WOW gépjárműdiagnosztika: hogy ne kelljen sötétben tapogatózni

Fizetett hirdetés

Kamiont diagnosztizáltunk a Würth rendszerével

Ahogyan azt a Würth egyéb rendszereitől megszokhattuk, nagyon komolyan veszik az gépjárműdiagnosztika kérdését is. Nem csak az autókhoz, a nagyobb járművekhez is komplex rendszereket kínálnak.


A Würth története önmagában is elég érdekes, hiszen Reinhold Würth a családfő korai halálát követően szinte gyerekként vette át a család tulajdonában álló csavarkereskedés irányítását. Megfordította a klasszikus üzletmenetet és ahelyett, hogy arra várt volna, hogy vásárlói felkeressék kereskedését, ő maga utazott oda, ahol üzletet remélt S ha már ott járt, vitte magával meggyőző minőségű áruit is. Az akkor még két fős csavarkereskedésből Reinhold Würth a teljes világot behálózó, hatalmas vállalatcsoportot épített. Az ezredforduló után, 2000 februárjában mindössze 4 alkalmazottal indult a cég gépjárműdiagnosztikai divíziója, a Würth Online World GmbH, ami ma már leginkább WOW néven ismert. Három év elteltével, 2003-ban pedig már hazánkban is megjelent. 2005-ben a magyarországi Közlekedési Főfelügyelet is jóváhagyta technikai adatbázisát a környezetvédelmi felülvizsgálatokhoz, így működésének ötödik évére már több mint 200 eladott rendszert tudhatott maga mögött a Würth hazánkban is, az elmúlt 12 évben pedig megsokszorozta eladásait.
Hirdetés

Mit is tud a WOW gépjárműdiagnosztika?
Nagyjából azt, amit a gyári rendszerek, azaz az autók szervizcsatlakozóján (leginkább az EOBD porton) keresztül minden egyes hibakódot látnak; ha az autóban rendellenesség tapasztalható, megmutatják, hogy hol és mi hibádzik, természetesen referenciaértékekkel. Ez azért fontos, mert a tapasztalatok szerint

manapság az autók több mint fele elektronikai problémával kerül szervizbe, diagnosztikai rendszer nélkül pedig nagyjából csak tapogatózni lehet, hogy mi lehet a probléma.

Nagyon sokba kerülhet és sokszor eredményre sem vezet, ha diagnosztika nélkül állnak neki egy-egy javításnak. A Würth rendszere azzal tud többet, hogy nagyjából minden forgalomban lévő autót ismer, folyamatosan frissül, így a márkafüggetlen szervizeknek hatalmas - és mondhatni, elengedhetetlen - segítség.
A mai autók már egységes, EOBD szervizcsatlakozót használnak, de a korábbi modellekhez természetesen típusspecifikus csatlakozók is elérhetők a Würth tárházából. Az online segítség mellett országos vevőszolgálat segíti a partnereket, már ha nem lenne mindaz elegendő, ami a rendszerben van. Jellemzően untig elegendő, hiszen a diagnosztikai program nem csak azt mutatja meg, hogy mely komponens nem működik megfelelően, hanem azt is, hogy ha egy alkatrész hibás, az miként cserélhető ki.

Az autók összes paraméterét ismerő adatbázis azt is megmondja, hogy az adott modellen milyen karbantartásokat kell elvégezni az adott futásteljesítmény és életkor mellett.

Ez is egy nagyon fontos ütőkártya, hiszen ma az autókra fenyegető legnagyobb veszély talán a nem megfelelő karbantartás, egy elmaradó vezérműszíjcsere például hatalmas károkat okozhat.
Miként működik?
Alapvetően két dolog szükséges egy autó (pontosabban jármű, ennek később lesz jelentősége!) diagnosztizálásához. Egy vevőegységre és egy számítógépre. A Würth WOW rendszerénél a vevőeszköz egy Snooper+ diagnosztikai készülék, ami az autóhoz csatlakozik, majd a számítógéppel (ami lehet asztali gép, laptop vagy tablet, netán a Wabco Würth dedikált eszköze) vezetékkel vagy vezeték nélküli (Bluetooth) kapcsolattal kommunikál. Néhány perces folyamat, amíg az autó összes modulját lekérdezi, azonosítja, az abban tárolt információkat kiolvassa. Minden információt megkapunk így az autóról, gyakorlatilag a lemezek alá láthatunk, azok a rendellenességek is felismerhetők, amelyek még nem okoznak közvetlen hibát, néhány hiba pedig számítógéppel is orvosolható. Ilyen lehet például egy eltömődött részecskeszűrő tisztítási programjának indítása, vagy egy-egy szenzor újrakalibrálása.
Nem csak a személyautókhoz!
A Würth nem csak személyautókhoz, a ma már a ZF-hez tartozó Wabco-val együttműködősben WABCOWÜRTH néven a haszonjárművekhez is kínál komplex diagnosztikai megoldást. Látványos, hogy a teherautókhoz/kamionokhoz/autóbuszokhoz/pótkocsikhoz még ma is bőröndnyi csatlakozószettel készülnek fel, ahogyan voltaképp az is, hogy a "nagyobb vasakból" is mindent ki tudnak olvasni, mindent tudnak kalibrálni. Esetükben különösen fontos ez, hiszen egy meghibásodás esetén még drágább a kiesésük, az állásidejük, magyarán ahogyan az ügyfelek, úgy egy szerviz számára is komoly érték, ha tud haszonjárműveket is diagnosztizálni, javítani.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?