Öreg Audi, négyszeres áron, SEAT-ként? Teszteltük a különbséget!
SEAT Exeo ST 2009 vs. Audi A4 B5 Avant 1997 összevetés: tényleg pofátlanul hasonlóak?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bevált recepten ne változtass, gondolta a VW-csoport, mikor átvitte a leköszönő Audi A4 B7 gyártósorát Katalóniába, és még öt évig árulta az autót, ami lényegében már 15 éve létezett. Megnéztük, hogy mennyit és miben változtak az évek során a generációk.
Egy időutazásnak kéne lennie átülni valaminek a hárommal korábbi generációjába: ez az érzés itt elmarad, a két autó már szinte túlságosan is hasonló
Azonos sziluett, azonos arányok, és szinte azonos méretek, még a minimálisan megnyújtott tengelytáv sem feltűnő
Elölről és hátulról is jól látszik, hogy a két autó közt közeli rokonság van
A krómcsomag sokat dob az Exeón, jóval nagyobbnak tűnnek az oldalablakai, valamint kicsit magasabban is ül a nagyobb kerekek miatt
Az A4-gyel mutatkozott be az Audi új korszaka, új számozása, új, prémiumautós pozíciója, így magasra tette a mércét, cserébe vitték is, mint a cukrot.
2001-ben éppen ezért csak annyi változtatást eszközöltek rajta, amennyit mindenképp muszáj volt: a PL46 platform tervezésekor megerősítették az A-oszlopot a jobb törésteszt-eredmények érdekében, és ha már úgyis gond nélkül lehet ilyet csinálni a padlólemezzel, beletoldottak pár centi hátsó lábteret. Emellett apró tervezési hibákat is javítottak, sokkal logikusabb lett például a hátsó ajtó széle.Aztán 2005-ben jött a Single Frame hűtőrács, ami az A4 hatodik generációját komolyabb műszaki módosítás nélkül változtatta a hetedik generációvá.
Még új töréstesztet sem kellett vele csinálni, a dizájn mégis eladta új autóként, azonos műszerfallal. A B8 már tényleg új padlólemezen, az MLB-n érkezett, a spanyolok viszont épp ekkor akartak egy minőségibb középkategóriás modellt, úgyhogy átvették a régi A4 gyártósort, rádobálták a SEAT dizájnelemeit a modellre, és Exeo néven nyomták még 2013 végéig a '90-es években gyökerező műszakiságot. Új autóként is inkább csak az ára volt meghökkentő, illetve a helykínálatán érződött, hogy már nem mai modell.Az 1994-től gyártott A4 műszerfala letisztult és egyszerű, a beltér anyagminősége közepesen extrázva is kiváló - egyértelműen megelőzte korát a szögletes, kemény és teljesen analóg konkurenciát elnézve
A B5 Avant egy kompakt kombi, prémium minőségben, a Passat padlólemezén - ez látszik a beltér arányain is, sehol sincs túl sok hely, de igazából még mai szemmel sem szűkös
Az Exeo kombiváltozata hasonló anyagminőséget tartott, de a vajbőr belsővel egyértelműen a prémium kategóriát szorongatta - sajnos tágasabb nem lett, még hátul sem érezhető a megnövelt lábtér
A 2014-ben még újonnan kapható Exeo a 2002-ben tervezett A4 B6 kabrió műszerfalát kapta, így érthetővé válik a hasonlóság a két beltér közt
Az Exeóba fele annyi kilométer és dupla annyi lóerő jutott, de mindkettőt forgatni kell, hogy a maximumot nyújtsa - a 2.0 TSI érezhetően erősebb és valamivel kulturáltabban jár, de nagyobb különbségre számítottam
A csomagtartó elvileg 50 literrel nőtt a 15 év alatt, de lemérve szinte teljesen azonos, csak az oldalpanelek változtak, még a kutyahálót is ugyanúgy kell leszedni az ülések döntése után
A két autó beltere a logikájában azonos, de dizájn terén a különböző műszerfal kivételével olyan, mintha az egyik egy gyérebbül extrázott szövetbelsős, a másik pedig egy fullos, vajbőr változata lenne ugyanannak a modellnek.
Az ergonómia és a kezelőszervek teljesen ugyanolyanok, mindent ugyanott kell állítani is, kivéve a világításkapcsolót, ami az első A4-ben az indexkapcsoló elé, egy külön kis karra került. A hifi az Exeóban hangosabb, de hangzás terén elmarad, a SEAT interpretációja ugyanis kizárólag a Bose csomaggal kapott mélyládát, míg az A4 már a közepes hifivel is dübörgött. Ahhoz viszont, hogy ne szóljon borzalmasan a 24 éves Audi, az összes membrán felújítása szükséges volt, ez nem csak drága, de nehéz is hozzá jó szakembert találni.Mint valami régi katalógusfotó: ha az A4 és az Exeo különböző oldala van feléd, még kevésbé tűnnek fel a különbségek
Az első A4 az 1998-as frissítéstől kapott projektoros lámpákat, addig a ködlámpát is a főfényszóróba integrálták - az Exeo halogén alapfényszórói sem projektorosak, ebben az autóban viszont benne volt az opcionális Xenon
amíg én 450 ezer forintot hagytam ott a hazai műszakis Audiért, addig Tamás osztrák Exeója a magyarországi forgalomba helyezéssel 2,1 millióban állt meg.
Négyszeres árnak mégsem nevezném, legfeljebb akkor, ha valaki alig jár az autóval. Ezek a példányok viszont éjjel-nappal mentek, mindkettő több, mint 40 ezer kilométert kapott a vásárlás óta. A különbség az, hogy a kötelező szervizeket is beleszámítva az Exeo nem kért összesen 300 ezer forintot karbantartásra, így az adókkal és a biztosítással együtt sem éri el a 2,6 milliót a végösszeg. Ezzel szemben az én 24 éves Audim végösszege ilyen intenzív használat mellett a vételárral, a bürokratikus kiadásokkal és a szervizeléssel együtt 1,3 millió volt, de tény, hogy az Exeo jobb műszaki állapotnak örvend mindezek után.Az első A4-ben még ritka volt a 4 elektromos ablak, míg az Exeóban alig volt olyan, amiben hátul tekerni kellett volna
Könyöklőt mindegyik generáció kombi változata adott, a hátsó ülések kényelme sokat javult a modellévek alatt
Amennyire csak tudták, megnyújtották a hátulját 2001-ben, sokkal fontosabb viszont, hogy kijavították a hátsó ajtó ívét, aminek felesleges kitüremkedése a B5-ön mintha direkt azért lenne, hogy az utasok nekiverjék mindennek
A saját korukban az Audik inkább elegánsak voltak, a SEAT egy sportosabb vonalat próbált megcélozni az úrjarajzoláskor
Nagyon jól állt az autóknak a naplemente, így utólag már nem is bánom, hogy ilyen sokáig elhúzódott a fotózás
Annyira pofátlanul hasonlóak, hogy jelentősen eltérőek. A cikkben szereplő A4 B5 a PL45 platformon van (A6 C5; Passat B5; Superb 3U PL45+), míg az Exeo a következő B6 generációs A4 modellfrissítésének (hivatalosan B7) gyártósorát vitte tovább PL46 platformon.
A két padlólemez tengelytávja és a ráépülő autók szélessége jelentősen eltér; nem beszélve a súlyról, a törésteszteken való korabeli szereplésükről és a hat éves (B5 és B7 között tízéves) eltérésről.
Már a B7 is módosított padlólemezt, kormányzást és biztonsági berendezéseket (pl. kétlépcsős légzsákok) jelent a B6-hoz képest.
Érdekes összevetés, de a két autónak annyi köze van egymáshoz mint egy első generációs Octaviának egy Golf VI-hoz.
“átvitte a leköszönő Audi A4 gyártósorát Katalóniába”… majd vastagon lezsírozta és 7 év múlva elkezdte gyártani az Exeo-t. Kiváló cikk, kéne valamiféle szakmai lektorálás azért.
Ha szigorúan nézzük, ezt a B7 Audival lett volna érdekes összevetni.
Amúgy tényleg furcsa megoldás volt az Exeo. Pénzbe nem került a fejlesztése (mert csak meglévő megoldásokat mixeltek össze), de pont ezért nem is öregbítette a márka hírnevét.
A vevők se nagyon tudtkak mit kezdeni vele, évi 10-20e fogyott Európában, szerintem még a visszafogott várakozásokat is elulmúlta…
“pont ezért nem is öregbítette a márka hírnevét”
A Seat-nak miféle hírneve volt valaha is?
Szevasz cimbi, nyomatékkal minden rendben? Fenyíted még 350 Nm-rel a 194 lovas CX5-öt?
🙂
????
a CX5 továbbra sem ideális (túl nagy vagy túl gyenge motorok, értelmetlen csúcsteljesítménnyel), de ha így folytatják kénytelen leszek kihúzni az eddig bevált Volvival a villanykorszakig.
Szoktad mondani, hogy a motor nyomatéka gyorsítja az autót. A tiédben meg sokkal több van, mint a Mazda 2.5 szívóban.
A lóerő gyorsítja, csak a lóerő egyenes arányosságban van a nyomatékkal.
Az enyém esetében 2000 és 4000 között szinte végig van 100-150 lóerő.
A 2.0 Skyactive 4000 és 6000 között tudja ezt. Gyakorlatilag a motor 4000 alatt nem igazán ad le lóerőt.
Nemrég próbáltam a B3-as motort, 163 lóerő de turbónyomaték dacára sem érződik erőműnek (265 Nm a D2 nyomatéka). De a 10 lityis fogyi be fog figyelni…
Totál felesleges összehasonlítás…
“Audi A4 B7 …..ami lényegében már 15 éve létezett.”
Tyúha,
Houston, baj van………..
“A lóerő gyorsítja, csak a lóerő egyenes arányosságban van a nyomatékkal.”
A keréken ébredő vonóerő gyorsítja. Nagyobb teljesítmény = nagyobb vonóerő.
“A 2.0 Skyactive 4000 és 6000 között tudja ezt.”
Pontosabban 3500-6500 között. A 165 lovas CX5 1435 kg, a 150 lovas XC60 D3 meg 1764…
“De a 10 lityis fogyi be fog figyelni…”
222 lovas RAV4 : 6 liter.
Ennek az A4-nek valami egész elképesztően koszosak az üléskárpitjai, rendesen putri feelingje van.