Ez most akkor szedán?

Szélsőségesen aerodinamikus koncepcióautó a Lexustól

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Futurisztikus, de funkcionális tanulmányautót mutatott be a 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon a Lexus. Az LF-ZC nevű modellben felvonultatott műszaki és technológiai vívmányok már a megvalósulás küszöbén állnak, így 2026-ban akár gyártásba is kerülhet.

A Lexus célkitűzése, hogy 2035-től kizárólag elektromos járműveket gyártson, ez azonban a jelenlegi járműhajtási és -gyártási technológiákkal nem megvalósítható. Ezért olyan új, moduláris szerkezetet kell kifejleszteni és bevezetni, amely alapjaiban értelmezi újra a jármű-architektúra fogalmát; ezzel teljes mértékben integrálva egy mindenre kiterjedő, új szoftverplatformot kell kidolgozni; és mindezeket egy forradalmian újszerű gyártási technológiával társítani. Ennek a Lexus minden tevékenységére kiterjedő megújulásnak lesz az első, kézzel fogható eredménye az a középkategóriás modell, amelyet 2026-ban kezd forgalmazni a japán luxusmárka, és amelynek előtanulmányát az első ízben megrendezett Japán Mobilitási Kiállításon mutatták be. Az LF-ZC tanulmányautó nevében az első három betű könnyen megfejthető, a negyedik azonban nem a méretosztályra utal, hanem a koncepció küldetésére: ez a jövőbeli, zéró károsanyag-kibocsátású Lexus ugyanis katalizátorként hivatott szolgálni, amely felgyorsítja az elektromos mobilitás új korszakával együtt járó lehetőségek – a fokozott menetdinamika, a korlátok nélkül megrajzolt forma, és a soha nem tapasztalt, exkluzív ügyfélszolgálatások – kibontakoztatását.
Hirdetés
A Lexusnak már most rendelkezésére állnak olyan, digitális technológiák, amelyek a korábbi, mechanikus fődarabokat helytakarékos, kis tömegű megoldásokkal váltják ki – ilyen a Lexus RZ fedélzetén megismert Direct4 összkerékhajtási technológia, vagy az elektronikus kormánymű. Ezek mentén tovább haladva az LF-ZC még koncentráltabb formában lesz képes megvalósítani a vezető és a jármű egységét, nem egyszerűen átmentve a vezetés élményét az elektromos mobilitás korába, hanem a teljes testre szabhatóság révén új magaslatokba emelve azt. Ezt „provokatív egyszerűség” dizájnkoncepciónak nevezték el. Az aerodinamikai és egyéb funkcionális elemek a szerkezet szerves részévé válnak, ami még kompaktabb, még egyszerűbb konstrukciót eredményez. Mindennek köszönhetően az autó szokatlanul csekély magasság mellett biztosít kiemelkedő helykínálatot. Hosszúsága egyébként 4,75 méter, szélessége 1,88 méter, míg a magassága csupán 1,39 méter, tengelytávolsága 2,89 méter. Eközben a karosszéria közegellenállási együtthatója (Cw) minden eddiginél kedvezőbb: 0,2-nél is alacsonyabb lehet.
Hirdetés
Bent a vezetéshez kapcsolódó rendszerek a lapos kormánytól balra, a kényelmi és szórakoztató funkciók az attól jobbra található, érintésérzékeny felületről vezérelhetők, így fizikailag is elkülönülnek a két agyfélteke által felügyelt területek. A vezető tájékoztatására a szélvédő tövében elhelyezett kijelző, valamint az ennek kétoldalán elhelyezett digitális visszapillantó monitorok szolgálnak – a sofőr fejének mozgatása nélkül képes áttekinteni környezetét. Az ember-gép interfész végső eleme a kiterjesztett valóságot alkalmazó HUD. Hagyományos központi érintőképernyő nincs: helyette az első utas előtt található egy széles formátumú, minden jellemzőjében testre szabható kijelző. Ezzel teljes mértékben elkülöníthetők a vezetéshez és az utazáshoz szükséges szolgáltatások, ami biztonságosabbá és pihentetőbbé teszi a vezetést. A kezelőfelületnek része a Komornyik (butler) néven emlegetett, hangfelismerő mesterséges intelligencia is, amely képes az önálló tanulásra. Így a felhasználók preferenciáit kiismerve olyan, személyre szabott beállításokat tud aktiválni, amelyek túlmutatnak az ügyfelek által megfogalmazott igényeken: a jövő Lexusa elébe megy a tudatos vágyaknak, és mintegy ráérez arra, hogy valójában mire van szüksége gazdáinak. Ennek a figyelmes szolgáltatásnak a vadonatúj Arene operációs rendszer ad kereteket, amely sokoldalúbb a ma szokásos infotainment technológiáknál: a jármű összes főrendszerének működését képes összehangolva a felhasználó elvárásaihoz igazítani. Persze önmagában nem új koncepció az autóiparban, hogy a digitális kormányművet – a jármű álló helyzetében – szimulációs játékok, e-sport versenyek kontrollerjeként használja fel az ügyfél. A Lexus azonban ezt az elképzelést is tovább fejleszti: a virtuális környezetben alkalmazott beállítások ugyanis vezeték nélküli szoftverfrissítés (OTA) formájában telepíthetők lesznek az autóba, így a jármű és gazdája szó szerint együtt fejlődhetnek, és idővel összeszokva tökéletesen érezhetik egymás legapróbb rezdüléseit is.
Hirdetés
További újdonság a gigacasting öntési technológia, amelyet alkalmazva a vázszerkezetet mindössze három – első, középső és hátsó – nagyméretű elemből állítják össze. Ez a gyártást gyorsabbá és olcsóbbá, a szerkezetet szilárdabbá, ezáltal biztonságosabbá és tartósabbá teszi. További előny, hogy a hajtáslánc elemeit – az akkumulátort, a kábelkötegeket, a vezérlő egységeket és a motorokat – már az összeszerelés korai fázisában be lehet építeni a szerkezetbe, így az autó már születése előtt önjáróvá válik. Ez feleslegessé teszi az összeszerelő sorok használatát: a gyártás alatt álló járművek „saját lábukon” haladhatnak az egyes fázisok között, ami rugalmasabb, helytakarékosabb, olcsóbban telepíthető összeszerelő üzemeket eredményez.
Forrás: Smarter Média
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?