Nem egy liga, mégis érdemes összenézni őket: Zoe és e-Golf

Renault Zoe vs. VW e-Golf - villanyautó összevetés Trabarnával

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Odébb még a villanyautók forradalma, a hazai piac még csak ismerkedik a témával, ám az idei újdonságok közül a Renault Zoe és a Volkswagen e-Golf is megér egy szemlét, egy próbát.

A villanyautókról köztudott, hogy nincs hangjuk, ami persze ugyanolyan részigazság, mint az, hogy emissziómentesek. Van hangjuk, gördülési zajuk, de a mai modellek, így a külön-külön már tesztelt Zoe és az e-Golf is rendelkezik hang-generátorral, igaz, utóbbi csak felárért. A motorhangot azonban nem adó villanyautókat ezúttal azzal az emberrel karöltve vetettük össze, akinek a torkában lényegében bármilyen motor hangja benne van, ő Trabarna, azaz Lorán Barnabás.
Hirdetés
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Renault Zoe4084173015622588338-1225
Volkswagen e-Golf4270179814502631341-1233

A méretükben jelentősen, gyakorlati használhatóságukban azonban alig különböző Zoéval és e-Golffal elvileg egy fogyasztási tesztet kívántunk készíteni a Groupama Tanpálya takarékos vezetést célzó eco körén, aztán - miként az videónkból látható - nem egyértelműen ez jött össze. Ami persze jobb is így, mert a Renault Zoe és a Volkswagen e-Golf között amúgy is bőséggel van különbség, pont egy kategóriányi, hosszban 18,6 centi. A Golf nem csak hosszabb, 6,8 centivel szélesebb is a Zoénál, a tengelytávja 4,3 centivel nagyobb, a Zoe azonban magasabb, nem is kicsit, 11,2 centivel. A belső méretkülönbség leginkább széltében szembetűnő, bár az e-Golfban logikusan a hosszanti helykínálat is nagyobb. A fejtér a szerényebb külső magasság ellenére nem kisebb a Golfban, az ülések ugyanis jóval mélyebbre szereltek, ezért ki- és beszállási kényelemben egyértelműen jobb a Zoe. A Golf valamivel komolyabb üléseket ad, s az egész autó komolyabb, minőségibb hatást kelt. Még jó, hiszen nem kevéssel drágább.
Renault ZoeVolkswagen e-Golf
Belső szélesség elöl [mm]13651510
Belső szélesség hátul [mm]13351440
Belmagasság elöl [mm]960890-965
Belmagasság hátul [mm]890960
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm]230265
Ülőlap hossza elöl [mm]500520
Ülőlap hossza hátul [mm]470500
Csomagtér maximális szélessége [mm]10601270
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm]10101000
Csomagtér magassága [mm]590-900440-700
Csomagtér hossza [mm]630730
Csomagtér hossza üléshajtással [mm]15001480
Raktérnyílás szélessége [mm]9251080
Raktérnyílás magassága [mm]800700
Rakodóperem magassága [mm]700660

A legolcsóbb Zoe állami támogatással 6,6 millió forint, de 7,99 millióért már a 400 kilométeres, nagyobb kapacitású akkumulátoros verziót kapjuk meg, míg az idén jelentősen frissített e-Golf alapára a 1,5 millió forintos állami támogatással is 9,95 millió forint. Az e-Golf 300 kilométeres hatótávja voltaképp közelebb van az alap Zoe 240 kilométereséhez, mint a nagyobbik akkus 400 kilométeréhez, az összevetésre mégis inkább utóbbit hoztuk, hiszen még azzal is jóval olcsóbb, mint a Golf, pláne a teszt Golfhoz mérten, amibe mintegy 1 millió forintnyi extrát pakoltak még. Ez a Zoe esetén az összes opció megrendelésével sem lenne lehetséges.
Amúgy mindkét autó igen jól felszerelt, navigáció, elektromos tükrök és ablakok mindkettőhöz járnak, ahogy légkondicionáló is. Ebben a szegmensben utóbbiak már nem kérdésesek. Illetve de, a Renault csak opcióként, az automata, zsebben hordható nyitás-zárást adó Renault-kártyával csomagban adja a hátsó ablakok elektromos mozgatását. A Zoe tehát valamivel kevésbé stafírungozott, mint az e-Golf, viszont olcsóbban extrázható. Nincs továbbá hozzá LED fényszóró, ami az e-Golfhoz alapból jár, s bizony jóval erősebb fényerejű, mint a Zoe halogénje. Van persze ütőkártya a Renault-nál is: klímája alapból hőszivattyús, azaz szerényebb fogyasztású, hatékonyabb, míg a Volkswagen utóbbiért pénzt kér, alapból hagyományos, persze elektromos klímaberendezést ad.

Renault ZoeVW Golf
Teljesítmény [kW (1/min)]65 (3000-11300)100 (3000-12000)
Nyomaték [Nm (1/min)]250 (2500)290 (0-3000)
Gyorsulás 0-100 km/h 13,29,6
Végsebesség [km/h]135150
Fogyasztás - vegyes [kWh/100 km]13,312,7
Gumiméret a tesztautókon195/55 R16205/55 R16
Saját tömeg [kg]15551615
Megengedett össztömeg [kg]19662020
NEDC hatótáv [km]403300
Akku kapacitása [kWh]4135,8
Töltési idő - otthoni/Type 2/villámtöltő [h]25/2,66/-13/5/0,7
Kedvezményes alapár [Ft]7 999 0009 950 320

Nem csak klíma szempontjából, egészében is spórolósabb a Zoe, ugyanakkor nem annyira lenyűgöző. Mindent szépen megcsinál alapszinten, egész jól rugózik a puritánabb, hátul csatolt lengőkaros futóművével, viszont a Golf az ő multilink hátsó rendszerével sokkalta nagyautósabban viselkedik. A Golfban minden komolyabb, autószerűbb, mint a Zoéban, ami teljesen helyénvaló. Elvégre utóbbi inkább egy nagyra nőtt kisautó, míg a Golf a kompakt osztályban is kompakt mindenes. Alapellátmányába még a 210 km/óráig használható távolságtartós tempomat is belefért. Igaz, a végsebesség esetében is 150 km/órára korlátozott, de azért utóbbi is komolyabb, mint a távolságtartós tempomatot vagy holttérfigyelőt felárért sem kínáló Zoe 135 km/órás végsebessége.
Igen, teljesítményben is többet ad az e-Golf, kereken 100 kilowattot, ami 136 lóerőnek felel meg. A Zoe értéke 65 kW, azaz 88 lóerő. Nyomatékból a Zoe 220, időszakon 250 Nm leadására képes, míg az e-Golf 290-re, ebből eredően utóbbi jóval kedvezőbb, már 10 másodperc alatti 100 km/órára gyorsításra képes (a konkrét érték táblázatunkban látható). Akkumulátorból a Zoe 24 vagy 41 kWh kapacitásút ad, míg az e-Golfé 35,8 kWh-ás. Az e-Golf esetén széria a CCS csatlakozós DC villámtölthetőség, míg a Zoéhoz olyan felárért sincs, Type 2 csatlakozóval viszont 22 kW-os gyorstöltést tud felvenni alapáron, de létezik olyan verzió is, ami 43 kW-os töltés felvételére is képes. Ahol van (50 kW-os) CCS csatlakozó, ott rendszerint 43 kW-os AC is, ellenben 22 kW-os AC töltőt mintegy tízszer több helyen találhatunk, amiről a Zoe 2,6 óra alatt tele tölthető, míg az e-Golf Type 2-ről legalább 5 órás töltést igényel, ugyanis legjobb esetben is csupán 7,2 kW-tal tölthető.
És milyen a fogyasztásuk? A Zoe katalógusértéke 13,3, az e-Golfé 12,7 kWh/100 km. A gyakorlatban, fagypont körüli külső hőmérséklet mellett 21 Celsius fokos hőmérsékletre állított klímával, azonos úton és azonos stílusban vezetve a Zoe 13,7, míg a nem hőszivattyús légkondival szerelt e-Golf 14,8 kWh/100 km értéket hozott - alattam. Trabarna pedig fűtés nélkül, időnként behajtott tükrökkel, a forgalmat kissé feltartva 13,5-re tudta levinni a Zoe, 10,8-ra az e-Golf fogyasztását. Igaz, utóbbi eleve fals érték, mert félúton megállította az autót, ahol nullázódott az indítástól nézett átlagfogyasztás. Sebaj, voltaképp mindkettőnknek kijött a preferenciánk szerinti érték: neki az e-Golf jött be jobban (és fogyasztott kevesebbet – kijelző szerint), nekem a Zoe, amiben persze az is kőkeményen benne van, hogy csakis villanyautót hajtó feleségem a Zoéra következő autójaként néz, az e-Golf pedig mély üléspozíciójával, bonyolultabb vezethetőségével nagyon nem jött be számára. Az pedig biztos, hogy mindkét villanyautó remek, jelenleg még ingyen tölthető, zöld rendszámával a legtöbb városban ingyen parkolható, szerény karbantartási költségű, motorját pedig nem gyilkoljuk a rövid utakkal, nem mellesleg, nem a városban pöfögünk velük. Barnával egyébként nem csak a Zoe vagy e-Golf kérdésben nem értünk teljesen egyet, azt is cáfolom, amit a videó elején mondott. A villanyautó nem a jövő utáni jövő, szerintem már a jelen. Csak fejben még át kell állni rá - ez mondjuk Barnának is igen jól ment.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

      • 2017.12.15. at 14:27
        Permalink

        Oké, segítek.

        Hőcserélő: két vagy több különböző hőmérsékletű anyag közötti hőátadást biztosító berendezés, amelyben maguk az anyagok egymással nem keverednek.

        Hőszivattyú: kalorikus gép, mely arra szolgál, hogy az alacsonyabb hőmérsékletű környezetből hőt vonjon ki és azt magasabb hőmérsékletű helyre szállítsa (tipikusan két hőcserélőt tartalmaz).

        A klasszikus értelemben vett klíma: egy hőszivattyú, aminek üzemszerűen nem felcserélhető a hideg és meleg oldala (vagyis például az adott térrészt csak hűteni tudja).

        A hűtő-fűtő klíma (amit nagyon pontatlanul hőszivattyús klímának szoktak becézni) egy olyan hőszivattyú, aminek üzemszerűen felcserélhető a hideg és meleg oldala.

        A cikk szempontjából a fűtés érdekes: a hőszivattyús fűtés azonos fűtőteljesítmény mellett sokkal kevesebb energiát igényel, mint a közvetlen (például fűtőszálas). Az autógyárak részéről pedig az a szemétség, hogy sima hűtő klímákat is raknak elektromos autókba, amikor minimális költségtöbblet lenne csak a reverzálható klíma. (belsőégésű motorral szerelt járműveknél nem lényeges a probléma, ott a motor veszteséghőjével fűtünk)

  • 2017.12.14. at 15:08
    Permalink

    Igaza van az oldalbordának Mátyás, mert figyelembe véve az épülő töltőhálózatot, csakis a Zoe-val lehet majd normális töltési időkkel e autózni emberi áron. Bár gondolom, őt nem ez fogta meg először. Szóval tessék csak tessék venni újonnan a Zoe-t, hogy legyen belőle elég használt pár év múlva fél áron. 🙂

    • 2017.12.14. at 23:32
      Permalink

      Mi is a használtra várunk! 😉 Amúgy igen, a Zoe tölthetőség és hatótáv szempontjából is nagyon jó, a mérete, tudása pont elég.

  • 2017.12.14. at 19:41
    Permalink

    13,2 gyorsulásnak…atyaisten 😀 😀 😀 😀 mé nem megy az ilyen busszal inkább? és akkor le se kellene neki fölöslegesen gyártani majd 20 tonna co2-t termelő autót (gyártás során). de verheti büszkén a mellét a méregzöld trollikocsi tulaj, h milyen rohadtul környezet tudatós 😀 😀 😀 😀 használat során pedig 2 literes fogyasztásnak megfelelő szennyezéssel számolhatunk, mivel javarészt fosszilisből megy az elektromosság a trolliba. Ez még sehol sem zöld, de a dízeltől persze jobb.

Vélemény, hozzászólás?