14 százalékos mínusz az új autók piacán

Márciusban Suzukiból, éves szinten még mindig Toyotából fogyott a legtöbb

Megkezdődött a piac zsugorodása: a márciusi újautó-eladások már 14 százalékos visszaesést mutatnak, ezek ráadásul még a zömében a hónapokkal korábbi rendelések eredményei.

Fontos leszögezni, hogy az autópiaci adatok nem az aktuális havi szerződéskötéseket, hanem a forgalomba helyezéseket mutatják, így a márciusi számok zöme mögött még hónapokkal korábbi rendelések állnak. Ez alapján különösen aggasztó, hogy már a márciusi számok is 14,3 százalékos visszaesést mutatnak a megelőző év azonos időszakához mérten, pedig a kereslet hiánya - ahogyan arról korábban a használt autók piaca kapcsán is beszámoltunk - csak március második felében kezdődött. A márciusi számok amúgy a szolid visszaesést mutató februáriaknál jobbak voltak, igaz, ahogyan az a visszaesésből következik, a 3. hó jellemzően erősebb szokott lenni.
Hirdetés

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020 márciusában (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi11 47813 394-14,3%
Kishaszonjármű20832235-6,8%
Busz26206-87,4%
Nagyhaszonjármű224474-52,7%
Motorkerékpár476480-0,8%
Összesen14 28716 789-14,9%

Nem csak a személyautók piaca zsugorodik, az összes többi szegmens csökkent - kisebb-nagyobb mértékben - márciusban, sőt negyedéves szinten is visszaesés látható az összes szegmensben.

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon - 2020. I. negyedév (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi32 67034 339-4,9%
Kishaszonjármű56496243-4,9%
Busz222230-9,5%
Nagyhaszonjármű8651268-31,8%
Motorkerékpár840846-0,7%
Összesen40 24649 926-6,2%
Márciusban az elmúlt években legkelendőbbnek számító Suzuki már visszahódította a vezető pozíciót a márkák sorában, de a csökkenő piacon a szerény eladási számok mellett nagyon szoros küzdelem látható, a második Skoda mindössze 9 autóval maradt le, a harmadik Dacia alig több mint százzal, de a harmadik hóban negyedik (negyedéves szinten első) Toyota lemaradása is mindössze 204 példány. A top 10 utolsó helyére 359 autóval egy prémiumgyártó, a kecskeméti (jelenleg üzemszünetet tartó) Mercedes-Benz is felfért.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. március (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Suzuki12821.Dacia Lodgy603
2.Skoda12732.Suzuki Vitara603
3.Dacia11643.Skoda Octavia470
4.Toyota10784.Suzuki SX4 S-Cross456
5.Volkswagen9325.Renault Clio400
6.Ford7236.Toyota Corolla326
7.Kia6757.Kia Ceed315
8.Renault6038.Toyota Yaris274
9.Opel4799.Dacia Duster253
10.Mercedes-Benz35910.Skoda Kodiaq253
A modellek sorában márciusban a Dacia Lodgy és a Suzuki Vitara azonos példányszámmal végzett az élen. A Dacia már tömegesen adja át a tavaly a nagycsaládosok 2,5 millió forintos autóvásárlási támogatásával rendelt hétüléseseket, a Suzuki pedig márciusban kezdte meg az új, hibrid verziók kiszállítását, igaz, most ők is hosszabb gyárleállást kénytelenek tartani. Skoda Octaviából még zömében a korábbiakat adhatták át, bár egy-egy példány már az újból is érkezett az országba. Az ötödik helyen áll az alapváltozatával is meggyőző, nem mellesleg a kisautók kategóriájában Magyarország Autója 2020 díjat nyert Renault Clio. Negyedéves szinten első a Toyota, második a Volkswagen, harmadik a Skoda, de a piac idei legnépszerűbb modelljét, a legolcsóbb hétülésesnek számító Lodgyt jegyző Dacia is szerény lemaradással áll a negyedik helyen. A modellek körében már említetten első a Dacia Lodgy, másodikként a kifutó Skoda Octavia végzett, harmadik a Toyota Corolla lett, a top 5-be pedig a Suzuki Vitara és a Renault Clio is befért.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. I. negyedév (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Toyota35161.Dacia Lodgy1440
2.Volkswagen31402.Skoda Octavia1263
3.Skoda29563.Toyota Corolla1170
4.Dacia29244.Suzuki Vitara981
5.Ford23925.Renault Clio923
6.Suzuki23166.Toyota Yaris851
7.Kia16947.Fiat 500809
8.Renault15528.Suzuki SX4 S-Cross768
9.Opel15249.Ford Tourneo Custom649
10.Fiat140810.Kia Ceed640
A piac kilátásai sajnos egyáltalán nem kecsegtetők, a második negyedévben sajnos az első negyedév - a személyautóknál 4,9, a teljes járműpiacon 6,2 százalékos - visszaesésnél jelentősebb csökkenés várható, az pedig egyelőre megjósolhatatlan, a gazdaság egészétől függ majd, hogy mi lesz az év második felében.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?