Ez az autó a hatékonyság etalonja a Mercedes-Benznél

A Mercedes-Benz nem csak arra büszke, amit a VISION EQXX tud, hanem arra is, ahogy kinéz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Eddigi leghatékonyabb autójával rukkolt elő a Mercedes-Benz, a VISION EQXX elvileg 1000 kilométert is mehet egyetlen töltéssel, belül pedig egy gigantikus képernyő világít.

A Mercedes-Benz minden egyes porcikáját megfeszítette, hogy megalkossa eddigi leghatékonyabb autóját. Ugyan még nem sorozatgyártású, de utcai közlekedésre alkalmas prototípus a VISION EQXX, ami két fő irányból közelíti meg a hatékonyságot: egyrészt a lehető legnagyobb hatótávon, másrészt a lehető legtakarékosabb anyaghasználaton keresztül. A végeredmény 1000 km-es hatótáv, a világ legalacsonyabb légellenállású autója, és egy dizájn, amit hamarosan több utcai Mercedesen is láthatunk. Az autó tervezése is önmagában hatékonyabb volt, mindenféle digitális varázsszavak használatával 18 hónap alatt készült el egy üres papírból a végeredmény, ami hagyományos autók esetében sokkal több szokott lenni. A nagy hatótáv eléréséhez az aerodinamika optimalizálása jelentette a kulcsot. Jelenleg az EQS tartja a világ legalacsonyabb légellenállású autójának rekordját 0,2-es értékkel, de az EQXX-nél ezt 0,17-re szorították le. Ehhez hozzájárul az - elsőre talán nem feltűnő - apró frontrész, dimenzióit tekintve kisebb a homlokfelülete a CLA-énál. Aztán ott van az aerodinamikusan, csepp alakban hátranyúló hátsó, amibe sebességfüggően mozgó diffúzort építettek. A hátsó nyomtáv 5 centivel rövidebb az elsőnél, van légfüggöny az első kerekeknél és az orr fedele (ezt hívnánk motorháztetőnek) légcsatornákkal segít hasítani a levegőt. Érdekesség, hogy a rózsaarany színű, magnézium felnik fölött is burkolat van, csak átlátszó.
Hirdetés
Az energia felhasználása is forradalmi, az akkucsomag fele akkora, mint ami az EQS-ben van, és 30%-kal könnyebb is, teljesítményben mégis egálban vannak. Ehhez újfajta anódokat, könnyebb akkuházat és vezérlőrendszert, valamint a legapróbb részletekig szabályozott hűtési rendszert használtak. Utóbbi egyébként minden Celsius-foknyi hőt megtakarít, ha szükség van rá az utaskabin gyors felfűtéséhez, ha meg nincs, akkor eleve fel sem hagyja melegedni az energiahordozót. Természetesen a felhasznált anyagok tömegére is odafigyeltek, például alumíniumból vannak a féktárcsák (amik nem csak hogy nem rozsdásodnak, de alig bocsátanak ki fékport), szén- és üvegszálas műanyagból vannak az ajtók. A gumiabroncsokat a Bridegstone-nal közösen fejlesztették, természetesen ultraalacsony gördülési ellenállásúak. Egy külső start-up fejlesztette a szintén pehelykönnyű felfüggesztéseket, a karosszéria jelentős részét pedig a Mercedes Formula-1-es és Formula-E részlege. Hab a tortán, avagy tető az autón, a napelem: ez 25 kilométernyi hatótávot ad az autónak napos időben, bár nem közvetlenül a fő akkumulátorra táplálva (egy kisebb telepet tölt, ami a fedélzeti kényelmi és szórakoztató rendszereket látja el energiával, amelyek a napelem hiányában a nagy aksiból táplálkoznának. Belül jelenik meg leginkább az anyaghasználat takarékossága, de ez is úgy, hogy a luxusban semmi kompromisszumot nem kötöttek. Itt egy sor start-up elképesztő újdonságát alkalmazták, az ajtóbehúzóktól kezdve a burkolatokig és az ülések párnázásáig, illetve bevonatáig egyik anyag sem állati eredetű, van itt vegán selyem, PET-palackból készült textilszerűség, valamint a gombák gyökeréből összeállított párnázás. Ettől még extrémebb az a start-up, ami hulladéklerakókon elhelyezett, elsőre hasznosíthatatlannak ítélt kommunális hulladékból készít puha huzatot - ugyanez a cég szállítja a padlólemez egy részét, amiben még használt pelenkák is megtalálhatók. 1 kg az ő anyagukból 1,3 kilogrammnyi kommunális hulladékot szüntet meg, ebből 0,3 kg víz.
Hirdetés
Emellett a műszerfal teljes szélességében nyújtózkodó, 8K-s képernyő jár odabent. Utas nélkül a jobb oldala lekapcsol, de nem csak itt takarít meg energiát, mert a mögötte dolgozó szoftverek is teljesen új alapok szerint végzik számításaikat, amik sokkal kevesebb áramot fogyasztanak. Van a képernyőn hiper-szuper navigáció, virtuális asszisztens, teljes multimédiás szórakoztató rendszer és az ilyenkor kötelező kulcsszó: a mesterséges intelligencia. Ezekből talán már kiábrándultunk kissé, de kifejezetten hasznos lehet például az asszisztens azon része, ami tengernyi adatot és körülményt vesz figyelembe, hogy tanácsot adjon, hogyan vezessünk, ha spórolni szeretnénk az energiával. Mindent figyelembe véve a VISION EQXX fogyasztása 10 kWh körül alakul 100 km-en (EQS-é 15-20 között mozog), ami a Mercedes-Benz szerint egyenértékű az 1 literes fogyasztású robbanómotoros autóval. 10 kWh-nyi energia egyébként meglepően kevés: az EQXX 100 kilométert tesz meg annyiból, amennyiből egy átlagos klíma vagy egy szárítógép 3 óráig, vagy egy vasaló 5 óráig üzemel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?