Minden idők legizmosabb és legaszkétább Opel Astráit vezettük
Próbán a négyajtóssal és új motorokkal bővült Astra-kínálat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elsők közt vezethettük a legújabb négyajtós Opel Astrát, valamint a megújult kompakt sorozat összes egyéb újdonságát is.
Jelentősen, 39 centiméterrel hosszabb az ötajtósnál az Astra szedán, ám tengelytávjuk azonos, 2685 mm
Nem hiányzik a jellegzetes oldalajtó-domborítás, a csomagtérajtó azonban csak távirányítással nyitható
A leglátványosabb újdonság természetesen a négyajtós, mely a 2007-ben érkezett Astra H-val ellentétben - miként a kombi is - az ötajtóssal azonos, 2685 mm tengelytávú padlólemezre épül. Meg is van ennek a következménye, el lehet férni második sorában, de a korábbiban érezhetően nagyobb volt a hátsó lábtér. Itt viszont „felsőbb osztályúak” az anyagok, melynek köszönhetően a Lengyelországban gyártott négyajtós nem csak Kelet-Európának és Ázsiának készül, hanem Nyugat-Európában is kapható lesz, s a közel 4,7 méter hosszú, 4658x1814x1476 mm-es négyajtós a középkategóriás limuzinoknál olcsóbban, de az ő vevőikből is próbál majd szipkázni. Eladásainak negyedét reméli amúgy Nyugat-Európából az Opel, s háromnegyedét továbbra is a klasszikusan szedánkedvelő keleti régió adja majd. A számaival az európai kompaktok között Európában és a magyar piacon egységesen harmadiknak, Németországban másodiknak számító Astra eladásokból jövőre az Opel piackutatói szerint 15 százalék esik majd az új négyajtós szedánra és 11 százalék a GTC-re, illetve 44 százalék az ötajtós lejtőshátúra, 30 a Sports Tourerre.
Elegendő, de nem limuzinosan nagy a helykínálat
Ismerős Astra-műszerfal
Utasterével a szedán nem sok újdonságot rejt, kellemes vonalú, insigniás műszerfal jellemzi, ami a Sports Tourerben megismert, prémiumos kakaó és cappuccino árnyalatú Cocoa / Choccachino színezéssel is kérhető. Ülései természetesen lehetnek a hát- és gerincbántalmakat vizsgáló AGR ajánlásával rendelkezők, középkonzolján pedig új gomb a csomagtérajtó-nyitó. Elektromos zár oldja ugyanis a hasznos térbe forduló, de gázteleszkópokkal – gombnyomásra tehát teljesen automatikusan – emelkedő fedelet. Gombot két helyen, a bicskás indítókulcson és a már említett középkonzolon nyomhatunk, azaz kívülről csak a slusszkulcs birtoklója nyithatja fel a fedelet, melyből kispórolták a saját nyitót. Pedig a méretes Opel-embléma itt is adná a GTC-ből ismert, annak nyomásával oldó megoldást. A raktér amúgy 460 literes, mely az ötajtósénál 90 literrel nagyobb, a korábbi szedánénál azonban 30, a nála 200 ezer forinttal magasabb alapárral startoló Sports Tourerénél 40 literrel szerényebb.
Nem véletlenül a Moszkvai Autószalonon mutatkozik be az Astra szedánja, ugyanis az orosz (is) a klasszikus, lépcsőshátú verziókat kedvelő piac, és egyre nagyobb! Jelenleg Európa második legnagyobbja, de a prognózisok szerint 2014-re 3,4 millió eladott új autóval az első lehet. Az összes európai limuzin 60 százaléka kerül oda, a kompakt szegmensben pedig a vevők 51 százaléka dönt ott a lépcsős far mellett. Nem mellesleg Astrából az orosz a harmadik legtöbbet vásárló piac, szedánból pedig ott kel el a legtöbb, így adta magát a moszkvai premier.
Hasonlóan logikus lépés volt az új Opel-motorok gyártását Szentgotthárdra telepíteni. Mint azt megtudtuk Koncz Gábortól, az Opel Magyarország igazgatójától, a hazai – a kínaiaknál jobban fizetett, de sokkal jobban, lelkiismeretesebben, magasabb precizitással dolgozó, az Opel számára már bizonyított – dolgozók a kevesebb selejttel és jóval ritkább gyártósor-leállással közel olyan olcsó összesített termelési költséggel képesek motorokat előállítani, mint a kínaiak, s nem mellesleg a hazai fejlesztők is nagyon sokat hozzátettek az Opel új motorjaihoz. Ennek köszönhetően néhány éven belül az Opel egyik legnagyobb motorgyártójává válhat a szentgotthárdi üzem.
A csomagteret nyitó gomb csak a szedán középkonzolján tűnik fel
Méretek szempontjából leginkább hátsójával domboríthat a szedán, csomagtere alapesetben is 1,08 méter széles, és 1,02, bővítve 1,8 m hosszú. Az üreg magassága 57 cm, nyílásának küszöbe 22, pereme 77 cm. Pakolhatósága a szedánok között nem rossz, a csomagtér-ajtó 42 cm magas, 1 méter széles nyílást ad, az átlagosnál nagyobb az utastéri átjáró is, annak magassága 40, szélessége 95 centiméteres – a műfaj kedvelői nem fognak csalódni az új Astra szedánban.
Négyajtósként az Astra amúgy igen széles motorkínálatából (8 különféle benzines, azokból egy LPG-vel is hajtható, valamint 5 dízel) csak 4 benzines, 3 dízel érhető el. Alapváltozata a GTC és a Sports Tourer kialakításúakhoz hasonlóan a 100 lóerős 1,4-es (bezzeg az ötajtós 87 lóerőssel startol), automata váltóval csakis benzinessel kapható. Nem kapható hozzá a 2,0 literes csúcsdízel.
Orrában a 2,0 literes BiTurbo CDTI-vel egyedi lökhárítókat kap az ötajtós, a GTC és a Sports Tourer is, a szedánhoz egyturbósként sem kapható a legnagyobb dízel
Az Astra teljes kínálatában újdonság azonban a 2,0 literes öngyújtós duplaturbós, (BiTurbo CDTI) kiadása, mely 195 lóerős csúcsteljesítményével minden idők legerősebb dízel Astrája, 400 Newtonméteres nyomatékával ugyanazt tudja, mint a legerősebb, 280 lóerős OPC, de itt annak 80 százaléka már 1250 1/percnél rendelkezésre áll. Az Insigniában is elérhető csúcs-gázolajost az Astra kompaktabb motorterébe különálló töltőlevegő-hűtők helyett egyetlen, belsejével szeparálttal építik be - az ötajtós, a GTC és a Sports Tourer esetén. A BiTurbo nem csak motor, egyedi felszerelés is, sajátos, az OPC-verziókénál visszafogottabb, de a többi Astráénál sportosabb lökhárítókkal és hűtőmaszkkal, utasterében mély fekete, piros betétes kárpitozással.
Benzinmotorok
|
Dízelmotorok
|
*: ötajtós és Sports Tourer esetén a 140 lóerős LPG-vel is
Minden idők legerősebb, leggyorsabb Astrája a 280 lóerős, 250 km/óra végsebességű OPC
Sportülések, lapított aljú kormány az OPC-ben
Az alap(abb) verziók közül az 1,7 literes dízel elvileg rekorder (Astra sosem volt még ilyen takarékos…) 3,7 l/100 km vegyes fogyasztásra is képes. Lejtőn, hátszéllel; nálunk a hypermiler stílusban 4,8 l/100 km-t írt a fedélzeti számítógép. Viszont nem tűnt élménynek vezetése, alacsony fordulaton nehezen vitte a Sports Tourert, hangja pedig sehol sem volt szép. A szedánban próbált, a korábbinál átmeneti túltöltéssel 10 százalékkal magasabb nyomatékú, 220 Newtonméteres 1,4 turbó azonban meggyőző volt. Tetszetős volt korábban az Insigniában is, itt pedig 6 fokozatú, ha nem is luxusautósan, de finoman és okosan kapcsoló automatájával az összes eddig vezetett Astra-motorból a legkellemesebbnek tűnt. Fogyasztása is szerény, papíron 6,6 l/100 km az átlag, ami szemben a többiével a valóságban is tarthatónak tűnik. Egyetlen szépséghibája, hogy a Lengyelországban gyártott négyajtóshoz nem kapható az ötajtósnál és a Sports Tourernél elérhető LPG-szettel.
Általános Astra-érdem a jó futómű. A hátsó Watt-rudas csatolt lengőkar a független rendszerekéhez hasonló jellemzőket hoz, elöl a háromajtós GTC és OPC függőcsapszeges HiPer Strut rendszert kap, a többié MacPherson
Lötyög a motortérben, de nagyon kellemes a 10 százalékkal növelt nyomatékú, változatlan étvágyú, az ötajtós és a Sports Tourer esetében LPG-szettel is kapható 1.4 Turbo
A minden verziójánál új lökhárítós, utasterében új kárpitokat felvonultató, második generációs, immár az összes európai korlátozó-táblát felismerő és azokat a műszerfalra vetítő Opel Eye, holttérfigyelő- és sávelhagyásra csipogó, valamint 50 és 180 km/óra között használható adaptív tempomat rendszerrel is kiegészíthető Astra már a hazai piacon is rendelhető. Alapárát a frissítés nem befolyásolta, az ötajtós 4 570 000 forintról startol 1,4 literes 87 lóerős motorral, a szedán alapja a 100 lóerős, s úgy nem drágább, mint az azonossal szerelt ötajtós: 4 700 000 forinttól rendelhető. A kombi Sports Tourer azonban 200 ezer forinttal drágábban, 4 900 000 forintos bázisárral érhető el.
Teljesítmény | Nyomaték | Gyorsulás (0-100 km/h) |
Vegyes fogyasztás | CO2 -kibocsátás | |
1.4 | 100 LE | 130 Nm | 14,2 s | 5,5 l/100 km | 129 g/km |
1.6 | 115 LE | 155 Nm | 11,9 (13,3)* s |
6,6 (7,1)* l/100 km |
154 (167)* g/km |
1.4 Turbo | 140 LE | 220 Nm | 10,2 (10,3)* s |
5,9 (6,1)* l/100 km |
139 (154)* g/km |
1.6 Turbo | 180 LE | 230 Nm | 8,7 (9,2)* s |
6,8 (7,2)* l/100 km |
159 (169)* g/km |
1.3 CDTI | 70 LE | 190 Nm | 14,6 s | 4,2 l/100 km | 111 g/km |
1.7 CDTI | 110 LE | 280 Nm | 12,4 s | 4,6 l/100 km | 122 g/km |
1.7 CDTI | 130 LE | 300 Nm | 10,8 s | 4,6 l/100 km | 122 g/km |
* zárójelben a 6 fokozatú automata verzió értékei