James Bond ajánlásával – 25 éves a BMW Z3
Örökké fiatal? A Z3 25 évesen is az egyik legfrissebb BMW
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mozivásznon való szereplése miatt híres lett, Bondautónak talán túl csinos is volt. Presztízsértéke nem nőtt túl magasra, épp ezért maradhatott a megítélése sokkal barátságosabb a márka többi modelljénél.
1995-ben mutatkozott be a James Bond GoldenEye, benne az új BMW roadsterrel, a Z3-mal
Roadstert a piacra dobni merész vállalkozás. Ebben a szegmensben kisebb értéket képvisel a presztízs és nagyobbat a valódi vezetési élmény, ilyen téren pedig a Mazda MX-5 mellett labdába rúgni aligha lehetséges. A BMW-nél is igyekeztek inkább magasabbra pozicionálni a roadster modellkínálatot a klasszikus brit recept ellenére, a prémiumszegmensben nagyobb motorok és természetesen jobb anyaghasználat az elvárt. Kétüléses kabrió BMW már az ’50-es években is létezett, de érdemes két időszámítást követni a németeknél, miután 1989-ben egy olyan autót mutattak be, mely nemhogy náluk, de a világon mindenhol egyedülálló volt, és a mai napig is az, ez volt a Z1. A BMW modern kori roadster sorozatának első tagja, melybe az akkor frissen összeállt M Technik csoport minden őrültséget belevitt, amit csak ember kitalálhatott a lecsúszó ajtóktól kezdve a bukócsőként szolgáló szélvédőkereten át a teljesen leszerelhető műanyag karosszériaelemekig. A koncepció nagyon ütősre sikerült, de túlzóra is.
Arra mindenesetre jó volt a Z1, hogy mindenki tűkön ülve várja, mit vállal be a BMW a második generációra.
Hosszú géptető, rövid far, kétüléses kabin és a sarkokban a kerekek, mint egy brit roadster
Javarészt E36 kezelőszerveket és gombokat használtak, a James Bond különkiadás kék külsőt és bézs belsőt jelentett
Bemutatásakor az 1,9-es négyhengeres volt elérhető 140 lóerővel és egy gyengébb 1,8-as, a Bond kiadást is ezekkel szerelték
Messze modernebbnek tűnik, mint forradalmi megoldásokat hordozó elődje, de első ránézésre jóval egyszerűbbnek is.
Ez akkor is így van, ha tüzetesebben átnézzük, a Z3 már tömeggyártásra készült, hagyományos megoldásokkal, nem pedig demonstrációra. Technikailag a kor 3-as BMW-jét látjuk nagyon csinos formába öltve. Padlólemeze lényegében megegyezik az E36-éval, persze rövidítve, futóműve elöl szintén a 3-asé, hátul viszont nem az ötlengőkaros rendszert találjuk, hanem az E30-as egyszerűbb megoldását. Motorkínálatában is szinte megegyezik az E36-éval, annyi különbséggel, hogy nem 1,6-os, hanem 1,8-as négyhengeressel kezdődött a kínálat. A 116 lóerős motor a frissítéskor 118 lóerős lett, a ráncfelvarrásig viszont az M44B19 motorkódú 16 szelepes és 140 lóerős 1,9-es is szerepelt a kínálatban. Erőben ez már elégnek mondható az alig 1200 kilogrammos kis sportautóhoz, de az igazán érdekes variánsok itt is a hathengeres modellek, amennyiben a célok között nem csak egy sportosan mozgó klasszikus roadster, hanem a márkához köthető identitás is szerepel.A 3,2 literes, 321 lóerős sorhatos került a Z3M-be kézi váltóval
Szélesebb kerékjáratokat, egyedi kopoltyút és sperr difit kapott az M-es
Nem a Bond volt az egyetlen érdekesség, készült egy darab V12-es motorral, de vezethetetlensége miatt csak koncepció maradt
A Z3M roadster bemutatkozásakor érkezett a zárt karosszériás, háromajtós Coupé
A BMW mérnökei munkaidőn kívül építették meg a Coupé prototípusát, eljátszva az ötlettel, mi lenne ha…
A Z3 Coupé annyira jól sikerült, hogy a fix tető miatt 2,7-szer lett merevebb a karosszéria a kupéhoz képest. Formája nagyon egyedi, csak hathengeres motorokkal készült, és az első pár évben csak a Z3M Coupé volt elérhető.A Coupé 2,7-szer merevebbre sikerült a kabriónál, csak hathengeres motorokkal szerelték
Mondhatjuk, hogy a Z3 presztízsértéke nem feltétlenül éri el a márka nagyobb modelljeiét, és ez így van rendjén.
A határozottan BMW-s vonásokat és a márka akkori közel legjobb technikáját hordozó kétüléses megítélése mondhatjuk, hogy sokkal jobb volt a BMW többi modelljénél, és ez a jelenleg futó használt példányokra még inkább igaz.A BMW Z sorozatának második tagja egyszerűbb, de használhatóbb is lett elődjénél, már valódi prémium roadsterként lépett a piacra 25 évvel ezelőtt