Világrekorddal ünnepel a Volkswagen

50 éves a nagy Karmann Ghia

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Noha nem aratott világsikert, a Volkswagennél büszkék a Typ 34 név alatt futó Karmann Ghia modellre. Az olasz tervezésű, de német bérmunkában gyártott típus idén 50 éves, és ezt egy világrekorddal ünnepelték meg.


Igazából a Bogárral kezdődött minden. A legendás típussal a hétköznapi emberek életszínvonalának emelése volt a cél, hogy az autózás ne csak a gazdagok kiváltsága legyen. Ehhez mérten a Volkswagennél egyszerű és tartós konstrukcióra törekedtek, ám az 1950-es évek közepére megváltoztak az igények. A második világháború pusztításának nyomai döntően eltűntek, a városok újjáépültek, a gazdaság élénkült, és az autópiacon szükség mutatkozott valami másra is, egy olyan modellre, ami nem csak a puritán célszerűséget képviseli – ez lett a Karmann Ghia, amelynek kiejtése helyesen gía, és nem dzsia. A Volkswagen az osnabrücki Karmann céggel kötött megállapodást egy Bogár-alapú sportkocsi kifejlesztésére és összeszerelésére, a kis üzem azonban tovább passzolta a labdát, és az olasz Ghia stúdióval terveztette meg a karosszériát. A lendületes vonalú, izgalmas lemezruhát Luigi Segre jegyezte (állítólag a Chryslernek készült a design, de az amerikaiak visszadobták, majd Segre ezt igazította a Bogár paramétereihez), és a logikusan Karmann Ghia nevet viselő prototípus (gyári kóddal Typ 14) 1953-ban, Párizsban debütált az autószalonon. A gyáriaknak tetszett az elképzelés, 1955-től beindult a bérmunkába kiadott sorozatgyártás, és már az első évben tízezres megrendelés futott be Wolfsburgba – a Karmann alig győzte a szállításokat. 1957-ben a kupé tetejét levágva megszületett a kabrió, és kisebb módosításokkal a típus 1974-ig szerepelt a Volkswagen kínálatában, mikor is a Golf-alapú Scirocco a helyébe lépett. A két évtized alatt Németországban nagyságrendileg 365 ezer zárt, és 80 ezer nyitott Karmann Ghia Typ 14 épült, de az autót a dél-amerikai Volkswagen Brasilia is átvette.

Történetünk főszereplője azonban hiába volt nagyobb, erősebb és drágább, a kisöccsével nem kelhetett versenyre. Amikor a Typ 14 első korszerűsítésére sor került 1961-ben, ezzel párhuzamosan megjelent a „nagy” Karmann Ghia, a Typ 34, amelynek fejlesztését három esztendővel korábban, 1958-ban kezdték el, abban bízva, hogy felülmúlhatja a 14-es sikerét. Ez is Osnabrückben készült, ezt is az olasz Ghia stúdió egyik munkatársa, név szerint Sergio Sartorelli tervezte, ám a Bogár helyett az 1500/1600-as Typ 3 sorozat műszaki bázisára épült – ebből vették át a motort és a futóművet. A számítások sajnos nem jöttek be. A Typ 34 egyrészt formailag nem tudta ugyanazt a lebilincselő stílust megtestesíteni, ami a Typ 14-est a mai napig ellenállhatatlanná teszi, másrészt az árcédulákat túlzottan vastagon fogó ceruzákkal írták – anno a Porsche 356 alapváltozata olcsóbb volt, mint a Volkswagen kupéja. További érvágásnak mondható, hogy a kabrió nem ment át a gyári teszteken, sorozatgyártásba nem került, így 1962 decemberéig, a hivatalos visszavonásig csak néhány példány (gyári források szerint 16 db) hagyta el Wilhelm Karmann üzemét – a fennmaradt autók ma kisebb vagyont érnek.

Érdekesség, hogy amíg a Typ 14 gyártása 1974-ig folyamatosan zajlott, addig a Typ 34 termelését a piaci sikertelenség miatt már 1969-ben leállították. A rövidnek azért nem mondható, közel 8 éves ciklus alatt alig több mint 42 ezer autó készült, de ez felfele kerekítve is éppen csak a tizede a Bogár-rokon modellének – a bizonyítványt felesleges magyarázni. Miután a nagyobb Karmann Ghia kifutott, a Porschével közösen összehozott, targatetős VW-Porsche 914 lépett a helyébe. Vajon mi lehetett a kudarc oka? Utólag találgatni persze könnyű, de a Volkswagennél már az elején megsejthettek valamit, hiszen a 34-es hivatalosan a 14-est váltotta volna, de a kisebbik típust nem merték a süllyesztőbe dobni, és az eladási számok egyértelműen igazolják a döntés helyességét. Aztán ne feledkezzünk el az amerikai fiaskóról sem: a Typ 34 nem felelt meg a tengerentúli biztonsági előírásoknak, ezért itt nem árulhatták, és ez borítékolhatóan megpecsételte a modell sorsát.

Ám kudarcok ide vagy oda, a Karmann Ghia Typ 34 az 50 éves jubileuma alkalmából beírta magát a rekordok könyvébe, ugyanis a Volkswagen ünnepi találkozót rendezett az Osnabrück-közeli Georgsmarienhütte városában, ahol száznál is több autó vendégeskedett - ez önmagában nem nagy szó, ám Karmann Ghiából ennyi egy helyen még sosem volt. A Volkswagen Classic kizárólag a jubileumi találkozó résztevői előtt nyitotta meg a Volkswagen Osnabrück GmbH. gyárterületén található exkluzív gyűjteménye kapuit. Az itt kiállított ritkaságok mellett a Karmann Ghia Typ 34 Coupé egyik prototípusa is szerepelt – az 1960-ból származó, motor nélküli, elefántcsontszínű designtanulmány az AutoMuseum Volkswagen tulajdona. A klasszikus modellek Osnabrück környékének festői tájain túráztak, köztük a wolfsburgi gyűjtemények két ritkaságával, egy Karmann Ghia Typ 34 Cabriolet, illetve egy elektromos tolótetővel szerelt Typ 34 Coupé változattal.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?