James Bond ajánlásával – 25 éves a BMW Z3

Örökké fiatal? A Z3 25 évesen is az egyik legfrissebb BMW

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mozivásznon való szereplése miatt híres lett, Bondautónak talán túl csinos is volt. Presztízsértéke nem nőtt túl magasra, épp ezért maradhatott a megítélése sokkal barátságosabb a márka többi modelljénél.


Roadstert a piacra dobni merész vállalkozás. Ebben a szegmensben kisebb értéket képvisel a presztízs és nagyobbat a valódi vezetési élmény, ilyen téren pedig a Mazda MX-5 mellett labdába rúgni aligha lehetséges. A BMW-nél is igyekeztek inkább magasabbra pozicionálni a roadster modellkínálatot a klasszikus brit recept ellenére, a prémiumszegmensben nagyobb motorok és természetesen jobb anyaghasználat az elvárt. Kétüléses kabrió BMW már az ’50-es években is létezett, de érdemes két időszámítást követni a németeknél, miután 1989-ben egy olyan autót mutattak be, mely nemhogy náluk, de a világon mindenhol egyedülálló volt, és a mai napig is az, ez volt a Z1. A BMW modern kori roadster sorozatának első tagja, melybe az akkor frissen összeállt M Technik csoport minden őrültséget belevitt, amit csak ember kitalálhatott a lecsúszó ajtóktól kezdve a bukócsőként szolgáló szélvédőkereten át a teljesen leszerelhető műanyag karosszériaelemekig. A koncepció nagyon ütősre sikerült, de túlzóra is.

Arra mindenesetre jó volt a Z1, hogy mindenki tűkön ülve várja, mit vállal be a BMW a második generációra.

A Z3 névre keresztelt utód formaterve már 1993-ban kész volt, egy évre rá levédették a formát, melyet Joji Nagashima rajzolt és 1995-ben, éppen 25 évvel ezelőtt bemutatták. Így a modell ma már hivatalosan is youngtimernek számít, és már csak öt éve van ahhoz, hogy veterán lehessen. Pedig a forma még ma is az egyik legfiatalosabb BMW-nek mutatja, jóval kevésbé volt képes megöregedni, mint utódja, a Z4. A Z3 formavilága hordoz egy nagy adagot a BMW akkori dizájnjából, de az E36-hoz, vagy az E34-hez, de még a vele éppen egyidős E39-hez képest is jóval gömbölydedebb. A hosszú géptető és a rövid far között nagyon hátratolva találjuk a kétszemélyes kabint, a motorháztető domborítására pedig a soros hathengeres motorok miatt is szükség volt. Nagyon alacsony és pici autó, valahogy bele kellett férnie a motoroknak.

Messze modernebbnek tűnik, mint forradalmi megoldásokat hordozó elődje, de első ránézésre jóval egyszerűbbnek is.

Ez akkor is így van, ha tüzetesebben átnézzük, a Z3 már tömeggyártásra készült, hagyományos megoldásokkal, nem pedig demonstrációra. Technikailag a kor 3-as BMW-jét látjuk nagyon csinos formába öltve. Padlólemeze lényegében megegyezik az E36-éval, persze rövidítve, futóműve elöl szintén a 3-asé, hátul viszont nem az ötlengőkaros rendszert találjuk, hanem az E30-as egyszerűbb megoldását. Motorkínálatában is szinte megegyezik az E36-éval, annyi különbséggel, hogy nem 1,6-os, hanem 1,8-as négyhengeressel kezdődött a kínálat. A 116 lóerős motor a frissítéskor 118 lóerős lett, a ráncfelvarrásig viszont az M44B19 motorkódú 16 szelepes és 140 lóerős 1,9-es is szerepelt a kínálatban. Erőben ez már elégnek mondható az alig 1200 kilogrammos kis sportautóhoz, de az igazán érdekes variánsok itt is a hathengeres modellek, amennyiben a célok között nem csak egy sportosan mozgó klasszikus roadster, hanem a márkához köthető identitás is szerepel.
Hirdetés
A 2002-ig gyártott modellben számos motor szerepelt, mely a többi BMW-ből is ismerős lehet. 2,0 literes, 2,2-es, 2,3-as, 2,5 literes és 2,8 literes hathengeresekkel is meg lehetett a kapni, ám az első sorhatos modellre 1997-ig várni kellet. A Z3 bevezetésekor csak a négyhengeres modellek voltak elérhetőek, ezekből készült a James Bond különkiadás is, melyet a GoldenEye-ban betöltött szerepe után adott ki a BMW. A mozifilm premierjekor debütáló roadstert Pierce Brosnan vezette, az autó világoskék fényezése és bézs utastere a limitált modelleken is visszaköszönt, valamint a szőnyegeket 007-es emblémával hímezték. A Z3 talán minden idők legcsinosabb Bondautója, presztízsértékén viszont a filmbeli szerepe sem emelt sokat, ami nem feltétlenül hátrány. Az E36-tal való technikai azonosság mellett számtalan kezelőszerv is ismerős lehet belőle, valamint a műszeregység és a választható kormányok is. Ahogy a motorok zöme, úgy a csúcsmodell motorja is ismerős lehet, az 1997-ben érkezett európai modellekben ugyanaz a 3,2 literes S50B32 és S54B32 motor szerepelt, mint az E36 M3-ban. 321 lóerőre volt képes a frissített motor, melyhez ötfokozatú ZF kézi váltót és önzáró differenciálművet párosítottak. A Z3M külsőre is más volt, az egyedi lökhárítók mellett a kerékjáratokat is kiszélesítették, miután növelniük kellett a nyomtávot is. A Z3M-mel együtt megérkezett a keménytetős Coupé változat is. Akárcsak az E30 Touring, úgy a furcsa, háromajtós, csapotthátú Z3 sem tervezve született.

A BMW mérnökei munkaidőn kívül építették meg a Coupé prototípusát, eljátszva az ötlettel, mi lenne ha…

A Z3 Coupé annyira jól sikerült, hogy a fix tető miatt 2,7-szer lett merevebb a karosszéria a kupéhoz képest. Formája nagyon egyedi, csak hathengeres motorokkal készült, és az első pár évben csak a Z3M Coupé volt elérhető. Nagyobb motorért valamelyik tuningcég átépítéséhez kellett fordulni, a BMW nem épített bele V8-ast, de a Hartge például igen. A nyolchengeres motort még jelentős súlyelosztás-változás nélkül elbírta a Z3, nagyobbat már nem. Ez pedig nem csak elmélet, a BMW-nél eljátszottak az ötlettel, hogy a hatalmas géptető alá beépítik a V12-es motort, meg is tették, különleges narancsszínűre fényezték az autót, belseje fekete-kék kombinációban díszelgett, de csak egy készült belőle. A motor érdemben nem volt erősebb a 3,2-es sorhatos M motornál, de 326 lóereje mellé 490 Nm nyomatékot is teljesített, mellyel 5,5 másodperc alatt gyorsította 100 km/h-ra az akkorra már inkább 1,5 tonnás autót. Csúcstempója 263 km/h volt, de nem is a sebességgel, sokkal inkább az irányítással volt probléma. A súlyelosztás a közel tökéletesről 70/30-ra változott az első tengelyre súlyozva, ezt kordában tartani már nem lehetett észszerűen. A Z3 roadsterhez készült keménytető azok számára, akik télen is szerették volna használni az autót, nekik pedig a kipörgésgátló is segített, de felárért a ponyvatetőhöz elektromos mozgatás is elérhető volt. Ez volt a BMW első igazán nagy számban gyártott roadstere, több mint 300 000 darab kelt el belőle, és az első olyan modelljük volt, mely Európán kívül készült, méghozzá Dél-Karolinában.

Mondhatjuk, hogy a Z3 presztízsértéke nem feltétlenül éri el a márka nagyobb modelljeiét, és ez így van rendjén.

A határozottan BMW-s vonásokat és a márka akkori közel legjobb technikáját hordozó kétüléses megítélése mondhatjuk, hogy sokkal jobb volt a BMW többi modelljénél, és ez a jelenleg futó használt példányokra még inkább igaz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?