Pofont kapnak a villanyautósok?
Nem lesz olcsó a villanyautózás, ha nem tudsz otthon tölteni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A villanyautósok egy zöme vásárlás előtt azzal számolt, hogy olcsóbb lesz villanyautóval járni, mint belső égésűvel. Az árelőny azonban elillanni látszik.
Májustól az e-mobi töltőiért is fizetni kell, a DC villámtöltés kényelmi felárat kap
Május 1-tÅ‘l nem csupán fizetÅ‘sek az E-Mobi töltÅ‘i, a Mobiliti alkalmazásból, illetve a Mobiliti ügyfélkulccsal indÃthatók. A 22 kW-os AC töltés olcsóbb lesz, mint az ELMŰ-nél (ahol 99 Ft/kWh a tarifa), a Mobilti AC töltÅ‘i 80 Ft/kWh árral szolgálják a tölthetÅ‘ autókat, azaz az elektromosok mellett a konnektoros hibrideket is májustól. A DC töltÅ‘kért már többlet, 500 forintos töltésindÃtási dÃj is fizetendÅ‘ a 22 kW-os DC töltÅ‘kön, mÃg az 50 kW-osakon (és a velük egybeépÃtett 43 kW-os AC-kon) az elszámolás alapja nem az árammenyiség, hanem az idÅ‘ lesz: perecenként 80 forintot kell majd ott fizetni, amellyel érezhetÅ‘en drágábbak lesznek, mint a Mobiliti percenként 50 forintos 50 kW-os töltÅ‘i. Meg kell jegyezni: a percenkénti 80 forintos AC tarifa (bár az otthoni töltéshez mérten több mint dupla dÃjat jelent), nem tragikus, az átlagosnak tekinthetÅ‘ 15 kWh/100 km fogyasztással 1200 forintos 100 kilométerenkénti költséget jelent, mÃg DC töltéssel ugyanez 500 forinttal nÅ‘ meg. A percenkénti 80 forintos DC töltés már húzósabbnak Ãgérkezik (pláne a 43 kW-os AC töltés), amivel egy 30 perces (legjobb esetben is 25 kWh áramot adó) táplálás is 2400 forintba kerül, azaz 96 forintos a kWh tarifa, 1440 forint az emlÃtett számÃtás szerinti 100 kilométerenkénti költség. Persze meg kell jegyezni, sosem lesz veszteség nélküli töltés, viszont az jól látható, villanyautóval járni továbbra is olcsóbb, mint bármi mással, az ingyen töltésnek pedig egyértelmű volt, hogy egyszer vége lesz. Nagyobb probléma, hogy jelenleg a korábban újraindÃtani Ãgért és a kisebb autókra fokozottnak mondott vásárlási támogatás sincs érvényben, ha pedig valaki ingyen töltÅ‘ket keresne, tegye az E.On múlt héten indult applikációjával, ami hazánkban elsÅ‘ként hozta el a töltÅ‘foglaltság-jelzést (amit mostantól a Mobiliti is tud), az E.On-nál ugyanis a járványhelyzet végéig még mindig ingyenes a töltés.
És a jövedéki adó tartalom is csak nulla forint. Ha emelik, meg drágább lesz közterületen tölteni – és akkor már az otthoni töltés is meg lesz adóztatva.
Mit adóztatnak meg rajta? Hogy feltöltesz egy 18650-es cellát? Az energiaszolgáltató részéről senki meg nem mondja, hogy te egy autót, laptopot, telefontöltőt vagy mélyhűtőt dugtál a hálózatra, szóval ha csak nem fog ott állni egy számláló nénike koczkás füzettel a konnektorod mellett strigulázva, hogy épp mit dugsz be ez elég nehezen kivitelezhetőnek tűnik (bár ne fessük az ördögöt a falra, ha elszáll a munkanélküliség és a MOL-os lobbi erős lesz lehet, hogy tényleg megcsinálják a számlálós nénit).
A benzinen, a gázolajon és az LPG-n miért van jövedéki adó? Pár éve az LPG jövedéki adó tartalmát két részletben emelték duplájára, emiatt nagyjából halálra Ãtélték.
Baromi egyszerű megoldással lehet mérni, mennyi áramot használtál el (kezdve a legegyszerűbbel: szoftveres kiolvasás) vagy akár RFID csippes okostöltő használatára fognak kötelezni.
Vagy csak egyszerűen kitalálják, hogy fizess egy átalánydÃjat és kész.
Ugyanazért, amiért a dohányárun vagy alkoholon is. Jövedéki adó azért kerül valamire, mert a törvényalkotók egyszerűen nem tetszik, kimutatható az általa okozott társadalmi, környezeti kár és persze mert a gyártók (ez esetben olajcégek) szemérmetlenül nagy hasznot realizálnak. Akár a cukron is lehetne, pedig azzal nem lehet autózni, viszont amint a járműbe villanyáramot kezdenek tankolni mindenféle büdös, káros kÅ‘olaj származékok helyett azért mindjárt megváltozik a leányzó fekvése. Reális, hogy valaki egész nap a belvárosban bÅ‘gesse a Teslája motorját odaeregetve mindenféle gázokat? Nagyon úgy tűnik, hogy egyelÅ‘re nem, Ãgy még ha lenne is olyan adózási törvényszerűség, hogy minden tüzelÅ‘anyagra jövedéki adót kell kivetni (pedig nincs, ez csak Európában szokás), akkor is átértékelésre szorulnának a dolgok, hogy tényleg érdemes-e egyáltalán a villanyautózásért lenyúlni. Rövid távon biztosan nem, hosszún meg szimplán csak pénzéhség lehet a motiváció vagy az, hogy a konkurens energiaszektor kilobbizza, hogy ha nekik fizetni kell, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is kelljen a villanyosoknak is. Az adathordozó-dÃjhoz hasonló megoldást el tudok képzelni, de ha az áram jövedéki adós lenne akkor kérdés, hogy mi tölti be az adóraktár szerepét? Minden vezeték? A jövedéki adó törvények annyira merevek, hogy nagy kihÃvás lenne Å‘ket elektromos áramra átültetni.
Egyszerü megoldják hogy a 220-ról (tudom már 230) nem lehet majd tölteni az autokat (egyébként is egy örökkévaloság onnan feltölteni (plussz aki nem kertes házban lakik hanem panelba az meg se tudja oldani) A vall boxot meg csak elmüs bekötéssel engedik oszt tesznek rá egy órát. SZERINTEM.
Ha meg megkerülöd levadásznak mint az áram tolvajokat.Szerintem ez a terv.
Egyszerűnek hangzik, de azért lenne belőle bonyodalom.
Egyrészt lehet és a szabad két külön dolog, vagyis egy már kialakult töltési szokást kellene betiltani, amit ráadásul világszerte művelnek és szerencsére amióta EU tagok vagyunk már nem lehet annyira eszetlenül elÅ‘Ãrásokat hozni (emlékszünk még a betiltott pótféklámpákra meg az utólag rászegecselt hátsó sárvédÅ‘gumikra a 80-as évekbÅ‘l).
De ha belegondolsz egy picit ez tök logikus ha mindenki villanyt tankolna hálozati áron honnan lessz meg a benzinböl és gázolajból származó adó bevétel? Mert az nem kevés és valhonnan potolni kellene.
Ez már most is nagy kérdés, hogy miként van az, hogy ugyanazon közúton közlekedő egyike fizet jövedéki adót, a másik nem. Az CNG is jövedéki adós, pedig nem feltétlen nagyobb a környezetterhelés annak használatával.