Ne félj a literestől! Dacia Duster 1.0 teszt

Az új alapváltozat: Dacia Duster TCe 100 Prestige teszt

A legolcsóbb szabadidő-autó, egyben a legnépszerűbb Dacia a Duster. Új alapmotort kapott, az 1,0 literes, 100 lóerős és háromhengeres benzinest. Kipróbáltuk.

Az megvan, hogy már a Dacia Duster, a márka globálisan legkelendőbb modellje is csakis turbós motorokkal kapható? Az 1,6-os szívó benzines kifutása után immár a csak háromhengeres és 1,0 literes, de turbós, 100 lóerős, 160 Nm nyomatékú benzines a belépő, és ezzel csöppet sem járunk rosszabbul, mint a még négyhengeres elődjével! Van összehasonlítási alapom, hiszen a korábbi alapbenzinest is teszteltem (sőt, egy ismerőst rá is beszéltem arra az autóra, máig szereti, így engem sem kíván a pokolba, sőt).
Hirdetés
Bár az új turbómotor egy hajszálnyit nyomatékosabb, 156 helyett 160 Nm nyomatékot ad, és már alacsonyabb fordulaton, a katalógusérték szerinti 100-as sprint gyengébb (12,5 s). Érzésre ugyanakkor élénkebben mozog a turbós alap-Duster. Nem hiszem, hogy túlzottan érdekes, de végsebessége 1 km/órával nőtt. Sokkal fontosabb, hogy

alapjáratán is csak alig érezni a háromhengerességet, fordulaton pedig egyáltalán nem.

Váltója bár 5 fokozatú, de jó áttételezésű és kapcsolhatóságú, persze az nem vitás, hogy ha valaki sokat autópályázik, ne az alapmotort válassza, ugyanis egyedül itt 5 fokozatú az amúgy jól kapcsolható váltó.
Hirdetés
Ha a papíradatokat nézzük, a korábbi 1,6-os 114 lóerejével szemben ugyebár 100 pacival kell beérni, ám vezetés közben csöppet sem érződik gyengébbnek az új alapmotor. Ahogyan a nyomaték, úgy a csúcsteljesítmény is alacsonyabb (5000/perc) fordulaton érkezik. Ahhoz a közlekedéshez (város, országút, akár könnyű terep), amihez a Duster való, tökéletesen passzol ez a motor is, de autópályán sem vérzik el. Igaz, a 130 km/órás tempó ezzel sem túlzottan "pálya", mert az amúgy 6-7 l/100 km között fogyasztó motor ott már inkább 8 liter körül kortyol, miközben a szélzaj is érezhető már. Némi ügyeskedéssel (autópályán a 120 km/órás tempót kevéssé túllépve) viszont a tesztátlag megállt (műszer és tankolás szerint egybehangzóan) 6,6 l/100 km értéknél, ami szerintem teljesen korrekt, és nem mellesleg 0,5 liter spórolás a korábbihoz mérten. De van itt még egy fontos ütőkártya: 150 ezer forint felárral LPG átalakítással is kérhető ugyanez a motor.
Hirdetés
Amúgy a Duster régi ismerős, és még mindig remek autó. A 4,34 méter hosszú ötajtós kívülről nem batár, viszont mégis tisztességes SUV megjelenésű, utastere 4 felnőttnek is elegendő. Kellemesen magas az üléspozíció, az első generációval szemben már teljesen korrekt ülésekkel, a sofőrnél szintszabályzással és 4 irányban állítható kormánnyal. Az utastéri műanyagok bár kivétel nélkül kemények, a formák vannak annyira jók, hogy ez csöppet sem zavaró. Prestige szinten már van érintőképernyős, Apple CarPlay/Android Auto funkciós, tolatókamerás audiorendszerünk is, ami körkamerákkal is kiegészíthető. Ez az autó így fullextrásan 4,7 millió forint (plusz még 135 ezer forint a metálfény rá). Az alap Duster 3,4 millióról, a klímás, már korrektül felszerelt Essential közbenső verzió kereken 4 millió forintról startol. A legolcsóbb új - kompakt - SUV, ami nem csak a legolcsóbb, az egyik legkomfortosabb is. Futóműve úgy nyeli el az úthibákat, hogy közben az úton is tartja az autót. És a Dusternek van még egy óriási ütőkártyája, úgy tud a legolcsóbb SUV lenni, hogy már nem egy fájdalmas kompromisszum, már vállalható autó, alapból is 3 év/100 000 km, de akár 5 év/200 000 km garanciával, előre vásárolható szervizcsomagokkal, tervezhető és nem vészes költségekkel. Legfőbb konkurense, a nála hajszálnyit kisebb és kevésbé terepjárós Suzuki Vitara hasonló felszereltséggel, de 4 hengeres és izmosabb motorral mintegy 800 ezer forinttal, azaz 20 százalékkal drágább - magyarán mindkettő értékarányos, a Duster remek belépő, ha SUV-ra vágyunk.
Árak
Tesztmodell alapára
3 399 000 Ft (2020.05.25.)
Tesztautó ára
4 834 000 Ft (2020.05.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.50 s
Végsebesség:
168 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4341 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1693 mm
Saját tömeg:
1191 kg
Össztömeg:
1725 kg
Tengelytáv:
2674 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
478-1623 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
925-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér hossza:
930 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
940 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
160 Nm 2750 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
168 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.50 s
CO2-kibocsátás:
139-145 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2020.05.25. at 20:02
      Permalink

      Nem, igazából azért maradt ki, mert ahogy írtam, a fogyasztás miatt érdemesebb 120-szal menni (ahogyan az összes magasabb építésű autóval). Amúgy 130-nál 3400 a fordulatszám, ami 5 fokozatú váltóval teljesen korrekt. Ráadásul a fokozatok nincsenek agyonnyújtva, 50-nél simán kapcsolható a negyedik.

    • 2020.05.25. at 22:56
      Permalink

      Az a szívó motor, amiben olyan váltó van ami szarrá pörgi magát. A kis turbós motorok a nyomaték miatt hosszabb váltót kapnak, függetlenül attól, hogy a dinamikus kigyorsításhoz meg kell jobban pörgetni, mint egy 3les v6ost, de kevésbé, mint egy 1,4 1,6 szívót. Annyira el vannak tévedve azok, akik még sosem vezettek ilyen motoros autókat.

  • 2020.05.26. at 08:18
    Permalink

    Amikor a franciák és románok találkoznak…ennyire jutnak.
    Ez a kinézet és kidolgozás csak a haszonjármű kategóriában elfogadható, személyautóba nem való.

    • 2020.05.26. at 08:49
      Permalink

      Senki sem találkozott a románokkal, ők mindössze az emblémát adták bele. A második mondatodra meg az elég komoly eladási számok adnak csattanós választ 😀 (Ha Nissan-logó lenne az orrán – mint egyes piacokon -, akkor ez lenne a csodajapán? :D)

    • 2020.05.26. at 16:54
      Permalink

      Nos, úgy tűnik az embereknek haszonjármű kidolgozású személyautókra van szüksége. Egyrészt azért mert olcsó (a tehetős Nagy-Britanniában, Francziaországban és Taljánországban is ezzel lett piacvezető), másrészt bármely más SUV-autó hibridet már bűn megvenni szabadidős célokra, mert ha a horgász, méhész vagy hobbikertész be akar pakolni az igényes beltérbe konkrétan rosszul érzi magát ha összekeni a sok cicomás kárpitot. Én mondjuk inkább szavaznék egy hasonlóan spártai Fiat Fiorinóra helyette, mert szekér magasságban utazzon az, akinek két anyja van, de nem nehéz belátni, hogy miért is oly vonzó ez az összeállítás. Inkább való ez személyautó belsőnek, mint amit egy-két kombiban látni, hogy lassan a csomagtér alját is gyöngyvászonba borítják parasztvakítás gyanánt.

    • 2020.05.26. at 15:14
      Permalink

      A Trabant egy monopolhelyzető cég modellje volt amire ráadásul 5-10 évet kellett várnia a türelmes kelet-németeknek, amit ráadásul szinte fejlesztés nélkül gyártottak 25 évig. Így könnyű volt sokat eladni belőle, mert más nem volt (nálunk volt, de ott is a várakozás volt ami eladta, amellett hogy sokkaknak nem is volt másra pénze).

      Szerintem senki sem fogja itt agyondicsérni a Logant, de a Renault felfedezett egy piacot amit mások nem. Vagyis inkább konzekvensen kifejlesztett egy olyan autót amire volt kereslet. A továbbgyártott leszegényített “Klasszik” modellek (pl F astra, Fabia) mellett is fapados, de az öreg stiftnél mégis sokkal biztonságosabb modell egy olyan piacot látott el, amire azóta se nagyon van számottevő konkurenciája.

      Az egy másik dolog hogy valaki egy olyan nemzet sarjaként szól le más nemzeteket ami semmilyen komoly autóipari tradícióval nem rendelkezik. Nem vettem még eddig se francia se román autót de azért a saját helyzetünkkel érdemes tisztában lenni.

    • 2020.05.27. at 11:12
      Permalink

      Azután, hogy a termék gazdára talált, már nincs értelme tovább boncolgatni a dolgokat. A gyártó így vagy úgy, de elérte a célját, találkozott a kereslet a kínálattal. Választhatott volna a delikvens más márkától is autót, de valamiért mégsem tette. Nem vagyunk egyformák, de ezt te sem akarod megérteni, az igényszintedet rá akarod erőltetni másokra. Ha nekem más típusú nők jönnek be, mint neked, abba sem nyugszol bele? Csapkodsz, rúgkapálsz, ütsz-vágsz? 😀

  • 2020.05.27. at 13:08
    Permalink

    Csalfa ,
    te sem nem örülnél annak az autónak aminek az alján sok elemet le kell festened, mert rozsdásodik.
    A műszerfal mögötti rész szintén rozsdásodik, nincs lefestve.
    A márkakereskedés tud erről, szerintük ez nem hiba, mert minden autójuk ilyen.
    Csak amikor megveszed, ezt valahogy elfelejtik veled közölni .
    Kiállsz a garázsból és látod az autóról lecsöpögött rozsdás lé nyomát. Nem lehet feltörölni.

  • 2020.05.27. at 13:16
    Permalink

    Csalfa ,
    te sem nem örülnél annak az autónak aminek az alján sok elemet le kell festened, mert rozsdásodik.
    A műszerfal mögötti rész szintén rozsdásodik, nincs lefestve.
    A márkakereskedés tud erről, szerintük ez nem hiba, mert minden autójuk ilyen.
    Csak amikor megveszed, ezt valahogy elfelejtik veled közölni .
    Kiállsz a garázsból és látod az autóról lecsöpögött rozsdás lé nyomát. Nem lehet feltörölni, örökre ott marad.

  • 2020.05.28. at 22:16
    Permalink

    sztem ezek a kis löket-térfogatú motorral szerelt, meg az elektronikával agyonzsúfolt használt autók eladása jóval nehezebb lesz, mert a vevők sokkal bizalmatlanabbak lesznek velük szemben. és amit nyertünk a kisebb üzemanyag-fogyasztáson, kisebb CO2 kibocsátás, stb, azt elveszítjük ezeknek az autóknak a rövidebb életciklusa miatt keletkezett roncsautók újrahasznosításán és összességében a FÖLD erőforrásaival pazarlóbban bánunk, a környezetet jobban terheljük

  • 2020.05.29. at 16:51
    Permalink

    Nem kell félni!
    Teljesen élhető, átlagos használatra tökéletesen megfelelőek az 1.0T motorok!
    … csak bekalkulálni vásárláskor, hogy a három henger+kis ccm turbo miatt eladáskor nagyon nehezen lesznek eladhatóak és nagy lesz az értékvesztésük.
    Ennyi.

Vélemény, hozzászólás?