5 ajtóval szebb az élet?

Kellemest a hasznossal - ez is lehetne a BMW 4 Gran Coupé mottója

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már itthon is rendelhető az új BMW négyes hosszabb, ötajtós változata, mi pedig kipróbáltuk, hogy mit tud az M440i xDrive változat!

Nem véletlenül vált olyan népszerűvé a BMW 4-es Gran Coupé előző generációja, bár emlékeim szerint annak bemutatásakor sokan értetlenül álltak előtte. Hiszen a 4-es lényegében a 3-as kupé helyére érkezett. Tehát egy limuzin formájú 4-es az olyan, mint egy 3-as limuzin? – gondolhatták, avagy tehették fel a kérdést jogosan. Ám ebben az esetben is megmutatkozott, hogy mennyit számít az a plusz egy ajtó, ami a hátsó ablakkal együtt nyílik. Na, meg az, hogy a BMW átmentette a sportos karaktert is a modellbe. Ráadásul, amikor a BMW vezetési élményről beszél egy-egy ilyen típus bemutatásakor, az nem csak a marketing maszlag, hiszen valóban képes fülig érő vigyort csalni az ember arcára a 4-es Gran Coupé, főleg az M440i xDrive. Na, persze nem csak annyiból más a Gran Coupé (engedjétek meg, hogy a továbbiakban GC megjelöléssel hivatkozzak rá), hogy a hátsó ablakkal együtt nyílik a csomagtérajtó. A 2856 milliméteres tengelytávolsága hosszabb a 3-asénál, igaz az 5 milliméteres többlet nem hangzik soknak, de a karosszéria hosszúsága már hat centivel több. Így természetesen valamelyest belül is tágasabb a modell. Hosszúsága egyébként 4783 milliméter, tehát 142 mm a növekedés az elődhöz képest. Szélessége 1852 milliméter, ami 27 mm gyarapodást jelent, a magassága pedig 53 millimétert nőtt, így most 1442. Ez leginkább hátul fontos, mivel egy kupésított limuzinról beszélünk. A Forma telitalálat, oldalról gyönyörű a sziluett, ám a tervezőknek figyelni kellett arra is, hogy a hátsó fejtér emiatt ne legyen túl szűkös. Jelentem (az átlagos testmagasságommal) nem lett az. A növekedés a nyomtávjait is elérte, elöl 50 milliméterrel (1595 milliméterre), míg hátul 29 milliméterrel (1623 milliméterre) nőtt. Mindez a számcunami annyit jelent, hogy széltében, hosszában nagyobb a belső térkínálat is. Arról pedig, ha jól sejtem nem kell sokat értekeznem, hogy az ötödik ajtó mennyivel könnyebben pakolhatóvá teszi az elődnél 39 literrel öblösebb csomagteret. Így már alapból 470 literes, ám a 40:20:40 arányban dönthető hátsó üléstámláknak köszönhetően akár 1290 literesre is növelhető.
Hirdetés
BMW 4-es Gran Coupé 2. generáció - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4783 1852 1442 2856 470 – 1290
Külső formavilágát tekintve a 4-es kupét követi. Nem szeretnék leragadni az orrát övező, továbbra sem csituló vitákba. A kabriónál már felvázoltam, hogy valójában szuperül megoldották a leckét a formatervezők, egy tökéletes egységet alkot az autó, nincs ez másként a 4-es GC esetében sem. Sőt, be kell vallanom, most már kicsit úgy érzem, sokan csak dacból fújnak erre a feltűnő megoldásra, miközben már rég megbékéltek vele, illetve titkon tán tetszik is a szóban forgó kritikus lelkeknek, csak még maguknak sem merik bevallani. A Gran Coupé lényege a B-oszlop után jön. Csodálatosan oldották meg a kupés tetővonalat, bár lehet, hogy inkább a két hátsó ajtót kéne említenem, mert a tetővonalat egy az egyben átmentették a kupéról. Úgyhogy igen, úgy mondom, hogy a két hátsó ajtó beillesztése tökéletesen sikerült a 4-es kupéba.
Hirdetés
A motorpalettát is ügyesen válogatták össze, véleményem szerint lefedi a főbb igényeket. Választható kétliteres dízel és kétliteres benzines is, valamint hathengeres benzines, de ezt hagyom a végére, vele ismerkedtem a legtöbbet. A 420d egy 190 lóerős, 48 voltos lágy hibrid masina, 400 Nm forgatónyomatékkal és 7,6 másodperces gyorsulással. Utóbbi adat jól mutatja, hogy kellőképp fürge ez is, miközben próbál pénztárcabarát maradni. Továbbá kérhető xDrive összkerékhajtással is. Viszont a 420i és a 430i benzinesek csak hátsókerék-meghajtásúak lehetnek. Mindketten négyhengeres kétliteresek, előbbi 184 lóerős, utóbbi 245, míg nyomatékuk 300 és 400 Nm, gyorsulni pedig 7,9 és 6,2 másodperc alatt tudnak 100-ra. A lista csúcsán pedig az M440i xDrive trónol, ez kizárólag összkerékhajtású lehet, illetve 48 voltos lágy hibrid. A sorhatos, háromliteres benzinmotor 374 lóerős, 500 Nm a forgatónyomatéka és 4,7 másodperc alatt van százon. Ez bizony már komoly élményautó.
Műszaki adatok
Hirdetés
420i Gran Coupé 430i Gran Coupé M440i Gran Coupé 420d Gran Coupé
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [ccm] 1998 1998 2998 1995
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 6/24 4/16
Teljesítmény [LE (1/min)] 184 (5000–6500) 245 (4500–6500) 374 (5500–6500) 190 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 300 (1350–4000) 400 (1600–4000) 500 (1900–5000) 400 (1750–2500)
Gyorsulás 0-100 km/h 7,9 6,2 4,7 7,3
Végsebesség [km/h] 235 250 250 235
Saját tömeg [kg] 1620 1645 1825 1705
Megengedett össztömeg [kg] 2175 2200 2380 2260
Az élvezetes kanyargást dupla keresztlengőkaros első, illetve ötkaros hátsó felfüggesztés, valamint adaptív lengéscsillapítók segítik. Természetesen M csomaggal még sportosabb hangolással tálalják. Bár az autó üres tömege elég nagy, 1825 kg, szépen kimozogja ezt a kanyarokban. Amiben az összkerékhajtásnak is nagy szerepe van, na meg az elektronikusan vezérelt M Sport differenciálműnek és a hátsó differenciálmű 0-100 százalék között változtatható záró funkciójának, amelyek alapáron járnak ehhez a változathoz. Rendkívül közvetlen a változó áttételű kormány, mintha kitalálná az ember gondolatait, annyira pontosan vadászhatók le vele a kanyarcsúcspontok. A 8 fokozatú automata váltó pedig kapcsolható a kormány mögötti fülekkel is, hogy teljes legyen a sportautós hangulat. Talán mondanom sem kell, hogy a „kimélyített” sportülések tökéletes oldaltartást adnak a tempós kanyargáshoz, de hosszabb utakra sem tűntek alkalmatlannak, bár ez igazán a 420d asztala. Dicséretes a biztonsági felszereltség is, hiszen 40 vezetést támogató rendszer segíthet, persze ezek egy része extraként rendelhető. A műszerfalról nem szeretnék sokat mesélni, mert ez megegyezik a 4-es kupéban látottal, alapból 8,8 colos érintőképernyővel és 5,1 colos digitális műszeregységgel, ám rendelhető 10,25 colos központi kijelző és 12,3 colos digitális műszerpult is. Végül az árazással sem szálltak el nagyon, hiszen a középkategória prémium szegmensében a 15 577 000 forintos alapár egyáltalán nem elrugaszkodott manapság.
BMW 4-es Gran Coupé alapárak(Ft)
420i 15 577 000
430i 17 160 000
M440i xDrive 22 327 000
420d 16 390 000
420d 17 151 000
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.11.15. at 14:00
    Permalink

    Ha nem szeretnél leragadni, simán átlehetett volna lépni ezen, nem belemenni hogy végül is annak is tetszik akinek nem…… csak nem vallja be. Továbbra is randa és ízléstelen ez a hód ábrázat, képekről-élőben is, de ettől függetlenül ha bejön-bejön, ízlésről felesleges…

    De valóban tovább lehetne már gördülni ezen, mindenki tudja miért tolják így, melyik piacnak akarnak kedvezni, és nem, nem azért hogy megosszák az embereket és mindenki erről beszéljen aztán rájöjjön, hogy valójában huh tényleg dejó….

Vélemény, hozzászólás?