Sportosan is spórolós – Honda Civic Sport 1.6 i-DTEC teszt

Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport ADAS teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdekes, sajátos modell az ötajtós Honda Civic Sport a zsúfolt kompakt kategóriában. Ütőkártyája a vezetési élmény és a takarékosság.


Civic 9.5. Most futó kilencedik generációjával 2012-ben érkezett a Honda Civic. A forma alapvetően űrhajós, de már nem annyira, mint elődje, a nyolcadik utas generációs volt megjelenésekor, épp tíz évvel ezelőtt. A 2012-es bemutatkozás óta igen komoly fejlődésen ment keresztül a Civic, 2013-ban például megérkezett orrába a Honda második saját dízelmotorja az 1.6 i-DTEC, tavaly debütált az óriási csomagterű Tourer, időközben pedig az európai kínálatból kikopott a négyajtós. Idén aztán a hároméves ötajtós és a mindössze egyéves kombi is új arcot öltött, illetve nem mellesleg megérkezett a Type R.
Hirdetés

Ez a leggyengébb? Most viszont nem a paletta a csúcsát, hanem a más szempontból rekorder dízelt teszteltük. Olyan külsővel, hogy mindenki komolyabb gépnek hitte az 1.6-os 120 lóerős i-DTEC-et, a paletta teljesítményben leggyengébb, egyben legtakarékosabb tagját, mint amilyen. Persze nem gyenge ez sem. A 120 paci mellé 300 Nm, már 2000 1/perctől meglévő nyomaték is jut. Ráadásul már alacsonyabb fordulaton is nyugodtan terhelhetjük. Turbólyuk nem érződik, 1500 1/perc körültől használható a motor, ami nem hátrány, mert a váltó áttételezése nem rövid. Viszont szerencsére nem is túlzottan hosszú. Városban 50 km/órás tempónál is nyugodtan kapcsolható a negyedik, ami közepes emelkedőkig nyugodtan használható lakott területen is. Országúton visszafogott előzésekhez úgy is elegendő a hatodik, hogy azzal még 1800 1/perc körül, a nyomatékcsúcs-zóna alatt megyünk 90 km/órával is. Az autópályás 130 km/óránál 2200 1/perc körüli a főtengelyfordulat, egészen csendes a futás.
Testre szabott. Vezethetőség szempontjából kifejezetten, japánosan erős a Civic - bizonyos testmagasságig. Ez pedig nem több 180 centinél, a magasabbak számára terhesen alacsonyan húzódik a tető. Kissé magasra szerelt a sofőr ülése, de mivel az üzemanyagtank az utastér közepén van, maga a padló is magas. A székekre nem lehet panasz, a kormány is jó fogású, egyedül vaskos vízszintes küllői miatt támadható, de legalább ki-be, le-fel tágas tartományban állítható. Elöl-hátul viszonylag alacsony az ablak, hátul ráadásul vízszintes gerendával osztott, ami messze nem olyan nagy hátrány, mint amilyennek elsőre tűnik. Alig több mint 2,5 fordulatos, élénk, közvetlen kormányával a Civic meglepően élményautósan vezethető, passzol ehhez a remekül kapcsolható, rövid utakon járó váltókar és a dízel szinte azonnali ereje. Nem annyira a hangja, ami mai szinten már egy hajszálnyit haszonjárműves. Legalábbis városban, illetve húzatáskor, amúgy egész csendes, az alapjárat pedig egyenletes. Van hozzá gyors stop-start is, igazából gond nélkül meg lehet vele lenni, de el kell ismerni: ma már vannak finomabb hangú egységek.
Stabilan csillapít. Meglepetés a futómű: az elöl MacPherson, hátul kommersz csatolt hosszlengőkaros rendszer még az ötajtós, azaz Sport Civic esetén alapáras 17 colos felnikkel, ráadásul peres, 225/45-ös abroncsokkal is egészen jól csillapít - nem volt ez mindig így. Mellette persze stabil is, országúton, autópályán hajtva a Civic nagyobb kategóriát idézően jól viselkedik. Ha valamivel, akkor egyértelműen vezethetőségével fogja megnyerni vevőit, meg persze nevével és fogyasztásával. A gyári vegyes érték 3,7 l/100 km, ami nem rossz, de főként az nem rossz, hogy a teljes, több mint 600 kilométeres teszt átlaga egyhetes használattal, sok-sok városi üzemmel, némi autópályázással és egy hosszabb országúti körrel 4,1 l/100 km lett. A részátlag városban sem tudott 4,8 liter fölé menni, országúton pedig épp egy literrel kevesebb adódott. Mindezt úgy, hogy a Civic nem egy leszedált, hanem egy vezetési élményt is adó autó.
Van mit elnézni. Családi élményautónak beválik ugyan a Civic, hiszen második sora is egészen tágas, csomagtere a valóban kompakt kompaktok között 477 literes értékével és valós méretével is rekorder, hátsó (Magic Seats) üléssora egyszerű síkba fektethetőségével és ülőlapjainak felállíthatóságával csodás. Utóbbi trükkel a második sorban 1,3 méteres belmagasságot kapunk. Remek. Nem úgy az, hogy a négy automata elektromos ablakból a Sport felszereltségnél csak kettő automata, hogy az infotainment hiába cserélődött ki, az új sem túlzottan naprakész. Tud ugyan szinte mindent a 7 colos érintőképernyő, van például DAB (digitális rádió) tuner, MirrorLink funkció, egészen korrekt beépített navigáció (felárért), tolatókamera és még HDMI csatlakozás is, viszont a kijelző megjelenése és gombsora nem a műszerfalhoz, illetve a márkához illő. Már említett, hogy nem a legjobb a motor hangja, ám a méretes kerekekkel is nagyon jó fogyasztás, illetve a vezethetőség miatt mindez megbocsátható. A szerény belmagasság is az lehet: a Civic a 180 centinél nem (sokkal) magasabbak autójának tekinthető. A 2015-re frissített kiadás a tesztautó Rallye Red csomagjával például egészen dögös lett.
Nem olcsó. A belépő dízelmotoros Civic 6 424 000 forintba kerül - kielégítő, kihangosítós, MP3-as hifis, ülésfűtéses, városi koccanságátlós, tempomatos, automata klímás ellátmánnyal, 16 colos alufelnivel. A csaknem félmillió forinttal drágább Sport verzió 17 colos kerekeket, kétzónás automata klímát, tolatókamerás érintőképernyős fedélzeti rendszert és már kétzónás automata klímát is kap. Tesztautónkban további 200 ezer forint volt a navigáció, 190 ezer forint a holttérfigyelős és táblafelismerős, elektrokróm tükröket és automata fényszóró- és ablaktörlőkapcsolást, valamint automata reflektort is adó ADAS csomag. Minden eleme korrektül működik, így nem mondható, hogy nem érné meg. A 275 253 forintos Rally Red csomag pedig a piros hűtőmaszk-kerettel, a tetőszpojlerrel, a hátsó lökhárító díszcsíkjával és a szintén piros tükörházakkal kellően dögös megjelenést adott, ám a metálfényezés 125 ezer forintos árával a tesztautó már bő 7,7 millió forintba kerül. Ennyiért joggal lehetnek komoly elvárásaink, amelyek közül nem mindnek felel meg a Civic. Aki viszont sokat autózik, és szeret is autózni, az mégis megkedvelheti a japán márka Angliában gyártott kompaktját, mert a valóságban is ilyen takarékos konkurense tapasztalataink szerint nincs, s a vezetési élményre is nyugodtan adhatunk maximális pontszámot, amennyiben legfeljebb átlagos, inkább annál picit kisebb növésűek vagyunk.
Értékelés
Pozitív
Takarékos, kulturált járású, erős dízelmotor, remek váltó, kényelmes és stabil futómű, nagy csomagtér
Negatív
Kelletlen motorhang, elavult grafikájú és gombsorú infotainment, szerény belmagasság elöl
Árak
Tesztmodell alapára
6 919 000 Ft (2015.08.22.)
Tesztautó ára
7 709 253 Ft (2015.08.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
Végsebesség:
207 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4370 mm
Szélesség:
1770 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1378 kg
Össztömeg:
1870 kg
Terhelhetőség:
492 kg
Tengelytáv:
2595 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
477 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
910-970 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1040 mm
Csomagtér magassága:
540-970 mm
Csomagtér hossza:
820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1650 mm
Raktérnyílás szélessége:
800 mm
Raktérnyílás magassága:
1000 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
207 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
CO2-kibocsátás:
98 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Ne menőzz Kempelen, nem vagy te Manó!
    Ez nem a te privilégiumod, elveszed más kenyerét! “szarTurbós-széthullik” ez is, inkább dőlj hátra, s élvezd a menőnk produktumát.

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Bizonyíték akár amagyar népítélet oldal, akár a nemzetközi vevőelégedettségi indexek, de márkahűség tekintetében is az első 3-ban szokott a Honda lenni.Ezek elég nagy adatbázisból építkeznek.
    Vevőszolgálati ügyfélkezelés tekintetében pedig (legalábbis a Honda, Toyota) messze a PHán felül teljesít, ez saját tapasztalat.
    Nem tudom mennyi volt pl. egy leon 2010ben, de egy civic most 5 év múltán a vételár 58-65%án eladható, itt feltételezem, hogy ebben is jobb vétel egy honda.

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Nem értem a cikk íróját. Ami fontos egy autóban, az mind meg van benne: Megbízható, tartós, minőségi anyagokból készült, vezetési élményt nyújt úgy, hogy közben keveset eszik(!!!), kategóriájában párját ritkítja a tény, hogy hatalmas rakteret lehet kialakítani a hátsó ülések ügyes állítgatásával (magic seat), hogy szinte minden belefér. Na most az, hogy nem automatikus a 4-ből 2 elektromos ablak, meg hogy 2 szintes a műszerfal, szerintem csak szőrszálhasogatás, egyáltalán nem fontos szerintem. Én teszt vezettem az 5 ajtóst, és a Tourert is, és azonnal mindent le tudtam olvasni a 11 km alatt. Úgy megszoktam az eco-módját is használni e rövid idő alatt, annyira egyszerű kezelni is és megszokni is.

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    [i]“….nagy valószínűséggel meg sem közelíti egy Honda tartósságát.”[/i]

    Bizonyíték a kijelentésre? Nem mendemonda, hanem tények. Természetesen az összes legyártott példány összes felhasználói tapasztalata alapján.
    Lássuk.

    Jó munkát! :-DDD

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Egyben igazad van. Valóban nem lehet egy lapon említeni a két autót, ahogy nagyban a Honda-konszernt a német multi másodvonalbeli spanyol márkájával sem. Nem egy ligában játszik a kettő.
    Valamiért a világon valamivel kevesebb ember remeg egy Leonért, mint egy Civicért, de hát ki érti ezt… 🙂

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    A Seat nem épp a legjobb példa.
    Az is egy túlárazott autó és nagy valószínűséggel meg sem közelíti egy Honda tartósságát.
    Az a “fos” dízel meg az “üzembiztos” DSG szép kis párost alkot. 🙂

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Gyorsan megnéztem a Mazda és Toyota árlistákat. Egyáltalán nincs rossz ára a kocsinak és az értékét is jobban fogja tartani pl. a seatnal. A rendszeres szervizköltségről ne is beszéljünk, sajnos tudom, hogy fog a VW csop. szervizhálózatnál a ceruza.

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Én ezt a két részre osztott műszerfalat nem bírom agyilag feldolgozni, azóta se hogy megjelent először..
    Ettől már csak az rosszabb ami a yarisban van. De kizárt dolog hogy ez csak engem zavar. 😀

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    Csak annak nem 4,1 a fogyasztása…
    Megdöbbentően takarékos motor, a 120Le/300Nm az átlagos közlekedéshez bőven elég, csak tényleg nem passzol össze ezzel a Type R kinézetű autóval, ez a motor egy alapverziós kombiban lenne jó, de abban nagyon. 🙂

  • 2017.10.28. at 14:25
    Permalink

    azért ennyi pénzért már igazán belerakhatták volna a duplaturbós 1.6-ost és akkor hitelesebb lehetett volna ez a racsingos külső mert így az adatok szerint az általatok lefikázott 1.8-as benzines kombi lámpánál alázza , ennyit a dízeles illúzióitokról …

Vélemény, hozzászólás?