Négy kereke van, motor hajtja, mégsem kell bele benzin
FAAM Smile próbakör
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem csak az autók között, a teherautóknál, illetve a munkagépeknél is terjed az elektromos hajtás. A Pekingi Olimpián is használt futárkocsit hamarosan Budapesten is bevetik, de előtte kipróbálhattuk.
Az olasz FAAM Smile, azaz mosoly nevű platós, városi munkagépét nem csak a szemlélÅ‘, a hazai hatóság sem tudta hová tenni. Hosszas fejtörés után elektromos hajtású quadként helyezték forgalomba a 2,8 méter hosszú, 1,2 széles és fülkéjével 1,8 magas városi munkagépet. Utóbbit fontos hangsúlyozni, Ãgy ugyanis nem vonatkoznak rá azon elÅ‘Ãrások, amelyek a személyautókra. Biztonságról például nem is nagyon beszélhetünk, a szerény mérete ellenére is jelentÅ‘s önsúlyú, bÅ‘ 1 tonnás csöppségben üvegszálas műanyag karosszériában ül a sofÅ‘r és utasa, akiket csupán 3 pontos biztonsági öv véd.
Joggal tehetÅ‘ fel a kérdés, kinek kell egyáltalán ilyen jármű? Nos, azoknak, akik például a belvárosok, forgalomtól amúgy lezárt utcáiba vinnének árut, esetleg ott takarÃtanának vagy egyéb kommunális feladatot látnának el, de nyugodtan kaphatna ilyet a csatornázási művek embere, a postás vagy akár a kéményseprÅ‘ is. Ugyanis városi feladatokra, még akár bevásárlásra is tökéletes a kicsiny villanyplatós, amit a vasúti pályaudvarokról, repterekrÅ‘l ismerÅ‘s csomagszállÃtókhoz hasonló elvvel épÃtettek fel: platója alá akkumulátor került. Nem a legmodernebb, de nem is ólomsavas, hanem teljesen gondozásmentes, zselés. A hat darab, autó-akkumulátornyi méretű, viszonylag nagy kapacitású, 165 Ah-s telep összesÃtetten már 990 Ah-s. Elhelyezésük a tengelyek között, a kocsi legalacsonyabb pontján optimális - menet közben nem érezhetÅ‘ a jelentÅ‘s tömeg.
A hajtást platós teherautóhoz hűen a hátsó kerekek kapják. Differenciálművön keresztül, helyben hajt a 4 kW állandó, de átmenetileg akár 9 kW, azaz 12 lóerÅ‘s teljesÃtményű villanymotor. A menetdinamikai adatok közül csak a végsebesség ismert, ami 45 km/óra. A gyorsulás addig néhány másodpercnyi - legalábbis a plató terhelése nélkül. A teljes teherbÃrás zselés akkumulátorokkal 350 kg, a könnyebb lÃtium-ionokkal 400 kg. A Smile ezzel és 70 kilométeres hatótávjával is sokkal komolyabb, mint az eddigi villanyhordárok, akinek pedig van pénze, az választhat lÃtium-ion akkus verziót is, 110 kilométeres hatótávval. MÃg a képeken látható, hidraulikusan billenthetÅ‘ alumÃniumplatós verzió nettó 4,5 millió forintért megkapható, ugyanez lÃtium-ion akkuval 1 millió forinttal drágább lenne. Senki se zárja be most a cikket, hogy mi értelme van egy ilyen komolytalan jószágnak ennyiért. Összköltségeivel az elektromos munkagép már ma is elÅ‘zi a belsÅ‘ égésű motorosokat. Élettartama 10 évnek is vehetÅ‘ akár, hiszen akkumulátorait 2000 töltési ciklusra hitelesÃtik. Garanciából 1 év gyártói, és további egy év forgalmazói is jár, aki a cég teljesen egyedi (nem titkoltan a piacszerzés érdekében kÃnált), kezelési költségtÅ‘l mentes, 0 százalékos THM-es, forint alapú tartós bérleti konstrukcióját választja, az a teljes futamidÅ‘ alatt ingyen szervizelésre számÃthat.
Az üzemórában meghatározott szervizelések inkább csak ellenőrzések, a motor örök életű, az akku gondozásmentes és mivel a villanymotor visszatermel és ezáltal fékez, az első tárcsa és a hátsó dobfékek sem igényelnek komoly karbantartást.
Amilyen primitÃv a Smile felépÃtése, olyan egyszerű a vezethetÅ‘sége is. Elektromos autótól ismert módon a gyújtáskulccsal csak készenlétbe helyezzük a hajtórendszert, az irányváltó-kapcsoló csak egy pöcök, a gázpedál taposására élénk a gyorsÃtás, a szervo nélküli üzemi fék viszont kissé lanyhatag, megszokást igénylÅ‘. RásegÃtés a kormányműben sincs, mégsem hiányzik, és a fordulékonyságra sem lehet panasz. Az utastéri kapcsolók, kárpitok, műanyagok a létezÅ‘ legprimitÃvebbek – munkagépnél persze miért is lenne másképp. Az extrák köre az elektromos, az ajtócsukás érdekében automatikusan leereszkedÅ‘ ablakokra és a szintén elektromos fűtésre szűkül, a műszerfalon mini-információs rendszer mutatja a megtett távot, az eltelt üzemidÅ‘t, illetve a hatótávot is.
BiztonságérzetrÅ‘l nem lehet beszélni, a helykÃnálat széltében szűkös, a melósok mindenképp közeli viszonyba kerülnek majd benne, de akit érdekel az emissziómentes üzem, az aligha bánkódik majd ezen. A pöfékelésrÅ‘l azonban egyelÅ‘re nem sokan mondanak le, a most vezetett Smile az elsÅ‘ Magyarországon, elÅ‘ször tesztelésre, majd várhatóan tartós bérleti konstrukcióban teljes állásba kerül az egyik budapesti, utcai takarÃtással foglalkozó céghez. Drukkolunk a terjedésének, a saját garázzsal rendelkezÅ‘ szolgáltatók már ma könnyű szerrel válthatnának rá, mivel nem valódi autó, temérdek behajtási engedmény is kötÅ‘dik hozzá, Ãgy akár az is elképzelhetÅ‘, hogy a közeljövÅ‘ben a ma még töltÅ‘hálózatra és állami kedvezményekre váró villanyautók terjedését is megelÅ‘zheti.
Műszaki adatok
TeljesÃtmény:
4 kW (5 LE)
Méretek
Hosszúság:
2817 mm
Szélesség:
1239 mm
Magasság:
1800 mm
Saját tömeg:
1100 kg
Tengelytáv:
1965 mm
Motor és váltó
Motor:
Villanymotor
Sebességváltó:
irányváltó
TeljesÃtmény:
4 kW (5 LE)
M.O.-on durván 5millió forintot senki nem fok fizetni egy ilyen minÅ‘ségü,gyakorlatilag normális munkára alkalmatlan “teherautóra” nagyon sokkal olcsóbb hasonló járművek kellenek! akkor el is terjedne!
T. Katona Matyas,
Ez a kis ehordar,bizony egy alavult rendszer!
Nyilvanvalo az is,hogy kinai es nem olasz technologia.
Ettol sokkal komolyabb es lenyegesen olcsobb electromos autokat hasznalnak tomegesen Kinaban.
En nem csinalnek tul nagy reklamot ennek a kegyetlenul draga “joszgnak” mert Made Italy cimkevel bir…ami a bermunka trukknek koszonheto.