Az egyik legjobb használt kombi, csak nem mered bevállalni

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi, 2011 használtteszt: majd ez elhessegeti az előítéleteket

Biztos akadnak, akik rá se néznek egy ilyen autóra, csak mert Citroën. Pedig ez a konkrét C5 egy kiemelkedő családi kombi, ráadásul az összes francia kütyüje csak még jobbá teszi a konkurenseivel szemben. Te ki mersz lépni az előítéletesség árnyékából?

Ritkán vált ki belőlem ennyire kettős érzelmeket egy autó, mint amit ennek a Citroënnek a volánja mögött éreztem. Ráadásul még éppen az ízlésemnek is kedvez egy ilyen praktikus, nagy hodály, ami ráadásul keveset is eszik. Imádtam vezetni ezt az autót, a kátyúkon hajószerűen átlibegő futóművével és a kellemesen nyomatékos dízelmotorjával, az egyszerre puha, mégis jól tartó üléseivel, illetve a milliónyi nyomógombtól zsúfolt műszerfalával maga a tökéletes családi kombi, csak azok a fránya előítéletek ne lennének, amik miatt kétszer is meggondolnák rengetegen, hogy meg merjék-e venni. Valószínűleg sokan átérzitek ezt, éppen ezért előre leszögezném: egy jó állapotú C5 Tourer tökéletes lehet arra, hogy megváltoztassa a fejedben a kialakult képet a francia autókról.
Hirdetés
Mielőtt viszont a használtautós kérdéskörbe belemerülünk, nézzük meg, hogy mit kínál már újkora óta egy ilyen négykerekű, egy kimondottan érdekes autóról van ugyanis szó. Az elődje túlgömbölyített vonalait levedlő, 2007-ben bemutatott, második generációs C5 formaterve a mai napig telitalálat, a modern kombi tökéletes leképeződése. Van ugyanis annyira kerek és letisztult, hogy ne akarjon komikusan sportautónak (vagy manapság terepjárónak) tűnni a láthatóan praktikumra kihegyezett forma, és mégis van benne annyi merészség, hogy a vásárlót ne fogja el az "úristen, családi autót vettem, vége az életemnek" érzés. Ebben érdekes első és hátsó fényszórói is segítik, illetve a dizájnba remekül simul bele a Citroën emblémás hűtőrács is. A hatalmas méreteket is épp csak egy kicsit leplezi a forma, rápillantva egyáltalán nem meglepő, hogy 4,83 méter hosszú és 1,86 méter széles. Bent is érződnek a méretek, ám ami sokkalta feltűnőbb, az a minőség. A félbőr ülések kényelme, a változatos és kellemes tapintású anyagok mindenütt, a multikormány rengeteg funkciót vezérlő, ám forgatáskor is statikus közepe együtt sugallják, hogy ez az autó jóval több egy négykerekű esernyőnél. Nem volt persze minden C5 ilyen jól eleresztve ezen a téren, tesztalanyunk ugyanis az Exclusive csúcsfelszereltséggel gurult le a gyártósorról, így memóriás elektromos ülésállítást, hatalmas panorámatetőt, kétzónás digitklímát, négy elektromos ablakot, állítható futóművet és még rengeteg egyéb apróságot kapott.
Hirdetés
Hátul hatalmas a tér, ami mellé megmarad az elöl megszokott kényelem is, az ülések közt pohártartós könyöklő, az ablakokon gyári roló, a két első ülés között, illetve a B oszlopokon pedig szellőzők találhatóak. A tökéletes családi utazóautó ez, ahol négy főnek kiváló, ötnek pedig elfogadható kényelemben telhet el akár sok száz kilométer is egyhuzamban. Ehhez mérten jutott puttony is: a C5 Tourer alapból 500 liter feletti csomagtartót kapott, amelyben ott a 12 V-os áramforrás, a csomagtérroló, a kutyaháló és a plüssborítás mellett az állítható felfüggesztés leengedő gombja is, hogy ne kelljen olyan magasra emelni a nehéz tárgyakat bepakoláskor. Ha azok a bizonyos beemelendő tárgyak nem csak nehezek, hanem inkább szimplán nagyok, akkor a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssor siet a segítségünkre, ám ehhez nem elég egy kart meghúzni hátulról, hanem először az ülőlapokat kell eltüntetni az útból. Közeledünk ahhoz a részhez, amit a francia autókra zsigerből fújoló, már a cikk első öt sora után elkattintó olvasóközönség nem várt meg, ám kivételesen ez nem a motor és a lemezek alatt rejlő technika szidása lesz. Valóban volt ebből a C5-ből katasztrofálisan megbízhatatlan, kvázi időzített bomba a korai 1.6 THP képében, amit messziről kerülj el, ha ilyen autóban gondolkozol és nem értesz hozzá, még akkor is, ha féláron hirdetik és állítólag semmi baja (éppen aktuálisan). Ám ez a 2,0 literes HDi, ráadásul abból is a leggyengébb 136 lovas a kézi hatfokozatú váltóval egy nagyjából biztonsági választás lehet ebből a mezőnyből, itt a modern dízelek megszokott, ellenőrizhető és nagyjából kiszámítható nyűgjein felül nem kell túl sok mindenre számítani. Cserébe 5-6 literrel beéri, és a kétezres fordulatszámnál tetőző 320 newtonméteres nyomatéka miatt eszedbe sem fog jutni, hogy bármikor is elforgasd négyezerig a 136 lóerős csúcsteljesítményért.
Hirdetés
A vezetési élmény tehát tipikus nagy hajót takar, amire a dízelmotor nyugodt ereje tesz rá még egy lapáttal, ám az i-re a pontot a Hydractive 3+ névre keresztelt, állítható, hidropneumatikus futómű helyezi fel. Ha ettől is ódzkodsz, mert valóban drága a javítása, akkor lehet kapni C5-öst acélrugókon, a költséges francia csodagömbök nélkül, ám a teljes élményhez igenis szükség van a hidróra. Ez a rendszer már használ elektromos szenzorokat is a rugózás finomhangoláshoz, így még egyenletesebben kezeli a rossz utakat, illetve automatikusan lejjebb engedi az autó orrát nagy sebességnél, így minimalizálva a légellenállást. Hasmagassága emiatt a fájóan alacsonytól a SUV-okat megszégyenítőig terjedhet, nekem alacsonyra engedve, a sportosabb, feszesebb beállítással jött be jobban. Aggodalomra persze semmi ok, ekkor is inkább egy kényelmes autó marad a C5 Tourer, csak a többi beállításához képest lesz kemény ez az opció. A legszebb az egészben, hogy annyira nem is drága ez a csomag, főleg ahhoz képest, amit kínál. Nagyon fontos viszont az állapot, illetve azt is figyelembe kell venni, hogy egy 10 éven át forgalmazott modellről beszélünk, ezt jól szemlélteti a hatalmas szórás is az árak tekintetében. A Használtautó.hu 24 hirdetésből álló találati listájában jelenleg a legolcsóbb ilyen gép ezzel a motorral (hidrós, magasan felszerelt, automata váltós, tetőablak nélküli) már 1,59 millióért a tiéd lehet 2009-ből, 400 ezer kilométerrel, míg a legdrágább példányért (kézi váltós, hasonlóan extrázott, 150 lovas, 2015-ös, 160 ezret futott) kereken négymilliót kérnek. A két véglet közt lényegében bármit találni, ha ilyesmiben gondolkodsz: öregebb, de jól felszerelt és korrektnek tűnő C5-öst már 2-2,5 millió környékén találhatsz. Nem érzem tehát, hogy annyival kiszámíthatatlanabb, netán "veszélyesebb" választás lenne egy ilyen C5 mondjuk egy korabeli A6 Avantnál, 5-ös BMW-nél, vagy mondjuk E-osztály kombinál. Merthogy ilyen magasra extrázva igenis inkább a prémiummodelleket közelíti a kényelmi színvonala, minthogy a Mondeók, Passatok és Avensisek népautó-ligájában focizgasson. Ráadásul hírneve miatt még ezeknél a hétköznapi ellenfeleknél is olcsóbb, ami rengeteg mozgásteret enged, ha esetleg kifogsz egy rossz, szervizigényesebb példányt. Jó eséllyel azonban ez sem a francia mérnökök hibája lesz, 10 éves autóknál bármelyik típusból foghatsz ki olyat, amit nem tartottak karban, vagy nem rendeltetésszerűen használtak. Ez egy ilyen játék, a használtautó-vásárlás mindig rejt kockázatokat, ám legtöbbször nem a mérnökök hanyag munkája, sokkal inkább a korábbi tulajok nemtörődömsége lesz az problémák forrása. Ha nem hiszed, próbálj ki egy ilyen gépet: a második generációs C5 Tourer ugyanis meggyőzhet arról, hogy eddig tévedésben éltél a francia autókkal kapcsolatban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.11.26. at 08:02
    Permalink

    Szerintem a piac ítél és áraz. Mert ha nem így lenne, akkor keresnünk kellene azt a gonosz boszorkányt, aki ilyen csúnyán elátkozta a használt francia autókat, hogy a népek ne vegyék…

Vélemény, hozzászólás?