Nem csak a vörös áll neki jól – Mazda6 Sportkombi teszt

Mazda6 G194 AT6 Sportkombi teszt

A gyáriak bevallottan a Soul Red Crystal fényezésre esküsznek, hiszen szerintük is az a szín emeli ki a legjobban a Mazda6 vonalait. Ám az ezüst tesztautó bebizonyította, hogy ez nem teljesen igaz.

Amikor egy Soul Red vagy Soul Red Crystal fényezéssel megáldott Mazda jár nálunk, mindig úgy érzem, hogy nem is érdemes más színű modellt választani a japán gyártó palettájáról. Viszont most a Sportkombi ezüst fényezése meggyőzött, hogy tévedtem. Jóval elegánsabb, mint a vörös, márpedig hiába szerepel a sport szó a kombi előtt, a Mazda6 sokkal inkább elegáns utazóautó, mint sportgép. Még úgy is, hogy a tesztautóban az öblös, két és fél literes motor kapott helyet.
Mondjuk pont emiatt az egyik szemem sír a másik nevet, ugyanis ez a motor tökéletesen illik az autó rendeltetéséhez, mégsem érzem teljesen „európainak”. De gyönyörködjünk még egy kicsit a Kodo világában, hiszen a Mazda formatervezői a kombi formát is csodálatosan oldották meg. Mintha eleve kombinak készült volna az autó. Nem érezni szimplán egy megtoldott Mazda6 szedánnak, a tágas puttony harmonikusan illeszkedik az egészhez. A modellfrissítés során egy picit átrajzolták a lökhárítókat és a csomagtérfedelet, de többnyire az „ami bevált, azon ne változtass” elvét követték. Az autó orrára most nem pazarolnék sok szót, a frissítéssel érkezett formai újdonságokról a menetpróba beszámolójában, illetve a szedán tesztjében is olvashattatok már.
Az utastér szintén megváltozott kicsit a ráncfelvarrás során. Szerintem javára vált, hogy letisztultabbra rajzolták. Egyesek szerint már-már túl egyszerűre, de ezzel nem értek egyet, hiszen ízlésesen ötvözték a funkciót a formával. Mivel a műszerfal optikailag szélesebbnek hat, ezért a térérzet is nőt, persze amúgy sincs szükség semmiféle optikai csalásra ahhoz, hogy kényelmesen elférjünk az autóban. A középkonzol tagoltsága végtelenül egyszerűvé teszi a kezelést. Fent a 8 colos érintőképernyős kijelzőn a multimédiás rendszer menüjében lehet barangolni. Alatta jön egy kis szünet, ahol nincs elrejtve semmilyen funkció, de élvezet tapizni a hasított bőr burkolatot, majd következik a klíma vezérlője és a hűtés-fűtés további gombjai. Ugyanis a barna bőrfotelek nem csak fűthetők, de szellőztethetők is, illetve a kormánykerék szintén fűthető.
A minőségérzetből sehol nem hagytak alább a tervezők. Bárhova is nyúlunk finom tapintású igényes anyagokkal találkozunk. A hatfokozatú váltó karjára is érvényes ez, illetve a körülötte sorakozó gombokra. Itt található a multimédiás rendszer „tekerentyűje” is, ami kiváltja a képernyőn matatást, de itt kapott helyet a rádió hangerő szabályozója is, valamint a fontosabb menüpontok, mint a navigáció és a zene kezelőgombjai. Minden logikus és első pillanattól kezdve úgy használható, mintha évek óta Mazda6-ot hajtana a vezető, aki még szélvédőre vetített HUD-ot is kap. Ez szerintem simán kiváltja a félig digitális műszeregységet, mert mindent megmutat, ami a vezetéshez nélkülözhetetlen.
Hirdetés
Viszont kombiról lévén szó, nagyon fontos, hogy mit nyújt hátul. Az utasoknak hatalmas lábteret, és ugyanolyan fejedelmi kényelmet, mint az elöl ülőknek. Mondjuk hűtő funkciót nem kaptak itt az ülések, de a fűthetőség nem maradt el és a középen lehajtható könyöklőben a pohártartó mellett két USB-csatlakozó is található. A csomagtér pedig alaphelyzetben 522 literes, ám a hátsó üléseket ledöntve teljesen sík felületű, 1664 literes raktér jön létre csomagrögzítő fülekkel, szatyortartó kampókkal és 12 voltos csatlakozóval megspékelve. Na és most jött el a pillanat, amikor kifejtem, hogy miért örülök és szomorkodok egyszerre a 2,5 literes motor miatt. Ez a Mazdánál megszokott Skyactiv technikás, soros négyhengeres masina, 194 lóerővel, amit 6000-es fordulatnál ad le. Ám az automata váltó nem igazán engedi eddig pörögni, még (a többnyire értelmetlen) Sport módban sem, de ez nem is baj, hiszen a 258 Nm forgatónyomaték már 4000-es fordulatnál rendelkezésre áll. Sőt, igazából az alacsonyabb fordulatszám tartományokban sem küzd erőhiánnyal. A hatgangos automata szépen teszi a dolgát, lendületesen gyorsítja az üresen is közel másfél tonnás vasat. Ha kell, 8,1 másodperc alatt százon van, de sokkal fontosabb, hogy bármikor nyugodtan bele lehet fogni vele egy előzésbe, mert mindig van elég erőtartaléka.

A váltó sem gondolkodik túl sokat, ha beletaposunk a gázba, az említett sport mód pedig leginkább csak annyiban nyilvánul meg, hogy engedi magasabb fordulatszám tartományokba kalandozni a motort. Ha őszinte akarok lenni, ez tényleg nem illik az autó nyugodt, kényelmes hangulatához.

Ez egy vérbeli családi autó, amellyel sok száz kilométert lehet úgy megtenni, hogy nem fognak nyűglődni a hátul ülők, és meg sem érzik az elöl helyet foglalók. Illetve a sok száz kilométer „relatív” – itt jön a könnyeimnek az oka – ugyanis elég torkos a motor. Vittem én országútra is, autópályára is, hogy az igazi életterében hajszoljam, de végül 9,7 literre jött ki az átlagfogyasztása. Szóval továbbra sincsenek csodák, a 2,5 literes benzinmotor még mindig inkább amerikai stílus.
Pedig a futómű is kiváló társ a kényelmes suhanáshoz, bár ezt jelentősen rontja a 19 colos alufelni. Gyönyörű meg minden, de akkor inkább kiteszem a falra dísznek. Aki maximalizálni kívánja a kényelmet a Mazda6 kombival, inkább kisebb kerekeket válasszon hozzá. Például 17 collal biztos vagyok benne, hogy sokkal jobban kidomborodnának az erősségei. Talán ezen a téren illik rá egyébként a legjobban a sportkombi megnevezés, mert a kormányzása nagyon közvetlen, minden visszajelzést megad az útról, de mégsem túl feszes a rugózása. Élvezetes vele a kanyarokat egymásba fűzni, de az orrnehézsége azért érezteti a hatását a tempós kanyarokban mutatott alulkormányozottsággal.
Csupán két bosszantó hibát tudok a szemére hányni. Az egyik a lassan működő stop/start rendszer, a másik pedig a tolatókamera képe. Előbbi persze lehet, hogy csalóka, nem mértem meg stopperrel a vetélytársakhoz képest, szóval még lehet az én érzékeim csalafintasága is az oka, viszont az utóbbira nincs mentség. Nagyon csúnya a felbontás, mintha 10 évvel ezelőttről származna a grafika. A Mazda6 Sportkombi 9,5 millió forintos kezdőárát tekintve ez az egyetlen igazán fájó pont. Minden másban tényleg a prémium szint irányába mozdult. A tesztautó Takumi Plus felszereltségébe pedig már nehéz belekötni. Rengeteg biztonsági rendszer, többek között városi vészfék, sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő, fáradtságérzékelő, esőérzékelős ablaktörlő és adaptív LED fényszórók is megtalálhatók, de ehhez a szinthez jár a barna bőrkárpit is, valamint a fa díszbetétek, valamint a 11 hangszórós Bose hifi. Mindezt 11 889 900 forintért kínálja a Mazda, ami a kategóriában mindenképp versenyképessé teszi.
Értékelés
Pozitív
Prémium felé hajló minőség, tágas utastér, hatalmas csomagtér, erős motor, kényelmes automata váltó
Negatív
Viszonylag magas fogyasztás, tolatókamera képminősége
Árak
Tesztmodell alapára
9 499 900 Ft (2019.08.15.)
Tesztautó ára
11 889 900 Ft (2019.08.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
143 kW (194 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
258 Nm 400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
Végsebesség:
223 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4805 mm
Szélesség:
1840 mm
Magasság:
1480 mm
Saját tömeg:
1477 kg
Össztömeg:
2113 kg
Tengelytáv:
2750 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
522-1664 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
920-970 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
175 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1460 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
690 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
258 Nm 400 1/min-nél
Teljesítmény:
143 kW (194 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
223 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,1 s
CO2-kibocsátás:
150 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?