Jó házasságnak tűnik! Meghajtottuk az Opel Grandlandet

Opel Grandland X menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyelőre csak két motorral, de még a Mokkáénál is szerényebb tömeggel érkezik az Opel Grandland X. Frankfurt környékén próbáltuk, mit tud.


Nem, a Grandland X még nem annak a PSA-Opel házasságnak az eredménye, hogy idén tavasszal az oroszlánosok a villámosok megvásárlását jelentették be, hanem annak, hogy a két cég már 2012-ben stratégiai együttműködést kötött. Így épülhetett a már az évben fejleszteni kezdett Grandland X a már tavaly megjelent és idén márciusban Év Autója díjjal kitüntetett Peugeot 3008-cal azonos alapokra.
Opel Grandland X - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4477 1856 1609 2675 514-1652

A Grandland teljesen újnak mondható az Opel palettáján. Az egykori Antaránál 12 centivel rövidebb, az Opel mai X-modelljei közül pedig a belépő Crossland X-nél 26, a terepjárósabb Mokka X-nél 20 centivel hosszabb, és annál is könnyebb. A 4,5 méter alatti hosszával valóban kompakt SUV az Opel palettáján belül az Astra és a Zafira mellé érkezett, persze műszakiságával már valóban PSA-s. Tengelytávja a nála 3 centivel rövidebb 3008-aséval egyező, ami persze nem baj, mert a 2675 mm-es érték elég tágas utasteret ad, és még a csomagtér is teljesen korrekt: alaphelyzetben 514, támladöntéssel 1652 literes. De amiért igazán szerethetjük a kívülről amúgy hamisítatlanul Opel formájú járgányt, az a szerény, a kategória legszerényebbjei közé tartozó saját tömege és persze mindaz, ami abból fakad.
A Grandland X 1,35 tonnás belépő súlya ugyanis egyrészt elég jó vezethetőséget ad már a belépő, akarom mondani az egyetlen benzines motorral is. A motorpaletta ugyanis jelenleg egyetlen benzines, a PSA-féle 3 hengeres, 1,2 literes, közvetlen befecskendezésű, turbós motort sorolja a szintén PSA-tól érkező 1,6 literes, 120 lóerős dízel mellett. Katalógushuszárként nyilván lehet fanyalogni, hogy milyen szűk a kínálat, de az autót vezetve nagyon úgy tűnik, hogy nem kell több. Majd lesz azért 180 lóerős 2,0 literes dízel, ráadásul 8 fokozatú automatával már jövőre, aztán majd konnektoros hibrid Grandland X is. Összkerékhajtást csakis utóbbi fog kínálni – nyilván hátsó villanymotorral. Addig itt is az 5 különböző módot kínáló, IntelliGrip fantázianevű hangolható, „tapadásoptimalizálós” ESP segítheti a könnyebb terepeken járást.
Hirdetés

A németországi menetpróba útvonala még csak földútra sem vitt, a Rajna menti szőlőkbe letérve is aszfaltozott utakon mehettünk, egyenetlenségeiket jól viselte a Grandland, de stabil futóművével leginkább közútra, akár autópályára való. Meglepően élénken mozgatja a 130 lóerős, 230 Nm nyomatékát 1750-es fordulattól adó háromhengeres benzines is, a dízel persze még egy fokkal combosabb, az 300 Nm-t ad, szintén 1750-től. Bár 6 fokozatú (valódi bolygóműves, nem pedig robotizált) automata mindkét motorhoz választható, a menetpróbán csak manuálisakat sikerült megcsípni. A gázolajos kézije kicsit nehezebben járt, kuplungja is keményebb volt, persze hozta a katalógus szerinti kedvezőbb fogyasztását, ugyanakkor a benzines is egészen takarékos, ha nem nyomjuk ki a szemét. Ugyanakkor lehet pörgetni is, autópályán a 180 km/órás utazótempóra is egészen jól ugrik, s egészen kedvezően viseli is azt, ami pedig itthon még fontosabb: 130 km/óra környékén 6,5 liter körül fogyaszt. Gyorsulási értékben a benzines, végsebességben minimális előnnyel a dízel a jobb.
Opel Grandland X - műszaki adatok
1.2 Turbo Ecotec 1.6 CDTI Ecotec
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1199 1560
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 (automata/6)
Teljesítmény [LE] 130 (5500) 120 (3750)
Nyomaték [Nm] 230 (1750) 300 (1750)
Gyorsulás 0-100 km/h 11,1 (10,9) 11,8 (12,2)
Végsebesség [km/h] 188 189
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,1-5,4 (5,2-5,5) 4,0-4,3 (4,3-4,6)
CO2-kibocsátás [g/km] 117-124 (120-127) 104-111 (112-118)
Saját tömeg [kg] 1350 (1370) 1392 (1430)
Megengedett össztömeg [kg] 1930 (1960) 2000 (2020)

Közben pedig úgy tűnik, hogy Opelben ülünk, jó az összeszerelés, jó az anyagminőség. A műszerblokk és a középkonzol még úgy is Opelnek tűnik, hogy az opciós érintőképernyőn valójában PSA-menürendszer és az általuk kedvelt TomTom alapúnak tűnő navigáció köszön vissza, viszont az Opelekben megszokott hanggal beszélve. Opeles a multifunkciós és opcióként finom bőrbe varrt, jó fogású kormánykerék is, de az ablakemelő- vagy a tükörállító-gombok szintén a franciáktól valók, ami persze nem baj. Sokkal inkább említésre méltó, hogy jelentős a belső szélesség, előre az Opel által átgyúrt AGR tanúsítványos, szabályozható laphosszúságú ülések is kerülhetnek, hátul pedig óriási a lábtér, kaphatunk rolót az oldalablakokra, fűtést az ülésbe (előre szellőztetést is), de még akár 220 V-os konnektort is.
Összességében tehát elmondható, hogy a Grandland X egy eléggé tágas, eléggé Opel kompakt - inkább crossover, mint SUV, ami alapmotorjával is abszolút vállalható. Futóműve kellemesen stabil, kormányzása direkt, ráadásul csípőből 750 ezer forintos kedvezménnyel adják listaárához képest, így a Selection alapverzió 5,75 milliótól rendelhető, már most is. És már abban is van légkondicionáló, elektromos ablak és tükörmozgatás, utóbbihoz fűtés is, táblafelismerős és sávelhagyásjelzős Opel Eye kamerarendszer, valamint tempomat sebességkorlátozóval. Továbbá multifunkciós a kormánykerék, magyarán minden fontosat megkapunk alapáron is, amivel a konkurensekhez mérten jobb ár/érték arányt ad. A következő, Enjoy szint 400 ezer forint felárért az alap 16 colos acél helyett 17 colos alufelnit, egy helyett két bicskás kulcsot, érintőképernyős, IntelliLink, azaz okostelefon-tükrözésre, Android Auto és Apple CarPlay futtatására is alkalmas audiorendszert, valamint Opel OnStar-felügyeletet és fedélzeti wifit is ad. További 600 ezer forintos lépcső az Innovation, ami már 18 colos felnikkel, első-hátsó parkolóradarral, holttérfigyelővel, kétzónás automata klímával, síalagutas hátsó üléssel és állítható csomagtérpadlóval, króm kiegészítőkkel és sötétített hátsó ablakokkal, valamint bőr kormánnyal érkezik.
Opel Grandland X - kedvezményes alapárak (Ft)
Selection Enjoy Innovation
1.2 Turbo Ecotec (130 LE) 6 500 000 6 900 000 7 500 000
1.2 Turbo Ecotec (130 LE) automata 6 850 000 7 250 000 7 850 000
1.6 CDTI Ecotec (120 LE) 7 000 000 7 400 000 8 000 000
1.6 CDTI Ecotec (120 LE) automata - 7 750 000 8 350 000

Opcióként van egyebek mellett távolságtartós tempomat gyalogosfelismerős vészfékrendszerrel, fűtőszálas szélvédő, kormánykerékfűtés, két kamerával 360 fokos felülnézeti képet is adó parkolókamera, parkolóasszisztens, adaptív LED fényszóró automata reflektorral vagy elektromos csomagtérajtó-mozgatás is. A legtöbb extra már az Enjoy szinthez is megkapható, akár csomagokban, kedvezőbb árral is. A Grandland X persze fullextrásan sem tud olyan izgalmas autó lenni, mint a Peugeot 3008, de nem is ez a dolga, egy tisztességes iparosmunka, ami minden bizonnyal be fog jönni az Opel – nagy tömeget jelentő – vevőkörének, vagy akár bárkinek, aki kompakt SUV-t, illetve crossovert keres. Ez a kör sem szerény, ráadásul világszinten és hazánkban is egyre növekvő, sőt, már ma is a leginkább meghatározó. Ez alapján pedig a Grandland X igencsak slágergyanús. Fogadjuk el, PSA alkatrészeivel, háromhengeres motorjával is, mert ezekkel is jónak tűnt – legalábbis a menetpróbán.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:32
    Permalink

    3 hengeres, 1,2 literes-130LE egy 1,5T autóhoz?? Kb 100.000Km és motor cser, persz nem csak erre a modelre érvényes. Ha nem tudsz több autót eladni, add el a motort -ma ez a mottó az autógyártók részéről.

Vélemény, hozzászólás?