Pont az nincs, amit keresnek. Hiány a használtautó-piacon

Kevés a fiatal használtautó

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mivel az új autók értékesítése ez elmúlt négy évben mélyrepülést mutatott, mára a leginkább keresett, 1-3 éves használt autók kínálata is jelentős mértékben visszaesett.

Nyílt titok, hogy a legjobb vétel az 1-3 év közötti használt autó, hiszen ilyen idősen már viszonylag jelentős az újkorihoz viszonyított árelőny, ugyanakkor akár még újszerű, garanciális példányokat is meg lehet csípni - már amennyiben van kínálat. Utóbbi pedig erőteljesen fogyóban van a használtautó.hu statisztikái szerint. Míg tavaly júliusban még több mint 24 ezer, idén ugyanezen hónapban már mindössze 16200 három évesnél fiatalabb személyautó között válogathattak a vásárlók. A csappanó kínálat természetesen az árak növekedésével is együtt jár, a keresleti piac 7 százalékkal emelte az átlagos vételárat.

A kínált autók mennyiségi visszaesésének háttere egyértelműen az új autók vásárlásának megcsappanása, hiszen már a 2008-as gazdasági válság évében is összeomlott a magyar autópiac – akkor a 2007-es 158,6 ezerhez mérten közel 100 ezer példánnyal kevesebb, alig több mint 60 ezer új autót adtak el itthon. Egyértelmű tehát, hogy nem csak az eladó 1-3 éves, hanem a hazai állományban lévő, ilyen korú autók száma is csökkent (magyarán nő az autópark átlagos életkora), s az akkor autót vásárló magánszemélyek, de még a mai vásárlók közel háromnegyedét kitevő céges, azaz flottavásárlók is egyre tovább tartják meg járgányaikat.

A kínálat visszaesése nem csak a megfelelő autót egyre nehezebben és egyre magasabb áron találó vásárlók számára kedvezőtlen, a kereskedők fennmaradási esélyét is szűkíti, hiszen ők épp e szegmensben érhetnék el a legjelentősebb árrést. A szemfülesek (kereskedők és magánszemélyek egyaránt) külföldi vásárlással csinálhatnak jó üzletet. Különösen jól járhatnak ez év végéig, hiszen a korábbinál kedvezőbb regisztrációs adó avultatási tábla már most érvényben van, míg a regisztrációs díjak csak jövő évtől emelkednek. Külföldön pedig a hazaival szemben bőven van kínálat, a legjelentősebb külföldi lelőhelynek számító Németországban például a válság után az autópiac megmentésére született környezetvédelmi, azaz roncsautó prémiumként ismert támogatórendszer által 2009-ben a 2008-as értéknél közel negyedével több, 3,8 millió autót értékesítettek. Jövőre azonban már a németeknél is hiány mutatkozhat az említett korosztályban, ugyanis amióta a támogatórendszer megszűnt, ott is csökkennek az eladások, ez által a használtautó árak emelkedése tartós és nemzetközi tendenciának ígérkezik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?