Játsszuk le ismét! Dacia Duster TCe vs. Suzuki Vitara Boosterjet

Újabb román-magyar meccs: Dacia Duster TCe 150 és Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet összevetés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Immár 150 lóerős, turbós benzinmotorral is kapható a Dacia Duster, naná, hogy össze kellett mérjük a 140 lóerős Suzuki Vitarával.


Szögezzük le a cím kapcsán, annyira román a Dacia Duster, mint amennyire magyar a Suzuki Vitara. Igaz persze, hogy utóbbi hazánkban, Esztergomban, előbbi pedig Mioveniben, Romániában készül, de valójában inkább japán és francia autókról beszélhetünk. Az is igaz természetesen, hogy a Duster újdonságának számító 1,33 literes motor valójában a Renault-Nissan és a Daimler közös egysége - ahogyan azt már a tesztjében is írtuk. Az újbóli Duster-Vitara összevetés aktualitását épp az utóbbi motor adja, hiszen mértük már össze ezeket a modelleket, azóta azonban megújult a Vitara, a Duster pedig megkapta az említett, akár 150 lóerős motort, amivel minden idők legerősebb - szériagyártású - Daciájaként van porondon.
Hirdetés

Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Dacia Duster 4341 1804 1682 2674 478-1623
Suzuki Vitara 4175 1775 1610 2500 375-1120
Összevetésünkre mindkét SUV fronthajtással és csúcs benzinesével érkezett. Már csak azért is, mert a Daciánál csakis azzal választható, s automata váltó sincs hozzá (egyelőre) opcióként. A Suzukinál bezzeg a 4x4 és a 6 fokozatú automata is társítható hozzá. A vevők persze épp ezeket a verziókat veszik zömében, tehát a meccs így érdekes igazán. A Duster 16,6 centivel hosszabb a Vitaránál, tengelytávja még jelentősebben, 17,4 centivel nagyobb. Megjelenésével is nagyautósabb a Duster, ami 2,9 centivel szélesebb és 7,2 centivel magasabb is. Igaz, a Vitara is nagyobbnak mutatja magát, mint amekkora és abban is el lehet férni - négy átlagméretű felnőtt is könnyedén elvan benne. Az ülések ráadásul egyértelműen a Suzukiban jobbak - annak ellenére, hogy az első generációs Dusterhez mérten üléskomfortban nagyon komoly előrelépés a második. Utóbbiban is meg lehet lenni hosszabb távokon is, de a Vitara első ülései határozottan jobb tartásúak.
Nem csak az ülés, a vezetői hely is jobb a Vitarában, ahogyan az anyagminőség is finomabb ott egy hajszálnyival. Főként a műszerfal tetejét borító puha résznél, a többi helyen nincs számottevő különbség. Helykínálata kapcsán a Vitara nagyon trükkös. A szerényebb külső méretek az utastérben nem jelentkeznek, a csomagtér persze kisebb méretű, 375 literes, míg a Dusteré 478. A legfőbb különbség, hogy a Vitarában van álpadló, a Dusterben nincs. Utóbbiban van is egy minimális lépcső üléshajtáskor, de leginkább a padlószőnyeg kunkorodik fel abban is. Utastéri pakolóhelyekben egyértelműen jobb a Duster, nagyobbak az ajtózsebek, az utasülés alá pedig egy fiók is került.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - belső méretek
Dacia Duster Suzuki Vitara
Belső szélesség elöl [mm] 1400 1470
Belső szélesség hátul [mm] 1400 1420
Belmagasság elöl [mm] 925-980 940-1010
Belmagasság hátul [mm] 940 960
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] 230 260
Ülőlap hossza elöl [mm] 510 495
Ülőlap hossza hátul [mm] 440-490 515
Csomagtér maximális szélessége [mm] 1160 1340
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] 990 1020
Csomagtér magassága [mm] 450-800 440-720
Csomagtér hossza [mm] 930 760
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] 1700 1560
Raktérnyílás szélessége [mm] 940 1100
Raktérnyílás magassága [mm] 780 800
Csomagtérküszöb magassága [mm] 800 740

A mostani fő újdonságot jelentő hajtáslánc a Duster esetén hatalmas meglepetés. Az 1,33 literes "Dacia motor" teljesítményben és nyomatékban is rálicitál a Suzuki 1,4-esének értékeire. 150 lóerő és 250 Nm áll szemben 140 lóerővel és 220 newtonméterrel. Ráadásul a váltó is jobb egy hajszálnyit a Dusterben, finomabban kapcsolható, mint a Vitara hajszálnyit katonásabb egysége. Viszont a kormány érzéketlenebb, a futómű pedig lágyabb, így összességében mégis a 114 kilogrammal szerényebb saját tömegű Vitarát jobb élmény vezetni, 9,5 másodperces 100-ra gyorsulása is közel egy másodperccel jobb a Duster 10,4-es értékénél, végsebességük (katalógus szerint) egységesen 200 km/óra. A Duster persze jobban bírja a rossz utakat, a városi kátyúkat is fokozottabban tűri és csillapítja, valamint 21 centis hasmagasságával és terepszögeivel is több járdát képes megmászni, mint a 18,5 centis hasmagasságú Vitara. A terepképességek ezúttal nem voltak terítéken, azokat korábban már alaposabban megnéztük az összkerekes hajtásláncokkal. Fronthajtással nyilván mindketten leginkább csak telekjárásra alkalmasak, a Duster az említett nagyobb hasmagasság miatt fokozottan.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - műszaki adatok és alapárak
Dacia Duster 1.3 TCe 150 Prestige Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet GL+
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Üzemanyag Benzin
Hengerűrtartalom [cm3] 1333 1373
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE/fordulat] 150 (5250) 140 (5500)
Nyomaték [Nm/fordulat] 250 (1700) 220 (1500-4000)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,4 9,5
Végsebesség [km/h] 200
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 6,9-7,1 (WLTP) 5,7 (NEDC)
Tesztfogyasztás [l/100 km] 5,3 4,7
CO2-kibocsátás [g/km] 157-162 146
Saját tömeg [kg] 1234 1120
Megengedett össztömeg [kg] 1762 1730
Abroncsméret 215/60 R17 215/55 R17
Alapár (akciósan) [Ft] 4 849 000 4 770 000
A tesztautó ára (akciósan) [Ft] 5 264 000 4 770 000

A fogyasztások kapcsán gyári érték szerint nehezen összevethető a két autó, ugyanis a Dacia már csakis WLTP, a Suzuki még kizárólag NEDC értékeket kommunikál. Ezért aztán, meg persze az amúgy is mérvadóbb saját mérés érdekében tettünk egy közös eco kört az autókkal. Autóutas rész volt benne, de autópálya nem. A magasabb építésű Duster a Vitara döbbenetesen jó, 4,7 l/100 km értékénél nagyobb, de saját vegyes WLTP adatánál jelentősen kedvezőbb, 5,3 l/100 km értéket írt. Nagyjából biztos, hogy hosszú távon is némileg szerényebb fogyasztású lesz a Vitara, de a Duster is takarékosnak mondható. További érv a Vitara mellett, hogy motorja részecskeszűrő nélküli, míg a Dusteré már azzal szerelt.

Ami az árakat illeti, mindkét hajtáslánc esetén a náluk elérhető belépő verziót mértük össze, a konkrét tesztautók is ilyen ellátmányúak, a Duster Prestige, a Vitara GL+. Felszereltségük hasonló, de meghatározó különbség, hogy míg a Vitaránál csak a 700 ezer forintos lépcsőt jelentő GLX szintre lépéssel érhetünk el (jelentősen) több extrát, a Dusterhez rendelhetünk néhány tételt egyesével is. A Dacia kínál például pótkereket, amit a fronthajtású verziók a csomagtér alá, kívülről szerelve kapnak, a Vitara azonban csakis defektjavítós lehet. A ma alapvetően elvárható extrákat (például 6 légzsák, elöl-hátul elektromos ablak és tükör, távirányítós központi zár, Bluetooth-kapcsolatos hifi) mindkét versenyző adja, sőt, még tolatókamerás, Apple CarPlay és Android Auto funkciós központi monitor is van mindkettőjükben, kerekeik 17 colos könnyűfémek. A Dacia gyári navigációt, holttérfigyelőt és tolatóradart is ad, klímája azonban csak felárért (50 ezer Ft) automata, míg a Vitara alapból olyat ad. A Suzuki az ülésfűtést is alapáron adja, míg a Dacia azért is kér 50 ezer forintot, de 75 ezerért automata kártyás kulcs nélküli nyitást-zárást, indítást is kínál, ugyanennyiért továbbá Multi-view, 90 fokonként váltható képű (4 lencsével dolgozó) kamerakép is rendelhető hozzá.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - felszereltségek és árak (Ft)
Dacia Duster 1.33 TCe 150 Prestige Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet GL+
ESP x x
Visszagurulásgátló x x
Frontlégzsákok x x
Oldallégzsákok elöl x x
Függönylégzsák x x
Holttérfigyelő rendszer x -
Isofix a hátsó szélső helyeken x x
Szervokormány x x
Állítható magasságú vezetőülés x x
Magasságában és mélységében állítható kormány x x
Fedélzeti számítógép külső hőmérővel x x
17"-os könnyűfém felni x x
Tetősín x x
Bőr borítású kormány és váltókar x x
Tempomat és sebességhatároló x x
LED menetfény x x
Ködfényszórók x x
Elektromos ablakok elöl-hátul x x
Elektromosan álítható tükrök x x
Fűthető külső tükrök x x
Manuális klímaberendezés x -
Automata klímaberendezés 50 000 x
Távirányítós központi zár x x
Kulcs nélküli nyitás és indítás 75 000 -
Könyöktámasz és szabályozható deréktámasz a sofőrülésnél, fiók az utasülés alatt x -
Ülésfűtés elöl 50 000 x
Bőr/műbőr kárpitozás 150 000 -
Osztottan dönthető hátsó ülés x x
Tolatóradar x -
Tolatókamera x x
Multi-view kamera 75 000 x
Bluetooth kihangosítós hifi x x
Navigáció Kelet-Európa térképpel x -
Európa térkép 30 000 -
Defektjavító készlet x x
Pótkerék 30 000 -
Keréknyomás-szenzor x x
Stop-start elektronika x x

Mindkét autó LED menetfényes, a fényszórók viszont halogének, s érdekes, hogy bár a Vitaráé projektoros, alapból az tűnik gyengébbnek, de a gyárinál jobb izzóval jelentősen javítható. Ha a gazdagabbik, GLX ellátmányt rendeljük a Vitarához, akkor tőle már a Dusterénél jelentősen jobb LED fényszórókat kapunk, továbbá első-hátsó parkolóradart, navigációt, kulcs nélküli nyitás-indítást, bőr-Alcantara kárpitozást és a Daciánál nem elérhető távolságtartós tempomatot is.
A Vitara mellett elég sok minden szól: az adott motorral kedvezőbb ára, szerényebb fogyasztása és szintlépéssel jelentősen jobb ellátmánya, valamint a turbójára kínált 10 év garancia is. Ugyanakkor az alapból a Suzukihoz hasonlóan 3 év/100 ezer kilométer, szerény (60 000 Ft) felárért 5 év /100 000 km garanciás Duster zsebében is van ütőkártya. Hajtáslánca elképesztően jó lett, futóműve komfortosabb, a hazai utakon kellemesebb, csomagtere nagyobb. Összességében elmondható, hogy mindkét modell erőteljesen ajánlható, s a köztük való döntés leginkább szimpátia kérdése. Kompakt SUV vásárlása előtt mindkettővel ajánlott egy próbakör.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2019.03.19. at 21:31
      Permalink

      Ebben nem lennék biztos. A Duster már 9 éve bizonyítja, hogy megbízható a mostani Suzukik kapcsán pedig egyre több gond derül ki. Amióta bonyolultabb autókat gyártanak mint az ős Swift meg a wagyonőr bizony vannak bajok. Elég csak a rengeteg valtóproblémát stb emliteni. Kb olyan dolog ez mint a kettes golf megbizhatósaga alapján megitelni a mai vwt. Vagy a kettes megane scenic stb. alapján a mai Renaultokat. Pont ellenkezőleg van minden mint a sztereotípiák. Tény. Pont.

  • 2019.03.19. at 12:47
    Permalink

    Nekem ha ezt a kettő autót hasonlítják, akkor folyamatosan kérdés, hogy ezek biztosan összehasonlíthatóak?
    Hosszúság [mm] 4341 4175
    Szélesség [mm] 1804 1775
    Tengelytáv [mm] 2674 2500 !!!!
    Csomagtér [l] 478 375 !!

    És a futómű hangolása is két nagyon más közönségnek szól szerintem.

  • 2019.03.20. at 12:01
    Permalink

    Jó lett volna egy mért 0-100, bár a Suzukinál nyílt titok, hogy rendre rosszabb értéket adnak meg jóformán az összes modelljüknél. Lehet a dákónál is így van, a 10,4 nagyon gyenge, simán 10mp alatt kéne lennie azzal a motorral.

  • 2019.03.20. at 18:16
    Permalink

    Üdv mindenkinek!

    Szerintem nem szabad összehasonlítani, méregetni a két autót. Kb. olyan, mint a két nagy rivális a GOLF és az ASTRA összehasonlítása. Egyik ebben jó, a másik abban… A mai vásárlók nagyon kényesek és elvárják a pénzükért a kényelmet a biztonságot, és nem mellesleg azt, hogy az autója x év elteltével pénzé tehető legyen, lehetőleg minél magasabb áron…
    Értéktartásban és a minőségben mindenképp a SUZUKI nyer, persze ez nem zárja ki azt, hogy a DUSTER rengeteget fejlődött és még fog is…
    RESPECT!

  • 2019.03.20. at 21:56
    Permalink

    Vitara tulajdonosként védenek kellene mundért, de …
    1.6 GLX Allgripp tulajdonosként mondhatom, hogy a Vitara sem az a hibátlan autó. Nekem 51600 megtett kilóméterrel a vezető ülés oldalán repedezett szét a bőr (?), inkább műbőr. Tudomásom szerint nem én vagyok az egyetlen. Miután már nem garanciális (5 hónapja) a Suzuki (nem a szervíz) csak fizetős én hajlandó javítani, aminek csak anyagköltsége 150000 Ft körül van. Sokat ér a tulaj a 3+7 év motor és váltó garanciával, ha az egyéb helyeken használt silány anyagminőség miatt “széthullik” az autó.

    • 2019.03.21. at 21:06
      Permalink

      Valahol fogni kell a költségeken, egy másik cikknél írtam hogy pl. a szövetülés is csúnyán kopik az S-Crossban, a szerviz se lepődött meg mikor szembesült ezzel a problémával.

      Mszerviz -ha nem garanciális- ilyenekben felejtő, vidd el egy maszekhoz, kb. harmadáron megoldja majd…

  • 2019.03.30. at 07:30
    Permalink

    Nem értem miért fikázzátok a belsejét, olyan nem lehet, h valaki egyszerű dizájnt szereti?
    Ki a fene fogdossa pl a műszerfalat, hogy puha v kemény?
    Beültem ford kugába, meg renault mittoménmibe, és olyan a belsejük, mint egy
    kínai kazettásmagnó ’90-ből. A szatén meg csilivili króm műanyagokkal.
    Kívülről meg a legtöbb suv olyan jellegtelen, hogy el kell olvasnod hátul a márkáját, különben nem jössz rá.
    A led műszerfal meg annyira infantilis, h elröhögtem magam.
    Bár a mai szájbergyerekek nem értik eddig miért bohóckodtak analóg műszerekkel.
    A törésteszt is gyanús, az én ’04-es fiestám egy csillaggal jobban teljesít 2 légsákkal, és SEMMILYEN rásegítéssel (ABSstb)
    Skodába be nem ülnék, a 110-es emléke örökké beégett.
    Suzukit meg vegyen a kisember…

Vélemény, hozzászólás?