F1 2013: már megint mindenki Vettel ellen

Melbourne-ben elstartol az F1-szezon. Akár jó is lehet

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hétvégén kezdődik a 2013-as Forma-1-es világbajnoki maraton, s minden jel arra mutat, hogy izgalmasabb lehet a korábbiaknál. Azért is, mert aztán korszakváltás jön.


Jövőre ismét beköszönt a turbókorszak. Hogy miért olyan fontos ez a 2014-es változás a 2013-as, egyébként 64. F1-szezon most hétvégi rajtja előtt? (Ausztrália, Melbourne, Albert Park, időmérő szombaton, futam vasárnap magyar idő szerint reggel 7 órakor.) Egyszerű, mert félig már ennek lázában élnek a csapatok, erre készülnek, erre alapoznak. Az idei autók „csak” a tavalyiak továbbfejlesztései, és igazából a mint mindig, most is más abroncsokhoz való alkalmazkodás lesz a döntő azon a meccsen, ahol a riválisok a háromszoros címvédő Vettelt és a Red Bullt akarják megverni, de most már aztán nagyon. Van reális esélye bárkinek a kiforrott Vettel/Red Bull csomag ellenében? Nehéz kérdés. Nyilván újra Alonso és a Ferrari lehet a legádázabb kihívó, míg abból, hogy Hamilton átigazolt a Mercedeshez, egyelőre fogalmunk sem lehet, mi sül ki.
Hirdetés
Kezdjük a bajnokkal. A Red Bull egyik legfőbb erénye, hogy változatlan a felállás. Még Webber is maradt, Vettel meg újabb energiahegyeket meríthetett abból, hogy tavaly visszaverte a támadásokat. Schumacher távozásával amúgy ő a mezőny legeredményesebbje – 25 évesen. A többi világbajnok a rend kedvéért: Alonso (kétszeres), továbbá Button, Hamilton és Räikkönen (mind egyszeres). Amilyen sikeréhes, Vettelt a legendás Fangio-féle (1954-1957 között) zsinórban négy elsőség megismétlése is hajthatja, hogy aztán jövőre a 2000-2004 között elért schumacheri ötös győzelmi szériának is nekimehessen... Webber? Neki kell durálnia magát, hogy feledtesse a tavalyi gyengélkedést, mindazonáltal nem hisszük, hogy házon belül engednék neki, hogy veszélyeztesse Vettel diadalmenetét.
A Red Bull szokott csendes magabiztosságával és hideg profizmusával munkálkodott az előszezonban, sőt, a teszteken tuti, hogy a riválisokénál nehezebb autóval gyakorolt, mint mindig. Hogy a későbbiekben újfent előáll valami kiskapus stiklivel, amibe a konkurencia beleköthet, alap. A Coanda-kipufogó az a slágerterület, ahol lehet és F1-szinten kell is némi előnyt kovácsolni, már ha valaki például le szeretné pofozni Vetteléket.
Mondjuk a Ferrari. Náluk sem volt túl sok mozgás, konkrétan semmi, viszont Massa reneszánsza, tartós formajavulása is kéne ahhoz, hogy Alonso a csúcsra vágtázhasson az ágaskodó ló hátán. Hogy a maranellóiak bírnak-e végre nyertes, rögtön a szezon elejétől versenyképes technikát tolni a képességek terén vélhetően etalon Alonso alá, kiderül.
F1 2013 - pilótafelállás
Red Bull-RenaultSebastian Vettel (német, 25)Mark Webber (ausztrál, 36)
FerrariFernando Alonso (spanyol, 31)Felipe Massa (brazil, 31)
McLaren-MercedesJenson Button (brit, 33)Sergio Pérez (mexikói, 23)
Lotus-RenaultKimi Räikkönen (finn, 33)Romain Grosjean (francia, 26)
MercedesLewis Hamilton (brit, 28)Nico Rosberg (német, 27)
Sauber-FerrariNico Hülkenberg (német, 25)Esteban Gutiérrez
(mexikói, 21)
Force India-MercedesPaul di Resta (brit, 26)Adrian Sutil (német, 30)
Williams-RenaultPastor Maldonado
(venezuelai, 28)
Valtteri Bottas (finn, 23)
Toro Rosso-FerrariJean-Eric Vergne (francia, 22)Daniel Ricciardo (ausztrál, 23)
Caterham-RenaultCharles Pic (francia, 23)Giedo van der Garde
(holland, 27)
Marussia-CosworthJules Bianchi (francia, 23)Max Chilton (brit, 21)

  1. Dőlt betűvel az újoncok, vastaggal az új igazolások.



Az aerodinamikai javulást ígérő vonórudas első felfüggesztésre átálló McLarennél új korszak kezdődik, hiszen Hamilton elment, Buttonból meg vezérürü lett. Számára, az egyik legrutinosabb aktív pilóta számára ez akár különösen motiváló helyzet is lehet. Nagy kérdés az is, hogy a Saubertől szerződtetett Pérez mihez kezd az ő nagy lehetőségével. A Lotus megtartotta Räikkönent és Grosjeant is. Előbbi nem meglepő, mert a Jégember zseniálisan tért vissza az F1-be – 2012-ben ő volt a legmegbízhatóbb, de a gyorsaságával sem volt probléma, még futamot is tudott nyerni. Utóbbi, tehát a Grosjeanba vetett hit már érdekesebb, mert bár a tempója neki is parádés, azonban tavaly túl sokszor hibázott (kiváltképp a rajtoknál), s ez idén már nem férhet bele.
Mercedes? A legsötétebb ló. Schumacherrel három év alatt semmire sem mentek, az „öreg” lelépett, s jött Hamilton, aki Alonso mellett (hajszállal Button, Räikkönen meg véleményes, de Vettel előtt) a legjobb, a legtöbbre taksált versenyző. A teszteken a Mercedes váratlanul gyorsnak mutatkozott, ám persze az is lehet, hogy élesben majd a pódium közelébe nem fér se Hamilton, se Rosberg. Viszont ha fordítva történik, s a Mercedes egyszer csak feltámad, na az még alávághat Schumi renoméjának.
A többiekről már rövidebben: a Sauber biztosan jót fog vívni a Force Indiával, kíváncsian várjuk, hogy az egyiktől a másikhoz átpártoló Hülkenberg, illetve a visszatérő Sutil hogyan fog teljesíteni. A Williamsnél a szupertehetségesnek kikiáltott Bottas szereplése van reflektorfényben, míg a Toro Rosso célja nem kisebb, mint az ebben a bekezdésben eddig sorolt csapatok akár mindegyikét is felülmúlni. Szép, nemes feladat. A Caterham és pláne a Marussia bezzeg sok szépben nem igen bízhat, és ennyi, 11 csapat van csak, mert a HRT becsődölt. Bárki megsiratja őket? Aligha, mert piszok lassúak voltak, na nem mintha a Marussia és a Caterham annyival, de annyival több pontot gyűjtött volna náluk. Igen, egyformán nulláztak három hosszú éven át. Lesz nagy ünneplés, ha a maradék két „újonc” véletlenül befér valahogy a pontzónába.
A tavalyi évadhoz képest szinte változatlanok a technikák. Hogy a legtöbb csapat plasztikázta a randa törött orrot, sok vizet nem zavar. Újdonság, hogy a DRS-t, a nyitható hátsó szárnyat – biztonsági okokból - már az edzéseken is csak a kijelölt zónában lehet használni. Az aktív dupla DRS-t betiltották, passzívan, a pilóta beavatkozása nélkül mozoghat az első szárny is. A Pirelli új, szélesebb futófelületű és puhább abroncsokat fejlesztett gyorsabb kopással, hogy ne lehessen egy kiállással nyomni és unalmassá tenni a versenyeket. A kemény keverék ezüst helyett már narancs csíkos, a szuperlágy maradt piros, a lágy sárga, a közepes meg fehér.
Mivel 22 fősre szűkült a mezőny, az időmérőn a Q1-ben és a Q2-ben már nem 7, hanem csak 6 pilóta esik majd ki. A Q3-ba ugye továbbra is 10-en mennek. Tankolással, minimál üzemanyagszinttel trükközni és aztán műszaki vis maiorra hivatkozni, azaz hatalmasat hazudni a kvalifikáción idén már nem szabad - annyi benzint muszáj lesz vinni a gyors körre, hogy utána pilóta és autója vissza is tudjon érni a bokszba. Végül még említsük meg, hogy idén még a Hungaroring ismert nyomvonalán rendezik a Magyar Nagydíjat, futamból pedig a tavalyi 20 helyett "csak" 19 lesz.
F1 2013 - versenynaptár
1.Ausztrál NagydíjMelbourneMárcius 17.
2.Maláj NagydíjSzepangMárcius 24.
3.Kínai NagydíjSanghajÁprilis 14.
4.Bahreini NagydíjSzahírÁprilis 21.
5.Spanyol NagydíjBarcelonaMájus 12.
6.Monacói NagydíjMonte CarloMájus 26.
7.Kanadai NagydíjMontrealJúnius 9.
8.Brit NagydíjSilverstoneJúnius 30.
9.Német NagydíjNürburgringJúlius 7.
10.Magyar NagydíjHungaroringJúlius 28.
11.Belga NagydíjSpa-FrancorchampsAugusztus 25.
12.Olasz NagydíjMonzaSzeptember 8.
13.Szingapúri NagydíjSzingapúrSzeptember 22.
14.Koreai NagydíjJeongamOktóber 6.
15.Japán NagydíjSzuzukaOktóber 13.
16.Indiai NagydíjÚj-DelhiOktóber 27.
17.Abu Dzabi NagydíjYas MarinaNovember 3.
18.Amerikai NagydíjAustinNovember 17.
19.Brazil NagydíjInterlagosNovember 24.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?