Hogyan vezessünk özönvÃzben?
Mit tegyünk, ha út közben ér az özönvÃz?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Aktuális téma, sajnos állÃtólag még néhány napig az lesz: vajon vezethetünk, miként vezessünk, ha az utat vastag vÃz borÃtja?
Vannak speciális autók, amelyek mély vÃzben is képesek közlekedni, a személyautók azonban jellemzÅ‘en nem (Fotó: MTI)
Tegnap este az egész augusztusi átlagos csapadékot meghaladó esÅ‘ esett, s az Országos Meteorológiai Szolgálat elÅ‘rejelzése szerint még ma is nagyon jelentÅ‘s mennyiségű csapadékra kell számÃtani. Miként azt Ãrják, a csapadék súlypontja a Balassagyarmat-Nádudvar-Debrecen tengely mentén várható, ott több helyen 20-40, néhol felhÅ‘szakadásból akár 40-60 mm vagy még ezt is meghaladó csapadék hullhat, amely fÅ‘ként a hegyvidéki területeken villámárvizet is okozhat. Mit tegyen az autós?
Leginkább vegye komolyan az elÅ‘rejelzéseket, semmiképpen se parkoljon olyan helyen, amit elönthet a vÃz, amennyiben ugyanis úgy tesz, még a casco biztosÃtás sem biztos, hogy fizetni fog számára. Aki teheti, ne autózzon az özönvÃzszerű esÅ‘zés idején. Amennyiben már út közben ér minket az égi áldás, akkor lehetÅ‘leg igyekezzünk olyan helyre eljutni, olyan helyre leparkolni, ahol autónkat nem fogja ellepni a vÃz. Bár az ajtók mind gumiszigeteléssel védettek, azokat nem arra terveztek, hogy álló, hömpölygÅ‘ vÃzben is biztonsággal zárjanak. Amennyiben odáig ér a vÃz, akkor az be fog szivárogni az utastérbe, ott pedig károkat okoz. Károkra nem csak az utastérben, hanem a futómű elemeinél is számÃtani kell vÃzben állás, illetve autózás esetén. Károsodnak a vÃzbe kerülÅ‘ csapágyak, például a kerékcsapágyak, de a gömbfejek gumiharangja sem tartja távol a nedvességet, ha vÃzbe kerül az autó. Kenés nélkül, illetve nem megfelelÅ‘ kenéssel pedig mindegyik alkatrész élettartama extrém mértékben csökken.
Az özönvÃzszerű esÅ‘zéseknél jól jön egy jelentÅ‘sebb hasmagasságú szabadidÅ‘-autó, ám azzal is csak lépésben ajánlott haladni, ha nem látjuk, hogy mi van a vÃz alatt (Fotó: MTI)
Ahogyan emelkedik a vÃzszint, úgy nÅ‘ a károsodási kockázat is. MÃg a futómű akár szétszedéssel, zsÃrzással is orvosolható (persze a mai gömbfejek már jellemzÅ‘en nem), addig az elektronikákban végzetes kárt okozhat a nedvesség. Még komolyabb a baj, ha a motorhoz, akár csak a szÃvócsÅ‘höz vÃz kerül. A motor levegÅ‘ helyett összenyomhatatlan vizet szÃvva azonnali halálnak, hajtókar-, illetve dugattyútörésnek van kitéve. És ne csak azzal számoljunk, hogy magunk mellett milyen mély vizet látunk, azzal is, hogy a vizet maga elÅ‘tt toló autó hamar képez olyan vÃzfalat, amibÅ‘l aztán a szÃvócsÅ‘be jut a vÃz. Ezért aztán magasabb, akár a padlólemezt még csak éppen elérÅ‘ vÃzben is csak nagyon lassan, sétatempó alatt menjünk, ha nagyon kell. A pocsolyákba ne csak azért ne hajtsunk gyorsan, hogy ne zuhanyozzuk le a mocskos lével a gyalogosokat, hanem azért is, hogy autónkat ne tegyük tönkre. Nem csak a vÃz, hanem a vÃz alatt láthatatlan kátyú, de akár ott megbújó tégla is kellÅ‘en veszélyes lehet, arról nem is beszélve, hogy a vÃz akár beszakadt úttestet is rejthet, mint az alábbi klasszikus felvételen, ami ugyan nem esÅ‘, hanem csÅ‘törés miatti "pocsolyánál" készült. Hogyan vezessünk tehát özönvÃzben? Leginkább sehogy, ha nagyon muszáj, akkor nagyon óvatosan. Mit tegyünk, ha autónkat nem sikerült idÅ‘ben kimenteni a vÃzbÅ‘l? Amennyiben a vÃz nem érte el a tengelyeket, akkor nem kell aggódni, a kipufogó kiszárÃtja magát, miként a fékekrÅ‘l is lejön a szennyezÅ‘dés. Nagyobb a baj, ha az autó tengelyig, netán ajtónyÃlásig állt a vÃzben. Ilyen esetben már ajánlott lehet az indÃtás elÅ‘tti átvizsgálás, mÃg magasabb "vÃzállásnál" mindenképp ajánlott az, a vizet kapott motor ugyanis az elsÅ‘ indÃtásnál ugyanúgy tönkremehet, mintha menet közben kapta volna a vizet. Miként azt már Ãrtuk, vÃzkár esetén kártérÃtést leginkább csak casco biztosÃtás megléte esetén remélhetünk, ám az óvatosság, az autó megóvása mindenképp ajánlott, a biztosÃtó ugyanis elvárja azt, hogy megfelelÅ‘ körültekintéssel üzemeltessük autónkat, különben szándékos károkozásra, hanyagságra hivatkozva megtagadhatja a kártérÃtést.
Szeretnem hozza fuzni ehhez a hasznos irashoz hogy igen ha kuszobig ero vizben megyunk
es nem tudjuk milyen magassagban van a szivo cso es hol van akkor csak is lepesben.
Sok auto az elso lampa kornyekerol szivja a levegot es hat ugy tervezik hogy a levego ami eleri a
lokharitot felso reszet onnan felfele fog menni a levego ha viz kerul oda akkor az…
A masik a vizben haladasnal amit sokan elfelejtenek hogyha sokat mennek elotte akkor a forro motor
nagyon nem szereti a hideg vizet es csak lassan lehet a vizbe engedni.
Es ha az autot minden fele keppen olyan helyen kell hagyni ahol lehetseges az elaradas akkor aramtalanitsuk, akksit vegyuk ki vigyuk jo messzire.
S ha elmult az arviz hivjunk szerelot aki atnezi az autot.
A karpitok tuti hogy hetekig vizesek lesznek meg jo idoben is ami duccolja a kornyeken levo csatikat.