A BYD az európai gyár megépülésével áthidalhatja a jelenlegi problémák nagy részét
A kÃnai autógyártók minden lehetséges eszközt bevetnek, hogy a termelést a csúcsra járassák, és rövid idÅ‘n belül minél több járművet legyártsanak. Jól mutatja az ázsiai ország elÅ‘renyomulását, hogy a múlt évben
a BYD már majdnem annyi villanyautót gyártott mint a Tesla, 2023 utolsó negyedében pedig már meg is elÅ‘zték az amerikai konkurenciát az értékesÃtett elektromos autók számában. Az európai terjeszkedést viszont a távolságon túl az óceánok és tengerek gátolhatják elsÅ‘sorban, ugyanis az autószállÃtó hajók hiánya egyre nagyobb gondot jelent.
Saját, 7000 autó szállÃtására képes autószállÃtó hajóval küzdene a hajózási problémák ellen a BYD (fotó: CarNewsChina)
A hajózási társaságok még 2020-ban a koronavÃrus okozta gazdasági válság, és a gyárleállások miatt számos ilyen teherszállÃtót leselejteztek, az újak viszont még nem készültek el, leghamarabb 3 év múlva állhatnak szolgálatba. Azzal viszont valószÃnűleg a üzemeltetÅ‘k sem számoltak, hogy a globális autópiac a vártnál hamarabb erÅ‘re kap, és a kÃnaiak is a korábbinál több autót kÃvánnak az öreg kontinensre juttatni. A múlt évben az elÅ‘zetes kalkulációk szerint 23,4 millió járművet szállÃtottak hajón a célországokba, ezzel megdöntve a 2018-as Covid elÅ‘tti csúcsot, mÃg a 2022-es számokkal összevetve 17 százalékot emelkedett az import - derül ki a Portfolio összesÃtésébÅ‘l. Az európai piacot nézve az elÅ‘zetes becslések szerint 40 százalékkal több autó érkezett a vÃzen, ebbÅ‘l KÃna 4,3 milliót szállÃtott, mÃg 2020-ban ez a szám az egymilliót sem érte el.
Az európai gyártóknak sem kedvezÅ‘, hogy ennyire megugrott a vÃzi szállÃtás ára
Persze nem csak ázsiai gyártók importálnak Európába, hiszen a Tesla mellett a Renault, a BMW és a Volvo is KÃnában gyártja a járműveinek egy részét. Ezen gyártóknak sincs egyszerű dolga, hiszen a múlt évben a napi charterárak 115 ezer dollárra emelkedtek, ez pedig 10 százalékos növekedés 2022-höz, és hétszeres 2019-hez képest. A múlt évben nagy erÅ‘kkel megérkezÅ‘ BYD házon belül igyekezett megoldást találni, még 2023 végén közölték, hogy
a legújabb teherszállÃtójuk sikeresen teljesÃtette a próbautat, de az igazi áttörést az európai gyár megnyitása jelentheti majd nekik, amely
Szegeden épül.