12 henger lett, maradhat? Izom Hiluxot építettek Dél-Afrikában

Házon belülről érkezett a V12-es motor a különleges Toyota Hiluxba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Döbbenetes végeredményt hozott, amikor beépítették egy Toyota Century motorját egy Hilux pickupba.

Egy dél-afrikai autóépítő, a FatBoy Fab Works műhely tulajdonosa, Francois Fritz furcsa ihletet kapott, de az ötlet szokatlansága nem tántorította el. Megépítette a V12-es motorral felvértezett Toyota Hiluxot, hogy elinduljon vele országa legendás hegyi versenyén, a Simola Hillclimbon. De nem akármilyen V12-est szerzett, hanem a Toyota egyetlen ilyen motorját, amely a japán belpiacra gyártott Century luxusautó második generációjából származik. Fritz már a projekt elején eldöntötte, hogy nem köt semmiféle kompromisszumot a használhatóságot illetően, vagyis a „bakkie” becenevű pickupnak akkor is képesnek kell lennie teherhordásra, amikor már megkapta új szívét. A 2012-es évjáratú Hiluxban gyárilag egy háromliteres, négyhengeres D-4D turbódízel dolgozott. Fritz először erre szerelt fel két turbófeltöltőt, amelyeknek köszönhetően a teljesítmény 163-ről 284 lóerőre, a nyomaték 343-ról 680 Nm-re emelkedett. Ez már tekintélyes erő egy kisteherautóban, de a tulajdonos mégis úgy döntött, hogy inkább valami selymesen járó, benzines és sokhengeres motort szeretne az erős vibrációjú, és kissé hangos tuningdízel helyett.
Hirdetés
Eladta az öngyújtós motort és új erőforrás után nézett. Egy ideig a Lexus LS 4,3 literes V8-asán gondolkodott, de ha már lúd, legyen kövér alapon (és egy V12-esre átépített Toyota Quantum mikrobusz által inspirálva) a választása inkább a Toyota Century II ötliteres, 1GZ-FE jelzésű motorjára esett, amely gyárilag hivatalosan 280, valójában 299 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 481 Nm. Természetesen Fritz nem elégedett meg ennyivel, ezt is teljesen átépítette és erre is rakott két hatalmas, 63 mm-es Garrett GT35-ös turbót, a motorvezérlést pedig a legújabb generációs Spitronics elektronikára bízta. Végül a fékpados mérés szerint 547 lóerőhöz és 970 Nm-hez jutott visszafogott (0,7 baros) töltőnyomás mellett. Ez már könnyedén szétnyírta volna a Hilux eredeti váltóját, ezért a Century-ből nem csak a motor, hanem a robusztus, nagy nyomatékot elviselő négyfokozatú automatikus váltó is átkerült a pickupba, de egyedi, megerősített kardántengelyre is szükség volt. Viszont a hátsó, zárható differenciálmű és merev híd maradt gyári, ami szinte hihetetlen a több mint háromszoros teljesítményt figyelembe véve. Kívülről a hűtőmaszk helyén látható, férfikar vastagságú csöveket, illetve a motorháztetőn át kivezetett dupla kipufogót leszámítva nem sok dolog utal arra, hogy milyen rendkívüli képességekkel rendelkezik ez a Hilux, persze a versenyautós matricázás és a szélvédőn látható „Jesus Power” felirat azért sejteti.
Hirdetés
Az erős motorhoz ültetett, feszesebb sportfutóműhöz alacsony oldalfalú, jó tapadású utcai sportgumik és nagy felnik is dukáltak, viszont Fritz a Hilux gyári fékjeit megtartotta. Hogy miért? Mert bakkie-t elsősorban hegyi felfutó versenyekre építette, ott pedig nagyon rövid a versenytáv és egyébként is mindig fölfelé kell menni. Persze tervben van egy erősebb fékrendszer beépítése, mert nem csak hegyen kell biztonságosan működnie és megállnia a kocsinak. Az építés után kisebb elektromos problémák hátráltatták a Hiluxot az első éles bevetésén, a szeptember első hétvégéjén rendezett Simola Hillclimbon, de a második napra szerencsére már összeállt a technika. Fritz az 1900 méteres pályán elért 1:03 perces idejével az átépített autók kategóriájában 40 induló közül így is az utolsó lett, több mint 8 másodperccel lemaradva az utolsó előttitől. Szerencsére az eredménytelenség nem zavarta: "El tudtunk jönni a hegyi versenyre, ez volt életem egyik legjobb élménye. Azzal a céllal érkeztünk ide, hogy valami különlegességet mutassunk, hogy lenyűgözzük a közönséget, és biztos vagyok benne, hogy ez sikerült is" - mondta a különleges Hilux megálmodója, megépítője és egyben pilótája. Forrás: Smarter Média
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?