Mi az olcsó autó? Például ez a Peugeot 306 szedán

Peugeot 306 Sedan 1.4 XN, 1998 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megvétele óta vételárának több mint felét emésztette még fel, mégis olcsó és nem is rossz autó a próbált Peugeot 306. Nem őrültünk meg!

Használt autót vett és utána még a vételár több mint felét költötte rá? Úgy kell neki, a marhája, múzeumban kellene mutogatni - érvelhetnek sokan, ám lassan a hévvel. Van olyan ember, jelen esetben a képeken látható Peugeot 306 szedánt idén februárban vásárolt ismerősöm, aki, ha nem is büszke rá, de bevallja, hogy vásárlás után a vételárnak több mint felét költötte autójára. Mert olyan, aki vásárlás után nem spórolja el a karbantartást, s még abroncsokra is költ, ha már nem egy folyamatosan és korrektül karbantartott példányt vett. Talán azért, mert az még az alacsony futású autónál is ritkább. Amúgy valamelyest autónál is igaz az, ami az ingatlannál: jobb a felújítandót, karbantartandót választani, úgy ugyanis biztos lehet benne az ember, hogy tényleg meg lettek csinálva a munkák. Én sem bánom, hogy saját autóm vásárlása után viszonylag sok pénzt fordítottam még rá, mert azóta jó. És ilyen ez a 15 éves Peugeot 306 is, jó.
Hirdetés

Egy olcsó és jó autó. Olcsó, ugyanis 400 000 forintért adták. Második tulajdonostól, írd és mondd, 78 ezer, azaz éves átlagban alig több mint 5000 kilométerrel. Fehér alapszínben, de klímás, elektromos első ablakos, távirányítós központi záras, sofőroldali légzsákos XN ellátmánnyal - már amennyire ez fontos egy 15 éves autónál. A klíma mondjuk az volt, s működik is. A kevés kilométeres múlt szervizszámlákkal igazolt. Egy idős hölgy 3 évesen vette a 306-ost, amivel az utóbbi három év alatt mindössze 800 kilométert ment. Látszik az alacsony futás a hibátlan utastéren, a néni vezetési rutinja pedig néhány parkolási sérülésen. Két garnitúra abroncs is a csomag része volt, egészen jó profilmélységgel, csak épp 13 évesen. Mentek a levesbe, egészen pontosan gumisnál lettek leadva, helyükre pedig egyelőre minőségi és alig használt, nem is koros nyári gumik jöttek, némi szerencsével Alessio alufelnikkel. A gyári lemezfelnik pedig majd kapnak téli abroncsokat.
És mi mindent kellett az alig futott autóra költeni? Például vagyonszerzési illetéket, illetve az eredetiségvizsgát is az új tulaj csináltatta meg, az eladó nem foglalkozott ilyesmivel, a vevő pedig vállalta a rizikót az előélet láttán. Kellett ugyebár még gumi, illetve a kor miatt a biztonság kedvéért vezérműszíj-szett, ékszíjak, olajok (a motorba és a váltóba), szűrők, illetve egyéb (fék- és hűtő-) folyadékok cseréje. Valamint még: hátsó motortartó bak, jobb alsó gömbfej és egy kerékagy az első futóműbe, gyújtógyertyák, s egy toldás a kipufogórendszerbe, egy helyen ugyanis már a hazaút után kifújt. Utóbbit egy szakműhely olcsón megoldotta, a többi munkát azonban márkaszerviz csinálta. Nem a fővárosban, hanem attól nem túlzottan messze, olyan helyen, ahol tökéletesen értenek a sorozathoz, s a vezetett szervizkönyv sem csorbul, valamint az árak sem csillagászatiak. Így lett hétszázezres autó a négyszázezresből (egészen pontosan 280 ezer forint ment rá a vételáron felül az állami sarcokkal, az új gumikkal és felnikkel, valamint a javításokkal). És a tulaj is azt mondja, illetve mi is, hogy így kell autót venni. Így kell olcsó autót venni.
Nem kell ugyanis beláthatatlan ideig gürizni érte, vagy rizikós hitelterhet a nyakunkba venni. Mégis adott egy akár családi használatra is alkalmas autó, ami a karbantartás után üzembiztonságával újszerű, állapotával messze nem elhasznált. Paramétereivel azonban már nem e világi, mai szemmel vicces a 306-os, ami kompakt modell volt, s 1993-ban váltotta a 309-est. Ugyebár az F Astra vagy épp a Golf III konkurense, ezen példánynál lépcsős farral, szedánként. A franciák pedig nem hazudtolják meg magukat, a 306-os a rábiggyesztett kofferrel sem toldozott formájú. Hossza amúgy alig több mint 4,25 méter. A szedán csomagtere 463 liter, ami az ötajtósénál sokkal tágasabb, a bővíthetőség persze korlátozottabb, hiszen szűk az utastéri átjáró, de amúgy itt is osztva dönthetők a hátsó ülések. A csomagtérfedelet teleszkópok emelik, s a zsanérok nem a hasznos térbe fordulók. Szép megoldás ez, ahogyan a maga idejében a forma is szépnek számított, Pininfarina-Peugeot koprodukció. S bevallom, nekem a 306 regnálása idején kifejezetten tetszett ez a szedán, s tetszik most is a fotókon.
Ami viszont ma már egyértelműen zavaró, hogy jól érezhetően elszállt az idő a 306 felett. Leginkább méretei felett, ma kívül-belül kisautós. Nagy gond nincs vele. Négytagú család elfér benne, klímát is kapnak (itt), hátul kivétel nélkül automaták és hárompontosak a biztonsági övek, fejtámla viszont a középső utasnak már nem jutott, az Isofix-csatlakozó természetesen felejtős, az Euro NCAP épp 1998-ban tört össze egy példányt, s 3 csillagot adott a 306-nak. Utóbbi is elmarad a ma elvárhatótól, ahogyan a helykínálat is. Cserébe gusztusosan bőven kárpitozottak az ajtók, kopás sem az üléseken, sem a kormánykeréken nemigen látható, a váltógomb azért már fényes.
Vezethetőség szempontjából jó pont, hogy állítható a sofőrülés és a légzsákos kormánykerék magassága is, a szerkezet szervós, könnyű a manőverezés, már csak azért is, mert még a szedán 306-os is jól átlátható. A 75 lóerős 1.4-es alapmotortól túlzottan komoly menetdinamikát nem szabad várni, az átlagos azonban bőven megvan, a végsebesség a könnyű autóval egészen komoly: 173 km/óra. Ennek kóstolását mondjuk senkinek sem ajánlanám, hátul csak dobfékek lassítanak, igaz, ennél a példánynál már felújítottan, ugyanis arra is szükség volt a sok korábbi parkolás miatt, a most már elöl is új betétekkel dolgozó rendszer átlagos használatban teljesen jó. A tesztkörön zavaróbb volt, hogy az alapjárat időnként ingadozott - ezt azóta orvosolta a fojtószelepház kiszerelése és tisztítása. Ami viszont komolyabb zsebbe nyúlást, vagy szerelést igényel, az az első ajtók kábelkötegeinek cseréje. A távirányítós központi zár emiatt nem, vagy nem mindig működik, s ugyanez igaz a jobb első elektromos ablakra is.
Alapfunkcióit azonban tökéletesen látja el a 306-os, rozsda még a korábbi sérülések (például a tetőcsomagtartó általi, már lefestett festékleverés) helyén sincs rajta. Rugózása kényelmes, ami nem is meglepő: elöl MacPherson, hátul független, ráadásul passzív önkormányzást is adó felfüggesztés dolgozik. Igaz, speciális gumiágyazásával pont utóbbi a típus egyik rákfenéje. Egyelőre azonban nincs gond azzal, az 1.4-es motor pedig gyári vegyes értékénél jobban fogyaszt: a dugókat elkerülve 6,5 l/100 km a vásárlás óta megtett 3000 km átlaga, pedig 130 km/órás autópályás utazások is voltak benne.
Az mondjuk tény, hogy az olcsó és alapvetően hibátlan autóról nem csak az derül ki, hogy lelkiismeretes karbantartással vételárának fele könnyedén rákölthető, hanem az is, hogy azért egy-egy apró hibával mindenképp, még az ilyen, mesésen alacsony futású példányoknál is számolni kell. 15 évesen nincs hibátlan autó, csak a mesében. Utánajárással azonban lehet találni jót. Ez az autó is a Használtautó.hu hirdetései közül, 3 hetes nézelődéssel és 6-7 autó megtekintésének eredményeként került mostani gazdájához. Szerintem jól járt vele, de azért el kell ismerni, nem csodát vett az Év Autója 308 ősének az átlagosnál sokkalta jobb példányával sem.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    A cikkből kimaradt, hogy ABS is van az autóban, pedig a motortérben jobb elöl látszik az egység.
    Korához képest egész jól felszerelt példány, tisztességes, nem túlbonyolított autó.
    És nagyságrendekkel megbízhatóbb, mint az utódja, a 307.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    meg egy nagysagrenddel szarabb is, en szeretem a francia autokat (is) de a 307 es a c4ek hihetetlen nagy fosok meghibasodas az elodmodellekhez kepest, nem mellesleg egy 306 vagy 406 millioszor kenyelmesebb

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Egy 1994 es évjáratú 1.4 es benzinest használtam 10 évig.Szóval bőven van tapasztalatom. 10-12ezer kilométert mentem vele átlagosan évente.. Motorikusan meg voltam vele elégedve.160-170 et vígan mentem vele.Normál használatnál kb 6,5 literes fogyasztást produkált,ami több mint jó. A csomagtartója hatalmas,bár a nyílás kicsi bőven lehetett bele pakolni..2-3 napos horgászathoz bőven befért a cucc,sátorral felszereléssel együtt. Szerettem,hogy az autó méretéhez képest viszonylag nagy, 60 literes tankja van,így ha teletankoltam,nem kellett egy ideig a benzinkutat látogatni. Ami még szintén nagyon tetszett,hogy az ablakmosó tartályba simán belement egy 5 literes ablakmosó,ritkán kellett tölteni.. Ezt különösen most veszem észre,hisz a mostani autónak 2,5 literes az ablakmosó tartálya,így kénytelen vagyok magammal hordani a csomagtartóban ablakmosót.Elől hátul elég nagy hely ,4 ember teljesen kényelmesen elfér.
    19 évesen adtam el,úgy hogy egy szem rozsda nem volt rajta.
    Van azért hibája is bőven. A hátsó híd ennek a típusnak a gyengéje,én is kicseréltem komplett,sőt váltót is cseréltem benne (tudjuk azt a franciák nem tudnak csinálni),egyik napról a másikra megszűnt a második fokozat.Az elektromos rendszere kész káosz,szinte mindig volt valami elektromos hibája. Hol a központi zár,hol a műszerfal világítás,a riasztója is megbolondult párszor.
    Mindezen hibái ellenére én nagyon szerettem,csak a kora miatt cseréltem le.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Amiről szóló panaszáradatok ugye terjedelmesebbek mint Háború és Béke hasonlóan a testvér Citroen C4-hez. Peugeot márkaszervizben, elektronikával foglalkozó szerelőm a 306, 406-ot ajánlja jó szívvel, a többi meg fakereszt.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    szerintem 8-900 ezer ft-ért kaptál volna egy 10 éves 307-est is,-ami nagyságrendel nagyobb,komfortosabb,szebb,dizájnosabb,modernebb,jóval fiatalabb mint ez az öreg masina.–és nem mellesleg az év autója is volt,2001-ben…

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Először is gratulálok a tulajnak,aki kihalászott magának egy ilyen szép állapotú kocsit!
    Hosszú idő óta az első olyan használt teszt autó itt a portálon,ami tényleg megkímélt kívül,belül.
    Zoli barátomnak egy 1,8 Xs(vagy Xsi) volt háromajtósban és bár keményen hajtotta meg volt elégedve vele.Kényelme és úttartása miatt is szerette.
    Érdekes hogy a vele együtt futó benzines Zx-ekkel és Renault 19-esekkel is zömében elégedettek a tulajdonosok.
    Ebben még nincs annyi (franciásan elromló)elektronika,az alkatrészek olcsók,ahogy az 1.4 es sem fogyaszthat túl sokat.
    Mikor a 3 éve a Lianámat megvettem,a Kalos és az Albea mellett egy ferdehátú 306-ost is próbáltam és majdnem elcsábultam….

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Igen, egyetértek Troll hunterrel, ez a Peugeot 306 sedan egy remekbe szabott, jó kocsi, ennél számomra csak
    a 406 sedan foglal el feljebb pozicionált helyet. Azt is maxon osztom, hogy az űr Civic-be gyötrelem a be-ki szállás, hátul pedig még kényelmetlen is egy átlagos magassággal rendelkező embernek is szűk a lábtér, nekem a 185 cm magasságommal pedig a fejtere is kicsinek bizonyul, + durvák az ülések.

    A Peugeot 306, 406-os típusokban, mint ha felhőkön ülnék, bőséges utasterek+ csomagterek lelhetőek fel bennük.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    igy van, nekem a citroen megfeleloje volt kombiban es eszmeletlen kenyelmes a dakohoz kepest, remek pluss ulesek, van benne hely, 1.6os 8 szelepessel meglepoen halados es nem fogyaszt sokkal tobbet, szoval ennyi penzert en is inkabb a pozsot vennem meg ha kolteni kell is ra

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Nekem is volt ilyen autóm! Apámnak egy F Astrája, baráti körben III. Golf. Most egy kombi Escortom van. A négyesből messze a Peugeot volt a legkényelmesebb és dizájnra is magasan vitte a prímet a németekhez képest. A kasztni szintén remek, ezek tényleg nem rohadnak úgy mint a német testvérek. Ami viszont ellene szól az a motorja. Az 1.4 8 szelepes 75 lovas csoda vas amit a gyár vagy 4 generáción keresztül mindenféle modelljébe beépített beleértve a konszern testvér Citröent is, egy rakás f**. Lomha, ha meg pörgeted, hogy egy kis életet lehelj bele, akkor meg nem áll meg 9 liter alatt a fogyasztása. Sajnos nekem is ezzel a motorral volt. Ha ebben a márkában, modellben gondolkodik valaki az csakis a sima dízelt vagy a turbó dízelt vegye. Nem fogja megbánni.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    A Dacia ehhez képest a fasorban sincs. Nem nagyobb a beltere, maximum a csomagtartó. Az utastéri anyagok között pedig ég és föld a különbség, természetesen a Peugeot javára.
    A Logan kisautó kategóriában lett indítva, a 306 pedig az alsó középben, kár összehasonlítani.

    Ennél kicsivel olcsóbban is találni már 2000 körüli (2. faceliftes) 306-ot, nem ritka a 4 légzsákos jobban felszerelt modell sem, akár még HDi motorral is.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Azt írjátok az autó kívül belül kisautós. Képeket elnézve elég gigászinak tűnik a hely hátsó sorban már az autó méreteihez képest persze. Az ülőlap rövid ennyire hátul vagy csak csalóka a kép? Az is kifejezetten tetszik az autón, hogy kisautó létére normális méretű hátsó ajtót álmodtak meg rá így viszonylag kényelmes lehet a ki-beszállás hátra is. Vannak autók (pl.: ufo Civic) amelyekbe kínszenvedés beékelődni hátra de az még mind semmi a kikászálódáshoz képest.

  • 2017.10.29. at 09:40
    Permalink

    Egyetértek az előttem szólóval. Ennyiért már van 9 éves Dacia Logan 50 – 90 ezer km közötti futással, nagyobb utastérrel, hatalmas csomagtartóval, kb. ugyanezzel a technikával. Én inkább azt vennék családi használatra. Bár a Peugeot talán szebb, úgyhogy max. akkor költenék rá ennyit, ha a márka rajongója lennék.

Vélemény, hozzászólás?