Pofont kapnak a villanyautósok?

Nem lesz olcsó a villanyautózás, ha nem tudsz otthon tölteni

A villanyautósok egy zöme vásárlás előtt azzal számolt, hogy olcsóbb lesz villanyautóval járni, mint belső égésűvel. Az árelőny azonban elillanni látszik.

Hirdetés
A villanyautósok kisebb hányada annyira környezettudatos, hogy költségtől függetlenül is a - főként városban - alacsonyabb emissziójú, de rövidebb hatótávjuk miatt átgondoltabban használható villanyautókat vásárolja. Számos ösztönzőt alkalmaztak ezért a közelmúltban az országok és a piaci szereplők is ahhoz, hogy a villanyautózás elterjedjen. Aktív villanyautósként eddig is úgy tartottam, hogy ezek közül az ingyenes közterületi tölthetőséggel a legkevésbé érdemes számolni, ahhoz jutni ugyanis egyre macerásabb volt, most pedig úgy tűnik, még inkább az lesz. Május 1-től ugyanis már nem csak az ELMŰ és a Mobiliti, hanem az E-Mobi töltői is kivétel nélkül fizetősek lesznek.
Május 1-től nem csupán fizetősek az E-Mobi töltői, a Mobiliti alkalmazásból, illetve a Mobiliti ügyfélkulccsal indíthatók. A 22 kW-os AC töltés olcsóbb lesz, mint az ELMŰ-nél (ahol 99 Ft/kWh a tarifa), a Mobilti AC töltői 80 Ft/kWh árral szolgálják a tölthető autókat, azaz az elektromosok mellett a konnektoros hibrideket is májustól. A DC töltőkért már többlet, 500 forintos töltésindítási díj is fizetendő a 22 kW-os DC töltőkön, míg az 50 kW-osakon (és a velük egybeépített 43 kW-os AC-kon) az elszámolás alapja nem az árammenyiség, hanem az idő lesz: perecenként 80 forintot kell majd ott fizetni, amellyel érezhetően drágábbak lesznek, mint a Mobiliti percenként 50 forintos 50 kW-os töltői.
Hirdetés
Meg kell jegyezni: a percenkénti 80 forintos AC tarifa (bár az otthoni töltéshez mérten több mint dupla díjat jelent), nem tragikus, az átlagosnak tekinthető 15 kWh/100 km fogyasztással 1200 forintos 100 kilométerenkénti költséget jelent, míg DC töltéssel ugyanez 500 forinttal nő meg. A percenkénti 80 forintos DC töltés már húzósabbnak ígérkezik (pláne a 43 kW-os AC töltés), amivel egy 30 perces (legjobb esetben is 25 kWh áramot adó) táplálás is 2400 forintba kerül, azaz 96 forintos a kWh tarifa, 1440 forint az említett számítás szerinti 100 kilométerenkénti költség. Persze meg kell jegyezni, sosem lesz veszteség nélküli töltés, viszont az jól látható, villanyautóval járni továbbra is olcsóbb, mint bármi mással, az ingyen töltésnek pedig egyértelmű volt, hogy egyszer vége lesz. Nagyobb probléma, hogy jelenleg a korábban újraindítani ígért és a kisebb autókra fokozottnak mondott vásárlási támogatás sincs érvényben, ha pedig valaki ingyen töltőket keresne, tegye az E.On múlt héten indult applikációjával, ami hazánkban elsőként hozta el a töltőfoglaltság-jelzést (amit mostantól a Mobiliti is tud), az E.On-nál ugyanis a járványhelyzet végéig még mindig ingyenes a töltés.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.04.27. at 17:46
    Permalink

    És a jövedéki adó tartalom is csak nulla forint. Ha emelik, meg drágább lesz közterületen tölteni – és akkor már az otthoni töltés is meg lesz adóztatva.

    • 2020.04.27. at 18:19
      Permalink

      Mit adóztatnak meg rajta? Hogy feltöltesz egy 18650-es cellát? Az energiaszolgáltató részéről senki meg nem mondja, hogy te egy autót, laptopot, telefontöltőt vagy mélyhűtőt dugtál a hálózatra, szóval ha csak nem fog ott állni egy számláló nénike koczkás füzettel a konnektorod mellett strigulázva, hogy épp mit dugsz be ez elég nehezen kivitelezhetőnek tűnik (bár ne fessük az ördögöt a falra, ha elszáll a munkanélküliség és a MOL-os lobbi erős lesz lehet, hogy tényleg megcsinálják a számlálós nénit).

      • 2020.04.28. at 19:15
        Permalink

        A benzinen, a gázolajon és az LPG-n miért van jövedéki adó? Pár éve az LPG jövedéki adó tartalmát két részletben emelték duplájára, emiatt nagyjából halálra ítélték.

        Baromi egyszerű megoldással lehet mérni, mennyi áramot használtál el (kezdve a legegyszerűbbel: szoftveres kiolvasás) vagy akár RFID csippes okostöltő használatára fognak kötelezni.

        Vagy csak egyszerűen kitalálják, hogy fizess egy átalánydíjat és kész.

        • 2020.04.29. at 23:05
          Permalink

          Ugyanazért, amiért a dohányárun vagy alkoholon is. Jövedéki adó azért kerül valamire, mert a törvényalkotók egyszerűen nem tetszik, kimutatható az általa okozott társadalmi, környezeti kár és persze mert a gyártók (ez esetben olajcégek) szemérmetlenül nagy hasznot realizálnak. Akár a cukron is lehetne, pedig azzal nem lehet autózni, viszont amint a járműbe villanyáramot kezdenek tankolni mindenféle büdös, káros kőolaj származékok helyett azért mindjárt megváltozik a leányzó fekvése. Reális, hogy valaki egész nap a belvárosban bőgesse a Teslája motorját odaeregetve mindenféle gázokat? Nagyon úgy tűnik, hogy egyelőre nem, így még ha lenne is olyan adózási törvényszerűség, hogy minden tüzelőanyagra jövedéki adót kell kivetni (pedig nincs, ez csak Európában szokás), akkor is átértékelésre szorulnának a dolgok, hogy tényleg érdemes-e egyáltalán a villanyautózásért lenyúlni. Rövid távon biztosan nem, hosszún meg szimplán csak pénzéhség lehet a motiváció vagy az, hogy a konkurens energiaszektor kilobbizza, hogy ha nekik fizetni kell, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is kelljen a villanyosoknak is. Az adathordozó-díjhoz hasonló megoldást el tudok képzelni, de ha az áram jövedéki adós lenne akkor kérdés, hogy mi tölti be az adóraktár szerepét? Minden vezeték? A jövedéki adó törvények annyira merevek, hogy nagy kihívás lenne őket elektromos áramra átültetni.

  • 2020.04.28. at 11:48
    Permalink

    Egyszerü megoldják hogy a 220-ról (tudom már 230) nem lehet majd tölteni az autokat (egyébként is egy örökkévaloság onnan feltölteni (plussz aki nem kertes házban lakik hanem panelba az meg se tudja oldani) A vall boxot meg csak elmüs bekötéssel engedik oszt tesznek rá egy órát. SZERINTEM.
    Ha meg megkerülöd levadásznak mint az áram tolvajokat.Szerintem ez a terv.

    • 2020.04.29. at 08:59
      Permalink

      Egyszerűnek hangzik, de azért lenne belőle bonyodalom.
      Egyrészt lehet és a szabad két külön dolog, vagyis egy már kialakult töltési szokást kellene betiltani, amit ráadásul világszerte művelnek és szerencsére amióta EU tagok vagyunk már nem lehet annyira eszetlenül előírásokat hozni (emlékszünk még a betiltott pótféklámpákra meg az utólag rászegecselt hátsó sárvédőgumikra a 80-as évekből).

  • 2020.04.28. at 11:52
    Permalink

    De ha belegondolsz egy picit ez tök logikus ha mindenki villanyt tankolna hálozati áron honnan lessz meg a benzinböl és gázolajból származó adó bevétel? Mert az nem kevés és valhonnan potolni kellene.

    • 2020.04.28. at 12:23
      Permalink

      Ez már most is nagy kérdés, hogy miként van az, hogy ugyanazon közúton közlekedő egyike fizet jövedéki adót, a másik nem. Az CNG is jövedéki adós, pedig nem feltétlen nagyobb a környezetterhelés annak használatával.

Vélemény, hozzászólás?