Izraelben nem lett siker az elektromos autók árusÃtása
CsÅ‘dbe ment a cég, amely Izraelben kÃvánta slágerré tenni az elektromos autókat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Még a jövő, vagy már a jelen? Sokat vitatott kérdés ez az elektromos autók kapcsán, ám ezúttal az utóbbi tábor kapott gólt.
Noha egy-egy újdonság, például a már itthon is kapható, s általunk nemrégiben elsÅ‘ként tesztelt Nissan Leaf kapcsán akár úgy is tűnhet, hogy a villanyautózás már ma is teljesen életképes, a valóság elvétve mutatja csak ezt. Tény, hogy a villanyautók számára temérdek adózási, illetve forgalmi kedvezményt is kÃnáló Norvégiában akár annak látszódhat, máshol azonban ma még kevéssé tűnik annak. Ezt támasztja legalábbis alá, hogy ötéves fennállás és több mint 800 millió dollár felélése után csÅ‘deljárást kért maga ellen a Better Place nevű, elektromos autókat forgalmazó és üzemeltetÅ‘ izraeli vállalkozás.
Az eredeti üzleti tervek szerint a Better Place-nek évente több mint százezer Renault-Nissan elektromos autót kellett volna eladnia Izraelben, mivel úgy vélték, hogy az alacsonyabb fenntartási költségek, a benzinüzeműhöz hasonló menetdinamika, valamint a környezetvédelmi elÅ‘nyük miatt egyre többen választják az elektromos járműveket, de reményük nem igazolódott be, eddig alig 2000 járművet tudtak csupán értékesÃteni. Hiába terveztek Ãgy országos akkutöltÅ‘ és cserélőállomás-rendszert, nem csak a teljes hálózat marad illúzió, hanem még a meglévÅ‘ töltőállomásokat is be fogják zárni. Problémát jelent, hogy az üzleti modell szerint az autók akkumulátorainak tulajdonosa a Better Place volt, Ãgy a csÅ‘d és a töltőállomások várható bezárása után a megvásárolt elektromos autók használhatatlanná és értéktelenné válhatnak. A szerény eladási számok önmagukban nyilván nem vezettek volna csÅ‘dhöz, ám a Better Place - nyilván a lehetÅ‘ legkedvezÅ‘bb árak érdekében - olyan megállapodást kötött a Renault-val, mely szerint 2016-ban már évi 115 ezer villanyautót kellett volna értékesÃteni, különben súlyos bÃrságok vártak volna rá. Az elmúlt évek piacbÅ‘vülése azonban elmaradt a várttól, Ãgy a terv is teljesÃthetetlenné vált, s úgy tűnik, a csÅ‘ddel még mindig jobban járhattak az cégtulajdonosok, mint a késÅ‘bbi bÃrságokkal.