Vissza a luxushoz – 20 éves az újkori Skoda Superb

2001 óta építi (vissza) a Skoda a luxusautó imázsát is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A 21. századba lépve a Skoda elkezdte felfelé tornázni a presztízsét, emlékeztetve rá minket, hogy volt idő, amikor bizony luxusautókat is készített. Így született az újkori Superb.

Bizony, fontos az újkori szócskát beszúrni a jubiláló Superb neve elé, hiszen a 20. század első felében már használta ezt a nevet a Skoda. 2021-ben viszont az a modell ünnepelte 20. életévét, amelyet 2001-ben mutattak be. Természetesen nem véletlen a névválasztás, ám ennek megértéséhez, mindenképp fel kell idézni az 1930-as évek Superbjét. Először 1934-ben használták a Superb nevet a Typ 640 tesztelése során, viszont akkor még korántsem dőlt el, hogy mi lesz a végleges neve. A Regent név is versenyben volt, ám végül a Superb mellett maradtak, az új modell gyártása pedig 1935-ben el is kezdődhetett a 645-ből örökölt 2,5 literes, hathengeres, 55 lóerős motorral. Olyan extrákat is kínáltak, mint például a rádió, illetve egy rózsafa doboz a hátsó ülések mögött. Annak idején egy nagyon jó ár/érték arányú autót tisztelhettek a Superb személyében a vásárlók. Az alapkivitelt 61 900 koronáért kínálták, míg a hatszemélyes változatért 64 900 koronát kértek. Az 1940-es évek elején még V8-as motorral is kísérleteztek, de aztán jött a világháború, amely után az átalakuló Európában a Skoda hírneve inkább kelet felé maradt fenn. És ebből a hírnévből a luxus fogalma egyre inkább elhalványult, a Superb gyártását is megszüntették 1949-ben.
Hirdetés
Neve 2001-ben bukkant fel újra, amikor már a Volkswagen szárnyai alatt - olyan sikermodellek, mint az Octavia és a Fabia után – újra megpróbálkozott a Skoda a felsőbb kategóriában. Ehhez a Passat B5 tíz centiméterrel megnyújtott platformját használták. Először Montreaux néven, a Frankfurti Autószalonon mutatták meg a nagyközönségnek szeptemberben (nem a Genfi Autószalonon, ne tévesszen meg a tanulmány neve), de már ez is szinte a sorozatérett autó volt. Stílusosan egy 1939-es Superb 3000 modellt is kiállítottak mellette, a termelés pedig 2001 októberében meg is indult a Kvasiny városában található, 200 millió euróból modernizált gyárban. A Superb első generációja 2803 milliméteres tengelytávval hódított. Karosszériájának hossza 4,8 méter, szélessége 1,76 méter, míg magassága 1,47 méter volt.
Hirdetés
Az év végéig 581 darab készült belőle, viszont az első példányokat csak 2002 tavaszán kapták meg a tulajok. Bizonyos piacokon a Skoda még élethosszig tartó mobilitási garanciát is vállalt az autóra, a márka történetében először. Magyarán, ha probléma adódott egy autóval, akkor a Skoda gondoskodott arról, hogy szervizautót küldjenek a meghibásodott járműhöz, igény esetén szerelőhöz juttassák, vagy csereautót biztosítsanak. Kezdetben három benzinmotor és két gázolajos közül lehetett választani. Konkrétan a négyhengeres, kétliteres, 115 lóerős szívó, a turbós, 1,8 literes 150 lóerős, valamint a V6-os 193 lóerős benzinesek, illetve a 130 lovas 1,9-es PD TDI és a 155 lovas 2,5 literes V6-os TDI közül. A hathengeresekhez ráadásul ötfokozatú automata sebességváltót is társíthattak az ügyfelek. Biztonság terén is felvette a versenyt a Superb a konkurenciával. Alapáron járt hozzá a blokkolásgátló, a kipörgésgátló és az elektronikus (magyarán az ABS-rendszerrel operáló) diffizár. A hathengeres modellekhez még az elektronikus menetstabilizáló is. Mindegyik modell szériában kapta a négy légzsákot, a két első mellé oldallégzsákok is jártak (igaz csak elöl), de már ott volt a függönylégzsák is az extralistán. A bi-xenon fényszórók mosóberendezéssel is rendelhetők voltak, emellett fűthető első ülések, automata légkondi, valamint színes kijelzős navigációs rendszer is szerepelt a felszereltségi listán.
Hirdetés
Kényelemben is párját ritkítóra tervezték a Superbet, a praktikumán pedig tovább javítottak 2005-ben, hiszen onnantól már 1/3:2/3 arányban osztható hátsó ülésekkel vértezték fel, így már 945 literesre növelhették az alaphelyzetben 480 literes csomagteret. Ráncfelvarrásra 2006-ban küldték, akkor a szokásos részleteken módosítottak. Új hűtőrács, átrajzolt első fényszórók, visszapillantóba integrált irányjelzők mutatták a változást, valamint az Octavia stílusát követő, C-alakú elrendezést a hátsó lámpákban. Az új idők Superbjének gyártása hét év után szűnt meg, egészen pontosan 2008. március 17-én - a második, egyszerre négy- és ötajtós Superb érkezésével. Összesen 136 068 darab készült az első modern Superbből, Kvasiny mellett pedig Ukrajnában, Kínában és Kazahsztánban is gyártották a típust. A három generációból együttesen pedig több, mint 1,5 millió darabot gyártottak napjainkig. Gyorsan meg is ragadom az alkalmat, hogy röviden a második és a harmadik generációt is megemlítsem, hiszen mindketten fontos szerepet játszottak abban, hogy a Skoda lerázza magáról a „cocialista” érában nevére rakódó „rozsdát”. A második generáció 2008-ban debütált a Genfi Autószalonon, egy nagyon ötletes megoldással hátul. Nevezhetjük négyajtósnak, de ötajtósnak is, ha úgy tetszik. A duplaajtós megoldással a tulaj eldönthette, hogy a hátsó ablakkal együtt, vagy csak nélküle nyíljon a csomagtér-ajtó.
Egy évvel a limuzin bemutatása után érkezett a kombi, 2009-ben pedig a Top Gear az Év Luxusautójának választotta. 2008 és 2015 között összesen 618 490 darab készült belőle, ami nagy lépés az első generációhoz képest, illetve jól mutatja, hogy milyen jól döntött a Skoda, amikor felfelé bővítette a kínálatát. Végül a harmadik generáció 2015 februárjában érkezett, a cseh üvegművesség ihlette formatervvel, ami már valószínűleg kevés embert hagyott hidegen. Természetesen ismét magasra tette a Skoda a lécet a térkínálat területén, ám arra is ügyelt, hogy a technika friss legyen. A harmadik generációs Superb (ja és nem „szuperbé”, ahogy még mindig sokan ejtik) már adaptív futóművet is kapott, de szintén ebben a generációban debütált a parkolóasszisztens és a háromzónás légkondi. Még ugyanabban az évben megérkezett a kombi is, a típus sikere pedig azóta is töretlen. Teszt a kombiról itt, annak plug-in hybridjéről itt, a frissített ötajtósról itt.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2021.12.30. at 21:25
      Permalink

      Én is pontosan így tudom. Nincs ebben semmi szégyen, mélyen volt a márka amikor a VW megvásárolta (a Favorit, jajjj…), és nyilván ezzel nagy kockázatot nem vállaltak. Fogták a kínai Passatot (akkoriban a kínai származás eleve a “presztízs” ellentétének számított), és ráraktak egy Skoda jelvényt.

      A cél pedig nem a “luxus” vagy presztízspiac volt, hanem a taxik piacára betörés. A kelet európai közbeszerzések csak a második generációval futottak fel.

      Ettől függetlenül komoly dicséretet érdemel a cseh márka, a Skoda a 89-es mélypontról fokozatosan, generációról generációra javult, és bizony mostanra meglátszik az a sok energia amit a cseh részleg belefektetett a jövőjébe, mondjuk a Seat mellett.

      És érdekes módon a múltjukat is nagy becsben tartják és módszeresen építik újjá a régi legendájukat. Rendszeresen kiállítanak oldtimer-kiállításokon (pl a Retromobile-re hoztak egy II VH utáni Le Mans-ba nevezett versenyautót) és pl tavaly félelmetesen jó tárlatot hoztak az Autoworldbe az 1900-as évektől a közelmúlt rallye-autóiig ( https://egzostive.com/autoworld-skoda-125th-anniversary/ ).

      • 2021.12.31. at 11:30
        Permalink

        A Favorit, jajj, jajj, jajj, Zöldike megint nyüszít és nőket meghazudtolóan affektál. A Favorit annyira volt csak xar, hogy a motorblokkot a VW-csoport utána még jó ideig meghagyta és még a Fabiában is sokáig szolgált, pedig játszva helyettesíthették volna valami sajáttal a polcukról. Kíváncsi lennék, te hogy képzelsz el egy olcsón előállítható, majd piacra dobható autót, mert tőled eddig csak azt olvastam, hogy ami nem prémium, az xar. Érdekes felfogású autóipari CEO lenne belőled, ha te a világnak egy nagyon jelentős hányadára magasról tennél azzal, hogy nekik nem terveztetnél semmit. A legnehezebb olyan autót tervezni, ami olcsó és egyben jó is – sokak szemében ez a kettő sosem férhet össze…

  • 2021.12.31. at 20:45
    Permalink

    Lehet az jó attól hogy olcsó max egyszerü lessz mint egy satu.
    Más kérdés kinek mi olcsó és mi drága van akinek 3-mill is az univerzum másnak meg nem drága 20-30 mill sem.(új autórol beszélek azért 3 mill ) Aztán jön a nehéz számitás hogy milyen extrát vegyünk és mi az amit már az adott tipusba nem éri meg.(bár attól még rendelhető)

  • 2022.01.01. at 21:18
    Permalink

    Nekem az tetszett a 2. szériánál, amikor kitalálták, hogy a csomagtér ajtót lehessen hagyományos szedan módban használni, de ha úgy akarja az ember lehessen 5. ajtó is, amikor felnyílik a teljes hátulja hátsó szélvédővel együtt. Egy kis apróságnak tűnik, de nagy innovációnak tartottam. Ilyet – tudtommal – más márka nem csinált.
    Én anno a 90-es években használtam munkahelyemen Skoda Formant, ami a Favorit kombi verziója volt. Akkori mércével egész korrekt autó volt motorikusan is, kényelemben is.
    A maiak közül egy Superb Scout-ot szívesen elfgoadnék.

Vélemény, hozzászólás?