Ezt látni kell! A Louwman Múzeum kincsei

Szájtátás a világ egyik legnagyobb autómúzeumában

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelenlegi formájában tavaly nyílt meg a világ egyik legnagyobb autómúzeuma, mely 100 évvel ezelőtti autókból a legjelentősebb felhozatallal rendelkezik.


Aki ismerős a gazdaságföldrajzban, az betéve tudja, hogy noha Hollandia fővárosa Amszterdam, országgyűlése és az Európai Unió központi bírósága egyaránt Hágában székel. Autós szemmel azonban nem emiatt érdekes és jelentős a holland város, itt található ugyanis a jelenlegi helyén, 10 ezer négyzetméternyi kiállítótérrel, három szinten tavaly májusban megnyitott Louwman múzeum, mely 230 járműves felhozatalával eleve a világ legnagyobbjai között említhető. Specialitásaival, azaz a legalább 100 évvel ezelőtti autókkal azonban a világ legjelentősebbje. Van itt például az autózás 125. évfordulóját idén ünneplő Benz-Patent-Motorwagen, 1887-es De Dion Bouton, gőzhajtású motortricikli és temérdek egyéb ínyencség, például a XIX. századból származó Spyker század elei modelljeiből 15 fennmaradt példány, a legelső Toyota, külön szobában Bugattik és koros Mercedes-Benzek, hírességek, például Winston Churchill, Steve McQueen, Elvis Presley, valamint a filmbeli „James Bond” autói.

Látható a világ első autóbusza, az 1904-ből származó, Milnes-Daimler Doubel-Decker Omnibus, mely nevéből is kiolvashatóan 2 szintes volt és 35 km/órára volt képes. Csak néhány érdekességet említve kerekekre állított luxus-lakóautó, amit a II. világháború előtti Amerikában országúti yachtnak nevezetek, s ugyanebből a korból akad olyan formatanulmány, mely még ma is futurisztikusnak hat. A tárlat nem csak a motorizált járműveket mutatja be, egy-egy példát az e korszak előtti, fényűző „helyváltoztató eszközökből” is hoz, de a lényeg persze az autózás kialakulása.
Mivel az autó-kavalkád központi témája a mobilizáció hajnala, számos felettébb érdekes, de az 50-es, 60-as, 70-es évekből származó modell szinte egymás hegyére hátára helyezve, de túlzás nélküli is igen zsúfoltan került a kiállítótérbe. Például az NSU Prinz, vagy a Citroën 2 CV, azaz kacsa megjelenhetne méltóbban is, ám ha jobban belegondolunk, érthető, hogy ezek nem kaptak teljesen önálló standot, hiszen olyan ínyencségek állnak kizárólagos helyen, mint például az 1912-es Detroit Clear Vision Brougham, melyet 4 lóerős villanymotor hajtott, s kormánykerék helyett még rúddal kellett irányítani. Elektromos autó egyébként a tárlat legfiatalabb példánya, az Opel Ampera is, mely látványosan egy életnagyságú metszettel szemlélhető – s nem titok, a korszakalkotónak nevezett elektromos autó bemutatója vitt minket az autózás történelmét bemutató tárlatra.

A temérdek kisebb-nagyobb sorozatú, de mégiscsak szériagyártású modell között igazi egyediségek is találhatók, ilyen például a húszas években egy indiai maharadzsa számára épített hattyúautó, mely nem csak azért különleges, mert utasterében az üvegfallal elválasztott sofőrrel távbeszélőn keresztül lehetett kommunikálni, a maharadzsa gyermeke számára egy kicsinyített példányt is készíttetett – a játékautó tehát szintén közel 100 éves múltra tekinthet már vissza. Vannak itt persze igazi miniautók is, a 20-as és a 2000-es évekből egyaránt, földön és vízen is 12 km/órás végsebességre képes, ötvenes évekbeli Amphicar, Fiat 1100 alapú guruló motorcsónak, az olajválság előtti Egyesült Államokba pedig az akkori autók mellett képekkel és egyéb installációkkal berendezett szoba kalauzolja a látogatókat, akik szintén külön teremben csodálhatják meg a 100 évvel ezelőtti tűzoltóautókat.

Joggal merülhet fel a Louwman múzeum látogatóiban: hogy állhatott össze ilyen komoly gyűjtemény? Nos, ehhez nem egész két emberöltő kellett, ugyanis a gyűjtemény alapjait 1934-ben tette le Peter Louwman, amikor Dodge importőrként vásárolt egy 20 éves példányt, amit persze számos további, részint még régebbi követett, s idővel fia, a Toyota és a Lexus, valamint a Suzuki holland forgalmazójának számító Evert Louwman is besegített az állomány gyarapításába. Autóik tárlatát először 1969-ben nyitották meg, majd kétszeri költözés után, másfél éve nyitott meg jelenlegi formájában, Hágában. Aki Hollandiában jár, annak feltétlenül érdemes meglátogatnia, de galériánk utazás nélkül is szájtátást okozhat!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?