Fokozódó büntetés az ittas vezetésért

A gyorshajtók helyett most az ittas vezetőkre szállnak rá

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak az autósok, a kerékpárosok is a korábbiaknál komolyabb büntetési tételekkel számolhatnak, amennyiben ittasan közlekednek.


Amennyiben elfogadásra kerül az a kormányrendelet módosítási javaslat, melynek értelmében az ittas vezetés és a gyorshajtás a jövőben szabálysértés helyett mindenképp a közigazgatási bírság hatálya esik, akkor az alkoholfogyasztás után volán mögé ülők a mostaniaknál keményebb bírságokra számíthatnak.
Ez egyrészt komolyabb mértékű, a korábbi legfeljebb 100 000 helyett 200 000, illetve „nem gépi jármű” vezetése esetén 30 000 forintig terjedő bírságot jelenthet (a Cipruson például még szabályos) 0,8 ezrelékes véralkohol koncentrációig. Mi is az a nem gépi jármű? Például a kerékpár, magyarán egy sör után hazakerekezve lazán befigyelhet a minimálbér közel felét kitevő büntetés. Míg Európa legtöbb országában ugyanis az autósoknak is engedélyezett egy-egy pohár sör vagy bor utáni vezetés, nálunk ez után már biciklire ülni is tilos.
Jogi elemzők szerint nem csak a bírság mértéke, hanem az is probléma, hogy annak szabálysértési helyett közigazgatási volta miatt az objektív körülményeken túl a szubjektív tényezők nem vehetők figyelembe. Ugyanis a ma még érvényben lévő szabálysértési eljárásokban nem csak az ittasság pontos mértékét, hanem azt is figyelembe veszik a szankciók kiszabásakor, hogy a sofőr milyen távolságot tett meg, volt-e utasa, esetleg volt-e valamilyen autózásra kényszerítő körülmény. Amennyiben azonban az ittas vezetést a közigazgatási bírság hatálya alá sorolják a jövőben, úgy az előbbi körülmények már nem lesznek figyelembe vehetők.

A közigazgatási bírsággal a jogosítvány azonnali bevonásának lehetősége megszűnik, mivel a javaslat minden esetben büntetőpont kiszabását írná elő, a gyakorta ittas vezetésen rajtakapottak előbb, de inkább utóbb elérhetnék a vezetői engedély bevonását jelentő 18 pontot – ehhez hatszori rajtakapás szükséges, egyért ugyanis három pont jár.
Aki a 0,8 ezrelékes véralkoholszint felett vezet és e közben kapják rajta, az a továbbiakban is büntetőeljárásra és így akár jogosítványának bevonásra számíthat, és ilyen mértékű (mintegy két sör) ittasság esetén már a bringások is 100 ezer forintos bírsággal kalkulálhatnak.
Míg az ittas vezetőkre alaposan „rászáll” a módosítás-tervezet, a gyorshajtókra ma alkalmazott 30-300 ezer forintos bírságokat nem változtatja meg. A gyerekülés, illetve a bukósisak elmulasztását, illetve a vezetés közbeni mobiltelefon használatot a közigazgatási bírságolási körből a szabálysértésibe helyezi, így kvázi olcsóbbá, legfeljebb 30 ezer forinttal sújthatóvá teszi ezen, egyébként valóban a közlekedésbiztonságot alapvetően csorbító szabályszegéseket. Véleményünk szerint inkább ezeket a mulasztásokat kellene fokozottan büntetni, nem pedig az Európa legtöbb országában szabályos, kevés alkohol elfogyasztása utáni vezetést.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 15:48
    Permalink

    Ittas vezetés ehh…mennyi kerékpárost bírságoltak meg ittas vezetésért mondjuk egy 1500 lakosú faluban, ahol van 20-30 alkoholista aki folyton bringázik?És mennyi ez lebontva autósra?Szerintem autós biciklis arány 99:1-hez.
    Kicsit más:NAgyon felkapták az objektív felelősséggel hogy a jármű tulajdonosát bírságolják.Ennek lett a hátulütője a külföldi le nem kérdezhető tulajdonosú autó.
    Miért nem lehet továbbra is megállítani a gyorshajtókat,és rögtön kiszabni rájuk a bírságot?Így a külföldi sem ússza meg, hiszen vagy kiperkálja kp, vagy a csekk idetalál külföldről is, az adatait meg fel tudják venni a helyszínen.Nem csak a qrva sebességmérőt kellene betenni a kocsiba, hanem a hozzávaló adminisztrációs hátteret is.Gondolom nem kell hozzá nyerges vontató..

  • 2017.10.31. at 15:48
    Permalink

    Tisztelt Kjos4!

    Mivel ismerem a hazai, igen szigorú szabályzást, sohasem szoktam még egy sör vagy egy pohár bor elfogyasztása után sem vezetni, töményt pedig egészen egyszerűen nem fogyasztok. Ugyanakkor azt gondolom, hogy sok kényelmetlen esetet eredményezhet az Európa legtöbb területén érvényben lévőnél sokkal szigorúbb, zéró toleranciás szabályzás. Francia, német vagy osztrák túristák számára például váratlan büntetéseket okozhat. Továbbá kollégáimmal egyetértésben vélem azt, hogy az egy-két sört elfogyasztott kerékpárosok büntetése akár az ittas autóvezetés felé is terelheti az embereket.

    Természetesen én sem gondolom, hogy azonos kategóriába kellene helyezni az ittas vezetést és a vezetés közbeni telefonálást vagy a gyerekülés használatának mellőzését. Utóbbiakat tenni szimplán felelőtlenség, míg az enyhén ittas vezetésbe akár véletlenül is belefuthat az ember, bármikor előfordulhat olyan szituáció, mely hirtelen kényszeríti autóba a korábban kevés alkoholt fogyasztó sofőrt. Ezért nem értek egyet a rendeletmódosítási javaslattal, mely az ittas vezetésért a korábbiaknál mérlegelés nélkül komolyabb büntetéseket adna, a felelőtlen gyerekülés mellőzéséért, illetve kézből telefonálásért pedig enyhébbet.

    Üdvözlettel,
    Katona Mátyás

  • 2017.10.31. at 15:48
    Permalink

    Tisztelt “ujsagiro” ur!

    Gratulalok altalanos iskolas diakujsagok cikkeinek szinvonaltalansagaval “vetekedo” (bocs, gyerekek) irasahoz. Mi voltvaz ieas celja? On eloszor tenyszeruen beszamolt a kormanyrendelet-modositasokrol (eddig rendben, osszefoglalt, tajekoztatott), majd a kollegai(?), az autonavigator.hu(?) vagy a velelmezett kozvelemeny(?) moge elbujva tobbes szam elso szemelyben odakanyaritott a cikk vegere (a gep jelezte, megvan a karakterszam a honorhoz?) egy buta, raadasul teves kovetkezesen alapulo “velemenyt”. Mire gondolok? Peldakent emlitette a gyerekules illetve bukosisak hasznalatanak elmulasztasat, a telefon hasznalatat mint kozbiztonsagra “valoban” veszelyes szabalyszegeseket. Elso ketto mitol is az? Es miert “valoban” (szembeallitva az alkoholfogyasztassal)? Ugye on is hazavezet egy feles utan, kedves Katona ur? Szegyellje magat amiert igy gondolja, szegyellje magat, amiert leirta mindezeket. Nem bolcs dolog szembeallitani a mi szabalyozasunkat a mienkenel nagysagrendekkel fejlettebb autovezetesi kulturaval, gepjarmuparkkal, infrastrukturaval rendelkezo orszagok kresz-rendelkezeseivel, mint ahogyan on erre utalt az utolso mondataban. Az osszes emlitett szabalysteges buntetesi tetelet emelni kelleni tovabb. Az eddigi szigoritasok “bejottek”, az autosok ovni kezdek zsebeiket.
    Tisztelettel:
    KelemenJ.

Vélemény, hozzászólás?