Így vered át magad a rétegvastagság-mérővel autóvásárláskor?

Fizetett hirdetés

Tényleg tilos korábban sérült autót venni? Ha ezekre odafigyelsz, akkor nem probléma!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem szabad megijedni a rétegvastagság-mérő képernyőjén látott eltérésektől, egy-két újrafújt elem miatt a legtöbbször nem éri meg elsétálni egy jó autótól: íme néhány tipp, hogy miként szűrheted ki a szakszerűen javított, biztonságos használt autókat!

Rengeteg mítoszt hallani manapság a törött autókról, sokan a festékréteg vastagságát mérő műszer nélkül már el sem mernek indulni otthonról, ha használtautó-vásárlásról van szó. Ez az aprócska kütyü azonban néha többet árt, mint amennyit használ, remek példa erre a fenti videóban látható Skoda Kodiaq is, amelyet a Das Weltauto egyik telephelyéről választottunk ki. Ebben a cikkben tehát arra keressük a választ, hogy szabad-e javított karosszériaelemekkel rendelkező autót vásárolni, illetve hogy mire kell figyelni akkor, ha nem gyári értékekkel találkozunk ennek az aprócska műszernek a kijelzőjén.
Hirdetés

Ahhoz viszont, hogy a sérülések ténye és mértéke ne az egyetlen döntési tényező legyen, kezdjük először az autóval.

Egy jól felszerelt, dízelmotoros, keveset futott családi SUV-ról van szó, ráadásul a Kodiaq ebben a mezőnyben is egy népszerű típus. A legmagasabb L&K felszereltséghez járó vajbőr belső hibátlan, az autó műszerfala újszerű állapotnak örvend. Kívül is egységes, "jó kiállású" az autó, a látszat alapján egyáltalán nem volt mostoha sorsa korábban. Ezeket a tényezőket mindenképpen figyelembe kell venni, amikor megpróbáljuk mérlegelni az árat: lehetséges hogy teljesen gyári fényezéssel csak rosszabbul felszerelt, többet futott, netán műszaki problémákkal rendelkező Kodiaq akad fenn a rostán ennyiért. Összességében egy korrekt géppel van dolgunk tehát, ám amennyiben azonnal a festék vastagságával kezdtük volna az autó átnézését, úgy lehetséges, hogy eddig a megállapításig el sem jutunk, hiszen ez a Kodiaq is volt már javítva élete során. Ám a műszer ennél többet nem árul el, az igazság pedig egyáltalán nem olyan egyszerű, hogy ami fújva volt, az rögtön rossz is. Rengeteg kisebb sérülés is keletkezhet ugyanis használat közben, amelyet nem lehet polírozással "kiszedni", így a szakszerű javítás bizony sok esetben fényezést is igényel. A legfontosabb pedig pontosan ez, hogy minden sérülés szakszerűen legyen javítva egy használt autón, ebben az esetben ugyanis a gyárihoz közeli tartóssággal és akár azzal azonos biztonsági tényezőkkel bír majd a végeredmény.

Ilyen esetekben nincs értelme elsétálni, ez is újabb példája annak, hogy használtautó-vásárláskor az állapot a legfontosabb tényező, nem pedig a városi legendák.

Ezen a konkrét autón például mindösszesen a bal hátsó ajtó és a bal hátsó sárvédőív volt fújva, ám szabad szemmel mindez csak a lényegesen kevesebb használati nyomból állapítható meg az adott elemeken. Akárki is fényezte ezt az autót, kiváló munkát végzett, az apró sérülések hiányán kívül kizárólag az ajtó belső élén lehet "kitapogatni" a korábbi javítás határát. A festékréteg vastagságát mérő műszer is igazolja mindezt, az autó gyári fényezéssel rendelkező elemeihez képest kevesebb mint másfélszerese a javított elemeken a festék vastagsága. Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy egységesek az értékek az egész ajtón, tehát nem arról van szó, hogy a horpadásokat egy változó vastagságú gittréteg tölti ki. A nagy kérdés tehát, hogy vajon meg szabad-e venni ezt a Kodiaqot a korábbi sérülése miatt. Erre a választ azonban nem adja meg egy egyszerű festékréteg-vastagság mérés, helyette inkább azt kell kideríteni, hogy mi található a festékrétegek alatt. Amennyiben magánszemélytől vennéd az autót, úgy érdemes utánakérdezni a sérüléseknek, illetve fényképes bizonyítékot kérni. A tulajnak valószínűleg lesznek fotói a balesetről, illetve az autó korábbi sérüléseiről, már amennyiben az övé volt az autó a baleset idején.

Ha nem értesz hozzá, akkor a sérülésekről és a javításokról készült képeket előzetes engedélykérés után nyugodtan megmutathatod egy karosszérialakatosnak is még a döntés előtt.

Amennyiben nem akar titkolózni az eladó, úgy valószínűleg ennek sem fogja útját állni. Kereskedéstől vásárolva ismét jó pont, ha megbízható helyről van szó, mint a Kodiaq esetében is. A Das Weltautónál például szinte felesleges is a mérés, hiszen ezt az adatot is megtalálod a 101 pontos átvizsgáláskor kiállított állapotlapon, amelyet minden gond nélkül a rendelkezésedre bocsátanak vásárlás előtt. Ugyanígy fontos szempont lehet még, hogy a garancia ezekre a járművekre is vonatkozik, akárcsak a sérülésmentes autóikra. A Kodiaqon az állapotlap tökéletesen fedte a valóságot, az is teljesen hihető a mérési eredmények és a végeredmény javítási minősége alapján, hogy csak apróbb sérülések, karcok miatt fújták az említett ajtót. A korábban feltett kérdésre tehát a válasz: a tévhitekkel ellentétben egyáltalán nem tilos javított autót venni, már amennyiben a kárt szakszerűen javították. Ha csak a rétegvastagság-mérőre hallgatsz, könnyen átverheted magad! Ne feledd, használt autót vásárolsz, ám ugyanígy nincs kizárva, hogy egyes járművek még a szalonba érkezés előtt megsérüljenek, ekkor ezeket is javítva fogják átadni, lényegében újkoruk óta hordozzák a vastagabb festéket magukon. A kulcskérdés továbbra is az állapot kell, hogy legyen, illetve az, hogy igazat mondjon az eladó a sérülésekről, és ne próbáljon meg eltitkolni semmit. Ha mondjuk egy sérülésmentesnek hirdetett autó korábbi baleseteire a rétegvastagság-mérő segítségével derül fény, az már teljesen más helyzet, hiszen ekkor más részletek terén sem lehetünk biztosak az eladó szavában. Ilyesmiről azonban esetünkben szó sincs, az állapotlapon ugyanis szerepelnek ezek a javítások.

Ennek fényében én meg merném venni ezt az autót, a javításokkal együtt is.

A festékréteg-vastagságot mérő műszerrel tehát nincs semmi probléma, egyáltalán nem gond, ha magaddal viszed használt autót nézni, és használod is a megtekintéskor, ám nem szabad elfelejteni, hogy az autó értékét nem csak az újrafújt elemek száma határozza meg. Ezen a konkrét Kodiaqon például az első lökhárítót, a jobb első sárvédőt és a tetőt is lehetett volna hasonló sérülések miatt fényezni, ha maximalisták vagyunk, ám ez éppen a vásárlók téveszméi miatt nem történt meg. A kereskedésben ezeknél az elemeknél úgy döntöttek, hogy többet ártanának, ha az apró hibák helyett egy fújt elem miatt kellene mentegetőzni, hiszen amíg a sérülések csak nagyon alapos külső átvizsgálással vehetők észre, addig hogyha már négy-öt fújt elem is akadna az autón, akkor azt a gondolkodás nélkül méregető fotelnepperek már jó eséllyel totálkárosnak kiáltanák ki az eladó meghallgatása és az előzmények felderítése nélkül. Ha kíváncsi vagy, hogy én miként találtam meg szabad szemmel a sérüléseket a rétegvastagság-mérő előtt, illetve hogy miből lehet megítélni a javítás minőségét egy autó mellett állva, akkor megéri megnézned a cikk legelején található videónkat!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?