kettőt előre, opcióként ugyanannyi hátra is, ahol ülésfűtés szintén elérhető és persze légbeömlő is van. [BANNER type="1"]
A Scalához mérten szerényebb, de azért elegendő, 400 literes alapméretű a csomagtér - persze a padlórekesszel, ám a padló alulra is rakható, úgy a képen láthatónál nagyobb teret, de üléshajtással lépcsős padlót kapunk
Van továbbá temérdek Simply Clever részlet, egyebek mellett sok-sok pakolóhely, parkolójegy-tartó, esernyő az első ajtókban, automatikusan nyíló ajtóvédő (a szegmensben elsőként), jégkaparó a tanksapka-fedélben, a csomagtérben szatyorakasztó és LED elemlámpaként kivehető, mágneses talpú világítás, stb. A motorpaletta a Scalaból ismert, tehát 1,0 literes háromhengeres és 1,5-ös TSI benzinesek, valamint 1,6 literes dízel, igaz utóbbi a hazai piacon nem lesz kapható. Mindezt csak a menetpróba után tudtuk meg, így első tesztautóként színpreferencia miatt még beválasztottam egy kézi váltós gázolajost.
Összkerékhajtás nincs, de a hasmagasság egészen tisztességes: 18,8 centiméter
Autópályázásra nyilván jó, mi viszont városi és hegyi utakon autóztunk vele, s ahhoz az elképesztően hosszúra áttételezett, amúgy korrektül kapcsolható hatfokozatú váltójával annak ellenére nem volt túlzottan kellemes, hogy elvileg 1500-3250/perc között elérhető a 250 Nm csúcsnyomatéka, 3250-től 4000/percig pedig a 115 lóerős csúcsteljesítménye. Kellemesebb volt az ugyanilyen teljesítményű, de csak 200 Nm nyomatékú 1,0 literes benzines, már a hatos kézi váltóval is, a hétfokozatú DSG-vel pedig pláne. Ha erősen kiforgatjuk a motort, akkor nyilván rá lehet jönni, hogy csak háromhengeres, de normál üzemben kevéssé. A vevőkört pedig vélhetően még annyira se fogja izgatni, mint minket. A négyhengeres, 150 lóerős benzines talán már sok is egy ekkora autóhoz, a dízel pedig a hegyi tesztkörön nem is fogyasztott kevesebbet, mint ugyanott a háromhengeres benzines (6,8 l/100 km volt mindkettejük kijelző szerinti átlaga), így furcsa leírni is, de az 1,0 literes tűnik az ideális választásnak.
Kristálytiszta képű az infotainemnt érintőkijelzője, a képen a csúcs, 9,2 colos képátlójú Amundsen rendszer, ami vezeték nélküli Apple CarPlay-t is ad
Opcióként 10,2 colos TFT-panel a műszerblokk
| Motor | 1.0 TSI 95 LE | 1.0 TSI 115 LE | 1.5 TSI 150 LE | 1.6 TDI 115 LE |
| Hengerűrtartalom (cm3) | 999 | 1498 | 1598 | |
| Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | ||
| Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 (DSG/7) | ||
| Teljesítmény [LE (1/min)] | 95 (5000-5500) | 115 (5000-5500) | 150 (5000-6000) | 115 (3250-4000) |
| Nyomaték [Nm (1/min)] | 175 (1500-2000) | 200 (2000-3500) | 250 (1500-3500) | 250 (1500-3250) |
| Végsebesség [km/h] | 181 | 194 (193) | 213 (212) | 193 (192) |
| Gyorsulás 0-100 km/h | 11,1 | 9,9 (10,0) | 8,3 (8,4) | 10,2 (10,4) |
| Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 5,1-6,3 | 5,3-6,6 (5,5-6,8) | n. a. | 4,8-5,5 (5,0-5,8) |
| CO2-kibocsátás [g/km] | 116-143 | 120-150 (125-154) | n. a. | 126-144 (132-153) |
| Saját tömeg [kg] | 1214 | 1231 (1251) | 1265 (1277) | 1336 (1364) |
| Megengedett össztömeg [kg] | 1702 | 1710-1746 (1732-1765) | 1687-1790 (1699-1800) | 1825 -1843 (1825-1857) |
16-18 colos felnikkel készül és a Skodánál első ízben a főfényszórótól különválasztott LED menetfénnyel
A Kamiq csinos mindenes, divatos SUV. A Scalához mérten 39 milliméterrel megemelt futómű a marketing csúcsaként 10 milliméteres ültetéssel és hangolható lengéscsillapítókkal is kérhető, a menetmódválasztó persze a kormányrásegítésre, a motorra és DSG váltó esetén annak vezérlésére is hat. Sportfutóművel pláne, de amúgy is egészen stabil futású, Elzász útjain 17-18 colos kerekeivel is kényelmesnek érződött. Hogy mennyiért adja majd a divatot a Scala SUV-ja, azt néhány hét múlva tudhatjuk majd meg, ugyanis a hazai piacon szeptember közepétől lesz majd rendelhető, az első darabok pedig majd október végére várhatók hozzánk.
Kompakt méret, éles vonalak, filigrán tetőoszlopok - míg előbbi a megjelenésnek, utóbbi a kilátásnak kedvez
A lámpák elöl-hátul fontos elemek, a csomagtérajtóra embléma helyett a márka neve kiírva kerül
Tippelni azért tudunk az árára, Németországban 600 euró (mintegy 200 ezer forint) a felára a Scalához mérten, ami nálunk listaáron 5,276 millió, akciósan viszont 4,876 ezer forintról indul. Ez alapján a Kamiq is 5 millió forint környékéről startolhat, amivel méretét és minőségét nézve egyáltalán nem rossz ajánlat. Pláne úgy, hogy sok más mellett a sávtartó és a koccanásgátló is alapáron jár hozzá. Opcióként akár 210 km/órás tempóig éber távolságtartós tempomat, elektromosan kihajtható vonóhorog vagy fedélzeti wifi is elérhető hozzá. Összkerékhajtás egyelőre nem, hiába dukálna az a 18,8 centis hasmagassághoz. A moduláris építésmóddal persze bármikor érkezhet az is, ahogyan alighanem Scout és Sportline verziók is befutnak majd.
Alapáron jár a tetősín, az irányjelzők (a Skodánál először) elöl-hátul futófényesek



























































































Másodlagos,mert ismerve a fosvagen csoportot a javítási* ktg lesz a fájó pont mindkettőnél.
*= csere ,kukába való
:_)))))))
Az elejét a citroen-től lopták, a hátulját a baltás gyilkos faragta.