Főleg városba, akár első autónak

Piaci körkép: Euro 2-es, magyar forgalmis kisautók negyedmillióig

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kék plakettes rendszám, érvényes magyar forgalmi, kis fogyasztás és hunyorítva szalonképes állapot. Ennél többre kár vágyni, a diszkó előtt nem lehet király, aki 250 ezer forintos kisautóból száll ki.


Mit várhat az ember negyedmilliós, tizenéves kiskocsitól? Nem sokat, vághatjuk rá joggal. Ebben a cikkben megpróbálunk olyan elérhető árú kisautókat keresni, amikkel négyen, csomaggal, akár egy belföldi nyaralást is be lehet vállalni. Ezért az árért persze nagyobb méretű autók is kaphatók, de most elsősorban a városi ingázók nem túl nagy igényeire keressük a megoldást. Mivel alapvetően városi autókról van szó, ezért fontos szempont az is, hogy az év minden napján lehessen őket használni, még akár szmogriadóban is. A fővárosba, ha a levegőszennyezettség mértéke meghalad egy kritikus szintet, a rendszámukon fekete és a piros környezetvédelmi plakettes autók nem hajthatnak be. De a most számba vett használt kisautók igen, mert úgy válogattunk közülük, hogy mindegyik 1996-tól gyártott legyen, így már meg kell feleljenek az Euro 2-es normának, tehát rendelkeznek az áhított kék plakettel.
Hirdetés


A cikkötlet onnan jött, hogy elkezdtünk játszani a gondolattal, mi lenne, ha édesanyám használttesztben bemutatott Peugeot 106-osát hirtelen pótolni kéne valami hasonló kaliberű járművel? Nagy baj, mert ha most el kéne adjuk a mi autónkat, alig kapnánk érte 150 ezer forintnál többet, ugyanakkor egy hasonló állapotú autót csak intenzív kereséssel és nagyon sok szerencsével lehetne kifogni, és persze az eladási árnál jóval többért. Piaci körképünk segítséget kíván adni, mi az, ami beleférhet még a régi Swiften innen és az Euro 2 besoroláson túl.

Mire jó egy ilyen, újkorában feltehetőleg második autóként használt kisautó? Napi ingázásra megfelel, ha úgy alakult, hogy a lakó- és a munkahely távol esik egymástól. Elvisz a nyári fesztiválhelyszínig, mert négy ember több napi csomagja is belefér, és a benzinpénzt összedobva talán még olcsóbban is kijövünk a vonatozásnál. A keret, amiből egy ilyen autót ténylegesen meg szabad venni, valahol 350 ezer forint körül lenne. Ebbe belefér a maximum negyedmilliós vételár mellett az átírás költsége, a vagyonszerzési illeték és az első karbantartó-megelőző szerviz is. Erről a találati listáról sem maradhat ki a magyar piac sarokköve; a régi Swift. Sokan fanyalognak, még akinek volt (vagy van), az sem mind emlékszik rá vissza szívesen, de persze a legtöbben elismerik, és vannak elvakult rajongói is. Ami biztos, hogy az üzemeltetési költségek és a megbízhatóság terén a régi Swift lenne a nyerő. Egy egyszerű kereséssel a Használtautó[/url] keresőjében a legnagyobb, több mint száz darabos választékból e modellből szemezgethetünk 250 ezer forintig és ’96-os gyártástól. Ebbe az árkategóriába a klíma nem igazán fér bele, esetleg az elektromos ablak. Hogy kiszűrjük az érvényes forgalmis, de törött, esetleg üzemképtelen példányokat, a keresőben a Suzuki esetében az Állapot: Normál paraméter megadása elengedhetetlen.

Ha a kőlogikus választásokat preferáljuk, akkor még a korabeli valódi japán autók jöhetnek szóba. Nálunk sajnos a Toyota Starletből elenyészően kevés van, és az is mind 300 ezer forint fölött, ami most a mi büdzsénkbe nem igazán fér bele. Kár, mert jó kis autó lenne, megéri rá spórolni. Az újabb, 1999-től gyártott modern és biztonságos Yaris ennyiért csak álom, egy törött sem férne bele a keretünkbe. A K11-es szériából való Nissan Micra, amit egy erősebb ráncfelvarrással 1992-től tíz évig gyártottak, szintén egy reálisan fenntartható, olcsó kis doboz, de itt is érdemesebb kivárni, spórolni és a 350 ezer forintra állított keresőben felbukkanó példányokra lecsapni. Ezek között lesz olyan, amit frissen hoztak be tőlünk nyugatabbról, és olyan is, aminek G-vel kezdődő rendszáma elárulja, itt volt velünk az országban az elmúlt jó tizenöt évben. Mivel ennél a típusnál különösen igaz, hogy az állapotra kell nagyon figyelni, érdemes az elsőre talán kevésbé hívogató, fényezetlen lökhárítós, nem teljes dísztárcsás példányokat is megnézni, nem kell rögtön rárepülni a tutinak tűnő ex-osztrák nagymamaautóra. Mostani keresésünkbe befért egy 1.5-ös dízel is a PSA elnyűhetetlen motorjával. Ezzel vége is a japánoknak, mivel a nekünk passzoló Mitsubishi Colt nincs a mai kínálatban, az utolsó kiadású Mazda 121 meg egy és azonos a negyedik generációs Ford Fiestával.

Én csakis németet – hát ha így van, és nem hatották meg az előbbiek, akkor a választék a következő: B Corsa, hármas Polo és négyes Fiesta. Kölni Fordként vagy Mazda 121-ként akad már ennyiért eladó Fiesta, de ami alattunk is megérné a holnapot, az legalább 300 ezer. Azok között már van, amin a képek alapján nem csámcsog a rozsda, és aminek az egykor remek futóművéből annyi máig megmaradt, hogy egyenesfutásával, kis holtjátékú kormányával és működő fékjeivel egy pár hónapon belül esedékes műszaki vizsgán is átmenne. Ennyiért persze extrákat, biztonsági felszereléseket nem várhatunk, és a fickós 1,25 literes, 16 szelepes, 75 lóerő Zetec motor is csak álom. A valóság az 1.3-as OHV őskori technikával és 60 lóerővel.
Az 1994 és 2002 közötti Volkswagen Polo esetében is hasonló a helyzet. Felszereltség inkább a millenniumi fészlift utániakban volt. Amik beleférnek a negyedmillióba, mind egy kicsit gyanúsak. Bár van köztük még 1.6-os 75 lóerős is, nem érdemes szemre rozsdásat, girbegurba oldalút megvenni még ennyiért sem. Kicsit többért több a megtekintésre alkalmas. A típustól nem kell félni, a hangzatos 45 Servo egy ennyi lóerős egyliterest takar szervokormánnyal, városba nem is kell feltétlen több. A 60 lóerős 1.4-es a korabeli Golffal sem tett csodát, de abban is élhető volt, ide is megfelel. A jó kis szívódízelt ennyiért nem tudjuk itthon megvenni, az erősebb benzineseket meg jó eséllyel már széthajtották. Hasonló technikával ott a SEAT Ibiza, amiből az árral följebb menve szintén sokkal könnyebben található egy rendben tartott, megfelelő állapotú példány. Az Opel ilyen korban és ridegtartásban sajnos a szlogen ellenére mégis gyakran elkopik. Egy halom kifehéredett külső műanyag elem, fémig hámlott fényezés, zörgő beltér várja a B Corsa leendő vevőit. Kétségkívül a korabeli kisautók közül a Corsa B öregszik a leglátványosabban. A mostani kínálatban találtam olyat, amit érdemes lenne megnézni, de a magam részéről én most inkább passzolnám.
A keresési feltételeknek megfelelő modellek

Modell Motor Évjárat Futott km Ár (forint)
Suzuki Swift 1.0, 1.3, 1.6 1996-2002 72 000-270 000 125 000-tól 250 000-ig
Toyota Starlet 1.3 1996-1997 140 000-170 000 300 000-tól 320 000-ig
Nissan Micra 1.0, 1.5D 1996-1998 150 000-170 000 195 000-tól 300 000-ig
Ford Fiesta 1.25, 1.3, 1.4, 1.8D 1996-1998 71 000-260 000 170 000-tól 300 000-ig
Mazda 121 1.3, 1.8D 1996-1999 120 000-150 000 260 000-tól 300 000-ig
SEAT Ibiza 1.0, 1.4 1996-1998 160 000-250 000 200 000-tól 300 000-ig
Volkswagen Polo 1.0, 1.4, 1.6, 1.9D 1996-1999 110 000-230 000 200 000-tól 350 000-ig
Opel Corsa 1.0, 1.2, 1.4 1996-1999 140 000-200 000 170 000-tól 250 000-ig
Fiat Punto 1.1, 1.2, 1.6, 1.7D 1996-1999 120 000-220 000 120 000-tól 250 000-ig
Peugeot 106 1.0, 1.1 1996-1999 160 000-200 000 180 000-tól 250 000-ig
Citroën Saxo 1.0, 1.1, 1.4 1997-2000 140 000-230 000 250 000-tól 300 000-ig
Renault Clio 1.2, 1.9D 1996-1997 180 000-220 000 150 000-tól 250 000-ig
Skoda Felicia 1.3, 1.6, 1.9D 1996-2001 120 000-220 000 110 000-tól 250 000-ig

Ha mint használtautó-vásárló Ön is vágyik így télvíz idején – a tavaszias időben is – egy kis mediterrán lazaságra, 250 ezer forintig már lehet egész jó állapotú Fiat Puntókat találni. Zömében 1108 köbcentis 55 lóerős, szinte elpusztíthatatlan Fire motorral futnak, akár három- vagy ötajtós kasztnival is. Ismerve a latinok felszereltség/ár politikáját, árban feljebb már működő kényelmi extrák is beleférnek a büdzsébe. A Punto térkihasználása nagyon jó, utastere négy embernek is elviselhető akár közepes távra is. Motorból az 1.2-es 75 lóerős a Puntóba építve már-már a sportos szintet is megüti, passzív biztonságról viszont az ilyen méretű, korú ás árú autóknál jobb nem is beszélni. A kisautó-felhozatal egyik legolcsóbb darabja a Peugeot 106, nem véletlenül. Igazi kilencvenes évekbeli hangulat, vékony lemezek, kis súly jellemzik. Hajlamos az elektronikai hibákra, de a kivitel jóval barátságosabb több - fentebb említett - kortársánál. Euro 2-es a legtöbb nálunk forgalomban lévő 1996-utáni, fészliftelt és már kerekebb változat, de minden esetben meg kell nézni az adott példány papírjait, mert bizonyos piacokra készült karburátoros motorokkal is. Érdemesebb talán rögtön a rokon Citroën Saxo irányában keresni, az eleve csak ’96-tól készült, és a 250 ezres limitbe a mostani kereséssel beleférne az ultratakarékos 1.5D csettegő is 200 ezernek vallott futott kilométerrel. Hasonló paraméterekkel kapni az 1998-ban kifutó első szériás Clióból is. Kicsit többért már ott a második széria, modernebb autó, vonzó lenne, de ilyen olcsón csak elhanyagolt, hibás példányokat hirdetnek.

Csak egy titkos tippünk maradt, a szegény keleti testvér, a már büszke VW System feliratot viselő, de úgy is szolid Skoda Felicia. Méretében kicsit felette áll a kisautóknak, de árával és kivitelével egy szinten van azokkal. Ebből negyedmillióig akad akár kétezres évjáratú is, de mindenképp érdemes az 1998 utáni ráncfelvarrottakat keresni, az erősebb 1.3-as 68 lóerős motorral és csakis olyat, ami még nem rozsdásodik. A rozsda a baja a nagyjából Felicia-szintű Daewoo Nexiának is, a mostani keresésben egyszerűen nem akadt olyan, aminek ép lett volna a hátsó kerékíve, ezért azt nem ajánlanám. Ha viszont Önök tudnak egy szép eladó példányt, akkor azt jelezzék kommentben, és ez érvényes az összes fenti típusra vagy alternatíváikra is, jó állapotban ugyanis mindegyik értékes.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    ha olyan jó a suzuki miért kell évente kétévente cserélgetni? vagy 4 kell belőle egyszerre? mondjuk bő 50 az átírása, annyiból 1 normálisat is lehetett volna venni. az hogy otthon fabrikálja valaki az nem jelent semmit, én otthon max olajat cserélek de azt is inkább olyan helyen veszem meg ahol megcsinálják ingyen. fú de akkor látja a szerelő húha! :DD majd ha min 5-6 évig lesz egy autód és jársz is vele rendszeresen, majd elviszed szerelőhöz. kopik a fék, a gumi, minden. műszakizni is kell. a szerelő nem látta meg süket duma, nem tudom ki veszi be vagy ki találta ki. szervizelni a swiftet is kell.
    az pedig hülyeség h mindenkinek a sajátja a jó, de egy darabig elmegy.

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    a japán kocsikat nem viszik szerelőhöz, mert azokat kapásból bezúzzák. :DDDDDD most vicc, de az olaszoknál tényleg úgy tűnt.

    kategóriában van a suzuki és megkerülhetetlen mivel ebből van a legtöbb. apámnak is suzukija van /2002es 16v/.. 2-300ezres autókhoz erős kompromisszum kell, és azon múlik az egész hogy milyen állagút vesz az ember. a széthajtottal csak a szopás lesz és szidják a típust butáék. bár legtöbb mechanikai hiba előre kimutatható. a fanatikusság buta és gyerekes dolog, nem hiszek ilyenekben hogy a francia autó szar pl, de legtöbb típusnak van szériahibái. vagy azon belül bizonyos sorozatoknak. a swiftnél kolléga cserélgette a dugattyúkat, (már 3at, 1.3as van neki kb 96os) és megkérdeztem a szerelőt. 9 db-hoz volt szerencséje. némelyik zabálja az olajat és? olcsó kocsik ki tudja milyen előélettel. ettől se nem jobb v rosszabb a swift, mindegyiknek megvan az előnye és hátránya, összességében kell vizsgálni a dolgokat hogy mit vállaltok be. a puntónál elektromos hibáról nem tudok. max az első helyzetjelző kiégős nekem de az nem gyári cucc. ja meg a bosch lambdaszondát cseréltem kb3szor, bízva hogy jó csak rosszat fogtam ki mivel biztosan állították hogy azaztán minőség, de a visszavivések után szerencsére használt utángyártott megfelelő lett 2ezerért. a corsa kisebb belül, utazgattunk olyannal is. haverom pár éve szintén puntót vett, na ő rábaxott vele -mondtam h buheráltat széthajtottat meg elhanyagoltat ne de olcsó volt (90ezer ft angliában). ment neki de bajai voltak.

    szóval aránylag normálisat vegyetek mert megjavulni nem fog. 😀

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    ja már megint a suzuki az összehasonlítási alap! Persze jó a puntó csak eszi az olajat és az elektronika is szar, a corsa is jó csak épp gyenge mint a harmat meg rohad is rendesen, hydro tőkéről meg ne is beszéljünk. Egyet nem értek miért van az, hogy a szerelő műhelyek tele vannak, olasz, francia, német autókkal és japán kevés van??? Na mindegy ez csak az én véleményem nem számít:-)

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    Miről beszélsz a suzuki tördeli a dugattyút?? A párosítások közül a legmegbízhatóbb autók! Nekem volt már 93,95,98,97-es évjáratú is és szerelő egyiket sem látta , jó azt el kell ismerni papír karosszériája van de hát kis autók. A puntó egy “fos” nem véletlenül olcsók, francia hulladékokról ne is beszéljünk mindegyikhez volt szerencsém. De mindegy mindenkinek a saját autója a jó!!!

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    Sziasztok! Szerintem sem rossz a kis Corsa! Én 10 éve hajtok egy ’96-os példányt. Németből lett behozva anno és gyakorlatilag csak kopó alkatrészek lettek cserélve. Minden van hozzá pici pénzért és az 5 ajtós viszonylag kényelmes is, a csomagtartó meg nagyobb sok konkurens társánál. Nem tartom rosszabbnak a túlfavorizált Polo-nál. Miki

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    A B Corsát én nem hagynám ki. Nem sportos mint egy Punto, nem kényelmes mint egy Saxo. nem olyan igénytelen mint egy Micra de nem rossz konstrukciójú, élhető méretű, használható méretű csomagtartóval. Amire rálátásom van az egy 98-as ezres teljesen fapados (még központi kijelző sincs benne). A panaszokkal ellentétben rozsda nincs rajta, de a sárvédőívek műanyagjai kifehéredtek. A belső tér nagyon strapabíró csak a műanyagok karcolódnak. Zörgés a cikkel ellentétben nincs (egy 2005-ös megkímélt Swift például csúnyábban szét volt esve és zörgött).

    A kínálat tényleg kritikán aluli. Nemrég öt – hat darabot néztem meg. Volt árokból kihúzott frissen waxolt, a sárvédő műanyagját facsavarral rögzítő és olyan is amelyiken minden egyes elem sérült volt. Gyakorlatilag egy épkézláb példány nem volt.

    Érdekes, hogy egy frissités (’97) utáni ezres alap Swifttel összehasonlítva mennyivel minőségibb. A fapados Corsában is kárpitozottak az ajtók (és nem műbőrösek), nem lemezhangon csukódnak, masszívak a kapcsolók, strapabíróbb a beltér. Masszívabb, minőségibb terméknek érződik.

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    Üdv

    Saját tapasztalat: kb 2-2,5 éve kerestem hasonló kisautót ingázásra, munkába járni. Választás saját családi tapasztalat és ár-érték aránya alapján 106-Saxo párosra esett /1,1-1,4 benzines, lehetőleg nem alapfelszereltségű/. Magyar autók- amit eladnak, többnyire nem rendesen karbantartott”nem költünk már rá”, lelakott példány (vagy ha véletlenül az, árát is megkérik). Külföldi behozott- általában osztrák piacos (erősen sózott téli utak miatt korrodált és sóherek révén idős autókra kevésbé költekező) szintén nem túl karbantartott darabok. Másik probléma, hogy az ország keleti részére -ahol én is élek- jóval kevesebb behozott autót hoznak (fővárostól keletebbre nem éri meg elhozni ilyen kisértékű autót). A keresés 5-6 kiszemelt hirdetéssel egy Budapest és környéke körrel indult 200-250e Ft értékben. Sajnos elég lehangoló kör volt, lelakott vagy szakszerűtlenül összetákolt darabokkal. Ezt belátva emeltem a tétet, és 300e-ig kerestem autót, de a fölös utazások elkerülése miatt csak akkor néztem konkrét példányokat, ha egyébként is utaztam arra és útba esett. Kb. 1,5 éve nyaralás alkalmával az országon átutazva ismét beiktattam pár darabot. Volt a képeken látható ezüst 106 Quicksilver szép fotók után csúnya valóságban (osztrák autó, alja a rozsdára ráfújt friss fekete alvázvédelemmel, a kereskedő által pedig “sportfutómű, ezért kicsit keményebb” autó hátsó hídja úgy összerohadva, hogy csak annyit rugózott amit a gumik); egy ígéretesnek tűnő 1,1-es Pécsett, (kinti papíros, alvázszám lekérdezés után derült ki, hogy a 60 le-nek hirdetett autó “csökkentett” 54 le-s). Aztán hazafelé megnéztem egy régebben szemezett db-ot (bár régi kasztnis, de mindennel felszerelt Roland Garros) amit élőben megnézve egyből megtetszett (kinti papíros 200e alatti, gyári fény, rozsdamentes kaszni és egyből jelentős árengedmény). Viszont próbaút után kiderült -MOTORHIBÁS- /otthagytam, majd az eladóval ismét egyeztetve ilyen állapotban az árának cirka 1/3-ért MEGVETTEM. Szakemberként családban felújítottuk, de időközben kiderült, hogy sok mindent javítani kell (nyúlványok korrodáltak, elektromos szervó, klíma, hűtő, fűtőtest, hátsó híd….. és rengeteg apróság). Immár több mint 1 éve boldogan hajtom, lassan minden “megjavult” rajta. A “projekt” vége honosítva cirka 350e (+ az eltöltött rengeteg munkaóra, amit csak a megszállottság vitt) de lett egy egyedi felszereltségű, tökéletesen működő “hobbijárművem”. Összegezve, ebben a kategóriában hatalmas szerencsével lehet normális, használható autót jó áron venni.

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    nekem a 97es punto 55 bevált. pont arra nem jutott kép. a feliciát irigyeltem, de munkatársén hamar lyukassá -inkább porrá- rozsdásodott 5 idom(!) ami sajnos típushiba mert szép kocsi, a váltókulissza pedig egy kör lett neki. nekem 5 -6 éve kint áll a fiat, naponta mentem vele, munkába szinte minden nap télen is a bakonyban 18km-eket, de meglepett hogy bírja. ideiglenes valaminek szántam, először baromira nem jött be mert régi, de később sem találtam jobbat a célra. semmi rozsda(bár alul védeni kell). elég masszív, jól veszi a gázt, és kanyarban is jól fog nagy kerékkel. nagyon nehezen gyűrik a vadak, teszteltem párszor. fogyasztás 5,6, télen 6körül. óriás ajtók a 3ajtóson amik derékszögig nyílnak, nem félig mint pl a swiften vagy skodán. elég nagy csomagtér, vicces alkatrészárak. ha jól emlékszem biztonságra 2002ig a legjobb a kategóriában, és rozsdamentes. probléma a szelepfedél tömítése, párszáz ft, kissé ereszt hiába cserélik. sajnos nekem nehezen melegszik, lehet termosztátos, és a hátsó ablaktörlőt a nagy hó ártalmatlanította. a váltó pontos. hétköznapokra jó, de hirtelen előzésnél kevés az erő, viszont meglepően komfortos és csendes. a 185ös kerékkel télen szar, túl széles. sztem egy próbát megérhet akinek a forma megfelel, és nem szereti ha a sok gomb összezavarja. többféle váltóval gyártották: pl extra hosszú ötödik fokozatú HSD, 5 és 6 sebességes…
    úgy tudom a 96-97 körüli swiftek tördelik a dugattyút, azt kerülném, a 45 lovas példányokat -corsa, polo, ibiza, meg a festetlen lökhárítóst minden típusból, mert 5 kilométerről süt hogy fapad. a 106os jól néz ki, de elég kicsike.

  • 2017.10.29. at 14:46
    Permalink

    Igen de ugy már a nevedre van írva szóval olyan mintha vennél egy magyar papírost 250-ért és névre írod ès szerintem egy kinti autó azért mindig jobban van szervízelve. Èn szerintem egy ilyennel jobban járnàl mint egy itthonival.

Vélemény, hozzászólás?