Ezért ne vezess megszokásból! Komoly bírság lehet a vége!

Egy mindennapi példán keresztül mutatjuk be, miért fontos mindig a táblák után menni!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyetlen útszakaszt bontottak fel, mégis legalább három utca forgalmi rendje módosult. Aki megszokásból vezet, egy manőverrel akár két szabálysértést is elkövethet. Egyszerűnek tűnik, eddig mégis sokan benézték!

Budapesten nem nehéz bonyolult kereszteződéseket találni. Sok esetben viszont az egyértelmű szituációk is fejtörést okoznak néhány autósnak. Főleg akkor, ha az ezerszer bejárt útvonalon valami anomália üti fel a fejét. Remek példa erre az alábbi eset is: a VIII. kerületben, a Fiumei úttal párhuzamosan található egy szervizút is, amelyről többek között a Dologház utcára lehet rákanyarodni, viszont a forgalom innen egyenesen is haladhat a Teleki László tér irányába. Azonban egy nemrég történt útfelbontás miatt legalább három utca forgalmi rendje is módosult. A fenti ábrán is látható kereszteződésben felbontották az aszfaltot, így a Dologház és az Alföldi utca közötti szakaszt részben lezárták (utóbbi felől be lehet hajtani - ide átmenetileg zsákutca tábla került ki). Emiatt kikerült egy kötelező haladási irány tábla is, amely szerint kizárólag jobbra lehet tovább haladni. Eddig ez nem tűnik túl bonyolultnak. Ellenben mindössze 15 percet töltöttem a helyszínen a felbontás másnapján a kora reggeli órákban a fotókat készítve, és a 14 arra közlekedő gépjárműből 9 sofőrje a balra kanyarodni tilos tábla ellenére mégis visszakanyarodott a Fiumei útra (egy pedig a járdán kikerülte a felbontást, és továbbhajtott a lezárt szakaszon). Számukra mindez azért kellemetlen, mert a kereszteződés be van kamerázva, így jó eséllyel a figyelmetlenséget bírság fogja követni. Gyorsan hozzáteszem akár két vétség miatt is, hiszen nem csak a kötelező haladási irányt hagyták figyelmen kívül, de a mindkét irányból behajtani tilosról sem vettek tudomást. Másrészt rendkívül veszélyes is. Mivel azt a rövid szakaszt - legálisan - kizárólag hatósági gépjárművek használhatják, így innen a kikanyarodást nem szabályozza lámpa, ugyanis ezek többségében megkülönböztető fény- és hangjelzéssel fordulnak innen. Továbbá a villamossíneket is keresztezi, a kötöttpályás járműnek pedig szintén nincs semmilyen jelzés, mivel a mentőt, tűzoltót, rendőrt neki is el kell engednie. Persze fontos leszögezni, a város más pontjain sincs feltétlenül közlekedési lámpa a sínek és az út kereszteződésében, de itt a villamosvezető nem feltétlenül számít keresztirányú forgalomra.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Dologház utcából érkezve a felbontott kereszteződésben - a fent említett okok miatt - szabályosan csak jobbra kanyarodhat(na) a járművezető. Szerencsére erre is gondoltak a munkálatok során, így az érintett szakaszt egyirányúsították. Itt jön a következő "csapda". Ugyanis aki megszokásból közlekedik, és nem nézi a táblákat, simán kikanyarodik jobbra. Viszont ezzel is megvalósítja a szabálysértést, hiszen ide is kikerült egy kötelező haladási irány tábla, amely kizárja a jobbra fordulás lehetőségét. Könnyen lehet erre a szituációra azt mondani, hogy egy speciális esettel állunk szemben. Azonban ebben esetben azt semmiképpen sem lehet felróni a munkálatokat végző vállalatnak, hogy ne táblázták volna ki megfelelően a környéket. Így kis odafigyeléssel könnyedén megoldható (lenne) a továbbhaladás legálisan is. Ami nem csak a balesetek elkerülése miatt fontos, de a bírságok is elég komolyak lehetnek. A tavalyi módosítás óta, ha valaki figyelmen kívül hagyja a behajtani tilos táblákat akár 47 ezer forintra is büntethetik, a kötelező haladási irány ignorálása pedig még komolyabb vétség, ezért 78 ezer forintos csekket küldhetnek. Bár a munkálatokat azóta befejezték, és minden újra a régi, a fenti példa remekül mutatja, miért nem érdemes kizárólag megszokás alapján vezetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?